Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-05@21:56:50 GMT

کشف ۵۲ هزار میلیارد تومان زمین‌خواری در کشور

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۳۶۹۵۴

کشف ۵۲ هزار میلیارد تومان زمین‌خواری در کشور

طی ۲.۵ سال گذشته ۵۲ هزار میلیارد تومان اراضی ملی در حالی از تصرف زمین‌خواران خارج شده که گفته می‌شود سودجویان با شگرد‌هایی همچون کاشت درخت، کشاورزی، سنگ‌چینی، دیوارکشی و جعل اسناد اقدام به تصرف زمین می‌کنند.

به گزارش ایسنا، طی ۲.۵ سال گذشته ۵۲ هزار میلیارد تومان زمین دولتی از چنگ متصرفان بیرون آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این حجم از زمین‌خواری در حالی اتفاق افتاده که درگیری فرسایشی ماموران یگان حفاظت با زمین‌خواران مرتبا ادامه دارد. هر ماه معمولا حدود ۴۰۰ فقره زمین‌خواری فقط در اراضی دولتی اتفاق می‌افتد می‌افتد که در مقاطعی مثل عید نوروز یا تعطیلات مناسبتی به حدود ۸۰۰ فقره نیز می‌رسد.

چند روز قبل سردار محمدرضا مقیمی ـ رییس پلیس امنیت اقتصادی ناجا ـ از کشف بیش از ۲۴۸ هکتار زمین خواری به ارزش بیش از ۷۰۰میلیارد تومان طی مهرماه ۱۴۰۰ در کشور خبر داد. او اواخر شهریورماه هم به کشف یک فقره زمین‌خواری به ارزش ۱۶۷ میلیارد تومان اشاره کرد.

در تحقیقات و بررسی‌های میدانی و تطبیق اسناد مشخص شد افرادی با شیوه و شگرد تسطیح، شخم‌زنی و کشاورزی، سنگ چینی، دیوارکشی و جعل اسناد به قصد اثبات مالکیت اقدام به تصرف غیرشرعی و غیرقانونی مقدار ۱۸ هکتار از اراضی ملی و دولتی جهت تغیر کاربری کرده‌اند.

در روز‌های اخیر هم جواد خردمند ـ فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن ـ گفت: طی ۲.۵ سال گذشته حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان از اراضی تصرفی و تعرضی به بیت المال برگشت داده شده است و این مهم مورد تایید املاک حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن قرار گرفته است.

خردمند با بیان اینکه طرح هوشمند سازی اجرا می‌شود و در یگان، حفاظت هوشمند فعال است، گفت: تلفن ۱۶۵۶ پل ارتباطی با مردم برقرار شده و قبلاً چنین ارتباطی را با مردم نداشتیم و تبلت‌ها برای رصد آنلاین زمین و مسکن هم فعال شده و امروز به صورت لحظه‌ای گزارش‌ها ثبت می‌شود.

آخرین آمار رفع تصرف از اراضی دولتی حاکی در مهرماه ۱۴۰۰ حاکی از آن است که استان‌های آذربایجان غربی با ۱۰۸ مورد، تهران با ۷۲ مورد و خوزستان با ۶۹ مورد در صدر موارد زمین خواری قرار دارند؛ از نکات قابل توجه می‌توان به تعرض به دو قطعه زمین در سیستان و بلوچستان با مساحت ۴۰۰ هزار متر و یک قطعه در شرق سمنان به مساحت ۶۸ هزار متر مربع اشاره کرد.

از نکات قابل توجه مهرماه ۱۴۰۰ می‌توان به تعرض به ۴۰۰ هزار متر مربع اراضی سیستان و بلوچستان فقط در دو مورد و ۶۸ هزار متر مربع در شرق سمنان اشاره کرد. ماه قبل از آن هم یک قطعه زمین به مساحت ۷۰ هزار متر مربع در سمنان رفع تصرف شده بود.

آمار روایت می‌کند که حالا دیگر علاوه بر مناطق خوش آب و هوا، کوه‌ها و جنگل‌ها، نقاط کویری و سواحل هم از تیررس زمین‌خواران در امان نیست.

منبع: فرارو

کلیدواژه: زمین خواری ۵۲ هزار میلیارد تومان هزار متر مربع زمین خواری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۳۶۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف بیش از دو هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: با ورود دستگاه قضایی بیش از دو هزار و 100 هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان در سال گذشته که مورد تعرض و تصرف عده ای افراد سودجو قرار گرفته بود با اقدامات قانونی رفع تصرف شد.

 ناصر عتباتی افزود: اقدامات قانونی که در این خصوص صورت گرفت شامل رفع تصرف بیش از ۳۴۹ هکتار در اجرای تبصره ماده ۵۵ و بدون ارجاع به محاکم، قلع و قم ۱۸۲ فقره در مساحتی بالغ بر ۱۵۹ هکتار، اجرای احکام خلع ید در یکهزار و ۱۳۷ فقره به مساحت بیش از یکهزار و ۲۴۷ هکتار بود.

عتباتی، همچنین به اقدامات صیانتی در مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغی در سال گذشته نیز پرداخت و گفت: دستگاه قضایی استان پارسال به منظور مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغها با تشکیل قرارگاه پیشگیری از تغییر کاربری غیرمجاز اراضی در استان و شهرستانها با محوریت سازمان جهادکشاورزی استان، دو هزار و ۶۸۶ مورد تغییرکاربری غیر مجاز در سطح استان به مساحت بیش از ۸۲ هکتار را شناسایی و در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها به تعداد ۸۰۲ مورد به مساحت بیش از ۱۵ هکتار و اجرای احکام قطعی محاکم کیفری به تعداد ۲۱۳ مورد به مساحت بیش از شش هکتار به تعداد یکهزار و ۱۵ مورد قلع و قمع مستحدثات از تغییر کاربری در این اراضی جلوگیری کرد.

رئیس کل دادگستری استان ، همچنین با اشاره به رفع تصرفات غیر مجاز اراضی ساحلی، بستر و حریم رودخانه‌ها و انهار طبیعی گفت: در سال گذشته بیش از ۶۵ هکتار از تصرفات غیر مجاز اراضی ساحلی، بستر و حریم رودخانه‌ها و انهار طبیعی استان رفع تصرف شد.

 

 

دیگر خبرها

  • بازگشایی و رفع تصرف ۹۱ هکتار از اراضی رودخانه‌ای
  • رفع تصرف اراضی ملی ۱۳۰ میلیارد ریالی در تالش
  • اراضی ملی در شهرستان طرقبه و شاندیز رفع تصرف شد
  • رفع تصرف ۴۶۰۰ هکتار از اراضی ملی سیستان و بلوچستان
  • رفع تصرف بیش از ۲ هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از دو هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی در استان آذربایجان غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف و بازپس گیری ۳هکتار از اراضی ملی اشنویه
  • اراضی رودخانه‌های استان یزد رفع تصرف شدند