Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها – شفیع بهرامیان*: مدت‌هاست که بشر این موجود زیاده‌خواه در برخورد با طبیعت، پا را از گلیم خویش چنان فراتر نهاده که بسیار سخت است بتوان از انتقام سهمگین زخم‌های که بر پیکر زمین زده است جان سالم بدر برد.

هرروزه انسان به بهانه آسایش و مصرف‌گرایی، خنجری بر پیکر طبیعت بی‌زبانی فرو می‌کند و انگار نمی‌داند اگر «کارد به استخوان طبیعت» برسد چنان انتقامی خواهد گرفت که هیچ قدرتی جلودارش نخواهد بود، از سیلاب‌های پی‌درپی به‌دلیل تخریب مراتع و قطع بی‌رویه درختان گرفته تا آسیب‌های بی‌رحمانه انسان به پوشش‌های گیاهی، زیست جانوری و نابودی جنگل‌ها، تپه‌ها و کوه‌ها، خشکاندن رودها و آلوده کردن دریاها و اقیانوس‌ها؛ همه و همه در سیکل انتقام از بشر به‌صف شده‌اند! حواسمان باشد که این طبیعت مظلوم و معصوم روزی چنان طغیان می‌کند که دیگر حتی «انگشت تحیری باقی نمی‌ماند تا با دندان گزیده شود».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رودخانه‌ها نیز به‌عنوان بخشی از ثروت‌های طبیعی و ملی از اهمیت خاصی برخوردارند. امروزه رودخانه‌ها به‌واسطه ذخایر سرشار شن و ماسه در درون آنها همواره موردتوجه انسان‌ها بوده و در توسعه منطقه نقش مهمی بازی می‌کنند. منابع غنی آبی، تنوع و گوناگونی زیستگاه‌های مهم و باارزش مانند سواحل و بستر رودخانه‌ها و از همه مهم‌تر آبِ در جریان و وجود گونه‌های باارزش گیاهی و جانوری رودخانه‌ها را در ردیف اکوسیستم‌های حساس و آسیب‌پذیر جای‌داده است.

فقدان اطلاعات و شناخت کافی از عواقب بهره‌برداری بی‌رویه و دخالت‌های غیرمسئولانه انسانی از یک‌سو و عدم وجود نظارت نهادهای مسئول و فقدان دستورالعمل‌های شفاف و ضوابط مشخص در این خصوص از سوی دیگر باعث شده است که هر روز که می‌گذرد بر میزان صدمات وارده به این اکوسیستم افزوده شود و در نهایت مطلوبیت زیستگاهی خود را از دست دهد.

افزایش سریع تراکم جمعیت و توسعه شهرها و میل سیری ناپذیر بشر به پول ازجمله عواملی است که سبب می‌شود تا میل سودجویان به برداشت غیرمجاز شن و ماسه و آسیب‌های این موضوع افزایش یابد. بدین ترتیب رودخانه‌ها که گنجینه‌های ارزشمند زندگی همه موجودات هستند، متأسفانه آماج دستبرد و تاراج مافیایی متجاوزان قرار می‌گیرند.

رودخانه «گادر» (گدار در فارسی) از بلندی‌های مرزی کیله‌شین (کلاشین) و دیگر ارتفاعات اشنویه در مرز با عراق و ترکیه سرچشمه گرفته و پس از طی مسافتی با عبور از دشت اشنویه و نالوس و شهرهای نقده و محمدیار در ناحیه برده‌زرد جاده مهاباد، وارد دریاچه ارومیه می‌شود.

در چند سال گذشته برداشت‌های بی‌رویه و غیرفنی مصالح از بستر این رودخانه و به‌عبارتی تاراج بی‌امان شن و ماسه بدون امکان جبران و ترمیم آن، موجب افزایش عرض بستر، کاهش رسوبات، پایین رفت سفره‌های آب زیرزمینی، آسیب‌پذیر کردن باغات و مزارع در برابر هرگونه طغیان و سیل، تخریب محیط‌زیست و تخریب گسترده جاده‌های مواصلاتی براثر تردد کامیون‌های کارخانه‌های شن و ماسه شده است.

سازوکار نادقیق شناسایی معادن شن و ماسه رودخانه‌های توسط معدود پیمانکاران طرح‌های عمرانی منطقه، عدم حضور و نظارت تمام‌وقت کارشناس نظام‌مهندسی معدن بر تمام روند برداشت مصالح مطابق مجوز صادره و بعضاً برخی کم‌کاری‌ها و نادیده‌گیری‌های سهوی و یا عمدی، موازی‌کاری ادارات صمت و آب منطقه‌ای و نهادهای حاکمیتی چون فرمانداری و بخشداری و البته نظارت ناکافی و امکان ساخت‌وپاخت برخی پیمانکاران و تعدادی از صاحبان کارخانه‌های شن و ماسه، در کنار تاراج‌های گاه‌وبیگاه و بعضاً شبانه مصالح از بستر رودخانه قسمتی از رنج‌نامه سال‌های اخیر رودخانه گادر اشنویه است.

گرچه اخیراً اقداماتی قانونی را برای تشدید نظارت‌ها و همچنین الزام نهادهای مرتبط به رعایت قانون در بحث برداشت مصالح از بستر رودخانه‌ها انجام‌شده است اما آنچه مشخص است به دلیل کاهش بارندگی‌ها و سیلاب، رسوبات ترمیمی و شن و ماسه وارد بستر رودخانه گادر نشده و لازم است تا اطلاع ثانوی هرگونه مجوز برداشتی از بستر آن «به‌کل ممنوع شود» و مصالح موردنیاز معدود پیمان‌کاران منطقه از سایر معادن غیر رودخانه‌ای شهرستان تأمین شود. شاید تنها راه ممکنِ نجات، فعلاً همین باشد!

رودخانه گلاز با طول ۲۹ کیلومتر و سطح حوزه آبریز ۱۰۶ کیلومتر مربع یکی از سرشاخه‌های رودخانه گادر است، حدود ۱۶ نهر کشاورزی از این رودخانه منشعب شده و چهار نهر در بازه داخل شهر از آن آبگیری می‌کنند.

رودخانه خروشان «گادر» نیز از کوه‌های غرب اشنویه سرچشمه می‌گیرد و با طی مسافتی در حدود ۱۰۰ کیلومتر، طول شهرستان‌های اشنویه و نقده را می‌پیماید و سرانجام به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

*روزنامه نگار و فعال رسانه‌ای

کد خبر 5347680

منبع: مهر

کلیدواژه: یادداشت رودخانه ویروس کرونا بوشهر یوم الله 13 آبان خطبه های نماز جمعه آمار کرونا گرگان واکسن کرونا عکس استانها لیگ برتر فوتبال ایران بارش باران استانداری سمنان کرمانشاه سفر استانی اردبیل بستر رودخانه رودخانه گادر رودخانه ها شن و ماسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۳۷۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از ۳۰ نفر از جامعه کار و کارگری گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ استاندار گیلان در این مراسم، با گرامیداشت هفته‌ی کار و کارگر، بر لزوم توجه جدی به انتظارات و دغدغه‌های جامعه‌ی کارگری تاکید کرد و افزود: مردمی کردن اقتصاد، افزایش بهره وری، رونق تولید و تکمیل زنجیره‌ی ارزش، فقط با درنظر گرفتن اهمیت کار و شرایط کارگر، قابل حصول خواهد بود.

دکتر اسدالله عباسی همچنین دمیدن روح امید و تقویت اراده‌ی جامعه‌ی کارگری را رسالت مهم مجموع دستگاه‌های دست اندرکار اجرایی و دولتی عنوان کرد و افزود: این مهم در بستر تسهیل گری و تسریع در روند امور مرتبط با کارگران و کارفرمایان میسر می‌شود.

وی ضمن تاکید به بانک‌ها برای ارایه‌ی تسهیلات بیشتر به واحد‌های تولیدی و اشتغالزای استان، اضافه کرد: در حال حاضر بستر‌های لازم برای صدور کالا‌های باکیفیت تولید شده در گیلان به بازار‌های حاشیه‌ی دریای خزر فراهم است و تولیدکنندگان باید از این ظرفیت استفاده کنند.

سیاووش آقاجانی ، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان هم در این مراسم گزارشی از کاهش ۱۱ درصدی حوادث حین کار در واحد‌های تولیدی گیلان ارایه کرد و افزود: این کاهش اثرگذار در بستر انجام ۱۲ هزار مورد بازرسی در محیط کار ، پیگیری ۱۵۰ مورد اجحاف حقوق کارگری و ۴۴ نفر ساعت آموزش ایمنی به کارفرمایان، کارگران و مسئولان ایمنی واحد‌های تولیدی استان تحقق یافته است.

سرهنگ احمد منشوری، معاون هماهنگ کننده‌ی سپاه قدس گیلان هم در سخنانی بر لزوم رسیدگی به حقوق و امور معیشتی جامعه‌ی کارگری تاکید کرد و افزود: تلاش برای رونق تولید و تسریع در روند اشتغالزایی در بستر افزایش قدرت خرید و اقتصاد کارگران به عنوان گردانندگان چرخ اقتصاد کشور میسر خواهد بود.

دیگر خبرها

  • تجلیل از ۳۰ نفر از جامعه کار و کارگری گیلان
  • دومین فوران آتشفشان در اندونزی/ فرودگاه تعطیل و خورشید تاریک شد!
  • ببینید | فاجعه وسط جاده؛ فرونشست و سقوط یک کامیون مملو از شن و ماسه!
  • رفع تصرف ۲۰۰۰ متر از رودخانه‌های استان یزد
  • رفع تصرف ۵۵ هکتار از بستر زرینه‌رود
  • رفع تصرف ۲ هکتار از رودخانه‌های استان یزد
  • کرمان/ فوت پسربچه ۵ ساله در سایه اهمال کاری‌ ها
  • بررسی روند مناسب سازی منازل سالمندان و معلولان اشنویه
  • افزایش و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی احترام به شهروندان است
  • ورود صندوق ملی مسکن به بازار خرید سیمان از طریق بورس