Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی که هنوز ابهامات زیادی در خصوص چرایی عدم مهار پهپاد‌های شلیک شده به اقامتگاه نخست‌وزیر عراق و ماهیت حادثه و عوامل واقعی آن وجود دارد، مقامات آمریکایی و انگلیسی بلافاصله ضمن محکوم کردن حمله پهپادی به منزل مصطفی الکاظمی، بر حمایت خود از حاکمیت عراق تاکید‌کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که نیرو‌های آمریکایی مدت‌هاست با حضور غیرقانونی خود در عراق، حاکمیت و استقلال این کشور را به چالش کشیده‌اند. سوال اصلی اینجاست که واشنگتن و لندن در برهه زمانی فعلی، چه اهدافی را در قبال تحولات اخیر در بغداد دنبال می‌کنند؟

بیشتربخوانید

پشت‌صحنه آتش‌بازی شبانه در بغداد به روایت کارشناس مسائل منطقه

جابه‌جایی دغدغه‌ها
تا قبل از اعلام خبر ترور ناموفق نخست‌وزیر عراق، اصلی‌ترین دغدغه گروه‌های سیاسی و افکار عمومی این کشور، مشخص‌شدن ابعاد حادثه تیراندازی به معترضان انتخاباتی بود. در این حادثه ده‌ها نفر کشته و زخمی شده بودند. گروه‌های مقاومت که حامی تظاهرات اعتراضی روز جمعه در منطقه سبز بغداد بودند، قویا معتقدند برخی نیرو‌های امنیتی و نیرو‌های مخفی آمریکا که در منطقه سبز حضور داشته‌اند، عوامل بروز حادثه بوده‌اند. در هر حال، جریان مقاومت در قبال تحولات اخیردر عراق مطالبه‌گر بوده و برخی گروه‌ها نیز در بیانیه‌هایی جداگانه، سیاست‌های دولت مصطفی الکاظمی در حمایت از مخالفان مقاومت و زمینه‌سازی برای حذف مخالفان اشغالگری آمریکا از عرصه سیاسی و امنیتی عراق را محکوم کردند. در چنین شرایطی پس از وقوع حادثه مشکوک و سوال برانگیز ترور ناموفق نخست‌وزیر عراق، نقطه ثقل و تمرکز بحران‌ها و ماجرا‌های اخیر در عراق تغییر کرد. به نظر می‌رسد یکی از اهداف مهم عملیات ترور مصطفی الکاظمی، انحراف افکار عمومی و مخاطبان تحولات عراق نسبت به حوادث خونین روز جمعه در منطقه سبز و کشتار معترضان به نتیجه انتخابات بوده است.

چرا سفارت آمریکا پهپاد‌ها را منهدم نکرد؟!
در این میان نکته دیگری وجود دارد که نمی‌توان به‌سادگی و در تحلیل ماجرای اخیر از کنار آن گذشت. سرلشکر یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی کل نیرو‌های مسلح عراق از شناسایی منطقه پرتاب پهپاد‌ها به سمت منزل نخست‌وزیر عراق خبر داده است. بر این اساس، دو سه پهپادی که به منزل مصطفی الکاظمی، فرمانده کل نیرو‌های مسلح و نخست‌وزیر حمله کردند، از منطقه‌ای در ۱۲کیلومتری شمال شرق بغداد به پرواز درآمدند. مساله اصلی اینجاست با توجه به فرود آمدن پهپاد در منطقه سبز بغداد، چرا پدافند مستقر در سفارت آمریکا که اتفاقا در نزدیکی منزل مصطفی الکاظمی قرار دارد، اقدامی برای مهار یا انهدام آن‌ها نکرده است؟

مقامات امنیتی عراق مدعی هستند سیستم سی-رام یا همان ساختار پدافندی طراحی شده در سفارت آمریکا، صرفا برای دفاع از همین مکان طراحی شده است، اما در موارد قبلی حمله به منطقه سبز بغداد، این سیستم پدافندی حتی در مواردی که دیگر نقاط این منطقه مورد حمله قرار می‌گرفت، فعال می‌شد. با این حال، سخنگوی فرماندهی کل نیرو‌های مسلح عراق می‌گوید: «این دو پهپاد در نزدیک سفارت آمریکا به پرواز درنیامده بودند که سامانه سی-رام بتواند با آن‌ها مقابله کند. علاوه بر این‌که این دو پهپاد خیلی پایین پرواز کردند که توسط رادار‌ها شناسایی نشدند. نیرو‌های امنیتی در همه جا و در اوج آمادگی هستند. استقرار نیرو‌های امنیتی برای اطمینان‌بخشی به شهروندان امری عادی است. ما در برابر هرگونه هدف قرار دادن نهاد‌های دولتی سکوت نخواهیم کرد.» الکاظمی نیز تاکید کرده است: «کسانی را که جنایت اخیر (حمله پهپادی به اقامتگاه او) را مرتکب شدند به‌خوبی می‌شناسیم و آن‌ها را تعقیب و رسوا خواهیم کرد.»

وقتی آمریکایی‌ها نگران یکپارچگی عراق می‌شوند!
موضع گیری خاص مقامات آمریکایی در قبال ماجرای حمله پهپادی اخیر به منزل مصطفی الکاظمی، به‌وضوح نشان‌دهنده رویکرد پارادوکسیکال و البته هدفمندی است که واشنگتن نسبت به تحولات عراق در پیش گرفته است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفته است وی قاطعانه حمله تروریستی‌ای که به محل اقامت نخست‌وزیر عراق را محکوم می‌کند. وی در بیانیه‌ای که در این زمینه منتشر کرده، گفت: «من قاطعانه حمله تروریستی که محل اقامت (مصطفی) الکاظمی، نخست‌وزیر عراق را هدف قرار داده بود، محکوم می‌کنم. من از این‌که نخست‌وزیر مجروح نشده آسوده‌خاطرم و رهبری‌ای را که وی در دعوت به آرامش، خویشتنداری و گفتگو برای حمایت از سازمان‌های دولتی و تقویت دموکراسی که عراقی‌ها بسیار سزاوار آن هستند، نشان داده، ستایش می‌کنم». رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه این بیانیه گفت به تیم امنیت‌ملی این کشور دستور داده تا کمک‌های مربوط به مقام‌های عراقی را در فرآیند انجام بررسی‌ها ارائه دهند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز تلفنی با الکاظمی صحبت کرده و خشم و نگرانی خود درباره ترور نخست‌وزیر عراق را ابراز داشت. بلینکن گفت حمله به الکاظمی، تجاوز به تمام عراق و حق حاکمیت آن است.

این مواضع و حمایت‌ها در حالی مطرح می‌شود که در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ و در عملیاتی که در فرودگاه بغداد منجر به شهادت سپهبد سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و همراهان آن‌ها انجامید، مقامات هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه از خدشه‌دار شدن حاکمیت و استقلال عراق که به واسطه این حمله تجاوزکارانه به چالش کشیده شده بود کمترین سخنی به میان نیاوردند. فراتر از آن، مقامات دولت بایدن همزمان با اعلام انزجار از حمله پهپادی مبهم و مشکوک اخیر به منزل نخست‌وزیر عراق، در اتاق‌های فکر حزب دموکرات مشغول فرآوری کردن ایده و طرح تجزیه عراق و انهدام زیرساخت‌های داخلی این کشور هستند. بازتعریف داعش توسط آمریکا در مناطق مرزی عراق و سوریه و تلاش برای ناامن‌سازی دائمی این کشور از طریق بازتولید داعش، موضوعی نکه از دید تحلیلگران و استراتژیست‌های حوزه روابط بین‌الملل دور مانده باشد.

زمان واقع‌بینی است
با توجه به همه موارد ذکر شده، به کلیدواژه‌ای به نام عملیات فریب می‌رسیم. بدیهی است مقامات آمریکایی و طرفداران حضور آمریکا در عراق طی دو روز اخیر تلاش کرده‌اند ماجرای ترور نخست‌وزیر عراق را به مثابه یک کاتالیزور یا عامل تسریع‌کننده در رسیدن به اهداف داخلی خود در این کشور به کار گیرند: اهداف کوتاه‌مدت این ماجرا، انحراف افکار عمومی عراق و منطقه از کشتار معترضان به نتایج انتخاباتی و تقویت مواضع جریان‌های مخالف مقاومت در آستانه تشکیل پارلمان و دولت عراق است. اهداف بلندمدت این مساله نیز معطوف به طرح کلان آمریکا مبنی بر ایجاد شکاف و انشقاق داخلی در عراق و حفظ ناامنی‌های مزمن در این کشور است، به گونه‌ای که استمرار ناامنی در این کشور، به اصلی‌ترین پیش‌شرط تجزیه و انهدام زیرساخت‌های سیاسی و اجتماعی عراق تبدیل شود. آیا زمان آن نرسیده است تا برخی سیاستمداران عراقی رصد واقع‌بینانه‌تری در قبال نقشه‌های خطرناک آمریکا در کشورشان داشته باشند؟

منبع: روزنامه جام جم 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نخست وزیر عراق تحولات عراق منزل مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق سفارت آمریکا منطقه سبز حمله پهپادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۳۷۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله گسترده روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین در سه منطقه

بین الملل تابناک: هفتصد و هفتاد و نهمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

حمله گسترده روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین در سه منطقه

وزیر انرژی اوکراین مدعی شد روسیه امروز شنبه به تاسیسات انرژی این کشور در سه منطقه حمله کرده است.

خبرگزاری رویترز نوشت: جرمن گالوشچنکو (German Galushchenko) وزیر انرژی اوکراین در پیام رسان تلگرام نوشت: در حمله روسیه به تاسیسات انرژی اوکراین در این سه منطقه، خساراتی به تجهیزات وارد و دستکم یکی از کارگران انرژی زخمی شده است.

گالوشچنکو در این پیام افزود: حملات روسیه منطقه دنیپروپتروفسک (Dnipropetrovsk) در مرکز اوکراین و مناطق لویو(Lviv) و ایوانوفرانکیفسک (Ivano-Frankivsk) در غرب این کشور را هدف قرار داده است.

آمریکا یک بسته کمک نظامی جدید ۶ میلیارد دلاری به اوکراین اختصاص داد

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که این کشور یک بسته کمک جدید به ارزش ۶ میلیارد دلار را به اوکراین اختصاص داده است.

به گزارش شبکه خبری ای بی سی نیوز، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که این بزرگترین بسته کمک امنیتی آمریکا تاکنون است که صرف خرید سامانه های تسلیحاتی جدید برای اوکراین خواهد شد و شامل خرید موشک های پاتریوت بیشتری خواهد بود که کی یف برای مقابله با حملات موشکی روسیه به شهرهای این کشور به آن نیاز دارد.

آستین گفت: این بسته شامل سامانه های مهم رهگیری برای سامانه های دفاع هوایی NASAMS و پاتریوت اوکراین، سامانه های ضد پهپادی بیشتر و تجهیزات پشتیبانی، مقادیر هنگفتی مهمات توپخانه، مهمات تسلیحات هوا به زمین و تجهیزات پشتیبانی و نگهداری خواهد بود.

 

 

 

دیگر خبرها

  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین در سه منطقه
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه جهانی به وظیفه خود برای توقف جنگ ظالمانه غزه عمل کند
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه بین‌المللی جنگ غزه را متوقف کند
  • سرنگونی پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک دو موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • سفر معاون وزیر خارجه آمریکا برای بررسی تحولات افغانستان
  • سرنگونی پهپاد 30 میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد
  • کلید برقرای ثبات توقف جنایات رژیم اسرائیل است
  • استانداردهای دوگانه پارلمان اروپا در قبال تحولات منطقه
  • پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان/ چرا پوتین و اردوغان مخالفند؟