Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@15:54:31 GMT

اهمیت ویژه تولید ماسک‌های نانو

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۳۸۱۲۳

اهمیت ویژه تولید ماسک‌های نانو

مدیر ترویج دانش‌آموزی ستاد توسعه فناوری نانو گفت: به دلیل اینکه در حال حاضر کشور درگیر ویروس کرونا است تولید ماسک‌های نانو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهیار خادم شامگاه دوشنبه _۱۸ آبان‌ماه_ با حضور در رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: اگر بخواهیم تاریخچه‌ای برای ترویج نانو ارائه کنیم باید گفت که از سال ۱۳۸۲ که ستاد نانو تأسیس شد یکی از مهم‌ترین و محوری‌ترین برنامه‌های این ستاد ترویج فناوری نانو بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ترویج فناوری نانو در میان تمامی اقشار مختلف از دانش‌آموزان گرفته تا صنعت‌گران و عموم مردم جز برنامه ستاد نانو است که این مسئله در زمینه آگاه‌سازی جامعه نسبت به این فناوری، کاربردهای آن در عرصه‌های مختلف، آشنا شدن دانش‌آموزان و دانشجویان که سرمایه‌های فعال کشور هستند با این فناوری و دنبال کردن آن برای رسیدن به محصولاتی که در عرصه‌های مختلف زندگی تجربه و باعث بهبود کیفیت زندگی و محصولات می‌شود، ضرورت دارد.

مدیر ترویج دانش‌آموزی ستاد توسعه فناوری نانو ادامه داد: بحث آگاه‌سازی و وارد کردن افراد مختلف به این عرصه بخشی از فعالیت است و ما در حوزه دانش‌آموزی به‌دنبال ایجاد یک جریان پایدار از نیرو انسانی هستیم. هنگامی که دانش‌آموزان با فناوری نانو آشنا شوند در مقاطع بالاتر همانند دانشگاه و مشاغل می‌توانند این علم را دنبال کنند.

وی تصریح کرد: این موضوع باعث می‌شود که اگر دانش‌آموزان پژوهشی در عرصه نانو انجام دهند در مقاطع بالاتر بتوانند با کیفیت بیشتر و عمیق‌تر در مورد آن به فعالیت بپردازند؛ در نتیجه اثرات آن در اقتصاد کشور مشاهده و خود دانش‌آموز نیز به اهداف تعیین شده و چشم‌انداز مثبتی که در عرصه نانو متصور شده بود، دست پیدا می‌کند.

جایگاه ایران در زمینه فناوری نانو

خادم در رابطه با جایگاه ایران در زمینه فناوری نانو گفت: فناوری نانو یکی از حوزه‌هایی است که خیلی به موقع به آن ورود کردیم و با توجه به اینکه از اواخر قرن بیستم یا از دهه نود مابقی کشورها، خصوصاً کشورهای صنعتی مانند آمریکا و کشورهای اروپایی در این زمینه صنعت‌های ملی داشتند.

وی افزود: ایران نیز از همان ابتدا در سال ۱۳۸۲ ساختار مرتبط با نانو فناوری را در ذیل ریاست جمهوری تشکیل داده و با توجه به ورود به موقع در این زمینه و تصویب ملی توسط هیئت وزیران و شورای عالی انقلاب فرهنگی، دسته‌های مختلفی از جمله آموزش و پرورش، وزارت‌خانه‌های صنعتی مانند وزارت سمت و نیرو به این عرصه وارد شدند.

مدیر ترویج دانش‌آموزی ستاد توسعه فناوری نانو ادامه داد: در همین زمینه برنامه‌های مختلف آموزشی، تحقیقاتی، توسعه فناوری و صنعت اجرا شد؛ ورود به موقع کشور در این حوزه باعث شد تا از نظر سطح علمی و تعداد مقاله در رتبه چهارم جهان و بعد از چین، آمریکا و هند قرار بگیریم همچنین در زمینه‌های تحقیقاتی و توسعه فناوری، محصولات متنوع حوزه نانو موفقیت‌‎هایی کسب کنیم. طبق آخرین آمار ۷۸۰ محصول دانش‌بنیان و صنعتی داخلی با کاربردهای متنوع از سلامت، نساجی، نفت، گاز و پتروشیمی تولید می‌شود.

خادم ماسک‌های نانو را مهم‌ترین محصول دانش‌بنیانی دانست و گفت: به دلیل اینکه در حال حاضر کشور درگیر ویروس کرونا است تولید ماسک‌های نانو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ علاوه بر تولید ماسک در زمینه داروسازی داروی ضد سرطان را تولید کرده‌ایم و در زمینه‌های دیگری مانند پوشاک و خودرو نیز محصولاتی داخلی داریم.

وی اعلام کرد: در حال حاضر محصولات تولید داخل به ۴۰ کشور جهان صادر می‌شود و خوشبختانه از نظر علمی، صنعتی و محصولات موجود در این عرصه جایگاه خوبی داریم.

مدیر ترویج دانش‌آموزی ستاد توسعه فناوری نانو ساختار موجود در عرصه دانش‌آموزی را این گونه شرح داد: در جامعه دانش‌آموزی وزارت آموزش و پرورش به طور متمرکز بحث آموزش و ترویج فناوری نانو را پیگیری می‌کند. ستاد نانو از سال ۱۳۸۷ ساختاری به نام باشگاه نانو ایجاد کرد؛ این باشگاه تمامی برنامه‌های دانش‌آموزی را پیگیری می‌کرد که خوشبختانه میان باشگاه و قطب نانو همکاری‌های مختلفی در اجرای رویدادهایی مانند مسابقات کشوری ایجاد شد.

وی افزود: المپیاد و جشنواره نانو با ماهیت متفاوت است از اصلی‌ترین برنامه‌های موجود از سال ۱۳۸۷ است. تا به امروز چهار دوره مسابقه توانمند اجرا شده و برنامه‌های زیرساختی نیز مانند تجهیز آزمایشگاه‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی انجام شده است.

کد خبر 534338

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ماسک نانو فناوری نانو نانو تکنولوژی در ایران نانو تازه های تکنولوژی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ماسک های نانو دانش آموزان تولید ماسک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۳۸۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود

ایسنا/خراسان رضوی معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: آنچه برای ما مهم بود و امروز پایلوت آن را به شکل وسیع مشاهده کردیم، تولید نان کامل است که استان خراسان رضوی ظرفیت دارد پایلوت این موضوع را در مدت زمان کوتاهی فراگیر کند و ما تا پایان سال آینده شاهد این موضوع باشیم.

سید مجتبی خیام نکویی امروز ۶ اردیبهشت‌ماه، در جریان تور رسانه‌ای با موضوع کشاورزی دانش‌بنیان از دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی خراسان رضوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه ما شاهد تحول چشمگیری در شتاب‌بخشی به تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان، هسته‌ها و واحدهای فناور در دهکده فناوری و نوآوری در مرکز تحقیقات استان خراسان رضوی هستیم.

وی بیان کرد: برای اینکه بخش کشاورزی به مفهوم واقعی کلمه تحول پیدا کند و به امنیت غذایی پایدار دست پیدا کنیم، مهمترین مولفه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است. ما ایجاد حدود ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان را در هر یک از دهکده‌های فناوری و نوآوری پیش‌بینی کردیم که شاید فعال‌ترین دهکده ما از نظر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌ها در خراسان رضوی باشد.

خیام نکویی با اشاره به رونمایی تعدادی از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: این دستاوردها می‌تواند تحول چشمگیری در کل کشور اعم از ساخت تجهیزات، دستگاه‌های ماشین‌آلات کشاورزی، تولید کود و سم و سایر فراورده‌ها ایجاد کند. آنچه برای ما مهم بود و امروز پایلوت آن را به شکل وسیع مشاهده کردیم، تولید نان کامل است که استان خراسان رضوی ظرفیت دارد پایلوت این موضوع را در مدت زمان کوتاهی فراگیر کند و ما تا پایان سال آینده شاهد این موضوع باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: با این کار قسمت اعظم نانوایی‌های خراسان رضوی نان کامل تولید می‌کنند. اگر در تولید نان کامل با همکاری بخش خصوصی، شرکت‌های دانش‌بنیان، اتحادیه نانوایان و همه تشکل‌ها موفق شدیم این موضوع را به فرهنگ غالب تبدیل کنیم، مهمترین گام اساسی را در ارتقاء سلامت مردم برداشتیم.

وی ادامه داد: اگر نان کامل در سبد غذایی مردم ما قرار بگیرد، می‌تواند ۳۰ تا ۴۰ درصد بیماری‌ها را از بین ببرد، بنابراین اهتمام سازمان تات(سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی) این است که همه نوع حمایتی را انجام دهد تا این اتفاق در کل کشور انجام شود. خوشبختانه استان خراسان رضوی در این موضوع از همه استان‌ها جلوتر است.

خیام نکویی اضافه کرد: ما نیازمند یک بسته سیاستی هستیم تا تولیدکنندگان نان این ظرفیت را داشته باشند که وقتی نان‌ را در اختیار مردم قرار می‌دهند از نظر اقتصادی برای آن‌ها به صرفه باشد. از همه افرادی که می‌توانند در تولید نان کامل به ما کمک کنند، درخواست کمک می‌کنیم و آن‌ها را در پارک علم و فناوری و دهکده‌های فناوری مورد حمایت ویژه قرار می‌دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما حدود ۶۲۱ شرکت دانش‌بنیان را در مجموعه بخش کشاورزی داریم، عنوان کرد: این تعداد نسبت به ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان کل ۷ درصد بوده، در حالی که انتظار ما ۲۰ درصد است. برای ایجاد انگیزه نیازمند حمایت‌های ویژه نسبت به بقیه حوزه‌ها هستیم. ما برای تجاری‌سازی یافته‌های تحقیقاتی و انتقال رایگان ۴۰۰ فناوری که در مجموعه سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج قرار دارند، به شکل رایگان زمین در اختیارشان قرار می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: با صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ‌توافق کردیم که بتوانیم امسال به شکل ویژه‌تر در حوزه امنیت غذایی از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی در کشور حمایت می‌شوند
  • نمایشگاه دست سازه‌های دانش آموزی در هنرستان فنی و حرفه‌ای ابوذر آبادان
  • اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • برگزاری مسابقه«سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو»
  • جشنواره نوآوری و فناوری دانش آموزی در تبریز برگزار می شود
  • ️اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد
  • پیگیری تولید برنامه های خلاق و پویا ویژه کودک ونوجوان
  • جشنواره فناوری و نوآوری دانش‌آموزی رینوفست ۲۰۲۴ برگزار می‌شود
  • خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود
  • آموزش تفکیک پسماند به بیش از ۱۰۰۰ دانش‌آموز پیش‌دبستانی در اصفهان