Web Analytics Made Easy - Statcounter

چرا رسانه های اصلاح طلب دلواپس محکومیت یک جاسوس انگلیسی هستند!؟ گفتنی است یکی از اقدامات ویژه نازنین زاغری، شبکه سازی در ایران بوده است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*******

** زیباکلام: آمریکا نمی تواند همه تحریم‌ها را یکجا لغو کند

«صادق زیباکلام» فعال اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «همه ما می‌دانیم که برداشته شدن همه تحریم‌ها یکباره ‌عملی نیست چرا که موضوع تحریم‌های ایران را خیلی کلی بخواهیم بگوییم به سه دسته بایستی تقسیم کرد؛ دسته اول به واسطه مسائل غیر هسته‌ای وضع شده است. دسته دوم به واسطه ادعای آمریکا به حمایت ایران برخی گروه‌ها اعمال شده است و دسته سوم تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران می‌باشد».

این فعال اصلاح طلب در ادامه نوشت: «رئیس جمهور آمریکا به هیچ وجه نمی‌تواند تضمین دهد و ضمانت نماید که رئیس جمهور بعدی تضمین نماید که رئیس جمهور بعدی که معلوم نیست دموکرات باشد یا جمهوریخواه او هم به این تصمیمات وفادار خواهد ماند. حتی اگر قولی هم بدهد به هیچ وجه ضمانت اجرایی ندارد...البته مذاکره باید شفاف باشد و طرف آمریکایی هم باید اگر توافقی شد آن را رعایت کند و تضمین لازم در چارچوب اصول توافق را بدهد».

یکی از اصلاح طلبانی که تحلیل های متعددی درخصوص برجام ارائه کرده، «صادق زیباکلام» است. نکته قابل تأمل اینجاست که تحلیل های متعدد زیباکلام در موضوع برجام در حالی است که وی در یک مناظره در دانشگاه مشهد (آبان ۹۴) به صراحت اذعان کرد که برجام را اصلا نخوانده و بدون اطلاع از این متن دفاع می‌کند!

زیباکلام(۲۷ دی ۹۴) در مقطعی که دولت «باراک اوباما» در آمریکا روی کار بود، در مصاحبه با روزنامه آفتاب یزد گفت: «مردم آمریکا نمی گذارند رئیس جمهور بعدی شان برجام را تحت الشعاع قرار دهد»! وی در تحلیلی دیگر پیش بینی کرده بود که  «ترامپ به برجام وفادار خواهد ماند و بیشترین انعطاف را نسبت به برجام نشان خواهد داد».

و اما آقای زیباکلام در یادداشت مذکور مدعی شده است که آمریکا نمی تواند همه تحریم ها را یکجا لغو کند چرا که برخی تحریم ها به واسطه مسائل غیرهسته ای وضع شده است. این در حالی است که وی  (۲۴ تیر ۹۴) در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشته بود: «اصولگرایان بارها اعلام کرده بودند که هسته‌ای بهانه و خاکریز اول غربی‌ها است. اگر ما در زمینه هسته‌ای کوتاه بیاییم و توافق کنیم غربی‌ها سر وقت پرونده‌های دیگر از جمله حقوق بشر و بهانه‌های دیگر خواهند رفت. از این بابت هم روشن خواهد شد که آنها در اشتباه بوده‌اند و مسائل حقوق بشر یا سیاست‌های ایران در منطقه خاورمیانه ارتباطی با موضوع هسته‌ای پیدا نمی‌کند».

برخلاف تحلیل زیباکلام و دقیقا همانطور که منتقدان برجام به درستی تحلیل کرده بودند، هسته ای بهانه بود و آمریکا با ربط دادن مسائلی از جمله توان موشکی و قدرت منطقه ای ایران، از لغو تحریم ها طفره می رود.

علت اصلی «دستاورد تقریبا هیچ برجام» اشتباه محاسباتی دولت روحانی در شناخت رفتار طرف مقابل و علی الخصوص آمریکا و اعتماد بلاوجه به طرف غربی بود و اشخاصی همچون زیباکلام در کنار رسانه های اصلاح طلب نقش عمده ای در این اختلال محاسباتی و همچنین سهم ویژه ای در تحمیل خسارت محض برجام به ملت ایران دارند.

** دلواپسی اصلاح طلبان برای جاسوس انگلیس

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «نازنین زاغری بلاتکلیف رابطه تهران- لندن» نوشت: «درحالی‌که همسر نازنین زاغری در سرمای لندن مقابل وزارت امور خارجه کشورش‌ اعتصاب غذا و تحصن کرده، روز گذشته دوباره موضوع نازنین در ایران هم مطرح شد اما از پاسخ‌ها مشخص است وضعیت او تغییر چندانی نخواهد یافت تا اینکه تهران و لندن این موضوع را در کانال جداگانه‌ای بررسی کنند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «پرونده زاغری تبعه ایرانی و انگلیسی که از فروردین ۹۵ تا اسفند ۹۸ در بازداشت بوده و تاکنون در مرخصی به سر می‌برد، همواره در این سال‌ها بر رابطه ایران و انگلیس تأثیرگذار بوده است...هرازگاهی بحث تبادل او با زندانیان ایرانی در انگلیس مطرح شد، ‌ اگرچه برخی دیگر از زندانیان دارای وضعیت مشابه او مبادله شدند اما نازنین تاکنون این بخت را نیافته است».

رسانه های اصلاح طلب با مظلوم نمایی طوری وانمود می کنند که گویی نازنین زاغری صرفا یک تبعه ایرانی-انگلیسی بوده که به دلیل اختلافات تهران و لندن در حبس است. این در حالی است که وی به اتهام جاسوسی بازداشت و پس از طی مراحل قضایی و بنابر مستندات غیرقابل انکار، محکوم شده است.

وقتی نازنین زاغری-جاسوس دوتابعیتی- در ایران دستگیر و بازداشت شد، مقامات انگلیس از سفیر گرفته تا وزیر امور خارجه و نخست‌وزیر به تکاپو افتاده و با اجرای عملیات سنگین روانی، خواستار آزادی وی شدند. نوع رفتار انگلیسی ها، از اهمیت این مهره برای دولت انگلیس و نگرانی لندن از رسواشدن عملیات مهمی که وی بر عهده داشت، حکایت می کرد.

«نازنین زاغری» یک مهره بسیار مهم و کلیدی برای طرف انگلیسی است و این مهره آنقدر ارزش دارد که انگلیس چندی پیش اعلام کرده بود که برای آزادی وی حاضر است بدهی خود به ایران به ارزش حداقل ۴۰۰ میلیون پوند را پرداخت کند. این واکنش معنادار انگلیس، بیش از پیش ثابت کرد که ادعای «زندانی شدن یک شهروند ساده» و همچنین ادعای «زندانی شدن مادری که صرفا آمده بود خانواده اش را ببیند» به هیچ عنوان نسبتی با واقعیت ندارد.

لازم به ذکر است که چندی پیش شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، نازنین زاغری را به همراه وکیل تعیینی‌اش احضار و کیفرخواست پرونده جدیدی را به وی ابلاغ کرد. پیش از این مسئولان قضایی از مفتوح بودن بخش دوم پرونده زاغری خبر داده بودند.

حال سوال اینجاست که چرا رسانه های اصلاح طلب دلواپس محکومیت یک جاسوس انگلیسی هستند!؟ گفتنی است یکی از اقدامات ویژه زاغری، شبکه سازی در ایران بوده است.

** دورخیز برای انتخابات ۱۴۰۲ با سانسور اقدامات مثبت مجلس

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: «مجلس یازدهمی‌ها نه‌تنها اصراری به بهبود چهره خود نزد افکارِعمومی ندارند که تلاش می‌کنند خودشان را از چشم مردم بیندازند... متاسفانه باید گفت مجلس یازدهم از چهره‌های موثر و کارآمد خالی است و اساسا شخصیت‌هایی که سنگ بزرگ ترازو باشند در مجلس وجود ندارد. معدود افرادی نیز که می‌توانند تاثیرگذار باشند میدان را واگذار کرده‌اند».

در ادامه این مطلب آمده است: «افت محسوس مجلس، هرچند تا همین‌الان نیز گریبان خانه ملت را گرفته و تقریبا در یک سال و نیم گذشته نتوانسته خروجی قابل‌اعتنایی را به نمایش بگذارد در ۲، ۵ سال آینده، اوضاع را بی‌ریخت‌تر خواهد کرد».

جریان اصلاح طلب برای انتخابات ۱۴۰۲ مجلس دورخیز کرده است. بر همین اساس برای آنکه شانسی در انتخابات داشته باشد، مدت هاست که هجمه به مجلس یازدهم با چاشنی انکار اقدامات مثبت را کلید زده است.

جریان اصلاح طلب در مجلس دهم مواردی از جمله سلفی حقارت، تمرکز ویژه بر کمیته رفع حصر، جشن تولد اینستاگرامی، اروپاگردی، بی عملی در مقابل خسارت های برجام، حمایت از قرارداد پرخسارت توتال و...را در کارنامه خود ثبت کرده است.

مجلس یازدهم چندی پیش طرح «تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار» را تصویب کرد؛ طرحی که با حذف امضاهای طلایی و شکستن حلقه بسته اعطای مجوزها، رانت‌های موجود در برخی کسب و کارها را از بین خواهد برد. نکته قابل توجه اینجاست که این اقدام بسیار مهم مجلس توسط رسانه های اصلاح طلب سانسور شد.

در یک نمونه دیگر، مجلس یازدهم با تصویب حذف امکان اخذ پروانه وکالت بدون آزمون توسط قضات بازنشسته و نمایندگان مجلس، اقدامی بسیار مهم در جهت رفع تبعیض و رانت انجام داد. این مصوبه ضد رانت مجلس بازخوردهای بسیار مثبتی را در میان مردم و حقوقدانان به همراه داشت، اما باز هم اصلاح طلبان آن را سانسور کردند.

اخذ مالیات بر خانه‌های خالی و طرح مالیات بر عایدی سرمایه نیز دو نمونه دیگر از اقدامات مجلس یازدهم است که با استقبال کارشناسان و صاحبنظران مواجه شد.

طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» نیز از دیگر اقدامات بسیار مهم مجلس یازدهم است. در روزهای گذشته «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به طرح برجامی مجلس گفت: «ما مدتی محدودیت داشتیم، اما خوشبختانه با قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی دست و بالمان باز شد. طبق قانون از ما ۱۲۰ کیلو ۲۰ درصد خواستند، در حالی‌که الان از ۲۱۰ کیلو عبور کرده‌ایم».

همچنین چندی پیش   «مجید تخت روانچی» نماینده ایران در سازمان ملل گفته بود: «قانون مصوب مجلس ما در حقیقت پاسخی حساب شده به اقدامات غیرقانونی آمریکا و بیش از سه سال ناتوانی اتحادیه اروپایی و سه کشور اروپایی در مقاومت در مقابل چنین اقداماتی بود...هدف از این قانون، بازگرداندن توازن از دست رفته به برجام است و همان گونه که خود این قانون به روشنی بیان می کند، اگر برجام در عمل به طور کامل توسط دیگران اجرا و تمام تحریم ها کاملا برداشته شوند، اقدامات جبرانی ایران قابل برگشت است».

منبع: مشرق

کلیدواژه: تحولات قفقاز تحولات افغانستان ویژه های مشرق خاورمیانه مجید تخت روانچی قانون مصوب مجلس سازمان ملل بهروز کمالوندی امریکا انگلیس سازمان انرژی اتمی زیباکلام ویژه های مشرق مجلس دهم ترامپ روزنامه آفتاب یزد کمیته رفع حصر ویژه های مشرق مجلس یازدهم حقوق بشر لندن دولت انگلیس نازنین زاغری صادق زیباکلام سلفی حقارت برنامه هسته ای ایران دولت روحانی باراک اوباما مجلس انقلاب اسلامی برجام آمریکا رسانه های اصلاح طلب جاسوس انگلیس نازنین زاغری اصلاح طلب همه تحریم ها مجلس یازدهم رئیس جمهور بسیار مهم رسانه ها چندی پیش هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۳۸۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!

«برجام صرفاً یک مخدر بود که حواس مسئولین را از تحولات پرت کرد. برجام هویت دولت قبل است و به همین دلیل نمی‌خواهند شکست آن را بپذیرند. بدفهمی دولت روحانی از پدیده تحریم باعث از دست رفتن دهه۹۰ شد».

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، اخیرا در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد به بیان نقاط ضعف و قوت دهه نود پرداخت و در حالی که بیان می‌کرد دهه نود، بدترین دهه مردم ایران بوده، به تعریف و تمجید درباره برجام پرداخت. در واکنش به این اظهارات، مسعود براتی کارشناس مسائل اقتصادی به رجانیوز گفت: برخی از صحبت‌های آقای جهانگیری درباره وضعیت اقتصادی و تحولات دهه ۹۰ قابل‌قبول و برخی تحلیل‌ها غیرواقعی هستند. دهه ۹۰ دهه گمشده اقتصاد ایران است، اما آقای جهانگیری به دلایل این گمشدگی اشاره نکردند. بر خلاف آن چیزی که مدنظر آقای جهانگیری است که برجام توانست شرایط اقتصادی جامعه را متحول کند، اتفاقاً نوع مواجهه دولت‌های یازدهم و دوازدهم در بحث تحریم‌ها و مسیری که انتخاب شد، یعنی مسیر مذاکره برای رفع تحریم‌ها، بدون شک اثر خیلی جدی در گم‌شدن دهه ۹۰ در اقتصاد ما داشته است.

آن چیزی که متأسفانه در دهه ۹۰ اتفاق افتاد، بدفهمی از پدیده تحریم، از نحوه کارکرد تحریم و از جایگاه تحریم در سیاست خارجی آمریکا و اهداف خصمانه‌ای بود که دولت آمریکا در قبال ایران دنبال کرد و برنامه‌هایی که علیه مردم ایران داشت. این بدفهمی سبب شد که راه اشتباهی انتخاب شود و این راه اشتباه باعث شد که ما دهه ۹۰ را برای رشد اقتصادی و استحکام اقتصادی از دست بدهیم. این نکته‌ای است که آقای جهانگیری اصلاً به آن اشاره نکرده است.

از طرفی ایشان در بحث اقتصادی برجام اغراق‌هایی هم کرده است. البته برجام آورده‌ها و نتایجی داشته، اما نه آن چیزی که به‌صورت اغراق گونه بیان شود. مهم‌ترین آورده برجام فروش فیزیکی نفت ایران و بازگشت سطح فروش نفت به قبل از تحریم‌ها بود که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ اتفاق افتاد. نوع تعاملات اقتصادی خارجی ایران به‌گونه‌ای شد که کاملاً نسبت به بازگشت تحریم‌ها آسیب‌پذیر شد و لذا هر چند شاهد رشد نفتی خوب در سال ۹۵ بودیم، اما این رشد در سال ۹۶ رخ نداد، چون مهم‌ترین متغیر آن نفت بود و یک‌بار اتفاق افتاد و وقتی در سال ۹۷ با تحریم‌ها مواجه شدیم و خروج آمریکا از برجام اتفاق افتاد، دو سال پیاپی رشد منفی را تجربه کردیم که کل آن رشد مثبت را به محاق برد و در مجموع دهه ۹۰ برای ما دهه درجازدن محسوب می‌شود.

برجام نتوانست مشکلات ما را با دنیا رفع‌ و رجوع کند، بلکه صرفاً یک مسکن موقتی بود و بیشتر برای ما نقش مخدر را ایفا کرد و ما نسبت به روندهایی که برای ما تهدید بودند، چه در منطقه و چه در سطح جهان، بی‌توجه شدیم و حتی به توسعه زیرساخت‌های تحریم که در دولت اوباما و بعد ترامپ انجام شد؛ از جمله راه‌اندازی مرکز هدف‌گیری تأمین مالی تروریسم در منطقه خلیج‌فارس در کشور عربستان توجه نکردیم. قانون کاتسا که توسط کنگره آمریکا تصویب شد، برای ما امر مهمی تلقی نشد و به آن توجه نکردیم و ضرباتی هم که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ بر ما وارد شدند، ماحصل همین بی‌توجهی‌ها بودند، لذا نه‌تنها مشکلی از ما حل نشد، بلکه ما را در یک خلسه و فضای ناهشیاری قرارداد که آسیب آن را دیدیم. این ادعا که برجام در جذب سرمایه‌گذاری خارجی موفق بوده، با آمارهای موجود تطابق ندارد. در سال‌های ۹۵ و ۹۶ که سال اجرای برجام است، روی کاغذ رشد سرمایه‌گذاری خارجی رخ ‌داده، اما در واقعیت طرح‌هایی که عملیاتی شدند و سرمایه‌های که به‌صورت واقعی وارد کشور شدند، اعداد بسیار کمی هستند که نشان می‌دهند سرمایه‌گذاران نتوانستند اعتماد کنند و ریسک تحریم‌ها کماکان برقرار بوده است؛ لذا در سال ۹۵ زیر ۲ میلیارد دلار تحقق سرمایه‌گذاری خارجی رخ‌ داده و در سال ۹۶ هم همین حدود بوده است؛ درصورتی‌که در دوره آقای رئیسی در سه سال اخیر اعداد بسیار قابل‌توجهی ثبت شده‌اند که در مسیر اجرا قرار دارند. برای مثال در سال ۱۴۰۲ مبلغ سرمایه‌گذاری طبق اعلام رسمی متولی امر ۵.۵ میلیارد دلار بوده است.

علت دفاع آقای جهانگیری از برجام این است که مهم‌ترین ایده دولت آقای روحانی مذاکره بود و نتیجه آن که برجام باشد، هویت آنها را می‌سازد. طبیعی است که از آن دفاع و طبیعتاً تمام تحلیل‌های خودشان را به این سمت معطوف کنند که برجام اتفاق مهمی بوده و تجویز فعلی‌شان هم برجام باشد. ناموفق بودن این مسیر و عدم توفیقاتش برای همه ایرانی‌ها شفاف و تثبیت شده است.

دیگر خبرها

  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • تحریم‌های جدید غرب مرتبط با ایران و روسیه
  • آمریکا تحریم های جدید علیه ایران و روسیه اعمال کرد
  • غرب تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران
  • آمریکا تحریم‌های جدیدی مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • تحریم‌های مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران
  • تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!