Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- سکینه اسمی: به اعتقاد کارشناسان آموزشی دسترسی محدود به امکانات آموزشی در سنین مدرسه، مشکلات اقتصادی، پراکندگی بی سوادان و نیز مسائل و موانع فرهنگی در کنار فقر اقتصادی و اجتماعی در کنار عقب ماندگی تاریخی استان مهمترین دلایل قرار گرفتن استان در رتبه‌های آخر شاخص‌های آموزشی به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر از مرزی بودن استان، درگیری هشت ساله در جنگ تحمیلی و بعد از آن درگیری با اشرار و کوهستانی بودن مناطق که از دلایل اصلی عقب ماندگی آموزشی در استان به شمار می‌رود بگذریم غفلت چندین ساله و بی توجهی مسئولان به این بخش نیز موجب شده این استان با وجود ظرفیت‌های بالا از مشکلات زیادی در این حوزه رنج ببرد.

در حال حضار بیشتر مدارس استان دارای بافت فرسوده بوده‌اند در سال‌های گذشته هم در جهت نوسازی این مدارس اقدام شده ولی این نوسازی‌ها هیچ تأثیری در روند افزایش فضای درسی برای هر دانش‌آموز نداشته است.

بر اساس اطلاعات موجود سرانه فضای آموزشی در آذربایجان غربی به ازای هر دانش آموز در سطح استان ۴.۰۵ متر مربع است در حالی که سرانه فضای آموزشی در کشور ۵.۱۸ مترمربع است.

۱۳۶۵ کلاس خشتی، چوبی، کانکسی در آذربایجان غربی وجود دارد

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت مدارس و سرانه آموزشی در استان به خبرنگار مهر گفت: با وجود تلاش‌های صورت گرفته استان از نظر فضای آموزشی نیازمند تلاش‌ها و توجهات بسیار ویژه ای از سوی مسئولان استانی و کشوری است، متأسفانه وجود ۱۳۴ کلاس درس کانکسی با جمعیت دانش آموزی بیش از ۲۰ نفر، ۲۵۵ کلاس سنگی و ۲۹۲ کلاس چوبی برخورداری از سرانه ۴.۰۵ به ازای هر دانش آموز، این استان را در رده‌های پایین و آخر جدول مقایسه‌ای استان‌ها قرار داده است.

هم اکنون در آذربایجان غربی بیش از ۵ هزار و ۶۰۰ کلاس تخریبی و هزار و ۳۶۵ کلاس خشتی، چوپی، سنگی و کانکسی و اجاره‌ای و حدود ۶ هزار کلاس نیازمند مقاوم سازی هستند سپیده طیب قاسمی ادامه داد: در حال حاضر میانگین فضای آموزشی در کشور ۵.۱۸ متر مربع است و میانگین فضای آموزشی در آذربایجان‌غربی ۴ متر مربع و در سرانه فضاهای آموزشی در رتبه ۲۹ کشوری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۵ هزار و ۶۰۰ کلاس تخریبی و هزار و ۳۶۵ کلاس خشتی، چوپی، سنگی و کانکسی و اجاره‌ای و حدود ۶ هزار کلاس نیازمند مقاوم سازی در استان وجود دارد، اظهار کرد: این آمار بیانگر عقب ماندگی استان در بخش سرانه فضاهای آموزشی است.

قاسمی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۴۲ باب مدرسه با دو هزار و ۳۰۷ کلاس درس در استان در حال احداث است که با بهره برداری آنها تحول خوبی در حوزه آموزشی خواهیم داشت از استاندارد سازی یک هزار و ۲۵۹ کلاس درس در استان خبر داد.

۵۰۰ کلاس درس دهه فجر تحویل آموزش و پرورش آذربایجان غربی می‌شود

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان غربی با بیان اینکه از این تعداد پروژه ۲۵۷ کلاس درس تاکنون تحویل آموزش و پرورش استان شده است، گفت: در ایام الله دهه فجر نیز ساخت ۵۰۰ کلاس درس به اتمام رسیده و تحویل سیستم آموزشی استان می‌شود.

قاسمی با بیان اینکه سال گذشته تعداد ۱۰۴ مدرسه بالغ بر ۶۰۰ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش استان شد، عنوان کرد: تا پایان سال جاری ۷۰۰ کلاس درس اتمام یافته به آموزش و پرورش استان تحویل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر به طور میانگین روزانه یک باب کلاس درس به فضای ایمن آموزشی استان اضافه شده است، گفت: با احداث این کلاس‌ها درصد کلاس‌های نیازمند تخریب و بازسازی و مقاوم سازی استان از ۳۰ درصد به ۲۰.۷ درصد کاهش یافته است.

قاسمی خاطرنشان کرد: از سال ۹۲ تاکنون خیرین مدرسه ساز ملی و استانی حدود ۳,۸۰۰ میلیارد ریال در حوزه مدرسه سازی تعهد کرده‌اند با تحقق این تعهدات تاکنون ۴۶۸ باب مدرسه در قالب ۱۹۹۱ کلاس درس به صورت خیری یا با مشارکت خیرین تکمیل تجهیز و تحویل شده است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان غربی میزان تراکم کلاسی در مقطع ابتدایی را ۲۵.۲۹ درصد، متوسطه اول ۲۷.۸۶ و متوسطه دوم ۲۵.۰۵ و تراکم کل استان ۲۵.۸۲ عنوان کرد.

استانداردسازی سیستم گرمایشی ۳۰۰ کلاس درس در حال انجام است

قاسمی در خصوص استاندارد سازی سیستم گرمایشی مدارس استان گفت: سال ۹۳ در حدود ۹ هزار و ۱۱۸ کلاس درس دارای بخاری‌های غیراستاندارد بودند که تاکنون ۸ هزار و ۴۹۲ کلاس درس استانداردسازی شده و عملیات استانداردسازی سیستم گرمایشی ۳۰۰ کلاس درس با پیشرفت ۸۵ درصدی در حال انجام است.

باید شکافی که میان مناطق کم برخوردار و برخوردار در حوزه فضاهای آموزشی وجود دارد، برداشته شود و ما همچنان نیازمند کمک و مساعدت خیرین در نهضت مدرسه سازی در استان هستیم وی فعال سازی هنرستان ۲۱ کلاسه ارومیه که با وقفه طولانی ۱۰ ساله، شروع مجدد عملیات پروژه‌های متوقف خدیجه کبری سردشت، ۱۱ باب مدارس شبانه روزی در سطح استان را از مهمترین اقدامات اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان در سال‌های اخیر برشمرد.

اظهارات قاسمی در حالی صورت می‌گیرد که پر کردن شکاف عمیق آموزشی در استان نیازمند کار جهادی و همت همه مسئولان کشوری و آذربایجان غربی است.

استاندار آذربایجان غربی روز گذشته در جشنواره خیرین مدرسه سازی استان از وضعیت موجود انتقاد کرد و گفت:: بیش از ۵ هزار و ۶۰۰ کلاس تخریبی و هزار و ۳۶۵ کلاس خشتی، چوبی، سنگی و کانکسی و اجاره‌ای و حدود ۶ هزار کلاس که نیازمند مقاوم سازی هستند در استان وجود دارد که این ارقام شایسته مردم آذربایجان غربی نیست.

محمدصادق معتمدیان با تاکید بر به به کار گیری ظرفیت‌های ملی و نهادهای انقلابی از جمله بنیاد برکت و بنیاد مستضعفان برای شروع نهضت مدرسه سازی در استان، گفت: همکاری لازم در حوزه ساخت مدارس در استان باید انجام شود، چراکه امروز نیازمند عزم جدی هستیم برای اینکه بتوانیم نهضت مدرسه سازی را در استان آغاز کنیم.

معتمدیان با بیان وجود شکاف‌های آموزشی در سطح استان، تأکید کرد: باید شکافی که میان مناطق کم برخوردار و برخوردار در حوزه فضاهای آموزشی وجود دارد، برداشته شود و ما همچنان نیازمند کمک و مساعدت خیرین در نهضت مدرسه سازی در استان هستیم.

دولت سیزدهم مشکلات زیرساختی آموزش در آذربایجان غربی را برطرف کند

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی نیز با اشاره به قابل قبول نبودن وضعیت آموزشی استان گفت: انتظار داریم دولت سیزدهم با نگاه ویژه به این استان با هدف محرومیت زدایی اقدامات اساسی در حوزه زیرساخت‌های بخش آموزشی صورت گیرد.

هم اکنون کمبود نیروی انسانی با استمرار کار بازنشستگان و حق التدریسی ها پوشش داده شده است مهین منافی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه افزایش سرانه آموزشی و کاهش تراکم کلاسی نیازمند تخصیص اعتبارات مورد نیاز است، عنوان کرد: کمبود نیروی انسانی در کنار مدارس تخریبی، سه شیفته از دیگر مشکلات بخش آموزشی استان به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در استان ۸۵۰۰ نیروی انسانی در حوزه آموزش و پرورش کمبود داریم، عنوان کرد: هم اکنون کمبود نیروی انسانی با استمرار کار بازنشستگان و حق التدریسی ها پوشش داده شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی بیان کرد: سرانه فضای آموزشی در آذربایجان غربی ۴.۰۵ مترمربع به ازای هر دانش آموز است که پایین‌تر از میانگین کشوری به شمار می‌رود که البته این رقم در شهرستانی نظیر پیرانشهر، ۱.۷ مترمربع است.

آموزش به عنوان مهمترین رکن توسعه هر جامعه‌ای به شمار می‌رود که باید برای ارتقای کمی و کیفی آن بیشترین اقدامات صورت گیرد، بدون توجه به ارتقای شاخص‌های آموزشی نمی‌توان به توسعه همه جانبه آذربایجان غربی امیدوار بود.

هرچند طی ۲ سال اخیر، به علت شیوع بیماری کووید ۱۹، مهمترین دغدغه مدیران آموزشی در دنیا، ایران و به تبع آن آذربایجان غربی به این بیماری معطوف شده ولی همچنان مشکلات بسیاری در حوزه آموزش و پرورش به ویژه در استان محرومی نظیر آذربایجان غربی وجود دارد که باید برای حل آنها، کار کرد.

کد خبر 5347663

منبع: مهر

کلیدواژه: آموزش و پرورش آذربایجان غربی رفع محرومیت ویروس کرونا بوشهر خطبه های نماز جمعه گرگان آمار کرونا واکسن کرونا لیگ برتر فوتبال ایران بارش باران عکس استانها استانداری سمنان کرمانشاه یوم الله 13 آبان اردبیل ایلام کل نوسازی و تجهیز مدارس آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی نهضت مدرسه سازی فضای آموزشی فضاهای آموزشی شمار می رود سازی در استان نیروی انسانی آموزشی استان دانش آموز مقاوم سازی کلاس خشتی هم اکنون کلاس درس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۳۸۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیلات‌، شبکه‌ و جریان‌‍سازی ۳ اصل مهم در دانشگاه‌های آذربایجان غربی

مسئول بسیج دانشجویی استان آذربایجان غربی در جلسه سیاست‌گذاری بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه گفت: پایگاه‌ها در سطح دانشگاه باید احیا شود و تشکیلات‌سازی، شبکه‌سازی و جریان‌‍سازی ۳ اصل مهم است که باید در برنامه‌ی اجرایی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، رضا نصیرزاده مسئول بسیج دانشجویی استان آذربایجان غربی در جلسه سیاست‌گذاری بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه با تقدیر و تشکر از زحمات بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه گفت: احیای پایگاه‌ها در سطح دانشگاه اولین مطالبه‌ی من از شما است.

مسئول بسیج دانشجویی ادامه داد: تشکیلات‌سازی، شبکه سازی و جریان سازی ۳ اصل مهم است که باید در برنامه‌ی اجرایی قرار گیرد.

نصیرزاده با تأکید بر اخلاق مداری در بدنه‌ی بسیج دانشجویی گفت: دانشجوی بسیجی باید از جنبه‌های علمی، اخلاقی و اعتقادی در دانشگاه الگو قرار بگیرد و از ایجاد حاشیه پرهیز کند.

مسئول بسیج دانشجویی در پایان ضمن تأکید بر فعالیت هدفمند فضای مجازی گفت: برنامه‌های ویژه‌ای در حوزه‌ی آموزش برای تمام دانشجویان خواهیم داشت، همچنین درحال برنامه ریزی و تشکیل اتاق فکر برای بسیجیان ادوار هستیم تا ضمن استفاده از تجربیات ارتباط ما با این دانشجویان نیز حفظ شود.

هوتن حسابی مسئول بسیج دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در ادامه گفت: بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد در این مدت و با حفظ روحیه‌ی بسیجی و در راستای منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) حرکت برنامه‌های تأثیرگذاری را در سطح استان اجرا کرده است.

در این جلسه اعضای شورای حوزه و پایگاه‌ها به بیان نظرات و برنامه‌های خود در ماه‌های آینده پرداختند و در پایان نیز از خادمین کاروان شهید عباس دانشگر که در اردوی راهیان نور حضور فعال و مؤثر داشتند تجلیل به عمل آمد.

دیگر خبرها

  • تکمیل مدارس نیمه تمام آذربایجان‌غربی با جذب ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار
  • اقدامات قابل توجه دولت سیزدهم در حوزه مدرسه‌سازی جای قدردانی دارد
  • هویت بخشی به مدارس آذربایجان‌غربی در دستور کار است
  • آذربایجان‌غربی نیازمند جذب اعتبارات مدرسه‌سازی است
  • تشکیلات‌، شبکه‌ و جریان‌‍سازی ۳ اصل مهم در دانشگاه‌های آذربایجان غربی
  • کاهش تلفات تصادفات رانندگی نیازمند اقدامات فرهنگی است
  • توسعه همکاریهای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزشی- تحقیقاتی صنایع دفاعی
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • مقاوم سازی ۳۵۰ هزار واحد نهضت ملی روستایی درکشور
  • رها‌سازی مرحله دوم آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه