Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@23:48:55 GMT

ايران مرجعيت علمي در طب سنتي خواهد شد

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۳۹۵۰۸

خبرگزاری آریا- مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: در آینده نه چندان دور مژده مرجعیت علمی ایران را برای تولید علم در حوزه طب سنتی به عموم اعلام می‌کنیم و اعتقاد داریم مسیر توسعه طب سنتی با ادغام همه جانبه در نظام سلامت اجرا می‌شود.
به گزارش خبرگزاری آریا، نفیسه حسینی یکتا در اختتامیه دومین جشنواره طب ایرانی که در وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: امروز در این جشنواره گرد هم آمدیم تا بخشی از دستاورد‌های حوزه طب ایرانی، داروسازی طب سنتی و تاریخ پزشکی را بعد از گذر 14 سال از ورود رسمی طب ایرانی به آموزش کشور به نظاره بنشینیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طب ایرانی گنجینه غنی فرهنگی ما بعد از یک دوره فطرت 150 ساله به یمن و برکت انقلاب اسلامی مورد توجه اندیشمندان قرار گرفت و در سال 1386 توانست اجازه ورود به دانشگاه‌های علوم پزشکی را پیدا کند. اتفاقی میمون و مبارک که مقام معظم رهبری از آن به عنوان یک مژده یاد کردند. این اتفاق آغاز حرکتی سخت، پرفراز و نشیب، اما شیرین و گوارا است برای تمام دغدغه مندان، علاقه‌مندان و همه آنانی که ایمان داشتند باید برای احیای این میراث بکوشیم.
وی افزود: حرکت احیای طب سنتی از پشتوانه غنی اسناد بین المللی و ملی برخوردار است. در زمینه بین المللی راهبرد سازمان بهداشت جهانی را داریم که کشور‌های عضو را موظف به استفاده از ظرفیت طب سنتی می‌کند و از جمله اسناد قوی ملی ما سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و بند 12 سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است.
وی تاکید کرد: گستره اثرگذاری توسعه منطقی و عالمانه طب ایرانی بیرون از دایره حوزه سلامت می‌تواند مدنظر قرار گیرد. همانطور که گسترش آن میتواند مولفه‌های سلامت را به جد تحت تاثیر قرار دهد، بدون شک در دایره خارج از حوزه سلامت هم اگر توسعه منطقی آن را داشته باشیم می‌توانیم تاثیر آن را بر مولفه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شاهد باشیم.
خانم حسینی یکتا افزود: در حوزه سلامت رویکرد اولویت پیشگیری بر درمان به عنوان حلقه گم شده نظام سلامت ما در طب ایرانی به جد مور توجه قرار گرفته است. توجه ویژه‌ای که طب سنتی به اصلاح سبک زندگی و بعد معنوی و روحانی ما در کنار بعد جسمی دارد نباید مغفول بماند. توسعه منطقی طب ایرانی اگر با برنامه ریزی انجام شود بدون شک با توجه به ظرفیت موجود بر بسیاری از مولفه‌های اقتصادی اثرگذار خواهد بود. وی گفت: اگر توسعه منطقی طب ایرانی را داشته باشیم با استفاده از ظرفیت غنی گیاهان دارویی به عنوان بستری برای تولید دارو‌های گیاهی می‌توانیم به جایگاه واقعی ایران در این بازار دست یابیم.
حسینی یکتا تاکید کرد: نقطه مغفول مانده گردشگری سلامت و صنعت گردشگری سلامت به عنوان یک موضوع منحصر به فرد است که برنامه ریزی‌هایی در این بعد در حال اجراست. اگر بتوانیم برنامه را به سرمنزل مقصود برسانیم می‌توان به دریچه‌ای به عنوان جهش صنعت گردشگری سلامت بدل شود.
وی افزود: اگرچه توسعه طب ایرانی بعد از ورود به دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال‌های گذشته با پستی و بلندی‌هایی روبرو بوده و گاهی بی مهری‌هایی به خود دیده است و اگر نبود برخی رویکرد‌های افراطی و تفریطی بدون شک امروز ایران ما می‌توانست از این ظرفیت در مقاطع بهتری استفاده کند، اما شرایط گذشته، امید و تلاش متخصصان، محققان و... را متوقف نکرد. یکی از نمود‌های موفق جریان دانشگاهی طب ایرانی کسب رتبه چهارم برای ما در تولید علم در طب سنتی است.
حسینی یکتا ادامه داد: ما بر این باور هستیم که رویکرد دولت انقلابی سیزدهم و توجه ویژه به اجرایی شدن اسناد بالادستی که بار‌ها به آن تاکید شده است مسیر توسعه طب ایرانی را نظاره گر خواهیم بود. در آینده نه چندان دور مژده مرجعیت علمی ایران را برای تولید علم در حوزه طب سنتی به عموم اعلام کنیم و اعتقاد داریم مسیر توسعه طب سنتی اجرا نمی‌شود مگر با ادغام همه جانبه در نظام سلامت.
وی گفت: ادغام طب ایرانی در نظام سلامت یعنی ادغام همه جانبه در آموزش، پژوهش، درمان که اگر این مهم محقق شود می‌تواند طب سنتی ایرانی را به عنوان الگویی موثر در پیشرفت ایران معرفی کند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مرجعیت علمی طب سنتی توسعه منطقی نظام سلامت حسینی یکتا طب ایرانی توسعه طب طب سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۳۹۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیوندهای قومی بخش مهم شناسنامه اقوام ایرانی است

ایسنا/لرستان رئیس جهاد دانشگاهی لرستان گفت: پیوندهای قومی، بخش مهم شناسنامه اقوام ایرانی‌ است.

فرهاد فرامرزیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به برگزاری چهارمین جشنواره علمی فرهنگی هنری اقوام ایران زمین، بیان کرد: این جشنواره امسال توسط جهاد دانشگاهی و با همکاری استانداری لرستان، دانشگاه لرستان، دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی لرستان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری استان برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: وحدت اقوام برای ایران امنیت به ارمغان آورده و این موضوع توسط دشمنان این مرز و بوم شناسایی شده و برای ضربه زدن به وحدت و امنیت ملی، مسأله اقوام را نشانه گرفته‌اند و گاهی با تحریکات و تقابل قومی موجب برهم زدن هم‌گرایی و وحدت اقوام ایرانی شده‌اند.

فرامرزیان اظهار کرد: ایران یک جامعه چند قومی است و با وجود اینکه اقوام ایرانی سرگذشت‌ها و ویژگی‌های گوناگونی دارند، اما هویت ایرانی آنها همواره بر پایه مشترکات قومی استوار بوده است.

او گفت: در نگاه اول، لازمه چنین اشتراکی این است که عصبیت‌های قومی و تمایلات مشابه آن مهار شود و تعلق به اجتماع قومی در سایه تعلق و وابستگی به اجتماع ملی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه پیوندهای قومی، بخش مهمی از شناسنامه اقوام ایرانی است، بیان کرد: ملت ایران با وجود تنوع قومی که در تمام بخش‌های شمالی، جنوبی، شرقی، غربی و مرکزی این سرزمین پهناور گسترده شده‌اند، کمترین فاصله اجتماعی را دارند و به بالاترین سطح آگاهی سیاسی، اجتماعی و هم‌افزایی رسیده‌اند.

رئیس جهاد دانشگاهی لرستان با اشاره به اهداف برگزاری چهارمین جشنواره علمی فرهنگی هنری اقوام ایران زمین، گفت: ارتقای سطح آگاهی دانشجویان، دانشگاهیان، جامعه هنرمندان، ترویج و نشر نمادهای وحدت‌بخش شامل پرچم ملی، سرود ملی، خط و زبان مشترک و توجه به عناصر هویت‌ساز مثل اماکن جغرافیایی مانند خلیج فارس، دریای خزر، کوه دماوند، دریاچه ارومیه، ترویج مفهوم حاکمیت ملی و سرزمینی با پذیرش اصل تنوع و احترام به اقوام ایرانی، آگاهی بخشیدن، شناسایی و کنترل توطئه‌ها و تهدیدها، فراهم آوردن بستری مناسب برای رشد و شکوفایی آفرینش‌های فرهنگی و هنری جوانان، فراهم کردن فضای علمی و گفتمانی درباره خاستگاه تمدنی و ارتقای سطح علمی و آگاهی‌های تاریخی درباره خاستگاه تمدنی، از جمله اهداف این جشنواره است.

فرامرزیان با بیان اینکه همگرایی اقوام ایرانی می‌تواند در کشور مزیت‌های قابل توجهی داشته باشد، افزود: برگزاری چنین جشنواره‌هایی که مخاطب آنها جوانان دانشجوی اهل فرهنگ، هنر، تحقیق و مطالعه‌اند، می‌تواند زمینه‌ساز ترویج اشتراک‌های قومی و ملی شود و تاثیر بسزایی در فرهنگ دانشگاه‌های کشور وبه تبع آن، در جامعه داشته باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟ | خارجی ها بستنی ایرانی را با این طعم‌ها دوست دارند | جدیدترین قیمت بستنی قیفی، متری، سنتی و ویژه را ببینید
  • گسترش بازار صادراتی دانش بنیان‌های ایرانی در ۱۶ کشور دنیا
  • زلفی گل: انتخاب استادان نمونه در راستای تحقق مرجعیت علمی است
  • پیوندهای قومی بخش مهم شناسنامه اقوام ایرانی است
  • وزیر علوم: دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
  • افزایش تعداد دانشمندان بین المللی ۱ یا ۲ درصد
  • وعده صادق نتیجه دانشگاه‌های ما است
  • تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم
  • دست‌یابی به مرجعیت علمی و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در فضای دانشگاهی کشور
  • استقبال هیأت تانزانیایی از محصولات فناورانه دانش‌بنیان ایرانی