Web Analytics Made Easy - Statcounter

نقش مخرب امارات که یکی از مهمترین ایستگاه های آن در منطقه، عراق است صرفا منحصر به سطوح امنیتی و سیاسی نبوده و شامل پروژه شومی برای اقتصاد این کشور است.

سرویس جهان مشرق _ امارات متحده عربی که تا قبل از دهه هفتاد میلادی عملا وجود نداشته و منطقه جغرافیایی آن با عنوان «امارات متصالحه» و «امارات ساحل عمان» معرفی می‌شد، به عنوان یک شیخ نشین عرب نوظهور در منطقه خلیج فارس طی سالهای اخیر تکاپوی زیادی برای یافتن جایگاه منطقه ای انجام داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهمترین هم پیمان امارات در منطقه عربی، عربستان سعودی است که بزرگترین همکاری این دو کشور به جنگ ویرانگر یمن برمیگردد؛ جایی که در سال ۲۰۱۵ ابوظبی با طمع نقش آفرینی در سطح منطقه و تسلط بر جنوب یمن تبدیل به متحد اصلی ریاض در تحمیل این جنگ فاجعه بار ضد یمنی ها شد.

تلاش امارات برای یافتن جایگاه منطقه ای و رقابت با عربستان

البته همین جنگ مقدمه ای برای علنی شدن اختلافات میان عربستان و امارات بود و روابط این دو کشور به دلیل اختلاف نظرهای گسترده در جنگ یمن و همچنین رقابت برای تسلط بر جنوب این کشور از مرحله همگرایی وارد فاز واگرایی شده و در مرحله کنونی ریاض و ابوظبی تبدیل به ۲ رقیب اصلی در زمینه نفت و اقتصاد شده اند و حتی امارات در صدد گرفتن جای عربستان در منطقه است.

نقش مخرب امارات در کشورهای عربی

سیاست خارجی امارات نیز همانند دیگر شیخ نشینان خلیج فارس به طور ویژه وابسته به آمریکا بوده و همچنین از سالهای گذشته روابط محرمانه با رژیم صهیونیستی داشت. اما از یک سال اخیر که روابط این دو طرف علنی شده و تا حد امضای توافق عادی سازی پیش رفت، امارات به شکل گسترده علاوه بر عمل به خواسته های آمریکا در تلاش آشکار برای تامین منافع اسرائیل در کشورهای منطقه و به ویژه کشورهای تحت نفوذ خود است.

در واقع امارات از هیچ تلاشی برای نفوذ به کشورهای عربی که از بحرانهای داخلی رنج میبرند، دریغ نمیکند. یکی از کارآمدترین اقدامات ابوظبی در این زمینه، تکیه بر پروژه خرابکاری در کشورهای عربی با تاثیرگذاری بر شخصیت های سیاسی و نظامی این کشورهاست. امارات هرکجا که فرصت داشت این پروژه خود را عملی کرده است؛ از یمن گرفته تا فلسطین و اردن و مصر و سودان و لبنان و عراق.

در این میان عراق یکی از مهمترین ایستگاه های خرابکاری امارات است که اغلب اقدامات ابوظبی در این زمینه به شکل محرمانه انجام می شود.

عراق؛ مهمترین ایستگاه خرابکاری های ابوظبی در منطقه

بعد از اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ در برخی کشورهای عربی که موج آن به شکل گسترده به عراق نیز رسید تا اکنون که عراقی ها در حال دست و پنجه نرم کردن با پیامدهای نتیجه مشکوک انتخابات پارلمانی هستند، نقش مخرب ابوظبی در این کشور به وضوح مشاهده میشود.

-با آغاز اعتراضات مردمی در عراق در اکتبر ۲۰۱۹، ابوظبی تلاش کرد، کودتای نظامی که برای آن برنامه ریزی کرده بود را اجرایی کند. در جریان اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ منابع عراقی از دستگیری یک باند وابسته به امارات در عراق خبر دادند که قصد داشتند تظاهرات مردم عراق را به نفع خود هدایت کنند. این باند مستقیما وابسته به «طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی امارات و برادر «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی بود. فعالیت گسترده رسانه های وابسته به امارات در جریان اعتراضات ۲۰۱۹ عراق نیز موضوع پوشیده ای نیست.

-ابوظبی از برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق حمایت تمام قدی در سال ۲۰۱۷ به عمل آورد و این موضوع سبب مخالف بغداد در آن زمان شد. یک سال پس از آن محموله مواد مخدر و تسلیحات از امارات به عراق از طریق بنادر بصره توقیف شد اما فشار شدیدی وارد شد تا موضوع آشکار نشود. درحال حاضر نیز قاچاق مواد مخدر از امارات به عراق به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. محموله‌های مواد مخدر شامل تریاک و قرص‌های روان‌گردان است که بسیاری از کاربران اجتماعی عراقی، از این گونه رفتار امارات با کشورشان گلایه کرده‌اند و آن را نشانه تلاش این کشور برای نابودی روحی و روانی و به انحراف کشیدن جوانان عراقی دانسته‌اند.

- حمایت امارات از تروریست ها در عراق نیز از جمله دیگر ابعاد نقش مخرب ابوظبی در این کشور محسوب میشود و اخیرا مردم و فعالان عراقی با اشاره به اینکه رد پای امارات و عربستان در حمایت از تروریست‌ها مشخص است، از دستگاه قضاء و پارلمان می‌خواهند اقداماتی را در سطح بین المللی برای مجازات این دولت‌ها دنبال کنند. همچنین نمایش آثار باستانی ربوده شده از عراق در موزه ابوظبی دلیل دیگری بر ارتباط امارات با داعش در عراق است.

پروژه شوم امارات برای اقتصاد عراق و جاده ابریشم

اما همانطور که گفته شد نقش مخرب امارات در عراق صرفا مربوط به سطح امنیتی و سیاسی نیست؛ بلکه به اقدامات گسترده ابوظبی علیه اقتصاد عراق نیز مربوط می شود.

در همین راستا «امل عطیه» یکی از اعضای ائتلاف فتح عراق اخیرا فاش کرد که امارات با سرمایه گذاری در بندر «فاو» به دنبال تخریب جاده ابریشم است و دولت کنونی عراق حق امضای هیچگونه توافق با سایر کشورها را ندارد؛ چرا که این دولت منحصراً دولتی است که امور کشور را تا زمان تشکیل دولت جدید اداره می کند.

از طرف دیگر «نوری مالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون نیز نسبت به این اقدام امارات هشدار داد؛ به ویژه بعد از اینکه «ناصر حسین الشبلی»، وزیر حمل و نقل عراق پیشتر از درخواست قطر و امارات برای سرمایه گذاری در بندر بزرگ فاو خبر داده بود.

ترس از خرابکاری امارات علیه پروژه جاده ابریشم به این دلیل است که این کشور مطمئناً تلاش خواهد کرد تا سرعت ساخت بندر فاو را کاهش دهد؛ با این هدف که بنادر امارات و در صدر آنها بندر «جبل علی» همچنان اهمیت و رتبه خود را در بین بنادر جهان حفظ کنند به ویژه اینکه بندر فاو در مقایسه با مسیر عبور از دریای عمان و دریای سرخ قادر است مسافت زیادی را برای حمل و نقل کالاهای تجاری تا دریای مدیترانه کوتاه کند.

علاوه بر آن «طحنون بن زاید» رئیس اداره اطلاعات و امنیت امارات که از او به عنوان مسئول پرونده عراق در ابوظبی یاد شده است در موضع گیری در زمان دولت «عادل عبدالمهدی»، گفته بود: «از نظر ما، بین بنادر منطقه‌ای که اقتصاد امارات را طی ۳۰ آینده تحت الشعاع قرار می‌دهند، تفاوتی وجود ندارد، خواه بندر «گوادر» (پاکستان) باشد که چین درصدد بهره برداری از آن است یا بندر «فاو» (عراق). ما اجازه نمی‌دهیم که برخی‌ها به حساب بازگشت امارات به عصر بیابانگردی، رشد و شکوفایی پیدا کنند.

 پروژه های خرابکارانه امارات در عراق در دوره اخیر  به شکل زیر است که در نتایج انتخابات پارلمانی این کشور نمود پیدا میکند:

-حمایت از نیروهای سیاسی عراق و از جمله «محمد الحلبوسی» رئیس فعلی پارلمان این کشور از طریق تامین بودجه مالی کمپین‌های انتخاباتی و کمک به آنها برای خریدن رای؛ با این هدف که فراکسیون پارلمانی موردنظر امارات که بتواند منافع این کشور را در سرویس های دولتی عراق تامین کند روی کار بیاید.

- مداخله فنی در فرآیند انتخابات از طریق شرکت DARK MATTER  که در موارد زیادی متهم به جاسوسی های الکترونیکی است و همین امر فرضیه ها در خصوص  تقلب در نتیجه انتخابات پارلمانی عراق را تقویت می کند.

- حمایت امارات از تیم پایبند به نتیجه فعلی انتخابات پارلمانی عراق که هنوز پاسخ قانع‌کننده‌ای به اعتراضات گسترده مردمی نسبت به تخلفات صورت گرفته در جریان این انتخابات اعم از تقلب و خطاهای فنی، نداده است.   این در حالی است که به دلیل سوء مدیریت کمیساریای عالی انتخابات و سایر نهادهای مربوطه، اعتراضات مسالمت آمیز به نتیجه انتخابات خیلی زود به خشونت کشیده شد و در جریان درگیری گسترده نیروهای امنیتی با  معترضان شمار زیادی کشته و زخمی شدند. به همین دلیل بسیاری از  ناظران معتقدند که ناآرامی های اخیر عراق را نباید جدا از نقش مخرب امارات دانست.

- حمایت امارات از کنفرانس عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی که طی دوره اخیر در اقلیم کردستان عراق در شهر اربیل برگزار شد.

- حمایت ابوظبی از پروژه جدایی اقلیم کردستان از دولت مرکزی عراق  که زمینه ساز تجزیه این کشور به سه قسمت در چارچوب طرح معروف آمریکا برای تجزیه عراق خواهد بود.

- حمایت گسترده امارات از انجمن‌های غیردولتی در جریان اعتراضات اکتبر  ۲۰۱۹ و همچنین انتخابات پارلمانی عراق.

همانطور که گفته شد این سیاست جاه طلبانه امارات صرفا مربوط به عراق نبوده و در سراسر کشورهای عربی حتی کشورهای خارج از قاره اسیا نیز ادامه دارد. این رویکرد ابوظبی به ویژه بعد از امضای توافق سازش با رژیم صهیونیستی بیش از قبل رنگ و بوی امنیتی به خود گرفته و به ویژه عملیات های جاسوسی مشترک ابوظبی با صهیونیست ها و استفاده از فناوری جاسوسی اسرائیل زنگ خطر را برای کشورهای منطقه از جمله کشورهایی همچون عراق که همواره درگیر پیامدهای مداخلات خارجی هستند به صدا در می آورد.

منبع: مشرق

کلیدواژه: تحولات قفقاز تحولات افغانستان تحولات عراق تحولات منطقه امارات ائتلاف دولت قانون دریای عمان محمد الحلبوسی عراق نوری مالکی بندر جبل علی محمد بن زاید بغداد فاو بندر گوادر اسرائیل ائتلاف فتح عراق ابوظبی انتخابات پارلمانی نقش مخرب امارات کشورهای عربی جاده ابریشم عراق نیز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۳۹۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاكره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی که برای شرکت در پنجمین مجمع بانک توسعه اسلامی به ریاض سفر کرده است در گفتگویی اظهار کرد: امسال پنجمین سالگرد تاسیس بانک توسعه اسلامی به عنوان بزرگترین نهاد مالی کشور‌های مسلمان است.

وی ادامه داد: ۵۷ کشور مسلمان عضو از تسهیلاتی که این بانک برای پروژه‌های زیرساختی انرژی آموزش بهداشت و سلامت تزریق می‌کند استفاده می‌کنند، ما هم در ایران به عنوان یکی از سه سهامدار بزرگ که از ابتدا نقش آفرین بودیم در پنجاهمین سالگرد مجمع عمومی بانک در ریاض شرکت فعالانه داشتیم.

خاندوزی گفت: در این اجلاس هم بخش خصوصی کشور مشارکت وسیعی داشت، هم نمایندگان بخش‌های دولتی، وزارت اقتصاد و سایر وزارتخانه‌های ذیربط در این دوره حضور فعال دارند.

وی تاکید کرد: تنها نهادی که علی رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا همچنان در تامین مالی پروژه‌ها از اعتبارات بین‌المللی به طرح‌های عمرانی کشور کمک می‌کند، بانک توسعه اسلامی است.

وزیر اقتصاد یادآور شد: ما امروز ۱۱ طرح مهم در استان‌های مختلف داریم که تامین مالی آنها به صورت ارزی توسط بانک توسعه اسلامی انجام می‌شود.

وی گفت: در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ مشکلاتی در نظام بازپرداخت ایران وجود داشت که موجب توقف عمرانی جمهوری اسلامی ایران شده بود؛ دولت سیزدهم با اهتمام جدی این موانع و مشکلات را برطرف کرد و مجدداً شاهد این هستیم که تزریق به پروژه‌های ایران از سوی بانک توسعه اسلامی آغاز شده است.

خاندوزی اظهار کرد: در مجمع سالانه بانک توسعه اسلامی غیر از اینکه صورت‌های مالی بانک به تصویب می‌رسد، خط مشی سال آینده بانک توسعه اسلامی نیز توسط وزرای قتصاد عضو تعیین می‌شود.

وی با اشاره به پیشنهاد ایران که در این نشست مطرح خواهد شد، گفت: یک پیشنهاد مهم پنجره تامین مالی ترجیحی است که با نرخ‌های ترجیحی و حمایتی بتواند از طرح‌ها در کشور‌هایی که نیاز به پروژه‌های حمایتی دارند استفاده کند. جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد خود را برای تاسیس این پنجره تامین مالی ترجیحی ارائه داده است و امیدواریم مصوب شود.

خاندوزی خبر داد: یکی از نکاتی که در دستور کار مذاکرات ما با بانک توسعه اسلامی است؛ اضافه کردن سه پروژه مهم حوزه بهداشتی درمانی و دانش بنیان کشور به ۱۱ پروژه‌ای است که قبلاً تامین مالی آنها توسط بانک توسعه اسلامی انجام شد.

وی تاکید کرد: در حاشیه اجلاس سالانه جلساتی با وزرای اقتصادی کشور‌های عضو به خصوص کشور‌های هدف که نقش پررنگ تری در تعاملات اقتصادی ما دارند به ویژه در خاورمیانه و شمال آفریقابه صورت دوجانبه تنظیم کرده‌ایم؛ البته دیدار مفصلی با همتای سعودی خود خواهم داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • امارات ولش کن، ما اماراتش کردیم | کدام کشورهای همسایه را آباد کردیم؟ | فیلم
  • مذاكره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود
  • کوبا مشتری کشتی‌های ایرانی شد
  • بهبود شاخص ایمنی عملیات بندری بنادر کشور/ افزایش ضریب ایمنی بندرانزلی
  • راه‌اندازی اکوسیستم تاکسی هوایی الکتریکی در ابوظبی
  • ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشورها
  • کریدور عراق-اردوغان- اروپا / چالش‌های فنی و زیرساختی
  • پشت پرده حملات تروریستی در ایران و روسیه