Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر دفاع ترکیه با اشاره پیشنهاد صلح روسای جمهوری این کشور و آذربایجان در منطقه ابراز امیدواری کرد که طرف ایروان از این فرصت استفاده کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه که برای شرکت در سالروز "آزادسازی اراضی اشغالی آذربایجان توسط ارمنستان" به پایتخت این کشور سفر کرده، در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: «ما خواهان استقبال ارمنستان از دست دوستی و صلح روسای جمهوری ترکیه و آذربایجان در منطقه هستیم و امیدواریم آنها از این فرصت استفاده کنند».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی که به همراه یاشار گولر، رئیس ستاد ارتش ترکیه و فرماندهان زمینی، دریایی و هوایی در روز پیروزی آذربایجان شرکت کرده، افزود: «آذربایجان در نتیجه عملیات ۴۴ روزه سرزمین‌های تحت اشغال را آزاد و تمامیت ارضی خود را احیا کرد. اکنون یک مبارزه جدید آغاز شده یعنی مبارزه اقتصادی. نیروهای مسلح ترکیه نیز در کنار برادران آذربایجانی خود شبانه‌روز تلاش می‌کنند تا انواع تهدیدات و خطرات به‌ویژه مواد منفجره و مین‌های دست ساز باقیمانده را خنثی کنند و جان انسان‌های بی‌گناه را نجات دهند».

آکار در پاسخ به سوالی درباره فعالیت مرکز مشترکی که سربازان ترکیه و روسیه در آن مستقر هستند نیز خاطرنشان کرد: «وظایف و حدود مرکز مشترک مشخص است و بعضا ابتکارات و پیشنهادات متفاوتی ارائه می‌شود. برادر عزیزم ژنرال ذاکر حسن‌اف، وزیر دفاع آذربایجان نیز برخی اصلاحات لازم را انجام داده و در این زمینه ایده‌هایی را مطرح می‌کند. تمام تلاشمان را می‌کنیم تا آن مرکز در چارچوب تعیین شده کار کند. هدف ما تضمین تداوم آتش‌بس و ایجاد ثبات در منطقه است. ما جدیت، صداقت و دوستی خود را در این زمینه نشان داده و می‌دهیم. هیچ انحرافی از آن وجود ندارد».

وزیر دفاع ترکیه در پاسخ به سوال دیگری، بیانیه شوشا را «ریختن احساسات و افکار روی کاغذ» توصیف و تاکید کرد: «این سندی است که به موجب آن چشم انداز مشترک ترکیه و آذربایجان توسط رئیسان جمهوری دو کشور بیان شده است. همکاری‌های نظامی و دفاعی دو کشور ادامه دارد. ما همچنان به بازسازی، نوسازی، آموزش پرسنل خود و پرسنل قهرمان آذربایجان و به حداکثر رساندن سطح آمادگی برای عملیات ادامه می‌دهیم».

آکار با یادآوری پیشنهادات و اظهارات روسای جمهوری ترکیه و آذربایجان در خصوص صلح و امنیت در منطقه گفت: «ما از ارمنستان می‌خواهیم که دست صلحی را که الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پیشنهاد کردند، به عنوان یک فرصت در نظر گرفته و از آن استفاده کند. تا در نتیجه آن آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، ایران، گرجستان و روسیه به ثبات برسند. در همه جای دنیا برخی درگیری‌ها وجود داشته؛ اما بسیاری از آنها با گفت‌وگو توانسته‌اند صلح و رفاه را برای منطقه خود به ارمغان بیاورند. البته موضوع کلیدی در اینجا این است که ارمنستان این را موضوع درک کند. اگر چنین باشد و اقدامات لازم صورت گیرد، می‌توان پیشرفت بسیار جدی هم از نظر امنیتی و هم از نظر رفاه را شاهد شد».

وزیر دفاع ترکیه با بیان اینکه آذربایجان نیز منافع و نیازهایی دارد، تصریح کرد: «مهمترین آنها راه ارتباطی زنگه‌زور است. این راه هیچی آسیبی به کسی یا کشوری وارد نمی‌کند. همه باید از تماس‌های میان دو کشور و ارتباط دو جامعه حمایت کنند. اجرایی شدن این طرح نه تنها به سود دو کشور بلکه به نفع کل منطقه است».

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ارمنستان ترکیه و آذربایجان وزیر دفاع ترکیه دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۱۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همسایگی و قرابت فرهنگی عامل تقویت ارتباطات تجاری کیش و ترکیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، رحیم سرهنگی در نشست با هیئتی از سرمایه گذاران، تجار، فعالان اقتصادی و گردشگری ترکیه گفت: کیش با داشتن شرایط آب وهوایی می‌تواند در فصول سرد ترکیه میزبان گردشگران این کشور باشد.

وی، گفت: با توجه به تفاوت آب وهوایی، دوکشور می‌توانند نقش مکمل درگردشگری وتبادل گردشگر ایفا کنند.

رحیم سرهنگی گفت: یکی از ظرفیت‌های کیش موقعیت ارتباطی با ۸ کشور حوزه خلیج فارس و دریای عمان است و این شرایط، کیش را به مرکزی برای تجارت بین المللی تبدیل می‌کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، با استقبال از برقراری روابط اقتصادی، تجاری و گردشگری با ترکیه، گفت: در شرایطی که کشور‌ها درتلاش هستند به قطب‌های تجاری تبدیل شوند ایجاد منافع مشترک می‌تواند کیش وترکیه را به قطب تجاری تبدیل کند.

نمایندگان شرکت‌ها و سرمایه گذاران ترکیه نیز در این نشست با تقدیر از میزبانی کیش، به مزیت‌های اقتصادی کیش اشاره کردند و درخصوص اجرای فعالیت‌های تولیدی، برگزاری رویداد‌ها وجشنواره‌ها و ایجاد نمایشگاهی از نشان‌های کشور ترکیه اعلام آمادگی کردند.

چند تفاهم‌نامه بین سازمان منطقه آزاد کیش و سرمایه‌گذاران ترکیه با هدف توسعه‌ی همکاری‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری و گردشگری امضا شد.

دیگر خبرها

  • احمدیان: امیدواریم روابط اقلیم کردستان با ایران در بُعد امنیتی گسترش یابد
  • محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران عبور کرد
  • عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه تهران
  • عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه آهن تهران
  • نفت باکو همچنان از ترکیه به اسرائیل می‌رسد
  • تلاش جمعی ایران، عربستان، ترکیه، اندونزی و مصر برای پایان جنگ در غزه
  • ترکیه: مسئله فلسطین نباید قربانی رقابت‌های منطقه‌ای شود
  • همسایگی و قرابت فرهنگی عامل تقویت ارتباطات تجاری کیش و ترکیه
  • اعلام آمادگی ارمنستان برای برگزاری دومین نشست جهانی زنان تاثیر گذار
  • اعلام آمادگی ارمنستان برای برگزاری دومین نشست جهانی زنان تاثیرگذار