Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ايتنا»
2024-04-30@22:19:07 GMT

اولین تصویر سه بعدی از جو سیاره مشتری رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۴۱۵۳۱

اولین تصویر سه بعدی از جو سیاره مشتری رونمایی شد

ایتنا- محققان موفق شدند با استفاده از داده‌های به دست آمده از کاوشگر جونو برای اولین بار تصویری سه بعدی از اتمسفر سیاره مشتری ایجاد کنند. محققان موفق شدند با استفاده از داده‌های به دست آمده از کاوشگر جونو برای اولین بار تصویری سه بعدی از اتمسفر سیاره مشتری ایجاد کنند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  engadget، کاوشگر جونو ناسا به تازگی تصاویر بهتر و عمیق تری از اتمسفر سیاره مشتری به زمین ارسال کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان با استفاده از این تصاویر موفق شدند که برای اولین بار تصویری سه بعدی از لایه‌های جو مشتری ایجاد کرده و به این ترتیب با جزئیاتی دقیق ساز و کار ابرهای متلاطم و طوفان این سیاره را نشان بدهند.
 
همچنین در این تصاویر نحوه کار سیکلون‌ها و آنتی سیکلون‌ها به وضوح نمایش داده شده است. به نظر می‌رسد که ارتفاع آنها بسیار بیشتر از آنچه پیشتر از این تصور می‌شد باشد. به طوری که عمق لکه سرخ بزرگ این سیاره که در یک واقع یک آنتی سیکلون هست به 200 مایل می‌رسد. همچنین قسمت‌های بالایی این پدیده‌های مشتری ممکن است بر اساس نوع چرخشی که تجربه می‌کنند، سرد‌تر یا گرم‌تر باشد.
     
جونو فرایند تکمیل این اطلاعات را با استفاده از یک رادیومتر مایکروویو انجام داد و با استفاده از آن امکان مشاهده سطح زیرین ابرهای مشتری فراهم شد. این تیم در رابطه با لکه سرخ بزرگ داده‌های رادیومتر را با نشانه‌های گرانشی دو گذرگاه نزدیک به هم تکمیل کرد. این رادیومتر همچنین موفق شد در ناحیه شمالی و جنوبی نیمکره‌ها سلول‌های چرخشی مشابه با زمین را شناسایی کند.
 
البته لازم به ذکر است که هنوز رازهای فاش نشده زیادی در رابطه با مشتری وجود دارند که از میان آنها می‌توان به حجم جوی لکه سرخ بزرگ اشاره کرد. در هر صورت تصاویر سه بعدی در حال حاضر تصویر منسجم تری از نحوه رفتار سیارات جووینی مانند مشتری ایجاد می‌کند و احتمالا تا پرده برداشتن از تمامی رازهای مشتری زمان زیادی باقی نمانده باشد.
 

منبع: ايتنا

کلیدواژه: سیاره مشتری ناسا فضا مشتری ایجاد سیاره مشتری سه بعدی موفق شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۱۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویر روز ناسا: گلبرگ‌های اطراف سحابی حلقه

به گزارش خبرآنلاین، سحابی حلقه با فاصله ۲۵۰۰ سال‌نوری در صورت‌فلکی شلیاق (چنگ‌رومی) واقع شده و جزء سحابی‌های سیاره‌نما دسته‌بندی می‌شود. سحابی سیاره‌نما زمانی ایجاد می‌شود که ستاره‌ای خورشیدمانند عمرش به پایان می‌رسد؛ بدین‌ترتیب جو بیرونی خود را پرتاب می‌کند و هسته‌اش به کوتوله سفید تبدیل می‌شود.

این تصویر ترکیبی با داده‌های نور قرمز گسیل‌شده از اتم‌های هیدروژن و همچنین نورهای مرئی و فروسرخ ساخته شده و با داده‌های سه تلسکوپ فضایی هابل، دوچشمی بزرگ و سوبارو تهیه شده است. در این تصویر، حلقه مرکزی را به‌وضوح می‌بینید که حدود یک سال‌نوری وسعت دارد؛ اما در این نوردهی بسیار عمیق، جزئیات بسیار ظریف‌تر و گسترده‌تری آشکار شده است: رشته‌های حلقه‌ای گاز درخشان که بسیار دورتر از ستاره مرکزی سحابی گسترش یافته‌اند و یادگار بیرونی‌ترین لایه‌های جو ستاره در حال مرگ به شمار می‌آیند.

اعتبار تصویر: هابل، تلسکوپ دوچشمی بزرگ، تلسکوپ سوبارو؛ ترکیب و حق چاپ: رابرت گندلر

برای مشاهده عکس در ابعاد بسیار بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

منبع: تصویر روز ناسا

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900745 ذوالفقار دانشی

دیگر خبرها

  • سیاره عطارد در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • انتقال پیام صوتی به قمر مشتری به شکل موج‌های بصری
  • اعتراف «آسترازنکا» برای اولین‌بار درباره عوارض جانبی خطرناک واکسن خود
  • ستاره‌شناسان قوی‌ترین شواهد برای سیاره نهم را کشف کردند
  • چین از مدل هوش مصنوعی تبدیل متن به ویدئو رونمایی کرد
  • مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند
  • رونمایی از اولین موتور احتراقی غیرآلاینده جهان در ژاپن
  • تصویر روز ناسا: گلبرگ‌های اطراف سحابی حلقه
  • تعامل و همدلی بین اعضا اولین اصل تشکیل شورای موفق است
  • رصد عنکبوت در سیاره سرخ