Web Analytics Made Easy - Statcounter

لیتوانی هم در پی افزایش هجوم مهاجران در مرزها وضعیت اضطراری برای مهار پناهجویان اعلام کرده و مهاجران در مناطق مرزی بلاروس و لهستان هم در وضعیت بسیار اسفباری گرفتار شده اند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم ، روزنامه اتریشی استاندارد در گزارشی نوشت: لیتوانی از روز چهارشنبه برای مهار مهاجران وضعیت اضطراری حداقل در مرز با بلاروس و در منطقه ای که در 5 کیلومتری داخل خاک خود قرار دارد برقرار می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پارلمان لیتوانی پیشنهاد دولت و به ویژه وزیر کشور در این باره را پذیرفته و برای اولین بار در تاریخ این کشور برای مقابله با هجوم مهاجران در منطقه مرزی با بلاروس وضعیت فوق العاده اعلام شد. این طرح همچنین حقوق مهاجرنی که در کشور اسکان دارند را هم محدود می کند. بر اساس این قاعده این مهاجران دیگر حق تماس کتبی و یا تلفنی با افراد دیگر به جز مقامات را ندارند. نیروهای عملیاتی هم از اختیارت بیشتری برای مقابله با مهاجران برخوردار می شوند.

وضعیت اضطراری همچنین برای چندین اقامتگاه پناهندگان در لیتوانی بعد از اینکه گزارش هایی درباره شورش و ناآرامی در آن منتشر شد اعمال می شود. روز دوشنبه در یک اقامتگاه پناهندگان در این کشور نیروهای پلیس از گاز اشک آور علیه پناهندگان استفاده کردند.

وزیر کشور لیتوانی در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: ما در حال تماشای آنچه در مرز بین لهستان و بلاروس در حال رخ دادن است هستیم و انتظار حملات مشابه و عبورهای مرزی مشابه را داریم. نهادهای امنیتی در حالت آماده باش قرار دارند. حدود 1200 سرباز از نیروهای عملیاتی در مرزها حمایت می کنند.

به این ترتیب لیتوانی خود را مجهز می کند که اجازه ورود هیچ مهاجری به این کشور را ندهد.

هفته گذشته این کشور عضو اتحادیه اروپا ساخت حصار مرزی برنامه ریزی شده برای مقابله با هجوم پناهندگان را آغاز کرد. طول این حصار مرزی 500 کیلومتر بوده و بر اساس برنامه های از پیش تعیین شده باید در سپتامبر 2022 تکمیل شود. دولت برای ساخت این حصار 152 میلیون یورو در دسترس قرار داده است.

آژانس حفاظت از مرزهای اروپایی ( فرانتکس) هم با بیش از 120 نیرو و تجهیزات و وسایل نقلیه در محل حضور دارد.

این گونه اقدامات مهاجرستیزانه لیتوانی با انتقادهای زیادی همراه بوده است. روز دوشنبه صدها نفر در پایتخت این کشور تجمع کردند تا علیه سیاست های بازگرداندن خشونت بار مهاجران از مرزها اعتراض کنند. این اعتراضات بعد از آن برگزار شد که یک خانواده عراقی با چهار فرزند خردسال خود به آن سوی مرزها بازگردانده شدند.

وضعیت پناهندگان در مرز بین لهستان و بلاروس و در سایه سخت گیری های ورشو هم بسیار فاجعه بار است.

لهستان اعلام کرد جسد هفت پناهجو را در نزدیکی مرز بلاروس پیدا کرده است. صدها مهاجر که در اردوگاهی در مرز بلاروس و لهستان گیر افتاده‌اند، نیمه‌شب گذشته در حالی‌ که از سرما می‌لرزیدند، پشت سیم‌خاردارها و مقابل مرزبانان لهستانی تجمع کردند.

لهستان و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا بلاروس را متهم می‌کنند که مهاجران غیرقانونی از خاورمیانه، افغانستان و آفریقا را برای عبور از مرز و ورود به اتحادیه اروپا تشویق می‌کند تا انتقام تحریم‌هایی را بگیرد که به‌دلیل نقض حقوق بشر و همچنین انتخابات مناقشه‌برانگیز سال گذشته، علیه مینسک اعمال شده بود.

ماتئوش موراویتسکی، نخست‌وزیر لهستان، بامداد امروز سه‌شنبه از این منطقه بازدید کرد تا از هزاران سرباز پلیس و مرزبان مستقر در آن‌جا قدردانی کند. فیلمی که پلیس لهستان امروز منتشر کرد، چادرها و مهاجرانی را نشان می‌دهد که در بلاروس آتش روشن کرده‌اند. گارد مرزی لهستان اعلام کرد روز دوشنبه، 309 تلاش برای عبور غیرقانونی از مرز را ثبت کرده و 17 نفر، که بیشترشان عراقی بوده‌اند، بازداشت شده‌اند.

لهستان مرتبا اقدامات و سیاست های خود در مرزها علیه مهاجران را تشدید می کند.

مرکل: کرونا و پناهندگان بزرگترین چالش‌های دوران صدر اعظمی من بودند

ورشو از دوم سپتامبر یک وضعیت استثنایی را در مناطق مرزی کشورش با بلاروس ایجاد کرده که بر اساس آن اجازه ورود به این منطقه به سازمان های حقوق بشری و خبرنگاران داده نمی شود.

پارلمان لهستان هم اخیرا چراغ سبز برای ساخت یک حصار مرزی دائمی در مرزها با بلاروس را نشان داده و مجوز نهایی برای آن را صادر کرد. دولت ملی محافظه کار لهستان می خواهد با این پروژه که حدود 353 میلیون یورو هزینه در بر خواهد داشت به مسئله هجوم پناهندگان واکنش نشان دهد.

این حصار مرزی قرار است به طول بیش از 100 کیلومتر در امتداد مرزهای شرقی اتحادیه اروپا گسترش یابد.

ورشو در هفته های اخیر هزاران سرباز را در این مرزها مستقر کرده و یک حصار موقت در امتداد این مرزها کشیده و کنترل ها را به شدت تشدید کرده است

بعد از انتشار گزارش هایی درباره هجوم تعداد زیادی از مهاجران به مرزهای لهستان این کشور باز هم اقدامات امنیتی در مرزهای خود را تشدید کرد.

مرزبانان لهستان اعلام کردند که افسران پلیس و سربازان بیشتری را در مرزها مستقر خواهند کرد. در عکس هایی که اخیرا منتشر شده نشان داده می شود که صدها مهاجر با اسباب و اثاثیه پیاده به سمت مرزهای لهستان در حرکت هستند.

وزیر دفاع لهستان روز گذشته در پیامی توئیتری اعلام کرد که 12 هزار نیرو یعنی 2 هزار نیرو بیشتر از قبل را در مرزها مستقر خواهد کرد. بقیه نیروها هم در حالت آماده باش قرار می گیرند

روایت نمایندگان پارلمان آلمان از شرایط اسفبار مهاجران در مرزهای لهستان

دو نماینده حزب سبز پارلمان آلمان هم که اخیرا در انتخابات پارلمانی انتخاب شده به مناطق مرزی سفر کرده و گزارشی از شرایط فاجعه بار پناهندگان در این منطقه را منتشر کرده اند.

این دو نماینده حزب سبز پارلمان آلمان "جولیان پهلک" و "مرل اسپلربرگ"نام دارند .

آن ها البته به دلیل ممنوعیت های ایجاد شده از طرف لهستان نتوانستند خود را به مرزهای لهستان برسانند و در عوض در همکاری با سفارت آلمان با برخی پناهندگان، شهرداران محلی و نهادهای امدادی در محل صحبت کردند.

"جولیان پهلک" در این باره گفت: ناامیدی محض در اینجا حاکم است. این مهاجران در مرزها مدتهاست بدون مراقبت های پزشکی، خورد و خوراک و با وجود سرمازدگی و بدون سقف در این منطقه گیر افتاده اند.

در گزارش آن ها آمده است: پزشکان از زنان حامله ای در این منطقه خبر داده اند که در اثر سرما سقط جنین کرده اند. برخی پناهندگان مدتهاست در این منطقه از برگ ها و آب کثیف تغذیه می کنند. شکستگی استخوان های پناهندگان در عملیات مرزبانان برای بازگرداندن این قشر مظلوم از مرزها از مواردی است که پزشکان اعلام کردند زیاد می بینند.

شالربرگ هم دراین باره گفت: این یک بحران انسانی است. وی به این مسئله که پناهندگان در مرزها در یک بن بست که راه پس و پیشی ندارند گیر کرده اند انتقاد وارد کرد. وی در این باره گفت: انسان ها مهره های بازی یک شطرنج ژئوپلیتیک نیستند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اتحادیه اروپا اتحادیه اروپا مرزهای لهستان وضعیت اضطراری اتحادیه اروپا حصار مرزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۱۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازارچه‌های مرزی پیراحمد و شیخ سلو در چالدران راه‌اندازی می‌شوند

فرماندار شهرستان چالدران با اشاره به رایزنی با مقامات ترکیه گفت: راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی در چالدران با جدیت بیشتر پیگیری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، محمدرضا عبدالله‌نژاد در جریان بازدید نماینده وزرات کشور در امور مرزها از محل راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی چالدران اظهار کرد: در راستای شکوفایی ظرفیت مرز در چالدران اقداماتی انجام شده است و به دنبال بازگشایی بازارچه‌های مرزی در این منطقه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه مرزها فرصتی برای پیشرفت و آبادانی هستند، افزود: باید از این ظرفیت مهم برای توسعه چالدران بیش از پیش استفاده شود و همین امر نیز در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد.

فرماندار شهرستان چالدران با اعلام اینکه بر اساس رایزنی‌های صورت گرفته توسط مسئولین ذی ربط کشوری و استاندار آذربایجان‌غربی با مقامات ترکیه‌ای مراحل مختلف راه‌اندازی بازارچه مرزی در چالدران طی شده است، گفت: بازدید به عمل آمده امروز از محل بازارچه‌ها بر اساس تداوم پیگیری‌های لازم برای تسریع در راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی در چالدران است.

عبدالله‌نژاد یادآور شد: برای استفاده از ظرفیت مرز دو بازارچه مرزی در پیراحمد و شیخ سیلو چالدران در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است که تلاش می‌شود در کمترین زمان ممکن این اقدامات به نتیجه برسد.

کد خبر 748706

دیگر خبرها

  • یک میلیون مهاجر افغان از ترس اخراج پنهان شده اند
  • جادوگر آرژانتینی یکی یکی جام‌ها را درو می‌کند
  • مرزهای طراحی لاک ناخن جابجا شد (فیلم)
  • بازارچه‌های مرزی پیراحمد و شیخ سلو در چالدران راه‌اندازی می‌شوند
  • مهار آتش در هتل محدوده میدان ولیعصر تهران و آخرین وضعیت مسافران آن
  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل هجوم مهاجران به ایرلند
  • لهستان عبور خودروهای نظامی اوکراین از خاک خود را ممنوع کرد
  • دستور مهم رئیسی؛ تخصیص ۳میلیون یورو برای دیوارکشی مرزهای ایران | اعلام جزئیات جدید از انسداد مرزها؛ اولویت‌ با کدام مرزهاست؟
  • دیدار مدیران کل امور اتباع و فنی و حرفه‌ای استان قزوین