Web Analytics Made Easy - Statcounter

«پیرمحمد ملازهی» کارشناس مسائل افغانستان در تشریح دلایل عزل و نصب‌های جدید طالبان در افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: از چند روز پیش شاهد انتشار اخباری مبنی بر احتمال وقوع تصفیه در بدنه طالبان بودیم که نخستین سیگنال آن را رهبر این جریان مخابره کرد. اگر به یاد داشته باشید، چندی پیش هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان که در قندهار مستقر است، اعلام کرده بود مسئولان این جریان باید مراقب نفوذی‌ها و افرادی که به دنبال سوء‌استفاده از عناوین این جریان بوده‌اند،  باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از این سخنرانی شاهد آن بودیم که کمیسیون تصفیه در طالبان شکل گرفت تا از این طریق بتوانند افرادی که به دنبال سودجویی و سوء‌استفاده از عنوان طالبان هستند را شناسایی و سپس اخراج کنند. این روند از چند روز پیش شروع شده و سر و صداهای زیادی در داخل افغانستان به وجود آورده است.

وی ادامه داد: در این میان مسائلی وجود دارد که به نظر می‌رسد باید مورد نظر قرار بگیرد؛ نخست آنکه باید توجه داشته باشیم طالبان زمانی که یک گروه چریکی مخالف دولت افغانستان به حساب می‌آمد، تنها چیزی که در مقابل خود می‌دید، فتح کابل و کنار زدن دولت مستقر در افغانستان بود. آنها حالا تمام افغانستان را در دست دارند و به نوعی حکمرانی اصلی در دست آنها قرار گرفته است و به همین دلیل بیشتر به دنبال نیروهایی هستند که بتوانند اوضاع را مدیریت کنند و به نوعی از نظامی‌گری خارج شوند. درست است که ماهیت طالبان یک گروه مسلحانه به حساب می‌آید اما آنها به این نتیجه رسیده‌اند که برای کشورداری نیاز به عناصری دارند که از تمام دستورات و سیاست‌های هسته مرکزی این جریان تبعیت و فرمان‌بری داشته باشند.

این تحلیلگر ارشد مسائل جنوب‌آسیا تصریح کرد: عزل و نصب‌های جدید در افغانستان نشان می‌دهد که طالبان در حال خارج شدن از قالب قدیم خود است و به این نتیجه رسیده که باید نیروهای قابل اعتماد خود را وارد بخش‌های اجرایی و اداری افغانستان کند. این جریان در شرایط کنونی الزاماتی را حس کرده که بر اساس آن، دست به حذف و هرس برخی از عناصر خود زده است تا بتواند اوضاع را تحت کنترل خود بگیرد. در این میان تهدیدهایی وجود دارد که به نظر می‌رسد می‌تواند مخاطراتی را برای این جریان در افغانستان به وجود بیاورد. یکی از این مخاطرات بحث جدا شدن عناصر اخراجی از بدنه طالبان و پیوستن آنها به داعش است. توجه داشته باشید عناصری که از این جریان اخراج می‌شوند به خوبی می‌توانند در قالب گروه‌هایی مانند القاعده و داعش دست به انجام عملیات‌های گسترده در سراسر افغانستان بزنند که همین مساله خروجی خطرناکی را برای این کشور رقم می‌زند.

ملازهی در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی توازن و توزیع قدرت میان شبکه حقانی و طالبان کاملاً ایجاد شده اما مشکل اصلی این است که روند اخراج نیروها می‌تواند یک سرخوردگی را به وجود بیاورد و این جماعت بدون شک به سمت سایر گروه‌های رادیکال خواهند رفت. نکته دیگر این است که پیوستن عناصر اخراجی طالبان به سایر گروه‌ها می‌تواند یک درگیری جدید را به وجود بیاورد اما در این میان باید توجه شود که آرایش داعش پراکنده‌تر و منشعب از یک سری قومیت‌های مختلف است. در مقابل طالبان اساساً یک جریان پشتون و بومی در افغانستان به حساب می‌آید و این مساله می‌تواند اوضاع را به نفع طالبان رقم بزند. از منظری دیگر باید توجه داشت که اگر این اتفاق تشدید شود، سهم‌خواهی‌هایی ممکن است از سوی سایر جریان‌های حاضر در طالبان اتفاق بیفتد که این مساله انشعاب و اختلاف‌ها را تشدید خواهد کرد اما در کل هر دو جریان به دنبال تسخیر قدرت در کابل هستند.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

کلیدواژه: افغانستان القاعده طالبان داعش هبت الله آخندزاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۲۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیپلمات‌های طالبان در تهران میزبان تیم ملی فوتسال افغانستان

پس از پیروزهایی فوتسال افغانستان که خبرهای خوشی را برای مردم این کشور مخابره کردند، دیپلمات‌های طالبان در تهران نیز برای قدردانی، میزبان تیم ملی کشورشان شدند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، تیم ملی فوتسال افغانستان که در یک بازی جذاب در آخرین بازی با نتیجه 5 بر 3 از سد قزاقستان گذشت، اولین حضور خود را در جام جهانی فوتسال در تاریخ کشورش به ثبت رساند.

پیروزهای تیم ملی فوتسال افغانستان که سکان داری آن را «مجید مرتضایی» سرمربی ایرانی به عهده دارد، همدلی دیگری از دو ملت را این بار در عرصه ورزش روایت کرد.

سرمربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان در نشست خبری پیش از این مسابقه گفته بود: «آسیا باید باور کند که قدرتی بنام افغانستان در فوتسال وجود دارد.»

راهیابی فوتسال افغانستان به جام جهانی فوتسال، شادی و تبریک‌های پرشماری را حتی در میان مخالفان و موافقان سیاسی این کشور در پی داشت.

سخنگوی طالبان راهیابی تیم فوتسال افغانستان را به جام جهانی یک موفقیت بزرگ ورزشی خواند و در همین حال مخالفان سیاسی حکومت کنونی کابل نیز لب به تحسین گشودند.

دهمین دوره مسابقات جام جهانی فوتسال از 14 سپتامبر تا 6 اکتبر 2024 در ازبکستان برگزار می‌شود و 24 تیم در آن حضور خواهند داشت.

یک ایرانی هدایت فوتسال افغانستان را برعهده گرفتمربی مشهدی سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان شد

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • دیپلمات‌های طالبان در تهران میزبان تیم ملی فوتسال افغانستان
  • روزنامه جمهوری اسلامی: طالبان مشغول پاکسازی قومی و شیعه‌کشی است؛ ایران هم سکوت می‌کند
  • گروگان‌های طالبان که درباره‌شان نشنیده‌اید / چرا آمریکا ۸۰۰ پایگاه نظامی در سرتاسر دنیا دارد؟ / چرا کشور‌ها به جنگ با یکدیگر می‌روند؟ / چگونه داعش به وجود آمد؟
  • وقوع انفجار در کابل
  • رایزنی طالبان با ترکیه در کابل
  • توزیع ۲۱ هزار پاسپورت در بغلان
  • شرکت هیات افغانستان در نشست‌های بین‌المللی
  • داعش در افغانستان به طور جدی سرکوب شده است
  • جلسات محسن رضایی با احزاب و جریان‌های انقلاب
  • طالبان: حضور داعش در افغانستان به صفر نزدیک شده است