جداسازی بخش جهانی جشنواره فیلم فجر از بخش ملی بسیاری از تعاملات فرهنگی را از بین برد
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۴۲۵۰۶
جهانگیر کوثری با اشاره به اینکه در زمان برگزاری همزمان بخش ملی و بینالمللی جشنواره فیلم فجر مبادلات و تعاملات فرهنگی بسیاری بین سینماگران ایرانی و خارجی برقرار میشد، تأکید کرد که جداسازی این دو بخش شکلگیری چنین مبادلاتی را از بین برد.
جهانگیر کوثری، تهیهکننده سینما، در گفتوگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: موقعیتی که سینمای ما در سطح جهان به دست آورده حاصل شکلگیری مسیر و حرکتی است که از دهه 1360 آغاز شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کوثری خاطرنشان کرد: برنده شدن جایزه اسکار برای هر کشوری یک اتفاق بزرگ است. همه ما میدانیم که چه کشورهایی با چه امکاناتی در رقابت اسکار شرکت میکنند و وقتی ما با حداقل امکانات میتوانیم در این رویدادها حرفی برای گفتن داشته باشیم و بازیگرمان در جشنواره کن جایزه بهترین بازیگر را دریافت میکند یک اتفاق اعجابآور رخ داده است. در حدود نزدیک به 40 سال اخیر ما معمولاً هر سال در جشنوارههای معتبر دنیا فیلم داشتهایم و اینکه در این جشنوارهها برنده جایزه میشویم و سینماگران بزرگی به دنیا معرفی میکنیم در حالیکه امکانات ما با دیگر کشورها قابل قیاس نیست و حتی دست ما برای پرداختن به موضوعات مختلف باز نیست، اتفاق بزرگی محسوب میشود که نشان از پیریزی درست سالیان گذشته میدهد.
او افزود: ما چنین موفقیتهایی را به دست آوردیم و جشنواره فیلم فجر را هم برگزار کردیم که سینماگران خارجی را به ایران دعوت کردیم و فیلمسازان و منتقدان بزرگ به کشور ما میآمدند و ما بازخوردهای خوبی از این افراد میگرفتیم. برخی حتی عاشق ایران میشدند و با فرهنگ و هنر ما ارتباط فوقالعادهای برقرار میکردند. جشنواره فیلم فجر آینه تمامنمایی از سینمای ایران بود که جهانیان میتوانستند آن را مشاهده کنند و با وجود مهمانان خارجی این فرصت برای مبادلات و تعاملات فرهنگی ایجاد میشد. به همین دلیل من مخالف صد در صد جداسازی بخش ملی از بخش بینالمللی بودم چراکه طبیعتاً این جداسازی مانع شکلگیری این مبادلات میشد و جشنواره جهانی فیلم فجر هم به تنهایی توان و قدرت نشان دادن سینمای ایران را به مهمانان خارجی نداشت. به همین دلیل در سالهایی که این جشنواره جدا شد مهمانان ما به حداقل رسیدند و تعاملات فرهنگی بسیاری از بین رفتند.
تهیهکننده فیلم سینمایی «فراری» تأکید کرد: در دورههای همزمانی برگزاری این دو بخش جشنواره ارتباطات خوبی بین سینماگران ایرانی و خارجی شکل میگرفت که باعث میشد در تعاملات فرهنگی شکلگرفته سینماگران ما به جشنوارههای مختلف دعوت شوند که متأسفانه جداسازی این دو بخش چنین امکانی را از بین برد و جشنواره داخلی را هم منزوی کرد و جشنواره جهانی نتوانست میزبان خوبی برای مهمانان خارجی باشد.
کوثری در پایان اظهاراتش خاطرنشان کرد: همانقدر که سینمای ایران به جشنواره فیلم فجر اعتبار بخشیده، جشنواره فیلم فجر نیز به سینماگران ایرانی کمک کرده است و در واقع بین سینماگران و جشنواره یک رابطه متقابل به وجود آمده و باید از آسیب دیدن این جشنواره جلوگیری شود. از نظر من همزمانی بخش ملی و بینالمللی ترکیب درستی بود. تفکیک این دو بخش و تبدیل شدن آن به دو جشنواره جداگانه جشنواره جهانی را مرعوب برخی نامها کرد اما باعث شد که جایگاه قبلی این رویداد مهم فرهنگی هنری از بین برود.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: جهان رقابت جشنواره فیلم ایران فرهنگ و هنر جشنواره فیلم فجر سینمای ایران فیلم سینمایی فرهنگی هنری جشنواره فیلم فجر جهان سینمای ایران فرهنگ و هنر معماری جهانگیر کوثری جشنواره فیلم فجر تعاملات فرهنگی دو بخش بخش ملی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۲۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پیوندهای قومی بخش مهم شناسنامه اقوام ایرانی است
ایسنا/لرستان رئیس جهاد دانشگاهی لرستان گفت: پیوندهای قومی، بخش مهم شناسنامه اقوام ایرانی است.
فرهاد فرامرزیان در گفتوگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به برگزاری چهارمین جشنواره علمی فرهنگی هنری اقوام ایران زمین، بیان کرد: این جشنواره امسال توسط جهاد دانشگاهی و با همکاری استانداری لرستان، دانشگاه لرستان، دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی لرستان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری استان برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: وحدت اقوام برای ایران امنیت به ارمغان آورده و این موضوع توسط دشمنان این مرز و بوم شناسایی شده و برای ضربه زدن به وحدت و امنیت ملی، مسأله اقوام را نشانه گرفتهاند و گاهی با تحریکات و تقابل قومی موجب برهم زدن همگرایی و وحدت اقوام ایرانی شدهاند.
فرامرزیان اظهار کرد: ایران یک جامعه چند قومی است و با وجود اینکه اقوام ایرانی سرگذشتها و ویژگیهای گوناگونی دارند، اما هویت ایرانی آنها همواره بر پایه مشترکات قومی استوار بوده است.
او گفت: در نگاه اول، لازمه چنین اشتراکی این است که عصبیتهای قومی و تمایلات مشابه آن مهار شود و تعلق به اجتماع قومی در سایه تعلق و وابستگی به اجتماع ملی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه پیوندهای قومی، بخش مهمی از شناسنامه اقوام ایرانی است، بیان کرد: ملت ایران با وجود تنوع قومی که در تمام بخشهای شمالی، جنوبی، شرقی، غربی و مرکزی این سرزمین پهناور گسترده شدهاند، کمترین فاصله اجتماعی را دارند و به بالاترین سطح آگاهی سیاسی، اجتماعی و همافزایی رسیدهاند.
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان با اشاره به اهداف برگزاری چهارمین جشنواره علمی فرهنگی هنری اقوام ایران زمین، گفت: ارتقای سطح آگاهی دانشجویان، دانشگاهیان، جامعه هنرمندان، ترویج و نشر نمادهای وحدتبخش شامل پرچم ملی، سرود ملی، خط و زبان مشترک و توجه به عناصر هویتساز مثل اماکن جغرافیایی مانند خلیج فارس، دریای خزر، کوه دماوند، دریاچه ارومیه، ترویج مفهوم حاکمیت ملی و سرزمینی با پذیرش اصل تنوع و احترام به اقوام ایرانی، آگاهی بخشیدن، شناسایی و کنترل توطئهها و تهدیدها، فراهم آوردن بستری مناسب برای رشد و شکوفایی آفرینشهای فرهنگی و هنری جوانان، فراهم کردن فضای علمی و گفتمانی درباره خاستگاه تمدنی و ارتقای سطح علمی و آگاهیهای تاریخی درباره خاستگاه تمدنی، از جمله اهداف این جشنواره است.
فرامرزیان با بیان اینکه همگرایی اقوام ایرانی میتواند در کشور مزیتهای قابل توجهی داشته باشد، افزود: برگزاری چنین جشنوارههایی که مخاطب آنها جوانان دانشجوی اهل فرهنگ، هنر، تحقیق و مطالعهاند، میتواند زمینهساز ترویج اشتراکهای قومی و ملی شود و تاثیر بسزایی در فرهنگ دانشگاههای کشور وبه تبع آن، در جامعه داشته باشد.
انتهای پیام