Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین، یکی از این موارد غیرعلمی، این است که استفاده از دو ماسک به طور همزمان سبب کاهش اکسیژن خون می شود؛ گرچه استفاده از یک ماسک برای پیشگیری از کرونا از سوی متخصصان و کارشناسان کافی اعلام شده است اما برخی برای احتیاط بیشتر به خصوص در اماکن شلوغ و پرتردد از دو ماسک استفاده می کنند.

طرح این مساله از سوی برخی افراد غیرکارشناس و غیرعلمی در شبکه های مجازی سبب سردرگمی و نگرانی این افراد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی برای پیشگیری از کرونا تمایل دارند در برخی اماکن از دو ماسک استفاده کنند و از سوی دیگر نگران آسیب به سلامتی خود بر اثر کاهش اکسیژن رسانی به خون هستند.

موضوعی که متخصصان آن را رد کرده و تاکید کرده اند که هیچ منبع عملی آن را تایید نکرده است.

دکتر علیرضا ناجی، رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یکی از این متخصصان است که روز سه شنبه با رد این موضوع توضیح داد: کمبود اکسیژن خون به دلیل استفاده از دو ماسک یک نظریه غیرعلمی است و معتقدیم ماسک جلوی ورود اکسیژن را نمی‌گیرد. نظر افرادی که این موضوع را مطرح کرده‌اند، قبول ندارم.

وی استفاده از دو ماسک به ویژه در محیط‌های بسته را دارای تاثیرپذیری بیشتری در برابر کرونا دانست و گفت: از آنجا که هنوز درصدی از مردم واکسینه نشده‌اند، عدم استفاده از ماسک یا استفاده ناصحیح از آن، امکان ابتلای افراد را به همراه دارد.

دکتر ناجی تاکید کرد: از آنجا که بر اساس آمارها حدود ۲۳ درصد مردم همچنان واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند، حتی افرادی که دو دز واکسن را تزریق کرده‌اند، باید از ماسک به عنوان یک پوشش محافظتی مناسب در برابر این ویروس استفاده کنند.

وی تصریح کرد: یک ماسک می‌تواند در برابر کرونا موثر باشد اما دو ماسک تاثیر بیشتری دارد و سد محافظتی بهتری را ایجاد می‌کند. اکنون چون واریانت دلتا بر کشور غالب است، می‌توان تا پایان این پیک و برای پیشگیری از شروع پیک ششم، از دو ماسک استفاده کرد.

عضو کمیته کشوری ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: کرونا اکنون به عنوان یک ویروس در جامعه در حال انتشار است و استفاده نکردن از ماسک می‌تواند عامل موثری در برابر انتقال این ویروس به افراد باشد چه بسا که ممکن است دو فرد که به طور همزمان از ماسک استفاده نمی‌کنند، به عنوان ناقل این بیماری، ویروس را به دیگران انتقال دهند و حتی اعضای خانواده خود را نیز مبتلا و درگیر این بیماری کنند.

کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور

دکتر ناجی با بیان اینکه متاسفانه بر اساس آمارها رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک در جامعه به حدود ۴۰ درصد رسیده است، ادامه داد: در چنین شرایطی ماسک زدن به عنوان یک موضوع مهم برای همه افراد جامعه موثر و مفید است؛ اگرچه در فضای پرتردد ماسک به عنوان یکی از ضروریات به حساب می‌آید که البته در این محیط‌های شلوغ، سربسته و پرتردد دو ماسک بسیار تاثیرپذیرتر است.

وی ضمن انتقاد از افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت نمی‌کنند، تاکید کرد: اکنون بسیاری از مردم از ماسک کمتر استفاده می‌کنند و روزانه افرادی را در سطح جامعه مشاهده می‌کنیم که بدون ماسک هستند و دلیل اصلی این اقدام را دو دز واکسن تزریقی می‌دانند که معتقدیم حتی اگر دو دز واکسن را زده باشند، باز هم تا زمانی که درصد زیادی از جامعه واکسینه شوند، باید از ماسک استفاده کرد.

رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شرط عدم استفاده از ماسک را تزریق دو دز واکسن برای ۷۰ یا ۸۰ درصد مردم جامعه دانست و اظهار داشت: البته اگر دز سوم نیز تزریق شود آن زمان می‌توان اجازه داد که افراد ماسک نزنند چون قانون مقابله با تمام ویروس ها و کووید۱۹ این است که باید آمار افراد واکسینه شده بسیار بالا باشد.

وی فرهنگ‌سازی درباره استفاده از ماسک را بسیار ضروری دانست و گفت: باید در رسانه ها با تولیدات فرهنگی در این زمینه فرهنگ سازی شود. در میان رسانه ها، انتقاد ویژه به صدا و سیما برمی‌گردد که چرا تعداد زیادی از مجریان ماسک نمی‌زنند. رسانه ملی که باید این فرهنگ را به مردم منتقل کند، در برخی برنامه های خود عامل بی توجهی نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی شده است که این مساله باید اصلاح شود.

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: ماسک کرونا اکسیژن خون پروتکل های بهداشتی استفاده از ماسک ماسک استفاده دو دز واکسن عنوان یک دو ماسک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۲۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌های کنترل قند خون صبحگاهی در افراد دیابتی

آفتاب‌‌نیوز :

تزریق انسولین به مقدار کم، کاهش قند خون نیمه شب، تغذیه نامناسب یا پرخوری، پدیده داوون و تزریق نادرست انسولین از دلایل افزایش قند خون صبحگاهی است.

 پدیده داوون به این جهت است که از حدود ساعت سه تا چهار صبح به بعد، قند خون افزایش می‌یابد که سه یا چهار بار در هفته، این مسئله رخ می‌دهد. علت این افزایش، ترشح هورمون‌هایی مانند هورمون رشد به ویژه در دوره بلوغ مبتلایان به دیابت نوع یک است و این هورمون‌ها مخالف انسولین عمل می‌کنند و باعث افزایش قند خون می‌شوند.

 در افراد دیابتی که انسولین تزریق می‌کنند، کاهش اثر انسولین که هنگام شب تزریق شده و نیز استرس و فشار‌های عصبی، به تشدید پدیده داوون می‌انجامد. برای اطمینان از بروز این پدیده، لازم است طی شب، چندین بار قند خون را اندازه‌گیری کرد.

 برای برطرف کردن این پدیده، از آن جا که نیاز به انسولین در هنگام صبح افزایش می‌یابد، با نظر پزشک، انسولین را باید دیرتر تزریق کرد.

با توجه به این که در کشور ما بسیاری از افراد دیر شام می‌خورند، قند خون ممکن است طی شب افزایش یابد. در این مورد نیز باید در طول شب، چندین بار قند خون را کنترل کرد و اگر متوجه شدید که قند خون در طول شب افزایش یافته، به احتمال زیاد، میزان انسولین برای تزریق شبانه کم است.

 میزان انسولین را باید زیر نظر پزشک معالج را افزایش دهید. کاهش قند خون در نیمه‌های شب نیز ممکن است سبب افزایش قند خون صبحگاهی شود؛ زیرا هنگامی که قند خون به شدت کاهش یابد، بدن انسان به طور خودکار هورمون‌هایی از جمله آدرنالین و گلوکاگن ترشح می‌کند که مخالف انسولین عمل کرده و باعث افزایش قند خون صبحگاهی می‌شوند.

 بیمار باید قند خون را چندین بار در طول شب کنترل کند تا متوجه کاهش احتمالی قند خون شود. میزان انسولین پایه و زمان تزریق آن باید زیر نظر پزشک تغییراتی داده شود و تغذیه نامناسب یا پرخوری نیز هر یک ممکن است به افزایش قند خون صبحگاهی بینجامد.

 برخی از افراد مبتلا به دیابت به جای شام، میوه زیاد مصرف می‌کنند یا به مقدار زیاد مواد پروتئینی، لبنیات و ماست می‌خورند که در طول شب، بخشی از این مواد در کبد تبدیل به قند یا گلوکز می‌شود و همین امر سبب افزایش قند خون صبحگاهی می‌شود.

 برای شام نباید مقدار فراوان پروتئین، مواد غذایی پر چرب و نیز مقدار زیادی میوه مصرف کرد. برای مهار افزایش قند خون صبحگاهی، اولین گام، تشخیص دلیل بروز آن است و در صورتی که قند صبحگاهی کنترل شود، کنترل قند خون در سایر اوقات روز نیز امری قابل دسترسی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • چرا روند کاهش وزن به نقطه «ثابت» می‌رسد؟
  • گارداسیل اولین واکسن مورد تایید به‌منظور پیش‌گیری از بروز سرطان دهانۀ رحم است
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • با سریع ترین روش های کاهش وزن آشنا شوید
  • «قلیان اکسیژن» در مرحله آزمایش است/ برای نتیجه‌گیری زود است
  • راه‌های کنترل قند خون صبحگاهی در افراد دیابتی
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • قدرتمندترین موتور فضایی چین ۵۰۰ تن پیشرانش تولید کرد
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم