Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی دبیر کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان طرحی نیست که بشود از آن گذشت و در تلاشیم که به شکلی بتوانیم آن را به صحن باز گردانیم.

علی اصغر عنابستانی شب گذشته، ۱۸ آبان، در برنامه لایو اینستاگرامی در رابطه با اشاره به چرایی پیشنهاد طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان اظهار کرد: تحول در مجلس یکی از مواردی است که هم مطالبه اکثریت نمایندگان انقلابی مجلس شورای اسلامی و هم مطالبه مردم بوده و پس از تشکیل مجلس یازدهم، این موضوع به عنوان یکی از دستور کارهای مجلس انتخاب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: مجلس به عنوان نهاد قانون‌گذار کشور یکی از قوای تاثیرگذار در جمهوری اسلامی است که شانی از شئون ولایت در آن است؛ لذا احساس می‌شد فرآیندهای حاکم بر مجلس مانند ساختارهای نظارت بر نمایندگان، ساختار نظارت نمایندگان بر سایر قوا و مباحث مربوط به شفافیت و برخی دیگر از مسائل نیاز به اصلاح دارد. به همین دلیل یکی از مباحث جدی که از ابتدای شکل‌گیری مجلس یازدهم مطرح می‌شد، ضرورت تحول در همین موضوعات بود.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی با تاکید بر اینکه مجلس باید متحول شود، بیان کرد: اگر بتوان مجلس، ساختار و فرآیندهای حاکم بر آن را اصلاح کرد تا شرایط بهتری به خود بگیرد، می‌توان ادعا کرد فرایند اصلاح ساختارهای حاکم بر کشور را آغاز کرده‌ایم اما اگر مجلس را اصلاح نکنیم، چیزی اصلاح نخواهد شد.

عنابستانی با بیان اینکه در کمیسیون مربوط به آیین‌نامه داخلی مجلس چند موضوع برای ایجاد تحول در مجلس دنبال شده، عنوان کرد: یکی از این اقدامات مساله شفافیت فعالیت در مجلس است که مطالبه ابتدایی و بدوی جریان انقلابی و همه مردم از مجلس بود. شفافیت آرا نیز جزئی از این شفافیت مجلس است.

وی با بیان اینکه فرآیند قانونگذاری در مجلس به هیچ وجه فرآیند درستی نیست، اضافه کرد: لذا اصلاح فرآیندهای حاکم بر مجلس و مسیرهای قانون‌گذاری را نیز در دستور کار خود قرار دادیم. 

دبیر کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اصلاح ساختارهای نظارتی بر نمایندگان کار دیگری است که مربوط به سلامت مجلس و دور شدن آن از موضع اتهام می‌شود. مجلسی که می‌خواهد فریاد بزند و نماینده‌ای که می‌خواهد نظارت قوی بر امور داشته باشد، باید از مواضع اتهام به دور باشد. مقام معظم رهبری نیز مکررا در این خصوص تاکید داشتند. قاعدتا امکان نظارت از بیرون بر مجلس وجود ندارد چون مجلس عصاره ملت است و به همین دلیل نظارت بر مجلس باید توسط خود مجلس انجام شود.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی ادامه داد: با راه‌اندازی مجلس یازدهم به منظور تقویت ساختار نظارت بر نمایندگان موضوع اصلاح موادی از قانون نظارت بر رفتار نمایندگان در دستور کار کمیسیون آیین‌نامه قرار گرفت که چندین ماه برای آن کار ویژه انجام و کمیته ویژه‌ای نیز در همین خصوص راه‌اندازی شد. طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان ماحصل این اقدامات بود که به مجلس ارائه شد.

عنابستانی با اشاره به اینکه پیشنهاد ما این بود که در ابتدا طرح شفافیت آرا تصویب شود، گفت: خواسته ما این بود که بعد از تصویب طرح شفافیت آرا، اینگونه طرح‌هایی که ممکن است تعارضی با منافع شخصی نمایندگان داشته باشد، مطرح شود که از طریق طرح شفافیت آرا، رسانه‌ها و مردم بدانند هر نماینده چه رایی داده است اما شفافیت آرا دیرتر از این طرح در دستور کار قرار گرفته است و در حال حاضر نیز در دستور کار است اما نمی‌دانیم چرا وارد دستور نمی‌شود و هیات رئیسه در برنامه مجلس آن را مطرح نمی‌کند.

وی در خصوص اینکه چرا برخی از نمایندگان مجلس به طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان رای منفی دادند، اظهار کرد: هنگام بحث بر سر این طرح فضایی در مجلس ایجاد شد که در زمینه مساله شفافیت نیز این فضا وجود داشت. برخی نمایندگان مطرح می‌کنند این طرح‌ها زبان نماینده را می‌بندد، او را محتاط می‌کند و نماینده جرات نمی‌کند سخن بگوید. در ماده شماره یک این طرح گفته شده نماینده بر اساس قانون، موازین شرع و اخلاق حسنه و همچنین اقتضائات جایگاه نمایندگی باید عمل، رفتار و صحبت‌های خود را تنظیم کند. تفسیر و برداشتی که نمایندگان از این ماده می‌کردند، این بود که اقتضای جایگاه نمایندگی تفسیرپذیر است و این موضوع سبب خواهد شد در هر موضوعی با ما برخورد کنند و از این طریق دهان ما را ببندند.

دبیر کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس ادامه داد: در پاسخ به کسانی که می‌گویند اقتضائات جایگاه نمایندگی تفسیرپذیر است، باید گفت این تفسیر توسط هیات نظارت بر رفتار نمایندگان انجام می‌شود که اعضای آن هم از نمایندگان است؛ ضمن اینکه نمی‌توان به دلیل یک کلمه در طرح که مشکل‌ساز شده، کل طرح را ملغی کرد. می‌توان در ورود به جزئیات این کلمه را حذف یا جابه‌جا کرد.

عنابستانی با بیان اینکه یکی از نقاط قوت این طرح راه‌اندازی هیات تجدید نظر در کمیسیون نظارت بر رفتار نمایندگان است، عنوان کرد: برخی از نمایندگان بیان می‌کردند که ممکن است با استفاده از این طرح هیات یک عمل سیاسی انجام دهد و یا رقیب سیاسی خود را در مجلس حذف کند. برای به حداقل رساندن این مشکلات احتمالی، هیات تجدید نظر بر رفتار نمایندگان نیز در نظر گرفته شده که اگر کسی به رای بدوی هیات نظارت اعتراض داشت، سراغ هیات تجدید نظر برود.

وی اضافه کرد: اما متاسفانه فضای مخالفتی در مجلس ایجاد شده بود که این صحبت‌ها شنیده نمی‌شد و برخی نمایندگان مکررا به بهانه‌های مختلف با این طرح مخالفت کردند؛ در حالی که معتقدم نماینده‌ای حر و آزاد است و می‌تواند حرف بزند که خود در موضع تهمت قرار نگرفته باشد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در این طرح برای مدیران دولتی و بخش خصوصی که به نماینده‌ای هدیه‌ای می‌دهند نیز مجازات در نظر گرفته‌ شده است. این سخت‌گیری‌های برای این است که نمایندگان در رابطه با هیچ موضوعی در موضع تهمت قرار نگیرند.

عنابستانی با اشاره به عزم کمیسیون نظارت بر رفتار نمایندگان مبنی بر بازگرداندن طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان به دستور کار مجلس خاطرنشان کرد: طبق ماده ۱۳۰ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس اگر ۵۰ نماینده برای بازگرداندن طرح رد شده‌ای به دستور کار مجلس نامه امضا کنند، هیات رئیسه موظف است این کار را انجام دهد. تلاش می‌کنیم این تعداد امضا را جمع کنیم. 

وی با بیان اینکه اصلاح نظارت بر مجلس مطالبه مقام معظم رهبری نیز بوده و از مواردی است که در اصلاح مجلس بسیار موثر است، خطاب به نمایندگان مجلس گفت: ما تا خودمان و فرآیندهای حاکم بر خود را اصلاح نکنیم و خود را از مواضع تهمت دور نکنیم، نمی‌توانیم مجلس را با موفقیت اداره کنیم. علاوه بر این نمی‌توانیم مجلسی باشیم که صدای‌مان بر علیه فساد، ظلم و بی‌کفایتی بلند باشد. بنابراین لازم است از موضع تهمت دور باشیم. این مجلس حتما باید این کار را انجام دهد جون اگر مجلس انقلابی نتواند، مجلس دیگری هم نخواهد توانست این کار را به سرانجام برساند. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی علی اصغر عنابستانی مجلس یازدهم طرح شفافیت آرای نمایندگان طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان آیین نامه داخلی مجلس کمیسیون آیین نامه دستور کار شفافیت آرا بر مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۲۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علی جدی در گفت و گو با قدس: مجلس باید مالیات بر درآمد در مناطق محروم را کاهش دهد

علی جدی در گفتگو با خبرنگار قدس با اشاره به ویژگی‌های ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و ضرورت بررسی این لایحه در صحن علنی مجلس گفت: مشوق‌های مالیاتی همواره امری مطلوب است. اینکه ما مالیات کمتری از مردم در مناطق کمتر توسعه یافته دریافت کنیم بسیار مناسب است.

وی با بیان اینکه ما باید مالیات بر درآمد در مناطق محروم را کاهش دهیم اظهار کرد: تمرکز ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بر کاهش مالیات بر عملکرد تولید از ۲۵ به ۱۵ درصد می تواند مشوق خوبی قلمداد شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از صنایع با مشکلات سرمایه در گردش و نقدینگی مواجه هستند، گفت: به عنوان مثال فردی تمام سرمایه و زندگی خود را برای رونق صنعت به کار گرفته اما شرایط به نحوی پیش رفته که معطل ۱۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش است. بنابراین ما باید این موارد را هم در راستای جهش تولید به درستی دیده و آنها را مد نظر قرار دهیم.

وی با بیان اینکه موارد مطرح شده در ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در راستای جهش تولید، موارد خوبیست بیان کرد: این امر می‌تواند موجب رونق سرمایه‌های خرد مردم شود. همچنین باید زمینه‌های ایجاد شود که مردم بتواند سرمایه‌های خرد خود را در موضوعات اقتصادی و تولیدی مشارکت داده و در قبال این مشارکت تضمین معافیت مالیاتی را داشته باشند.

وی با بیان اینکه نباید تضامین معافیت مالیاتی پس از انجام فعالیت، تغییر کند بیان کرد: این معافیت‌های مالیاتی نباید تغییر کند به مانند معافیت‌های مالیاتی که در مناطق محروم وجود دارد بنابراین این اقدامات، اقدامات خوبی است و دولت باید در این راستا کوشا باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معافیت‌های در نظر گرفته شده در ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم می‌تواند مشارکت مردم در اقتصاد را افزایش دهد بیان کرد: معافیت‌های جدید و مشوق‌های مالیاتی حمایت از سرمایه‌گذاری خرد باعث می‌شود تا سرمایه‌گذار انگیزه و اقبال بیشتری برای مشارکت در سرمایه‌گذاری پیدا کند. کاهش مالیات تولید در کنار معافیت‌های موثر و هدفمند در ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بسترساز افزایش مشارکت مردم در اقتصاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه معافیت مالیاتی می‌تواند انگیزه خوبی برای سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر برخوردار محسوب شود ادامه داد: اینکه برخی جهت سرمایه‌گذاری به مناطق آزاد و کمتر توسعه یافته می‌روند از باب این است که معافیت‌های مالیاتی در این مناطق در نظر گرفته شده است. بنابراین اگر مالیات‌ها به سرمایه‌گذاری در بخش مناطق محروم و همچنین سرمایه‌های خرد داده شود،قطعاً می‌تواند موثر و مفید باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به توجه ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به اعطای مشوق مالیاتی جهت جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش تاکید کرد: به دلیل اینکه ما در کشور یک استراتژی مناسبی برای توسعه صنایع نداریم برخی اوقات در برخی از قسمت‌های زنجیره تولید، می‌بینیم گلوگاه است و در برخی جاها نیز مازاد داریم لذا اگر تکمیل زنجیره تولید به نیت اینکه ما صادرات محور شویم و محصول صادراتمان را افزایش دهیم مناسب است بنابراین اگر مشوق مالیاتی لازم در این بخش اعمال شود حتماً تاثیرات خوبی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: حتماً اعطای مشوق مالیاتی می‌تواند حلقه‌های زنجیره ارزش تولید را تکمیل کرده تا در انتها با افزایش صادرات مواجه شویم. به عنوان مثال ما در بخش پتروشیمی ها و فولادی ها این مسائل را زیاد مشاهده می‌کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنابراین اگر ما بتوانیم این بخش‌ها را با اعطای مشوق مالیاتی تقویت کنیم می‌توانند زنجیره ارزش تولید را تکمیل کنند.

وی با بیان اینکه ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم می‌تواند به عدالت مالیاتی کمک کند تاکید کرد: حتماً اگر این لایحه در صحن مجلس مورد بررسی قرار گیرد کمک می‌کنیم تا به سرعت و پس از چکش کاری به تصویب برسد.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • تعیین تکلیف طرح ساماندهی به مجلس دوازدهم موکول شد؟
  • علی جدی در گفت و گو با قدس: مجلس باید مالیات بر درآمد در مناطق محروم را کاهش دهد
  • موارد تسری مزایا و امتیازات قوانین ایثارگران مشخص شد
  • لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد
  • بهترین راه برای حمایت از کارگران اصلاح «قانون کار» است
  • موافقت با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم
  • مجلس با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم موافقت کرد
  • اصل ۷۵، اصل ۶۴ قانون اساسی را به زمین زد
  • اصل ۷۵ اصل ۶۴ قانون اساسی را به زمین زد
  • مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند