Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد جمالدینی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با وجود اینکه سال‌های بسیاری از خدمات دهی انجمن های خیریه، نهادهای عام المنفعه و خیرین در مناطق محروم و دورافتاده استان هرمزگان می گذرد، ولی هنوز رخت محرومیت از این مناطق برنبسته است و محرومیت در این مناطق همچنان بیداد می کند.

وی با اشاره با افزایش مشکلات معیشتی مردم محلی، ادامه داد: آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد، ترک تحصیل دختران، بیکاری و … روز به روز بیشتر می شود و آن‌ها همچنان طلبکار دولت، نهادهای خیریه و خیرین هستند که چرا وضعیت زندگی آن‌ها خوب نیست و کمک های خیرین هم نمی تواند موجب رفاه و آسایش آنها شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدرس دانشگاه های استان هرمزگان و کنش‌گر اجتماعی که از نزدیک به روستاهای مختلف رفته و مشکلات و چالش های زندگی در مناطق محروم و دور افتاده را لمس کرده است، اظهار کرد: متاسفانه جامعه خیرین و انجمن های خیریه برای حل همیشگی مشکلات مردم جامعه محلی مناطق محروم و قطع سیکل فقر در این مناطق، به جای توانمند سازی منابع انسانی جامعه محلی به سراغ راه‌های کوتاه مدتی مانند توزیع بسته های معیشتی و سبد غذایی و بسته های لوازم التحریر می روند که حاصل آن همین سیستم گدا پروری و تنبل پروری است که باعث تشدید مشکلات در دراز مدت می‌شود و سایه فقر همچنان در این مناطق وجود دارد.

جمالدینی تصریح کرد: خیرین در موقعیت های مختلف، اقدام به توزیع وسایلی همچون مواد غذایی، پوشاک، لوازم التحریر و… می‌کنند که شاید در کوتاه مدت بتواند مشکل مردم مناطق محروم را حل کند، اما این کار موجب ایجاد مشکلاتی مانند، انتظار کاذب، تنبلی و تن پروری، عدم داشتن اتکا به نفس و اینکه آنها دچار این تصور که هنوز فقیر هستند و باید به آنها توسط خیرین کمک شود در آن جوامع می‌شود.

وی ابراز داشت: با وجود توزیع این وسایل، به صورتی هست که ما در بسیاری از روستاها متاسفانه نتوانسته ایم افرادی را با مدرک دیپلم برای تامین نیروی انسانی دهیاری هاف مراکز بهداشتی و مدارس بیابیم و همچنان مجبور به استفاده از نیروی انسانی سایر مناطق هستیم؛ که این خود موجب پایین آمدن بهره وری می شود.

مدیر انجمن مطالعات برنامه درسی هرمزگان با ذکر این نکته که تعدادی از افراد مستقر در روستاها خود را گرفتار اعتیاد کرده‌اند، تشریح کرد: آنها همیشه منتظر کمک های خیرین هستند و اینکه اگر کمکی صورت بگیرد باید به همه افراد دارا و ندار روستا کمک شود و در غیراین صورت خود مشکلاتی مانند حسادت و درگیری را در بین اهالی به وجود می آورد که خود این امر باعث به وجود آمدن مشکلات زنجیره ای دیگری خواهد شد.

شاهد تکرار چرخه فقر در استان هرمزگان هستیم

جمالدینی افزود: این آثار و نتایج سیستم گداپروری است که سال های سال هست در مناطق محروم و دورافتاده ما تکرار می شود و خطر بدتر آن این است که ما همچنان شاهد تکرار این چرخه فقر هستیم و این ذهنیت فقیر بودن به نسل های بعدی آنها منتقل می شود.

وی اظهار کرد: ما اگر بخواهیم محرومیت ها را از مناطق محروم و دور افتاده از بین ببریم، بهترین راهکار، گزینه توانمندسازی نیروی انسانی در جوامع محلی است؛ که در صورت حمایت، آنها بتوانند مشکلات و موانع پیشرفت خود و جامعه را حل کنند.

مدرس دانشگاه های استان هرمزگان و کنش‌گر اجتماعی با ذکر این نکته که توسعه در هر جامعه یک فرایند درون زا است، تصریح کرد: تا زمانی که خود مردم بومی مناطق کمتر توسعه یافته برای توسعه جامعه خودشان اقدام نکنند و در این راه قدمی کوچک برندارند، این انتظار را نباید داشت که نیروی بیرونی بتواند آنها را وادار به تغییر افکار و رفتار برای توسعه و پیشرفت کند.

جمالدینی ابراز داشت: ما در بسیاری از پروژه های عام المنفعه، شاهد این بوده ایم که بسیاری از مردم محلی حتی حاضر نبوده اند که در اجرای پروژه کوچکترین مشارکتی داشته باشند، در صورتی که تمام نفع پروژه برای خدمت به آن اهالی بود و این باز برمی‌شود به سیستم گدا پروری و تنبل پروری که در مردم جامعه محلی انتظار کاذب ایجاد کرده است.

وی اذعان کرد: جای بسی تعجب است که افراد از زمین و زمان کمک خواسته داشته باشند ولی خود برای انجام امورات خود قدمی برندارند. راه حل این مشکل در توانمندسازی افراد در جامعه محلی است که ما باید بتوانیم نسبت به تغییر ذهنیت آنها اقدام کنیم تا آن‌ها در امورات عام المنفعه که برای خودشان هست مشارکت داشته باشند.

انجمن‌های خیریه به جای تمرکز روی سیستم گدا پروری، به توانمندسازی سرمایه‌های انسانی بپردازند

این کنشگر اجتماعی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: انتظار می رود انجمن های خیریه به جای سرمایه گذاری برروی سیستم گدا پروری به توانمندسازی سرمایه های انسانی بویژه کودکان و نوجوانان در روستاها و مناطق محلی بپردازند و با انجام یک برنامه ریزی آگاهانه، همه جانبه و هدفمند و بتوان در میان مدت چهره این روستاها را از محرومیت زدود.

سرمایه گذاری در امر آموزش و به ویژه دانش آموزان دوره ابتدایی

جمالدینی با ذکر این نکته که برای توانمندسازی منابع انسانی در مناطق محروم و دور افتاده می توان یکسری اقدامات انجام داد، تشریح کرد: سرمایه گذاری در امر آموزش و به ویژه دانش آموزان دوره ابتدایی می تواند کمک شایانی برای توسعه جامعه محلی باشد. ما اگر خواهان پیشرفت و آبادانی جوامع دورافتاده هستیم، باید از بهترین معلمان بویژه در پایه اول ابتدایی در مدارس این روستاها استفاده کنیم.

وی افزود: متاسفانه براساس بررسی های دقیق و عینی صورت گرفته وضعیت استفاده معلمان توانمند در مناطق کمتر توسعه یافته برعکس است و نیروهای استفاده شده برای این مدارس از نیروهای سربازمعلم، خرید خدمات، نیروهای نوبت دوم و… هستند که دارای پایین ترین کارایی می‌باشند.

استاد دانشگاه‌های هرمزگان بیان داشت: برای بهبود وضعیت آموزشی آنها باید از بهترین امکانات و فضاهای آموزشی استفاده کرد. در صورتی که هنوز بسیاری از مدارس با مشکلاتی نظیر کمبود کتاب و … روبرو هستند. در این وضعیت موجود ما برخلاف نظریه های عدالت محور عمل می کنیم و اینکه ما اگر خواهان پیشرفت و توسعه و عدالت آموزشی در مناطق محروم هستیم، باید بهترین امکانات و معلمان را در این مناطق استفاده کنیم تا فاصله محرومیت آن‌ها نسبت به مناطق برخوردار کمتر شود و در صورتی که اگر در دوره ابتدایی دانش آموز خوب آموزش ببیند در دوره های بعدی تحصیلی، می توانند عملکرد خوبی را داشته باشند.

راه اندازی مراکز آموزش فنی و حرفه ای خرد در جامعه محلی

جمالدینی گفت: امروزه مراکز آموزش فنی و حرفه ای نقش مهمی در توسعه مهارت های فنی و کاربردی برای جوانان دارند و افرادی که مهارت فنی داشته باشند، اشتغال برای آنها در آن حرفه تسهیل می‌شود. برای راه اندازی مرکز آموزش فنی و حرفه ای خردمی توان بر اساس نیازسنجی و آمایش سرزمینی، دوره های آموزشی برای اهالی جوامع روستایی طراحی کرد که در صورت کسب شایستگی، مهارت لازم را داشته باشند.

راه اندازی کتابخانه های کوچک و مرکز فرهنگی در هر روستا

وی عنوان کرد: یکی از راه‌هایی که باعث بهبود و توسعه فرهنگ محلی و افزایش سطح سواد در جوامع محلی و مناطق محروم می‌شود، مطالعه و کتابخوانی است که می توان با راه اندازی کتابخانه های کوچک و گسترش فرهنگ مطالعه در روستاها برای تحقق این امر اقدام کرد

این کنشگر اجتماعی هرمزگان گفت: مطالعه و کتابخوانی تاثیر زیادی، در رشد و پرورش شخصیت افراد دارد و به صورتی که خواندن کتاب می تواند معلومات و آگاهی آنها را افزایش دهد و همین آگاهی بخشی هست که موجب تحرک اجتماعی و تحول در روستاها خواهد و همچنین روستاییان از این مکان می توانند برای انجام سایر امورات فرهنگی و برنامه های هنری استفاده کنند. پس با این وجود راه اندازی کتابخانه می تواند نقش مهمی در ارتقاء فرهنگی عمومی و توانمندسازی منابع انسانی در روستاها شود.

الگو سازی و فراهم کردن فرصت ارتقاء برای فارغ التحصیلان در مناطق محروم

جمالدینی اظهار کرد: یکی از اقداماتی که متاسفانه باعث افت شاخص امید به تحصیل در روستاها شده است، بیکاری افرادی است که با مشقت فراوان، موفق به اخذ مدرک تحصیلی شده اند و متاسفانه به هیچ جایگاه شغلی دست پیدا نکرده‌اند و همین امر منجر به این ذهنیت در کودکان و نوجوانان روستاها می‌شود که درس خواندن، در جایگاه شغلی آنها تاثیر گذار نیست. لذا می توان با استفاده از تخصیص سهمیه های خاص به فارغ التحصیلان بومی مناطق روستایی در استخدام و فرصت های شغلی موجب ارتقاء شاخص امید به تحصیل در آنها شد و آنها انگیزه بیشتر و بهتری برای ادامه تحصیل و توانمندی آنها شد.

راه اندازی صندوق های مالی خرد روستایی

این استاد دانشگاه راه اندازی صندوق های مالی خرد روستایی و تخصیص وام قرض الحسنه بدون سود، را از دیگر راه‌کارهای توانمندسازی نیروی انسانی مناطق کمتر توسعه دانست و گفت: پرداخت این تسهیلات می تواند موجب حمایت از کارآفرینی و خوداشتغالی برای اهالی در روستاها شود.

جمالدینی تصریح کرد: زمانی که ما توانستیم آموزش ها و مهارت لازم برای اشتغال را به فرد ارائه کنیم، این فرد جهت راه اندازی شغل، نیاز به حمایت و تامین مالی دارد تا بتواند شغل مورد نظر خود را راه اندازی کند، لذا لازم است در روستاها با اتکا به منابع دولتی و محلی این صندوق ها جهت اشتغال روستائیان راه اندازی شود تا افراد بتوانند بعد از راه اندازی شغل و رسیدن به درآمد مستمر، پول دریافتی از صندوق را برگشت دهند.

کد خبر 5347868

منبع: مهر

کلیدواژه: فقر محرومیت زدایی هرمزگان استاد دانشگاه نیروی انسانی ویروس کرونا بوشهر گرگان آمار کرونا خطبه های نماز جمعه واکسن کرونا بارش باران لیگ برتر فوتبال ایران کرمانشاه اردبیل عکس استانها ایلام شیوع کرونا بارندگی مناطق محروم انجمن های خیریه استان هرمزگان نیروی انسانی داشته باشند راه اندازی جامعه محلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۳۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین پمپ بنزین رباتیک در امارات افتتاح شد

ایتنا - ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی، صاحب پمپ بنزین‌های روباتیک شد تا از این پس نیروی انسانی در سوختگیری دخالتی نداشته باشند.
شرکت ملی نفت ابوظبی یک بازوی روباتیک طراحی کرده که باک خودرو را در پمپ بنزین ظرف چند ثانیه پر می‌کند.

این بازوی روباتیک، در باک خودرو را باز کرده و بدون دخالت نیروی انسانی بنزین می‌زند. این روبات یک اپلیکیشن مکمل هم دارد که فرایند سوختگیری و میزان دریافت را برای مشتریان به ثبت می‌رساند.

زمانی که راننده وارد یکی از این پمپ‌بنزین‌های روباتیک می‌شود، با انتخاب نوع سوخت روی این اپلیکیشن یا یک نمایشگر لمسی کنار نازل کار را آغاز می‌کند.

پس از آن، بازوی روباتیک با یک نازل متناسب و حسگرهایی که تضمین می‌کند نازل موقع سوختگیری به‌طور صحیح در جای خود قرار گرفته است، کار سوختگیری را انجام می‌دهد. پس از پایان نیز روبات، نازل را از خودرو جدا می‌کند تا راننده بتواند محل را ترک کند.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • صدور مجوز جذب ۳۰۰‌معلم برای مناطق محروم و صعب‌العبور در هرمزگان
  • گرد و خاک محلی و موقتی در راه آبادان و خرمشهر
  • اولین پمپ بنزین رباتیک در امارات افتتاح شد
  • پیش بینی خیزش گردوخاک محلی و موقتی در خوزستان/ باران در راه است
  • حرکت چرخه تولید موجب رونق اقتصادی می‌شود
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می شوند
  • تورم نیروی انسانی در شهرداری جزو معضلات شهرداری‌هاست
  • اجرای 30 برنامه ملی، منطقه ای و محلی هفته ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • هشتمین دوره توانمندسازی و هم افزایی مدیران گام دوم انقلاب اسلامی
  • انگیزه عجیب مردی که به زنان جوان حمله می‌کرد