Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان امام جمعه مهاباد گفت: برداشت غیرمجاز آب از قنات شهر مهاباد موجب خشک شدن قنات ۳۰۰۰ ساله این شهر شده است.

حجت الاسلام احسان الله برزگر در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: مردم شهر مهاباد اردستان برداشت آب از قنات این شهر را که توسط چاه‌های غیرمجاز و کارخانه فولاد نطنز انجام می‌شود، غیرمجاز می دانند، چراکه موجب خشکی قنات ۳۰۰۰ ساله شهر مهاباد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه آب قنات شهر مهاباد به شدت کاهش یافته و بهره برداران این قنات به شدت نسبت به چاه های غیرمجاز بالادست قنات اعتراض دارند، افزود: کارشناسان ادارات مختلف از قنات و اطراف آن بازدید کرده اند و موضوع تا رسیدگی به مطالبات مردم مهاباد ادامه دارد.

امام جمعه مهاباد گفت: مستنداتی وجود دارد که حفر چاه های غیرمجاز در کارخانه فولاد نطنز و همچنین در روستاهای بالادست باعث خشک شدن قنات تاریخی مهاباد شده است.

برزگر با بیان اینکه کارگرانی که در کارخانه فولاد نطنز کار می کردند، ادعا می کنند که چاه های متعددی در کارخانه حفر شده است، گفت: همچنین پر کردن حلقه های قنات مهاباد و تصرف چشمه روستای باباحاجی از دیگر مطالبات مردم شهر مهاباد است. 

حفر چاه های غیرمجاز در اطراف قنات مهاباد محرز است

همچنین سرپرست جهاد کشاورزی اردستان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: آب دهی قنات مهاباد به دلایلی کمتر از نصف شده و این موضوع باعث تجمع و گلایه بیش از ۱۲۰۰ بهره بردار قنات شده است.

اسحاق شفیعی با بیان اینکه وجود چاه های غیرمجاز در روستای میلاجرد که در بالادست قنات قرار دارد می تواند یکی از دلایل کاهش دبی آب قنات مهاباد باشد، گفت: همچنین وجود چاه های غیرمجاز در دیگر روستاها و ادعایی در خصوص حفر چاه های غیرمجاز در کارخانه فولاد کویر مطرح است که می تواند تاثیر گذار باشد.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر احداث بزرگراه کاشان - اصفهان بدون در نظر گرفتن حریم قنات شهر مهاباد باعث تخریب سه حلقه چاه شد که می تواند از دیگر عوامل کاهش شدید آب قنات مهاباد باشد. 

سرپرست جهاد کشاورزی اردستان با بیان اینکه قنات مهاباد در زمان های گذشته ثانیه ای ۴۵۰ لیتر آبدهی داشته است، گفت: هم اکنون به دلیل کمبود بارش، خشکسالی، وجود چاه های غیرمجاز در روستاهای بالادست آب قنات مهاباد را به کمتر از ۲۰ لیتر در ثانیه رسانده است.

شفیعی گفت: قنات مهاباد بیش از ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ بهره بردار دارد و کاهش آب آن باعث نابودی کشاورزی و بیکاری این افراد در مهاباد می شود.

وی با اشاره به اینکه حفر چاه های غیر مجاز در اطراف قنات مهاباد محرز است، گفت: جهاد کشاورزی در سال های گذشته عملیات بهسازی و مرمت قنات مهاباد را انجام داده است، اما در حال حاضر کمک مسئولان شهرستان را می‌طلبد که احکام پر کردن چاه های غیرمجاز در بالادست قنات مهاباد انجام شود.

وجود چاه های غیر مجاز در کارخانه فولاد را تایید نمی کنیم

همچنین رئیس آب منطقه ای شهرستان اردستان نیز در این باره به ایسنا گفت: بحث مالکیت کانال آب که از رودخانه سرچشمه می گیرد، مالکیت قنات و وجود چاه های غیرمجاز از جمله ادعاهایی است که باید توسط معترضان که مردم مهاباد و مالکان کارخانه فولاد است، ثابت شود.

بهنام هوایی با بیان اینکه هر سه موضوع مطرح شده درباره قنات مهاباد را به دستگاه قضایی شهرستان اطلاع دادیم تا مالکیت آنها مشخص شود، گفت: هنوز مستنداتی از طرف مردم مهاباد، کارخانه فولاد نطنز و یا روستاهای اطراف مبنی بر مالکیت قنات و چشمه های اطراف آن وجود ندارد و قضاوت در این خصوص بر عهده دستگاه قضایی شهرستان است.

وی خاطرنشان کرد: اداره آب منطقه‌ای شهرستان اردستان ادعای مردم شهر مهاباد مبنی بر وجود چاه های غیر مجاز در کارخانه فولاد نطنز را تایید نمی کند، زیرا اظهارنظر در این خصوص نیاز به بررسی و بازدید میدانی دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها قنات برداشت آب وجود چاه های غیرمجاز کارخانه فولاد نطنز چاه های غیرمجاز کارخانه فولاد حفر چاه شهر مهاباد آب قنات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۳۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران از اجرای طرح مدیریت تلفیقی (ICM) در سه هزار هکتار شالیزار مازندران به منظور تولید برنج سالم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، فرید بیگی، امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت_ در جلسه ستاد گیاه پزشکی استان مازندران در ساری از اجرای روش مدیریت تلفیقی (ICM) در اراضی کشاورزی مازندران خبر داد و اظهار کرد: این روش با اهداف حاصل‌خیزی خاک، مدیریت آفات و بیماری‌ها، مدیریت آب، تناوب زراعی، کنترل علف‌های هرز و استفاده بهینه از نهاده‌های کشاورزی است.

وی افزود: برای تولید محصول سالم برنج به روش مدیریت تلفیقی (ICM)، مصرف بهینه کود، استفاده از تله‌نوری و مبارزه مکانیکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران از اجرای این طرح در سه هزار هکتار اراضی شالیزاری استان به‌منظور تولید برنج سالم خبر داد و گفت: این برنامه سال گذشته در ۱۴۰ هکتار اراضی شالیزاری مازندران اجرا شد.

بیگی با اشاره به اینکه بیماری زنگ زرد از جمله بیماری‌های مهم مزارع گندم است، تصریح کرد: تاکنون با بیماری زنگ زرد در ۱۹ هزار هکتار مزارع گندم استان مبارزه شیمیایی شد.

وی با تاکید بر اهمیت مبارزه با آفت شپشک توت روی کیوی یادآور شد: به لزوم مبارزه با این آفت و دریافت گواهی ارتقای سلامت کیوی (کد QR) دستور کار قرار گرفت که وجود این آفت مانع صادرات کیوی به خارج از کشور می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی سال گذشته برای فعالیت آفت مگس مدیترانه‌ای و شکار آفت در سال قبل و ادامه این شرایط مطلوب در سال جاری، مبارزه با مگس میوه با اولویت کانون‌کوبی مورد تاکید است، عنوان کرد: سال گذشته مبارزه شیمیایی با مگس میوه در ۵۰ هزار هکتار و مبارزه غیرشیمیایی با این آفت نیز در ۱۰۱ هزار هکتار از باغ‌های استان انجام و ۱۳۷ هزار مگس به‌وسیله تله‌های فرمونی و جلب‌شونده در ایستگاه‌های پیش‌آگاهی استان شکار شد.

کد خبر 749095

دیگر خبرها

  • غرق شدن جوان محلاتی در استخر آب
  • افت نزدیک به ۳۰۰۰ واحدی شاخص در معاملات صبحگاهی بورس
  • شناسایی متهم برداشت غیرمجاز یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریالی در تربت حیدریه
  • اتصال فاضلاب منزل به قنات جرم است
  • پیش بینی برداشت بیش از سه هزار تن انگور امسال از تاکستانهای مهاباد
  • ایجاد حفره ۸ متری در بافت تاریخی یزد/ اتصال فاضلاب به قنات ممنوع
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • مسدود شدن ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در سطح کرمانشاه
  • برخورد قضایی با برداشت‌های غیرمجاز از سد‌های تامین کننده آب مشهد
  • موتور پمپ‌های غیرمجاز روی رود قره آغاج قیر و کارزین جمع‌آوری شدند