Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@20:23:09 GMT

تاثیر ترخون بر تقویت سیستم ایمنی بدن

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۴۳۴۱۰

تاثیر ترخون بر تقویت سیستم ایمنی بدن

متخصص طب سنتی گفت: ترخون منبع بسیار خوبی از آهن، کلسیم و منگنز است، این سبزی همچنین دارای پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌های A و C است و در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر خواهد بود و به دلیل داشتن خاصیت بی‏‌حس‏ کنندگی در دهان، یونانیان باستان این گیاه را برای تسکین دندان می‌جویدند.

بهنام یوسفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص خواص درمانی گیاه ترخون، اظهار کرد: ترخون یک گیاه قدیمی چند ساله است که ارتفاع آن ممکن است به ۶۰ سانتی‌متر و بیشتر نیز برسد، ترخون دارای برگ‌های سبز رنگ بلند، باریکی و ضعیفی است و از خانواده‏ گل آفتاب‏ گردان است؛ گل‌های این گیاه زرد رنگ است که در فواصل تیر تا مهرماه شکوفه می‌دهد، قدمت این گیاه به ۵۰۰ سال قبل از میلاد بازمی‌گردد، ترخون برای اولین بار در مناطق جنوبی روسیه و سیبری دیده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: ترخون منبع بسیار خوبی از آهن، کلسیم و منگنز است، این سبزی همچنین دارای پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌های A و C است و در تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر خواهد بود و به دلیل داشتن خاصیت بی حس کنندگی در دهان، یونانیان باستان این گیاه را برای تسکین دندان درد می‏‌جویدند.

متخصص طب سنتی افزود: این گیاه از قرون وسطی به عنوان یک پادزهر برای درمان سم مارگزیدگی استفاده می‌شده است، از دیگر خواص مفید ترخون می‌توان به مواردی مانند کمک به هضم بهتر غذا، مسکن ملایم و مؤثر در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و چاقی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه ترخون برای درمان دردهای شکمی و افزایش اشتها از مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: ترخون تنظیم کننده قاعدگی است و اگر به صورت دم کرده مصرف شود برای رفع خستگی و آرامش اعصاب بسیار مؤثر و مفید است؛ به همین دلیل برای افراد بیش فعال نیز مفید خواهد بود.

تأثیر روغن‌های فرار ترخون بر رماتیسم و آرتریت

یوسفیان با تاکید بر اینکه ترخون تولید صفرا به وسیله کبد را افزایش می‏‌دهد و به این ترتیب به هضم و گوارش غذا کمک می‏‌کند، اضافه کرد: مصرف این گیاه باعث افزایش سرعت فرایند سم‌زدایی در بدن می‏‌شود، افرادی که فشار خون بالایی دارند، می‏‌توانند از این سبزی به جای نمک در غذا استفاده کنند، همچنین ترخون توانایی بسیار زیادی برای مبارزه با کرم‌های روده‏ نیز دارد.

وی با اشاره به خواص مفید روغن‌های فرار ترخون، خاطرنشان کرد: روغن‌های ضروری ترخون به وسیله تقطیر با بخار آب از برگ‌ها و گل‌های این گیاه استخراج می‏‌شود و شامل سینئول، استراگول، اوسیمن و فلاندرن است؛ روغن‌های ضروری یا همان اسانس‌های فرار موجود در ترخون دارای خواص زیادی است که از آن جمله می‌توان به مواردی مانند ضد رماتیسم، اشتها آور، کمک به بهبود گردش خون، کمک به گوارش بهتر غذاها، برطرف کننده بوی بد، قاعده‏‌آور، محرک و کرم‏‌زدا اشاره کرد.

متخصص طب سنتی در خصوص چگونگی تأثیر روغن‌های فرار بر روی بیماری‌ها، گفت: روغن‌های فرار ضد روماتیسم و آرتریت است، گردش خون و لنف نامناسب به ویژه در اندام‏‌هایی مانند دست و ما را بهبود می‌بخشد و تجمع مواد سمّی مانند اسید اوریک در بدن را کاهش می‌دهد.

کد خبر 534434

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ترخون طب سنتی درمان بیماری ها با طب سنتی متخصص طب سنتی ویتامین C شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق روغن های فرار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۳۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی معاون مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان شمالی از اهلی سازی دو گیاه دارویی در این استان خبر داد.

دکتر مهدی باور در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر گیاه آویشن خراسان شمالی اهلی سازی شده است و اهلی سازی گیاه باریجه نیز در دستور کار قرار دارد و هنوز به مرحله کامل اهلی سازی نرسیده است.

وی افزود: اهلی سازی گیاه باریجه نیز در دست اقدام است و البته این گیاه در برخی از عرصه‌های منابع طبیعی در حال کشت است.

باور ادامه داد: اهلی سازی کاپاریس از دیگر گیاهان دارویی است که در دست اقدام است و در حال حاضر تلاش برای شکستن خواب بذر این گیاه دارویی در حال انجام است.

وی بیان کرد: خراسان شمالی با توجه به شرایط آب و هوایی‌اش، یکی از رویشگاه‌های خوب گیاهان دارویی است و ظرفیت خوبی برای تولید این گیاهان در استان وجود دارد. ۴۳۰ گونه گیاهی در این استان شناسایی شده‌اند، البته بسیاری از این گیاهان در رویشگاه‌های خود به‌صورت خودرو رشد می‌کنند و در مساحت کمی از کشتزارهای استان، گیاهان دارویی به مرحله کشت درآمده است.

این عضو هیات علمی تصریح کرد: خراسان شمالی رتبه سوم کشوری را در تولید زعفران، رتبه چهارم را در تولید زیره سبز دارد و جزو یکی دو استان‌ اول در تولید گیاه دارویی با ارزش باریجه است. از سوی دیگر، این استان ظرفیت بسیار خوبی در تولید گیاهان دارویی دیگر مانند گون، کتیرا، زرشک وحشی، کاکوتی کوهی و آویشن دارد. این گیاهان به‌صورت خودرو در رویشگاه‌ها می‌رویند.

وی گفت: با این میزان پتانسیل در این استان برای تولید گیاهان دارویی، اکنون فقط در ۸۰۰۰ هکتار گیاه دارویی کشت می‌شود که از این مساحت ۴۸۰۰ هکتار مربوط به زعفران، ۲۰۰۰ هکتار زیره سبز و ۲۰۰ هکتار گل محمدی است.

باور تاکید کرد: باید مراقب گیاهان دارویی در معرض خطر به علت بروز خشکسالی‌های پی در پی و برداشت‌های غیراصولی در طبیعت باشیم، اکنون گیاهانی مانند کاکوتی کوهی، آویشن خراسانی، گون و کتیرا و زرشک کوهی در خطرند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی بی طرف نیست ؛ چشم بسته در جنگ شلیک می کند
  • کشت ۳۵۰ هکتار گیاه دارویی در شهرستان نهاوند
  • شاخص‌های ایمنی صادرات در پایانه‌های نفتی ارتقا یافت
  • ۹ میوه مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • ۹ میوه فوق‌العاده برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی
  • بهترین میوه برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • این سبزی سه برابر پرتقال ویتامین ث دارد
  • عکس/ نمایشگاه گل و گیاه اصفهان
  • پایان تحقیقات درباره اتوپایلوت تسلا پس از 13 تصادف مرگبار