Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی عضو کمیسیون صنایع در مجلس دهم با اشاره به اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مساوی با حذف رانت‌ها است گفت: سیستم فعلی، توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی، عملا به هدر دادن پول کشور و مردم است. در حال حاضر هزینه توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی از جیب مردم برداشته می‌شود اما مجددا به جیب آنان بازگردانده نمی‌شود. لذا با این سیستمی که الآن در کشور وجود دارد، توقف توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی بیشتر به نفع مردم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعید باستانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به صحبت‌هایی که در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح‌ است، اظهار کرد: هدف از توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی این بود که کالاهای اساسی با قیمت مناسب‌تری به دست مردم برسد، اما وقتی به عنوان مثال از مقطعی به بعد دیگر برای واردات گوشت ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده نشد، تاثیری در بازار گوشت به وجود نیامد.

وی افزود: زمانی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاها نتیجه‌بخش است که یا شبکه توزیع بسیار قوی و منسجم باشد، یا به هر کدام از افراد جامعه کالابرگی تعلق بگیرد که معیار قیمت کالاها باشد و افراد مایحتاج خود را با این کالابرگ‌ها خریداری کنند.

عضو کمیسیون صنایع در مجلس دهم ادامه داد: این اتفاقات در کشور ما نیفتاد، لذا در هیچ کدام از دولت‌ها سامانه جامع تجارت الکترونیک شکل نگرفت. در خصوص توزیع کالابرگ نیز برخی انجام این کار را عقب‌گرد می‌دانستند و مطرح می‌کردند که پس از ۴۰ سال، توزیع مجدد کوپن کار درستی نیست. در صورتی که با ایجاد سیستم‌های هوشمند، می‌توانستیم مانند سهمیه ماهانه بنزین، هر ماه سهمیه‌ای را به عنوان کالابرگ به مردم بدهیم تا به وسیله آن کالاهای اساسی خود را خریداری کنند. کما اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا نیز چنین چیزی وجود دارد.

باستانی عنوان کرد: چون هیچ کدام از این اقدامات در کشور ما انجام نشد، در نتیجه توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی، رانت در کشور ما ایجاد کرد و به همین دلیل توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی در بین عموم مردم به عنوان یک مسئله صرفا فسادزا تلقی شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هم توقف توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی و هم ادامه توزیع آن امکان‌پذیر است، گفت: اگر قرار شود که همچنان توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی ادامه یابد، باید یا به سمت ارتقاء شبکه توزیع حرکت کنیم و یا باید توزیع کالابرگ را در دستور کار قرار دهیم تا کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شوند، واقعا با قیمتی متناسب با این ارز ارزان‌قیمت به دست مردم برسند. 

این نماینده سابق مجلس اضافه کرد: اما اگر دولت نمی‌تواند هیچ کدام از این دو کار را انجام دهد، به نفع مردم و کشور است که توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی متوقف شود؛ چراکه در سیستم فعلی، توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی، عملا به هدر دادن پول کشور و مردم است. در حال حاضر هزینه توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی از جیب مردم برداشته می‌شود اما مجددا به جیب آنان بازگردانده نمی‌شود. لذا با این سیستمی که الآن وجود دارد، توقف توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی بیشتر به نفع مردم است.

باستانی بیان کرد: لذا در صورتی که دولت می‌خواهد توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی را ادامه دهد، باید سامانه جامع تجارت الکترونیک به درستی اجرا شود و در کنار آن به صورت هدفمند، برای خرید کالاهای اساسی، کالابرگ توزیع شود. در غیر این صورت توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی همچنان فسادزا خواهد بود.

وی افزود: اما اگر دولت تصمیم به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بگیرد، ممکن است در کوتاه مدت قیمت‌ها افزایش یابد، ولی در دراز مدت، دولت می‌تواند پولی که از اختلاف قیمت بین ارز آزاد و ارز ۴۲۰۰ تومانی نصیبش می‌شود را بین چند دهک پایین جامعه توزیع کند. یعنی به عنوان مثال چون سیستم توزیع در کشور ما غلط است، ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کنجاله سویا توزیع می‌شود، اما روغن عملا با قیمتی متناسب با قیمت ارز آزاد به دست مصرف‌کننده می‌رسد. وقتی توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی متوقف شود و دولت ارز را با قیمت آزاد به تولیدکنندگان بفروشد، می‌تواند پولی که در این جا از اختلاف قیمت ارز آزاد و ارز ۴۲۰۰ تومانی نصیبش می‌شود را به عنوان یارانه بین دهک‌های پایین جامعه توزیع کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس دهم با تاکید بر اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مساوی با حذف رانت‌ها است، گفت: هر وقت قیمت هر چیزی دو نرخی شود، قطعا فساد به وجود می‌آید. بنابراین توقف توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی به فسادهایی که در نتیجه دو نرخی بودن ارز در کشور وجود دارد، پایان می‌دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی حذف ارز 4200 تومانی دولتی کالابرگ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کشور ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۴۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ طلا و سکه باز هم گران شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار تهران با افزایش ۶ هزار تومانی، به قیمت ۳ میلیون و ۵۰۵ هزار تومان رسید. هر قطعه سکه امامی نیز با افزایش ۴۰۳ هزار تومانی به قیمت ۴۱ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان فروخته شد.

قیمت انواع ارز، سکه و طلا را در روز سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ مشاهده می‌کنید.

دلار (در صرافی بانکی)

۴۴ هزار و ۳۱۴ تومان

یورو

۴۷ هزار و ۴۹۱ تومان

سکه تمام بهار آزادی

۳۸ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان

سکه امامی

۴۲ میلیون و ۴ هزار تومان

نیم سکه

۲۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

ربع سکه

۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

سکه گرمی

۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

هر گرم طلای ۱۸ عیار

۳ میلیون و ۵۰۵ هزار تومان

هر گرم طلای ٢۴ عیار

۴ میلیون و ۶۷۲ هزار تومان

هر مثقال طلا

۱۵ میلیون و ۲۰۱ هزار تومان

هر انس طلا

۲۳۱۷.۸۲ دلار

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901303

دیگر خبرها

  • قیمت سکه طرح جدید امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت سکه ۱۱ اردیبهشت چقدر گران شد
  • قیمت سکه و طلا امروز ۱۱ اردیبهشت؛ سکه ۸۰۰ هزار تومان گران شد
  • قیمت سکه و طلا امروز ۱۱ اردیبهشت؛ قیمت سکه و طلا افزایشی شد
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ طلا و سکه باز هم گران شد
  • کاهشی شدن قیمت سکه و طلا
  • قیمت سکه و طلا امروز ۱۰ اردیبهشت؛سکه طرح قدیم هم کاهشی شد
  • بازگشت سکه به کانال ۴۰ میلیون تومان
  • سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی در حوزه تامین برق تهران
  • بودجه فعلی ساری جوابگوی جمعیت شناور آن نیست