Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@10:21:58 GMT

عراق، تصمیمات سرنوشت ساز و درایت رهبران

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۴۴۱۳۲

عراق، تصمیمات سرنوشت ساز و درایت رهبران

براساس آخرین گزارش های دریافتی، رایزنی ها تا سه شنبه شب هم ادامه یافت؛ برخی تلاش ها در بیوت شخصی مانند نشست در منزل «حیدر العبادی» نخست وزیر پیشین و تعدادی نیز بصورت های دوجانبه مانند دیدار «هادی العامری» و «الحلبوسی» رئیس پارلمان سابق عراق، با این حال رسانه های منطقه ای هم توپخانه های خود را روشن نگهداشته اند و بر تب تحولات عراق می دمند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نشستی که دوشنبه شب هفته جاری در منزل العبادی برگزار شد، اکثر احزاب شیعی حضور داشتند و ماحصل مذاکراتشان به صدور یک بیانیه 5 بندی برای جمع کردن بحران جاری ختم شد.

این نشست از آنجا حائز اهمیت بود که چند روزی از تیراندازی به معترضان در مقابل دروازه منطقه سبز بغداد که به کشته شدن 5 تن از شهروندان عراقی و زخمی شدن تعداد زیادی از آنان منجر شد، نگذشته بود که حادثه حمله عجیب به منزل «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق رخ داد؛ حادثه ای که کل تحولات این کشور را تحت الشعاع قرار داد و حتی دستور کار احزاب اصلی و ذیربط را از مسیر عادی خارج کرد.

تلاش های صلح جویانه و ابتکارها برای حل بحران جاری در سطح روسای قوا هم جریان یافت؛ از جمله نشست دیگری از جانب «هیات چارچوب هماهنگی احزاب شیعه» با «برهم صالح» رئیس جمهوری، مصطفی الکاظمی نخست وزیر و «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی این کشور در شامگاه دوشنبه برگزار شد که نمایندگان «جریان صدر» درآن حضور نیافتند، ولی با اینحال، نمایندگان چارچوب هماهنگی احزاب شیعه از دستیابی به توافقات مهمی در این جلسه خبر دادند.

تنش ها و کشمکش ها در عرصه سیاسی بویژه این بار در درون جریان شیعی، در حالی است که نظامیان آمریکایی، طبق قانون مصوب پارلمان عراق و نیز براساس اعلام قبلی خود هم که شده، باید در هفته های آینده کار ترک عراق را شروع کنند.

همچنین تنش های اخیر درحالی از سوی رسانه های منطقه ای حامیان تروریسم دامن زده می شود که گروه تروریستی «داعش» نیز هسته های خود را در مناطق شرقی، شمالی و غربی عراق تشدید کرده است.

ناظران مسائل عراق معتقدند که امروز این کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند تدبیر رهبران خود بویژه در میان جریان های شیعی است تا از آخرین گردنه قبل از خروج نظامیان آمریکایی عبور کند.

باور این نکته برای غیر عراقی ها مبنی بر اینکه عامل تمامی اختلافات و ناامنی ها و عقب ماندگی ها در این کشور آمریکایی می باشند و آنها هستند که اجازه نمی دهند اوضاع در عراق به روال عادی برگردد، شاید سخت باشد، اما شهروندان عراقی دریافته اند که تا آمریکایی ها هستند، بعید است عراق روی آرامش ببیند.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف عرب دیروز (سه شنبه) در رسانه های منطقه، این سوال را مطرح کرد که ورود کاروان بزرگ نظامیان آمریکا از سوریه به عراق درست در روزی که به منزل الکاظمی حمله می شود، چه توجیهی دارد؟

ایجاد اختلاف میان طیف های مختلف اعم از قومیت ها و مذاهب از جمله تاکتیک های آمریکا در اکثر نقاط جهان است و این روزها در عراق شاهدیم یک روز سنی مقابل شیعه ، یک روز سنی در برابر کرد و روز دیگر کرد با شیعه و این آخری ها شیعه با شیعه به هم مشغول هستند.

آمریکا خیر ملت های منطقه بخصوص عراقی ها را نمی خواهد، چرا که اگر رهبران این کشور صداقت داشتند، دوست عراق بودند، در ژوئن 2014 میلادی همراه متحدان منطقه ای خود، به فریادهای کمک خواهی عراقی ها پاسخ می دادند، در روزهایی که داعش پشت دروازه های بغداد و اربیل بود.

این روزها نیز همان بازی های تکراری در جریان است، اما این بار گویا هیزم ها را برای جنگ میان ابناء شیعه تلنبار کرده اند؛ از همین رو رهروان اربعینی عراق باید مسیر مناسب را برگزینند و تصمیمات عقلانی و سرنوشت ساز اتخاذ کنند، چرا که تدبیر برای عبور از این گردنه از امتیازگیری های سیاسی و انتخاباتی هم مهمتر است؛ در روزهایی که جهان نظاره گر است.

برچسب‌ها شیعه تروریسم گروه تروریستی داعش انتخابات پارلمانی شورای عالی قضایی ایالات متحده آمریکا مصطفی الکاظمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شیعه تروریسم گروه تروریستی داعش شیعه تروریسم گروه تروریستی داعش انتخابات پارلمانی شورای عالی قضایی ایالات متحده آمریکا مصطفی الکاظمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۴۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرنوشت نامعلوم تعدادی از پیکر شهدا در سراسر منطقه غزه

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ هیئت مستقل حقوق بشر در غزه، اعلام کرد همچنان سرنوشت تعداد زیادی از اجساد در این شهر، نامشخص است.

دیگر خبرها

  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره « تیک تاک » کشته شد
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» کشته شد
  • سلبریتی عراقی تیک‌تاک به ضرب گلوله کشته شد | عکس
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟
  • ام فهد، زن مشهور عراقی کیست و چرا کشته شد؟
  • سرنوشت نامعلوم تعدادی از پیکر شهدا در سراسر منطقه غزه
  • ضرورت جریان شناسی تحریف تاریخ ایران