Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@11:23:49 GMT

میدان امام(ره) اصفهان رخت حماسه به تن می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۴۴۱۹۴

میدان امام(ره) اصفهان رخت حماسه به تن می‌کند

ایسنا/اصفهان به مناسبت ۲۵ آبان، روز حماسه و ایثار اصفهان رویداد شهری بزرگی به مدت چهار شب در میدان امام(ره) اصفهان برگزار می‌شود که مخاطب اصلی آن جوانان و نوجوانان شهر هستند.

مجتبی شاهمرادی- معاون شهردار و مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در نشست خبری به مناسبت برگزاری رویداد "۳۷۰ رود بی پایان" که امروز (چهارشنبه- ۱۹ آبان ماه) برگزار شد، اظهار کرد:  از آنجا که مرکز ثقل حماسه ۲۵ آبان و تشییع ۳۷۰ شهید در یک روز از میدان امام(ره) بوده است، در سالگرد این حماسه عظیم، رویداد شهری بزرگی به مدت چهار شب در میدان امام(ره) اصفهان طراحی شده و این میدان رخت حماسه بر تن می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه با توجه به حساسیت میدان امام(ره)، حدود یک ماه برای برگزاری این رویداد برنامه ریزی شده و با دقت و نظارت کامل این مراسم برگزار خواهد شد تا آسیبی به میدان و ابنیه تاریخی وارد نشود، گفت: تمام حجره‌های میدان مزین به تمثال شهدا خواهد شد و محدوده وسط میدان با محوریت حوض، رویداد جذابی را رقم می‌زند.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان مخاطب اصلی این رویداد را جوانان و نوجوانان اعلام کرد و افزود: این برنامه خانواده محور از ساعت ۱۸ هر روز به مدت یک ساعت برگزار می‌شود و نورپردازی، نمایش و سرودهای حماسی در میدان برگزار خواهد شد.

وی افزود: همزمان با این رویداد دو اثر توسط دو هنرمند شهر با موضوع حماسه و ایثار اصفهان تولید خواهد شد و معتقدیم باید برای اتفاقات اینچنین هرسال باید رویدادهایی برگزار کنیم و در کنار آن آثاری تولید و ماندگار شود.

شاهمرادی با اشاره به اینکه اولین بار است که رویدادی به این وسعت در محلات شهر اصفهان برگزار می‌شود، گفت: قطعا این برنامه نواقصی خواهد داشت که با رفع این نواقص، تبدیل به مدلی برای رویدادهای دیگر در سطح شهر خواهد شد و این نقطه شروع و آغاز فعالیت‌های فرهنگی ما است.

معاون شهردار اصفهان با اشاره به سیاست‌هایی مدیریت شهری و شورای شهر مبنی بر اینکه فضای شهر پر از شور و نشاط باشد، گفت: در این راستا برنامه ریزی‌های متعددی صورت گرفته که هر ماه رویدادهایی داشته باشیم، در این رویدادها علاوه بر نشاط شهروندان، تعظیم شعائر و رویدادها را خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به رویکرد محله محوری، تلاش شده برنامه‌هایی در دل محلات داشته باشیم و در کنار آن رویداد بزرگ شهری نیز داشته باشیم.

شاهمرادی با اشاره به تجربه خوب سال گذشته و شناسایی خانواده‌هایی که شهدایی در عملیات محرم تقدیم کرده‌اند، تاکید کرد: تکریم خانواده شهدا، علاوه بر تاکیدات دینی از این جهت که ساکنان محله و خانواده شهید را به عنوان یک ملجأ و پناه معرفی کرده و نسل جدید را با شهدای دوران دفاع مقدس آشنا می‌کند، بسیار ارزشمند است.

وی همچنین به طراحی رویداد "شهید کوچه ما روشنایی شهر است"، اشاره و تصریح کرد: این رویداد به مدت یک هفته و با محوریت بیت شهدا برگزار می‌شود و امیدواریم ۳۷۰ چراغ به این واسطه روشن شود.

مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه تمرکز ما صرفا بر شهدای ۲۵ آبان نبوده، گفت: در این رویداد بزرگداشت شهدای شاخص در مناطق بسته به توان و امکان محله برقرار است.

وی تجلیل از خانواده‌های شهدا با حضور مدیران منطقه و اعضای شورای شهر، آذین بندی پل ۲۵ آبان و معابر شهری، رونمایی از تندیس و کتابچه معرفی رویداد ۲۵ آبان و سرودی برای این روز را از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده برشمرد و اظهار امیدواری کرد این برنامه‌ها کمک کند نسل جوان ما با شهدا بیشتر آشنا شوند و این حماسه بزرگ در ذهن آنها نیز ماندگار شود.

شاهمرادی در پاسخ به ایسنا، پیرامون برگزاری این رویداد در سطح ملی، اظهار کرد: چند محور برای ملی شدن این رویداد پیگیری کردیم، ازجمله تمبر یادبودی که به این مناسبت ثبت می‌شود و آثار هنری تولید می‌شود، همچنین تلاش می‌کنیم این رویداد به صورت سالانه برگزار شود، همانطور که در همه شهرهای تاریخی جهان رویدادهای هویتی دارند که با برگزاری رویداد هنری ماندگار می‌شوند و امیدوارم سال به سال قدم جدی در این زمینه برداریم.

معاون شهردار اصفهان در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در مورد اشاعه رویداد در سطح محلات جدید و حاشیه‌ای شهر اصفهان گفت: سازمان زیباسازی و خدمات شهری کمک می‌کنند و فضاسازی گسترده‌ای در سطح شهر خواهیم داشت. البته برنامه‌ای هم برای محلات جدید در نظر داشتیم که ترجیح دادیم در گام‌های بعدی برگزار شود. بر این اساس در گام اول ۳۷۰ چراغ در محلات شهر روشن می‌شود و در سال‌های بعد تلاش می‌کنیم پیوستگی فرهنگی ایجاد شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی استانی فرهنگی و هنری شهدای جنگ تحمیلی برگزار می شود میدان امام ره خواهد شد ۲۵ آبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۴۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصفهان، اقلیم معناست

ایسنا/اصفهان خیال، غیرمادی، آیینی، رؤیایی، قدسی، والایی و متعالی است؛ اصفهان نیز یک شهر مناسکی است و چنین شهری قادر به‌عوض کردن سطح خود و تغییر سطح حضور ما است، به این معنا که بلافاصله مکان به پلکانی برای بالا رفتن بدل می‌شود.

این بخشی از جملاتی است که حمیدرضا شعیری، زبان‌شناس و استاد نشانه و معناشناسی دانشگاه تربیت مدرس، بعدازظهر چهارشنبه (۵ اردیبهشت‌ماه)، در موزه عصار خانه شاهی واقع در میدان نقش‌جهان بیان کرد.

او در این جلسه صحبت‌های خود را با طرح دو پرسشِ (چرا شهر معنا می‌دهد و چگونه معنا می‌دهد؟) آغاز کرد و گفت:‌ وقتی می‌گوییم چیزی برای ما معنا دارد، یعنی آن چیز در ما اثر گذاشته و آن اثر به این دلیل است که هم ازنظر درونی (معنایی، مفهومی) و هم ازنظر بیرونی و در بیرون از ما و بر بیرون ما، تأثیرگذار است.

این استاد نشانه و معناشناسی سپس با طرح این پرسش که انسان چگونه مسیر بالایی را طی کرده است، ادامه داد: انسان از طریق خط، مسیر بالایی را طی کرده است. خط همواره به انسان اجازه داده تا به‌طور عمودی در فضا حرکت و مسیر بالا رفتن را طی کند. در معماری نیز از خطوط عمودی برای اوج گرفتن و کشیده شدن به آسمان، بهره گرفته می‌شد. پس‌از آن انسان خط منحنی یا چرخشی را ایجاد کرده تا از دو طریق به بالا برود، انسان پس از چرخش در خط گرد، به نقطه واحدی در بالا رسیده است.

شعیری خاطرنشان کرد: همه شهرهای ما انضباطی هستند؛ مدارس، نیروی انتظامی، درمانگاه و شرکت‌ها و غیره همه با همان هدف انضباطی هستند اما فضای برخی شهرها، به‌گونه‌ای طراحی‌شده که از این فضای انضباطی عبور کرده و به فضای خیالی نزدیک می‌شوند. اصفهان از میان شهرهای جهان، این قدرت را دارد که فضای انضباطی را رد کرده و ما را به سمت فضای خیالی حرکت می‌دهد.

او ادامه داد: یکی از کارهایی که معنا در شهر انجام می‌دهد، رهاییِ انسان‌ها از مرگ‌آفرینی و ایجاد حیات آفرینی است. عوامل و عناصری مقاومت در برابر مرگ را افزایش می‌دهد که یکی از آن‌ها به دلیل تولید و گسترش عالم خیال، فضاهای شهری هستند. شهرها با عقب راندن اندیشه مرگ در خیال، سبب ایجاد احساس خوشبختی و رضایت در انسان می‌شوند.

این معناشناس سپس با طرح این پرسش که چگونه شهرها به ایجاد احساس رضایت کمک می‌کند؟ گفت: اولین نکته، شهر مناسکی است‌. شهرها تاریخ‌های متفاوتی دارند. شهر مناسکی تعریف مناسبی برای اصفهان است؛ به دلیل اینکه هر نقطه‌ای از شهر قادر است ما را در برابر مواجه‌شدن با آن نقطه از جنبه مادی دور کرده و به عالم خیال وصل کند. خیال، غیرمادی، آیینی، رؤیایی، قدسی، والایی و متعالی است. شهر مناسکی قادر است بلافاصله سطح خود را عوض کرده و سطح حضور ما را تغییر می‌دهد. به این معنا که بلافاصله مکان به پلکانی برای بالا رفتن بدل می‌شود.

امکان نفوذِ بدون فاصله در میدان نقش جهان

این استاد دانشگاه بیان کرد: شهرها با دو چهرۀ بانقاب و نقاب دریده، ظاهر می‌شوند. شهرهای مدرن دارای نقاب هستند. یکی از مکان‌هایی که ما در آن با هیچ‌گونه نقابی مواجه نمی‌شویم، میدان نقش‌جهان است که به‌محض قرار گرفتن در آن، به نور، اکسیژن، آسمان و ابرها دسترسی داشته و امکان وصل شدن و گریز از خود به‌واسطه نردبان خیال را داریم. اگر طبقه دوم حجره‌های دور میدان نقش‌جهان را در نظر بگیریم، پوشش‌های سفید تورفته طبقات دوم کافی است که ما را با این نقاب ریختگی مواجه کند. نقاب نداشتن به معنای شفافیت و نور است. با تکرار این پوشش‌های سفید در خود، فضا تبدیل به یک فضای موسیقایی شده و هرکدام مانند نوت موسیقی به هم چسبیده و ادامه خیال را ممکن می‌کنند.

شعیری معماری را عامل مقاومت میدان نقش‌جهان در برابر امر کلان دانست و افزود: در این میدان، خطوط از طریق آجرها به هم متصل شده و درعین‌حال جدا هستند. در این میدان، غلبه امر جزء بر امر کلان آشکار است که ما را به خیال می‌برد. آنچه ما را به ماندن در میدان نقش‌جهان سوق می‌دهد، جزئی بودن میدان، آجرها، منحنی‌ها، طاق‌ها، مناره‌ها، گنبدها و ستون‌های ایوان عالی‌قاپو و ... است. بندهای بین آجرها، درها، حجره‌ها، شکل درها و دهانه‌ها همه در این جزء شریک هستند؛ اما مهم‌ترین نکته آن، آجرهایی است که از هم جداشده و به هم می‌چسبند. نکته بعدی موسیقی است.

این استاد نشانه و معناشناسی این پرسش را مطرح کرد که چگونه فضا قادر به تولید ضرب‌آهنگ است و چگونه ضرب‌آهنگ در ما تغییر ایجاد می‌کند و سپس در پاسخ گفت: هنگام قرار گرفتن در میدان نقش‌جهان، ریتمِ ما تغییر کرده و کند می‌شود. با قرار گرفتن در میدان نقش جهان، ریتم حرکتی ما به تعادل رسیده و این تعادل، مقاومت در برابر مرگ‌اندیشی است؛ و این‌گونه است که فضا در معنا شکل می‌گیرد. به این معنا که احساس سبکی و رهایی کرده و نمی‌خواهیم از این فضا دور شده و حس می‌کنیم در جایی هستیم که از مدت‌ها پیش به ما تعلق داشته‌ایم و این یعنی صمیمیت‌.

این استاد دانشگاه ادامه داد: فضاهایی مانند میدان نقش‌جهان، فضاهایی هستند که ما بلافاصله امکان نفوذ در فضا و سپس رهایی در آن را داشته و به همین دلیل ریتم بدن ما متعادل می‌شود. بعضی‌اوقات انسان‌ها برای دیدن فضایی باید تلاش بسیار کنند ولی برخی فضاها مانند میدان نقش جهان با همه وجود خود را در دستان ما قرار داده و این نفوذپذیری است‌.

این معناشناس ضمن اشاره به انواع مکان‌ها توضیح داد: مهم‌ترین مکان و همان مکانی که معنا می‌سازد را مکان‌های هستایشی، وجودی یا هستی محور دانست و بیان کرد: بلافاصله زمان قرار گرفتن در این مکان، وجود ما را ادامه داده و تبدیل به پلکانی شده که ما را به بالابرده و ادامۀ ما است نه جدای از ما؛ مکان به‌طور پدیدار شناختی بخش وجودی من است نه جدا از تن من و هردو نیز یکدیگر را ادامه داده و این‌گونه وصل شدن به خیال راحت‌تر است. 

او با اشاره به اینکه فضا معرفت و شعور دارد، افزود: اوج دسته‌بندی پس از مکان‌های وجودی، مکان‌های امتزاجی است. به این معنا که در این مکان نه‌تنها مکان ادامه من و من ادامه مکان هستم، بلکه گویا مکان مادیات مکانی خود را نیز ازدست‌داده و جنبه فیزیکی مکان و تن من محوشده و هر دوبه‌یک توده در حال بخار تبدیل می‌شویم. امتزاج وجه جوهری حضور در مکان است. در این حالت، طاق‌ها، گنبدها و مناره‌ها مانند عروسی در لباس سفید یا نور یکپارچه، یک آیینه را تشکیل می‌دهند که آیینه در آیینه شده و در یک‌کلام به وضعیت ناب می‌رسیم که معصومیت حضور بوده و مکان به درجه والای حضور می‌رسد. در اینجا هیچ‌چیزی برای ما نامحرم نیست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اجرای ۲۹ ویژه برنامه در منطقه ۸ ویژه هفته فرهنگی اصفهان
  • اجتماع بزرگ صادقیون با میزبانی از شهید گمنام برگزار می‌شود
  • اجتماع ۲۰ هزار نفری امام رضایی‌ها در کرج
  • اصفهان، اقلیم معناست
  • معرفی برگزیدگان رویداد مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی
  • محفل مشق حماسه به مناسبت عملیات «وعده صادق» در رشت برگزار شد
  • میدان امام (ره) اصفهان جمعه میزبان همایش بزرگ «پهلوان ایرانی»
  • برگزاری رویداد «چهارباغ جان اصفهان» در گذر فرهنگی چهارباغ
  • برگزاری رویدادی برای ورود به دنیای نوآوری و خلق ایده در اینوتکس ۲۰۲۴
  • بررسی «ارزش‌آفرینی از دارایی‌های دیجیتال» در نخستین پنجشنبه فناور ۱۴۰۳