Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، دولت عراق بامداد یکشنبه شانزدهم آبان به‌وقت محلی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که محل سکونت «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق با یک پهپاد بمب‌گذاری‌شده هدف سوءقصد قرار گرفت، اما نخست‌وزیر آسیبی ندیده است. الکاظمی نیز به ‌فاصله کوتاهی پس از انتشار این خبر در توییتی ضمن تأکید بر سلامتی خود همگان را به حفظ آرامش و خویشتنداری دعوت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتفاقات اخیر عراق تبدیل به تیتر نخست رسانه‌ها شده است. رسانه‌ها و اندیشکده‌های عربی هم از این موضوع غافل نمانده‌اند و همواره گزارش‌ها و تحلیل‌هایی در این زمینه منتشر می‌کنند.

 انگیزه‌های آمریکا و هم‌پیمانان آن از فتنه گری در عراق

 تحلیلگران معتقدند حمله به اقامتگاه نخست‌وزیر عراق، یک فتنه خارجی با هدف تحت تاثیر قرار دادن روند تشکیل دولت در عراق است. آنها بر این باورند که حمله به منزل الکاظمی را آمریکایی‌ها طراحی کرده اند تا آتش فتنه داخلی عراق را روشن سازند و معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی را به حاشیه ببرند و علیه آنها فضا سازی کنند. اشغالگران عراق که بر اساس قانون مصوب پارلمان، ناگزیر به خروج از این کشور هستند، همه ابزارهای سیاسی، امنیتی و نظامی خود را برای ناامن و بی ثبات سازی عراق بسیج کرده‌اند تا از این طریق بتوانند توجیهی برای خارج نشدن از این کشور داشته باشند.

«جاسم یونس الحریری» استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل در یک گزارش تحلیلی در روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» نوشت: حمله پهپادی به منزل مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در منطقه سبز بغداد در شرایط حساس این کشور و در حالی صورت گرفته است که عراق پس از برگزاری انتخابات دهم اکتوبر در این کشور و چالش‌های مربوط به نتایج و وجود اختلاف در نتایج شمارش الکترونیکی و دستی آراء سرگرم سامان دهی به اوضاع سیاسی خود است. معترضان به نتایج انتخابات مطالبات خود را به صورت مسالمت‌آمیز و با توجه به قانون اساسی عراق مطرح می‌کنند.

به باور جاسم یونس الحریری، با حمله به منزل الکاظمی چندین هدف دنبال شده است. هدف از این حمله در شرایط حساس و خطرناک کنونی، دامن زدن به فتنه میان شهروندان عراقی است تا شعله‌های یک جنگ مذهبی و طایفه‌ای در این کشور برافروخته شود. یکی دیگر از اهداف این حمله آن است که بر روی مطالبات اعتراض کنندگان به نتیجه انتخابات، سرپوش گذاشته شود و درخواست‌های آنها به حاشیه رانده شود. یکی دیگر از اهداف این حمله آن بود که در مسیر روند سیاسی عراق سنگ اندازی شود و برگزاری انتخابات در عراق و روند سیاسی این کشور کم رنگ نشان داده شود. این هدفی است که از سوی برخی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دنبال می‌شود. زیرا برخی خاندان‌های حاکم در این کشورها مدت‌های طولانی است که در این کشورها حکمرانی می‌کنند و نمی‌خواهند که تجربه انتخابات دوره‌ای به کشورهای آنها منتقل شود. نظام‌های آنها موروثی است و زیر بار انتخابات و نقش‌آفرینی مردم در حکومت نمی‌روند. همچنین این حمله دارای رنگ و بوی صهیونیستی و آمریکایی است. زیرا دستگاه‌های اطلاعاتی واشنگتن و تلاویو شبانه روز برای سوء استفاده از هرگونه موضوع داغ سیاسی در عراق با هدف دامن زدن به فتنه و تجزیه این کشور تلاش می‌کنند. آنها از اعلام نشدن نتیجه قطعی انتخابات عراق هم سوء استفاده می‌کنند.

«اثیر الشرع» تحلیلگر مسائل سیاسی عراق هم به روزنامه «عربی ۲۱» مصر گفت: تنش محورهای خارجی در عراق آشکار است. همه جریان‌های مسلح عراق و همه جریان‌های سیاسی این کشور با همه گرایش‌های خود حمله به منزل الکاظمی را محکوم کردند. از این رو، نمی‌توان طرف‌های داخلی را در حمله به منزل نخست وزیر متهم کرد. زیرا به سود هیچ یک از این جریان‌ها نیست که اوضاع داخلی عراق پیچیده و بحرانی شود. در سایه اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات عراق و اقدام برخی طرف‌ها در به آتش کشیدن چادرهای تحصن‌کنندگان در منطقه سبز بغداد و هدف قرار دادن آنان، این اطمینان وجود دارد که دست‌های خارجی به دنبال دامن زدن به فتنه و آشوب در عراق هستند.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه الکترونیکی رای‌الیوم هم در بررسی سناریوهای مربوط به حمله به اقامتگاه نخست وزیر عراق  تاکید کرد، یکی از سناریوها آن است که آمریکا برنامه‌هایی را برای ریشه کن کردن نیروهای «الحشد شعبی» در عراق در نظر گرفته است. از این رو، آمریکا قصد دارد با انجام این عملیات ترور، برای اجرای نقشه‌های خود با هدف از بین بردن الحشد شعبی و نفوذ گسترده آن در عراق بهانه‌ای پیدا کند. اما حقیقت این است که احتمال شکست هر اقدامی برای خلع سلاح الحشد شعبی و اعلان جنگ علیه مقاومت بالاست.

«نبیل میخائیل» پژوهشگر مسائل سیاسی عراقی هم به تارنمای «المیادین» عراق گفت تنش‌های امنیتی توجیهی برای آمریکا است که نیروهای خود را از عراق خارج نسازد.

فلج شدن یکباره سامانه سیرام و افزایش تردیدها درباره حمله به اقامتگاه الکاظمی

منزل نخست وزیر عراق در منطقه سبز و نزدیکی سفارت آمریکا واقع است که سامانه‌های ضدهوایی در آن مستقر است. با توجه به اینکه این مکان در حلقه سامانه‌های موشکی پاتریوت قرار گرفته است که توانایی مقابله با هر هواپیما و موشکی را دارد و بسیاری از مواقع با کوچکترین تهدید مشکوکی فعال می‌شوند و واکنش نشان می‌دهند، تردیدهایی درباره چرایی حمله به اقامتگاه الکاظمی و ناتوانی سامانه‌های موشکی وجود دارد.

«کاظم الحاج» پژوهشگر مرکز پژوهش‌های امنیتی و سیاسی «الهدف» عراق در این زمینه به تارنمای «المیادین» لبنان گفت عده ای تلاش می‌کنند عراق را به سوی آشوب سوق دهند. طرفی که تلاش می‌کند عراق را به سوی آشوب پیش ببرد مشخص است و دلیل عمل نکردن سامانه‌های هوایی آمریکا در رهگیری پهپادها هم در این راستا قابل تحلیل است.

 به نوشته روزنامه عربی ۲۱ مصر، «اثیر الشرع» تحلیلگر مسائل سیاسی عراق معتقد است عمل نکردن سامانه «سیرام» آمریکا هنگام حمله پهپادی به اقامتگاه نخست وزیر عراق موضوع شگفت‌آور است و این موضوع شک و تردیدهایی را به همراه دارد.

جاسم یونس الحریری هم در بخشی از گزارش خود در روزنامه رای الیوم در این زمینه نوشت: اقامتگاه نخست وزیر عراق به سفارت آمریکا در منطقه سبز عراق نزدیک است. این مکان دارای سامانه‌های هوایی بسیار پیشرفته‌ای است. پس از حمله پهپادی به این مکان سوال‌هایی مطرح می‌شود که حیرت آور است. این سوالات عبارتند از اینکه سامانه‌های دفاعی آمریکا کجا بودند و چرا هیچ اقدامی را انجام ندادند؟ آیا هدف از استقرار این سامانه‌ها در مقر اقامت نخست وزیر عراق دفاع از سفارت آمریکا است؟

در پایان باید گفت تحلیلگران عربی با توجه به تحولات اخیر این کشور از جمله حمله به تحصن‌کنندگان منطقه سبز عراق و حمله به اقامتگاه نخست وزیر معتقدند که عراق و منطقه وارد فاز جدیدی از تنش‌ها  شده است که نسبت به گذشته خطرناک‌تر است. تحولات اخیر لبنان از جمله تنش در روابط برخی کشورهای عربی با لبنان به بهانه موضع گیری انتقادی «جرج القرداحی» وزیر اطلاع رسانی لبنان از عربستان به دلیل جنگ یمن و آنچه اکنون در عراق رخ می‌دهد، همه در قالب یک پازل قابل تجزیه و تحلیل است. در چنین شرایطی که دشمنان در صدد ایجاد فتنه در عراق هستند، هوشیاری گروه‌های عراقی مهم است. تمام نیروها و جریان‌های این کشور به ویژه شیعیان در چنین شرایطی باید در یک صف قرار بگیرند و با کنار گذاشتن اختلاف روزنه‌های نفوذ دشمنان این کشور را از بین ببرند.

برچسب‌ها منطقه سبز حمله پهپاد ایالات متحده آمریکا الحشد الشعبی مصطفی الکاظمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منطقه سبز حمله پهپاد ایالات متحده آمریکا منطقه سبز حمله پهپاد ایالات متحده آمریکا الحشد الشعبی مصطفی الکاظمی اقامتگاه نخست وزیر عراق اقامتگاه نخست وزیر حمله به اقامتگاه منطقه سبز حمله به منزل سیاسی عراق سامانه ها جریان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۴۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن وارد سرزمین های اشغالی شد

 وزیر خارجه آمریکا برای گفت‌وگو درباره توافق آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و حماس، وارد سرزمین‌های اشغالی شد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا برای گفت‌وگو درباره توافق آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و حماس، وارد سرزمین‌های اشغالی شد. 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پاسخ سفیر ایران به ادعای نخست‌وزیر دانمارک/ به نسل‌کشی واکنش نشان دهید
  • بلینکن وارد سرزمین های اشغالی شد
  • فشار بن گویر بر نتانیاهو: نخست وزیر قول حمله به رفح و عدم پایان جنگ را داده است
  • نتانیاهو: «با یا بدون توافق» به رفح حمله می‌کنیم
  • طنز تلخ آمریکا؛ با مردم عراق جنگ نداریم(!)
  • جنگ فرهنگی آمریکا علیه عراق و منطقه
  • معاون وزیر کشور: در حال رایزنی هستیم تا امکان ورود زائران ایران به عراق با خودرو شخصی فراهم شود
  • پارلمان عراق قانون ممنوعیت همجنس‌بازی را تصویب کرد
  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • ظرفیت های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط»عراق مهیا است