Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سعیدرضا عاملی در آئین ورودی دانشجویان پردیس البرز دانشگاه تهران که در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی این دانشگاه برگزار شد، با تبریک دهمین سالگرد تأسیس پردیس البرز گفت: این برنامه نشستی بسیار کم نظیر در دوره کرونا است که توانسته جمعیت فاخر دانشجویی دانشگاه تهران را در یک جا جمع کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عاملی با بیان اینکه ما چهار نسل دانشگاه را تجربه کرده‌ایم و اکنون در دوره نسل سوم و چهارم دانشگاه قرار داریم، عنوان کرد: نسل اول دانشگاه‌ها، آموزشی بودند و پژوهش در دانشگاه وجود نداشت. نسل دوم به سمت دانشگاه‌های آموزشی-پژوهشی حرکت کرد. در این نسل، پژوهش برای عمق دادن به آموزش و حل مسائل جامعه، کشاورزی، صنعت و خدمات معنا پیدا کرد.

وی ادامه داد: نسل سوم دانشگاه به سمت دانشگاه ارزش‌آفرین، نوآورانه و پیوند خورده با شرکت‌های دانش‌بنیان حرکت کرد که ما همچنان در این نسل حضور داریم. در این نسل، نوآوری به ازای هر مسئله اجتماعی معنا پیدا کرده است و نوآوری یک جنبه عام به خود گرفته است. اگرچه بروز آن در سطح پتنت است اما در عمل، عرصه نوآوری، عرصه بزرگی هست.

استاد دانشگاه تهران افزود: نسل چهارم دانشگاه، دانشگاه شبکه‌ای و دانشگاه هم‌افزاست که من می‌خواهم روی این نسل تمرکز کنم.

عاملی در توضیح نسل چهارم دانشگاه‌ها عنوان کرد: منظور از دانشگاه شبکه‌ای و دانشگاه هم‌افزا این است که ما در بستر فناوری‌های جدید، در بستر دیجیتال و در بستر موژولار، اگر هرکدام از این نودها به نودهای دیگر وصل شوند؛ معنای فزاینده‌ای پیدا می‌کنند. به میزانی که هم‌افزایی ارتباطی بین ظرفیت‌ها به وجود بیاید به همان میزان قابلیت‌های علم و دانش متراکم می‌شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه نسل چهارم دانشگاه متفاوتی است، گفت: دانشگاه شبکه‌ای و هم‌افزا در مکان و در نمای خود باقی نمی‌ماند. این دانشگاه با دانشگاه‌های سطح محلی، ملی، منطقه‌ای و جهانی پیوند می‌خورد. چنین دانشگاهی امروز به عنوان «دانشگاه انفجار علم و دانش» مطرح است که محصول هم افزا شدن واحدهای علمی جدا افتاده از یکدیگر است.

استاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه دانشگاه نسل چهارم، ظرفیتی برای ظهور دانشگاه تمدن ساز است، عنوان کرد: تمدن یک پدیده فرامحلی بوده و ناظر بر اکوسیستم اجتماعی، فرهنگی و ظرفیتی همه جهان است. اساساً تمدن نمی‌تواند در یک نقطه خلق شود. سابقه تمدن‌ها را هم که نگاه کنیم؛ خواهیم دید که همه این تمدن‌ها با هم‌افزا شدن دانش ملیت‌های مختلف در کنار هم به وجود آمده‌اند.

استاد دانشگاه تهران در بسط مفهوم دانشگاه شبکه‌ای و هم افزا گفت: بنابراین ظرفیت‌های نسل چهارم دانشگاه ظرفیت‌های هم‌افزا، چندرشته‌ای، بین‌رشته‌ای و همه جانبه‌نگری را فراهم می‌کند. فناوری‌های جدید در درجه اول ظرفیت خود انسان را افزایش می‌دهد و به تبع انسان، سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی افزایش پیدا می‌کند.

تمدن یک پدیده فرامحلی بوده و ناظر بر اکوسیستم اجتماعی، فرهنگی و ظرفیتی همه جهان است. اساساً تمدن نمی‌تواند در یک نقطه خلق شود. سابقه تمدن‌ها را هم که نگاه کنیم؛ خواهیم دید که همه این تمدن‌ها با هم‌افزا شدن دانش ملیت‌های مختلف در کنار هم به وجود آمده‌اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه دانشگاه تراز تمدن نوین اسلامی، نیازمند به ۲ نوع تحول در محتوا و تحول در هدف است، گفت: در تحول محتوایی، هدف دانش باید محتوایی باشد که سلامت آفرین، درمان آفرین و حل کننده مسائل اساسی جامعه باشد. تحول در هدف هم یعنی اینکه دانشگاه بداند کجا می‌خواهد برود و با علمش می‌خواهد چه اتفاقی را رقم بزند.

وی با بیان اینکه کمال با تمام فرق دارد، گفت: ما نیازمند دانشگاه کمال‌گرا هستیم. دانشگاه کمال‌گرا یک دانشگاه خیالی و آرمانی نیست یک نیاز قطعی بشریت است. دانشگاه کمال‌گرا از رابطه معلم با دانشجو، رابطه معلم با معلم، رابطه دانشجو با دانشجو، رابطه کارمند با معلم و کارمند با دانشجو شروع می‌شود.

عاملی افزود: دانشگاه کمال‌گرا دانشگاهی است که بین معنویت‌گرایی و عقلانیت‌گرایی جمع می‌شود. این‌ها را نباید جدا از هم بدانیم؛ عقلانیت‌گرایی به معنویت‌گرایی نیاز دارد و معنویت‌گرایی بدون عقلانیت‌گرایی تبدیل به خرافه و جهالت می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز امیدواری کرد در پرتو تلاش، همراهی، همدلی و همفکری از تجربه گذشته استفاده و پایه یک دانشگاه هم‌افزا و کمال‌گرا و تمدن‌ساز گذاشته شود.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه تهران ظرفیت بزرگی است که نه تنها نماد آموزش عالی که نماد ایران جدید است که ظرفیت‌ها و قابلیت‌های تمدنی زیادی در آن وجود دارد. امیدوار هستیم که این دانشگاه در کنار سایر دانشگاه‌های کشور به عنوان یک ظرفیت هم‌افزا و شبکه‌ای بتوانند پایه تمدن بزرگ و نوین اسلامی را بگذارند.

کد خبر 5348317 زهرا سیفی

منبع: مهر

کلیدواژه: سعید رضا عاملی شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه تهران وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی حکم انتصاب وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دانشجویان دانشگاه پیام نور دانشگاه تهران دانشگاه آزاد اسلامی آموزش حضوری سوریه دانشگاه امیرکبیر وام دانشجویی آموزش پزشکی نسل چهارم دانشگاه دانشگاه شبکه ای دانشگاه تهران دانشگاه ها ظرفیت ها هم افزا تمدن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۴۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرخش تحول‌آفرین از مقاله‌گرایی غیرهدفمند به پژوهش‌های کاربردی و تقاضامحور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم گرامیداشت سالروز شهادت آیت‌الله مطهری، روز معلم و مقام استاد با حضور استادان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممسنی، معلمان و کادر اجرایی واحد سما، آیت‌الله حسین شاکری‌فر امام جمعه ممسنی، مجید انصاری نماینده مردم شهرستان‌های ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی، امید نصیبی منتخب مردم شهرستان‌های ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای تأمین، رؤسای مراکز علمی دانشگاه‌های شهرستان ممسنی و رستم و استادان، شهردار و اعضای شورای شهر ممسنی، فرمانداران شهرستان رستم و کوهچنار و جمعی از نخبگان در واحد ممسنی برگزار شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممسنی در این نشست گفت: حرکت در مسیر تفکر و گفتمان علوی شهید مطهری نیاز ضروری استادان در مواجهه با مطالبات دانشجویی است.

علی کریمی عنوان کرد: پارادایم عملکرد دانشگاه آزاد ممسنی با تغییرات اساسی مواجه شده و این تغییرات از اعتماد و نیاز جامعه برای رفع مشکلات به دانشگاه حاصل شده است.

وی با تأکید بر اینکه منبعی ارزشمند‌تر از دانشگاه برای رفع مشکلات نیست، ادامه داد: در این راستا باید فضای دانشگاه را با توجه به نیاز جامعه و شهرستان به سمت تمدن‌سازی سوق دهیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممسنی تشریح کرد: در این مسیر دست معلمان و استادان دلسوز جامعه را می‌فشاریم و باید رویکرد دانشگاه را از نمای آموزش و پژوهش سنتی به نمای خلّاقانه، فناورانه و دانشگاه کارآفرین تغییر دهیم و نگاه و ایده ما باید در این زمینه تغییر یابد.

کریمی خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش باید چرخش تحول‌آفرین از آموزش حافظه‌محور به یادگیری عمیق و کاربردی و بسترساز اشتغال دانش‌بنیان داشته باشیم.

وی یادآور شد: دانشگاه‌ها باید در حوزه پژوهش با رویکرد تحول‌آفرینی از عرصه‌محوری مقاله‌گرایی غیرهدفمند به پژوهش‌های کاربردی و تقاضامحور و متناسب با نیاز‌های جامعه کنند و در عرصه فرهنگی چرخش تحول‌آفرین در حوزه پژوهش از روزمرگی فرهنگی به روزآمدی فرهنگی و تربیتی باشد.

امام جمعه ممسنی هم به تشریح فلسفه روز استاد و جایگاه آن در دانشگاه پرداخت و افزود: معلمان و استادان باید خود را در جایگاهی ببینند که خط مقدم تربیت دانش‌آموزان و دانشجویان برای تمدن نوین اسلامی هستند.

شاکری‌فر اظهار کرد: گاهی سخن یک معلم و استاد در کلاس درس، زندگی یک خانواده را متحول می‌کند؛ چراکه صحبت‌های او یک نسل را نجات می‌دهد و فکر و روش‌شان را دگرگون می‌سازد.

انصاری نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی و امید نصیبی منتخب این دو شهرستان در مجلس شورای اسلامی هم با تشریح فلسفه روز استاد، نخبگان را به اصل وحدت، همدلی و هم‌افزایی در راستای استفاده از ظرفیت نخبگانی برای رفع مشکلات شهرستان ممسنی دعوت کردند.

سیف‌الله خسروانی استاد گروه معارف هم درباره اهمیت روز معلم و مقام شامخ استاد سخنانی ایراد کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چرخش تحول‌آفرین از مقاله‌گرایی غیرهدفمند به پژوهش‌های کاربردی و تقاضامحور
  • آغاز کار رویداد صدرا در دانشگاه آزاد خرم‌آباد با حضور ۳۰ واحد تولیدی
  • برگزاری رویداد صدرا در دانشگاه آزاد خرم‌آباد با بیش از ۳۰ واحد تولیدی و صنعتی
  • اراده تحول‌گرایی و تمدن‌سازی در گام دوم انقلاب اسلامی
  • علت عدم گرایش به رشته‌های علوم پایه و فنی بررسی شود
  • خسروپناه: دستاوردهای دانش‌آموزان سمپادی تمدن نوین اسلامی را محقق کرده است
  • کشور نیازمند «سرمایه انسانی آموزش دیده» است
  • برتری ۴ نشریه دانشگاه آزاد رودهن میان نشریات دانشجویی واحد‌های دانشگاهی
  • برای تحقق رشد اقتصادی نیازمند اجرای برنامه‌های تحول آفرین هستیم
  • سند تحول آموزش و پرورش، نیازمند تحول