Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفته که در ۵۰۰ هکتار از عرصه‌های بیابانی طبس برای حفاظت از جاده و راه آهن مالچ پاشی می‌شود؛ درحالی که این منطقه نزدیک به پناهگاه یوز ایرانی در نایبندان است.

به گزارش خبرنگار استان‌های خبرگزاری دانشجو، نصر آبادی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اخیرا اعلام کرده که مالچ پاشی اثرات محیط زیستی ندارد و باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و آسیب به گونه‌های حیوانی نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به گفته او مالچ پاشی امسال در ۵۰۰ هکتار از عرصه‌های بیابانی طبس و در محدوده مسجد شکر اجرا می‌شود. پس از مالچ پاشی هم در ۲۰۰ هکتار این منطقه نهال کاری صورت گیرد!

 

براساس آماری که نصرآبادی ارائه داده، ۲۶۱ هزار و ۶۶۹ هکتار از طبس کانون فرسایش بادی است و ۱۸۰ هزار هکتار هم تپه‌های ماسه‌ای است که از مرز سمنان در حلوان طبس تا مسجد شکر وجود دارد و همه این فرسایش‌های بادی بر مسیر راه آهن اثر سوء دارد.

 

او بیان کرده که عمده دلیل مالچ پاشی این منطقه حفاظت از جاده و راه آهن است و این مالچ‌ها که قرار است در بیابان‌های طبس پاشیده شود، نسبت به آب نفوذپذیر است و مانع عبور آب نمی‌شود، در اثر گرما خودش را ترمیم می‌کند و از خروج رطوبت آب جلوگیری می‌کند.

 

مالچ یا همان خاکپوش پوششی است طبیعی یا مصنوعی که نقش آن تثبیت شن‌های روان در اراضی بیابانی است. اگرچه کاه، خاک اره و برگ هم به عنوان خاکپوش استفاده می‌شوند، اما در کشور ما وقتی مالچ می‌گوییم، معمولا منظور همان ماده چسبنده‌ای است که از مواد نفتی گرفته شده است.

 

سابقه مالچ پاشی در ایران به آغاز حرکت ریزگرد‌های ناشی از خشک شدن کارون در خوزستان باز می‌گردد؛ تقریبا پس از آن بود که از مالچ‌های نفتی برای آرام کردن شن‌های روان در مناطقی که خشکسالی بیداد می‌کرد، استفاده شد. اما در خراسان جنوبی استفاده مالچ سابقه زیادی ندارد.

 

با اینکه مدیرکل منابع طبیعی این استان گفته که از مالچ برای جلوگیری از پوشیده شدن ریل و راه از شن استفاده می‌شود و مالچ مورد استفاده در طبس، آب را از خود عبور می‌دهد و از خروج رطوبت آب جلوگیری می‌کند، اما هنوز نگرانی‌هایی نسبت به اثرات تخریبی آن بر محیط زیست وجود دارد.

 

کارشناسان معتقدند مالچ پاشی در بیابان‌های طبس ممکن است حیات یوزپلنگ‌های ساکن این منطقه را به خطر اندازد. این منطقه نزدیک پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس است که یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های یوز ایرانی است.

 

نکته اینکه مشخص نیست دقیقا از چه نوع مالچی برای این منطقه استفاده می‌شود، اما اینکه مدیرکل حفاظت از منابع طبیعی یک استان از چنین طرحی استقبال کند و به جای مثلا راه آهن یا اداره کل راه و شهرسازی، خود خبر آن را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد، نگران کننده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پناهگاه محیط زیستی یوزپلنگ ایرانی حفاظت از منابع طبیعی خراسان جنوبی منابع طبیعی مالچ پاشی راه آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۷۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصب بیش از ۷۰ هزار پلاک آبی هوشمند در منطقه ۱۰ اصفهان

مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان با اشاره به نصب ۷۰ هزار و ۲۸۵ پلاک آبی هوشمند دارای کیوآر کد (QR) در این منطقه گفت: پلاک آبی هوشمند تمام منازل این منطقه نصب شده است.

محمد صیرفی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین ابزارها برای دستیابی به شهر هوشمند، ایجاد ارتباط بین سازمان‌های مختلف و توسعه و سهولت در خدمات‌رسانی به شهروندان است که پلاک آبی هوشمند زیرساخت خوبی برای اطلاع‌رسانی و به‌روزرسانی در زمینه ملک شهروندی و خدمت‌رسانی‌های پیرامونی است.

وی افزود: تمام پلاک‌های آبی هوشمند دارای کیوآر کد (QR) است که حاوی اطلاعات نشانی کامل، تعداد طبقات، کد پستی هر واحد و پلاک شهرداری است، در آینده نیز مجهز به شماره اشتراک آب، برق و گاز نیز خواهد شد.

مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان با اشاره به نصب ۷۰ هزار و ۲۸۵ پلاک آبی هوشمند در منطقه ۱۰ تصریح کرد: پلاک آبی هوشمند تمام منازل این منطقه نصب شده است.

صیرفی‌نژاد ادامه داد: نصب این پلاک‌ها با اعتباری حدود دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، توسط سازمان فاوای شهرداری اصفهان انجام شده است.

وی بیان کرد: آن دسته از شهروندانی که منازل آن‌ها پلاک آبی هوشمند ندارد، می‌توانند از طریق نشانی my.isfahan.ir گزینه نصب پلاک آبی هوشمند را جست‌وجو و درخواست خود را ثبت کنند تا در اسرع وقت پلاک آبی هوشمندمنزل آن‌ها نصب شود. ‌

کد خبر 749391

دیگر خبرها

  • قیمت طلا و سکه کاهشی شد؛ سکه چقدر پایین آمد؟ | جدول قیمت انواع سکه و طلای ۱۸ عیار را ببینید
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۱۲ اردیبهشت ماه
  • نصب بیش از ۷۰ هزار پلاک آبی هوشمند در منطقه ۱۰ اصفهان
  • مکان دقیق مثلث برمودای ایران
  • افزایش قیمت طلا و انواع سکه در بازار ؛ ربع سکه چند شد؟ | جدول قیمت ها را ببینید
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۱۱ اردیبهشت ماه
  • اصناف در مهار تورم نقش مهمی دارند
  • تأکید نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری برنقش اصناف در مهار تورم
  • مثلث برمودای ایران کجاست؟
  • سفرنامه| مسیر بی بازگشت به ریگ جن!/ مثلث برمودای ایران کجاست؟