Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک دیپلمات پیشین کشورمان در کابل گفت: نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای در دهلی‌نو به صورت غیرمستقیم حتماً تأثیر جدی در روند تحولات افغانستان و نزدیکی دیدگاه‌های بازیگران بیرونی در زمینه تحولات افغانستان خواهد داشت.

مجتبی نوروزی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به سومین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای در دهلی‌نو و تاثیر آن بر روند تحولات افغانستان، اظهار داشت: طبیعتاً این نشست بازیگران بیرونی نتیجه مستقیم ندارد، اما به صورت غیرمستقیم حتماً تأثیر جدی در روند تحولات افغانستان و نزدیکی دیدگاه‌های بازیگران بیرونی در زمینه تحولات افغانستان خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچقدر این دیدگاه‌ها به هم نزدیک باشد، روند حرکت تحولات افغانستان به سریع‌تر سمت گشایش پیش خواهد رفت.

معاون پیشین رایزنی فرهنگی ایران در کابل با بیان اینکه این نشست‌ها نوعی بلوک‌بندی را هم مشخص می‌کند، اضافه کرد: عدم شرکت برخی از کشورها در نشست دهلی نشان‌دهنده این است که تقریباً بلوک‌بندی کشور‌ها و مواضع آن‌ها، به سمت آشکار شدن و شفافیت پیش می‌رود.

وی در ادامه گفت: کشور‌هایی که از مسیر شناسایی طالبان به عنوان دولت رسمی و قانونی افغانستان دور هستند و یا کشور‌هایی که به این مسیر نزدیک هستند و البته تحولات منطقه‌ای تأثیرگذار در معادلات افغانستان را نیز مشخص می‌کند. به هر حال یکی از مسائلی که همواره در تحولات داخلی افغانستان تاثیرگذار بوده، رقابت یا دشمنی منطقه‌ای هند و پاکستان بوده و ادامه آن، تاثیر خود را طی ۴۰ سال گذشته نشان داده است.

نوروزی با اشاره به با عدم شرکت برخی از کشورهای تاثیرگذار در تحولات افغانستان، تصریح کرد: این موضوع نشان‌دهنده آن است که یک گروهی مخالف نقش‌آفرینی هند در این تحولات است و این به انزوای بیشتر هند و حرکتش به سمت عدم شناسایی طالبان و کار با مخالفین طالبان شناسایی آن، موثر خواهد بود.

معاون پیشین رایزنی فرهنگی ایران در کابل با اشاره به برگزاری همزمان نشست مسکو در موضوع افغانستان، اضافه کرد: به نظر می‌رسد که در واقع برگزاری این نشست هم در این فاصله، یعنی فاصله زمانی نسبت به دهلی، تحرک بلوکی که نزدیکتر به شناسایی طالبان است، تحرکی در پاسخ به نشست دهلی است.

نوروزی خاطرنشان کرد: در این نشست باید دید که چه موضعی اتخاذ می‌شود و مواضع کشور‌های حاضر می‌تواند به هم نزدیک شود یا نزدیک نخواهد شد. در واقع کشور‌ها چقدر می‌توانند مواضع خود را به هم نزدیک کنند و به سمت حل مسئله با رویکرد کار بیشتر با طالبان بروند. ضمن اینکه ما شاهدیم که زمزمه‌های نشست دوحه با تعیین نماینده جدید آمریکایی در امور صلح افغانستان هم شروع شده و ممکن است مکملی بر تروئیکای توسعه‌یافته باشد.

بنا به اعلام نور نیوز، دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در سومین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای که از روز چهارشنبه ۱۹ آبان در دهلی‌نو برگزار شد؛ شرکت کرده است.

در این نشست که با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی ایران، روسیه، چین، هندوستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و قرقیزستان برگزار شد، آخرین تحولات امنیتی منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

این اجلاس با ابتکار جمهوری اسلامی ایران، پایه گذاری شد و اولین نشست آن در سال ۱۳۹۷ برای بررسی بحران افغانستان در تهران برگزار شد.

 

بیشتر بخوانید: شمخانی در سومین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای در هند شرکت می‌کند

 

انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان طالبان همسایگان افغانستان امنتی نشست امنیتی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: افغانستان طالبان همسایگان افغانستان امنتی نشست امنیتی نشست گفت وگوی امنیت منطقه ای روند تحولات افغانستان کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۸۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوکراین و غرب آمادگی گفت‌وگوی جدی با روسیه را ندارند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت نه سیاستمداران اوکراینی و نه سیاستمداران غربی حاضر به مذاکره جدی با مسکو نیستند و نشست آینده به میزبانی سوئیس درباره اوکراین را «مذاکرات غیرجدی» توصیف کرد.

وی که با شبکه «ای‌تی‌وی» بوستی گفت‌وگو می‌کرد، دراین‌باره گفت: ما کسی را نمی‌بینیم که با او گفت‌وگو کنیم. من به اظهارات رهبران اوکراین، ایالات متحده و اروپا، و طبقه سیاسی آنها توجه کنید. هیچ یک از آنها برای یک گفتگوی جدی آماده نیستند. آنها با برگزاری یک نشست در سوئیس، یک نمایش مذاکرات را بازی می کنند. چارچوب کپنهاگ به بن‌بست رسیده است.

لاوروف تأکید کرد که غرب تلاش می‌کند که غرب تلاش می کند «با تطمیع یا کلاهبردار، باج خواهی و دروغ» حداکثر تعداد کشورهای در حال توسعه و کشورهای جنوب جهانی را به «گردهمایی» در سوئیس بکشاند.

کشور سوئیس نشستی درباره اوکراین را در ۱۵ تا ۱۶ ژوئن در نزدیکی شهر لوسرن برگزار خواهد کرد. حدود ۱۶۰ کشور به این نشست دعوت شده اند، اما روسیه در آن شرکت نخواهد کرد. سرگئی گارمونین، سفیر روسیه در برن پیش از این به اسپوتنیک گفته بود که روسیه در این نشست که هدف از آن ارائه ضرب‌الاجل به مسکو است، در هیچ قالبی شرکت نخواهد کرد.

به گفته گارمونین «این نشست به یک کارزار روابط عمومی پر سر و صدا اما خالی تبدیل خواهد شد.» دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور روسیه نیز پیشتر گفته بود که روند مذاکره درباره اوکراین بدون مشارکت روسیه معنی ندارد.

مسکو بارها اعلام کرده است که برای مذاکره آماده است، اما کی یف ممنوعیتی را برای آنها در سطح قانون گذاری معرفی کرده است.

کد خبر 6097760

دیگر خبرها

  • روان‌سازی در مرزها منجر به افزایش صادرات به افغانستان خواهد شد
  • گفت‌وگوی تلفنی وزرای امور خارجه ایران و عمان
  • کمک جامعه بین‌المللی به بخش صحت افغانستان
  • طالبان خواستار واگذاری جایگاه افغانستان در بهداشت جهانی شد
  • روسیه: به نظرات طالبان در نشست‌های بین‌المللی اهمیت می‌دهیم
  • طالبان خواستار دریافت کرسی در سازمان جهانی بهداشت
  • اوکراین و غرب آمادگی گفت‌وگوی جدی با روسیه را ندارند
  • وقوع انفجار در کابل
  • شرکت هیئت طالبان در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی
  • حضور طالبان در نشست کشورهای اسلامی