Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: قرار است ۱۰ آذر ماه در جلسه‌ای با حضور همه مسئولان ذی‌ربط در بوشهر خواستار تجدیدنظر درباره فروش نخل‌های قدیمی، غیر مثمر و مشکل‌دار و همچنین دقت نظر بیشتر و نظارت گسترده‌ای انجام شود تا در آینده دچار مشکل نشویم. محسن رشید فرخی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص کَندن و فُروش نخل‌های خرما به کشور‌های عربی، گفت: طی چند روز اخیر فروش نخل مسئله اصلی ما با وزارت جهاد کشاورزی بوده و در این خصوص به این نتیجه رسیده ایم که جهاد کشاورزی مجوز فروش نخل‌های قدیمی، غیر مثمر و مشکل‌دار را در صورتی داده است که مالک، متعهد به جایگزنی نخل جدید شود و قبل از جایگزینی، نمی‌تواند نخل‌ها را صادر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: هر اندازه که حسن نیت در فروش نخل‌های قدیمی، غیر مثمر و مشکل‌دار باشد ولی باز هم به بازنگری و نظارت مجدد نیاز دارد ، زیرا ممکن است از قانون سوءتفسیر شود و این امر  را در آینده به عنوان یک کار و شغل تلقی کنند.
رئیس انجمن ملی خرمای ایران بیان کرد: قرار است طی دو هفته آینده در ۱۰ آذر ماه جلسه‌ای را در بوشهر با تمام مسئولین این امر برگزار کنیم تا خواستار شویم در خصوص فروش نخل‌های قدیمی، غیر مثمر و مشکل‌دار دقت نظر بیشتر و نظارت گسترده‌ای انجام شود تا در آینده دچار مشکل نشویم.
رشید فرخی اظهار کرد: نگرانی اصلی ما در خصوص محیط زیست است ممکن است خالی شدن باغات مشکل زیست محیطی برای کشور داشته باشد، اما جهاد کشاوزی تضمین کرده است که تمامی فروش نخل‌ها با تضمین محضری از باغدار بوده و قبل از جایگزینی نخل جدید نمی‌توانند نخل‌های غیرمستمر را بکَنند تا معدوم و صادر کنند.
وی خاطر نشان کرد: باتوجه به حسن نیتی که وزارت جهاد کشاورزی در این مسئله دارد نیاز به نظارت بیشتری است و طی این دو هفته تا برگزاری جلسه با وزارت جهاد کشاورزی صادرات و کَندن نخل صورت نمی‌گیرد و متوقف شده است تا جلسه مد نظر با وزارت جهاد کشاورزی و ذینفعان انجام شود.
رشید فرخی در خصوص اینکه نخل‌های غیر مثمر در کشور‌های عربی چه ارزشی برای خرید و فروش دارند؟، گفت: نخل‌های غیر مثمر را در کشورهای عربی برای کاشت زینتی استفاده می‌کنند و باتوجه به قیمت‌های نازلی که برای خرید نخل‌ها پرداخت می‌شود شاید خود دولت نخل‌ها را بخرد و برای قسمت‌های زینتی خودمان استفاده کند، زیرا هیچکدام از کشور‌های عربی پرآب‌تر و وضعیت بهتری نسبت به کشور ما ندارند.

همچنین خدارحم امیری‌زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در خصوص این موضوع به خبرنگار میزان گفت: فروش نخل در خوزستان اتفاق نیفتاده است و این فروش نخل و صادرات به کشور‌های عربی در روستایی در استان بوشهر صورت می‌گیرد البته از واقعیت داشتن این مسئله مطمئن نیستم، زیرا فقط خبر‌هایی در این خصوص دریافت کرده‌ام.
وی در خصوص اینکه آیا مجوز فروش نخل‌های مشکل‌دار و غیر مثمر از طریق جهاد کشاورزی صادر شده است، گفت: بعید می‌دانم وزارت جهاد کشاورزی در خصوص چنین مسئله‌ای مجوز صادر کرده باشد به نظر بنده غیرممکن است، زیرا چند سال پیش یک سرمایه‌گذار ایرانی قصد انجام فروش نخل‌های فرسوده و غیر اقتصادی را داشت، ولی وزارت جهاد کشاورزی خوزستان مجوز این کار را نداد.

  بیشتر بخوانید: خرید تضمینی خرماهای انباشته‌شده در انبار‌های خوزستان/ پیش‌بینی تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرما

 

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی نخلستان

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی نخلستان وزارت جهاد کشاورزی کشور های عربی فروش نخل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۸۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی

محمد مهدی برومندی در همایش بزرگداشت هفته گردشگری میمند با بیان اینکه مشکلات منطقه میمند در دست بررسی قرار خواهد گرفت، گفت: طی جلسات آتی مشکلات این منطقه بررسی می‌شود.

او افزود: بخش کشاورزی امروز در نوک جنگ اقتصادی قرار دارد و اهداف دشمن سفر‌ها های مردم است همچنین کشاورزان سخت کوش ما غذای سالانه کشور را تامین می‌کنند همچنین بیش از ۶ میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات است.

برومندی با بیان اینکه استان فارس از لحاظ کشاورزی جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد و در این بخش بهای سنگینی را داده است، ادامه داد: ۱۲ درصد غذای کشور توسط استان فارس تامین می‌شود و ۳۶۰ هزار هکتار باغ و ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول باغبانی، فارس را در رتبه اول باغبانی ایران قرار داده است که فرصت‌های بسیاری را به همراه دارد.

معاون امور باغی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکخ همه باید با تعامل در حل مشکلات سهیم باشند، خاطرنشان کرد: در حوزه باغبانی ۲۶ میلیون تن محصول تولید می‌شود و سهم گیاهان دارویی نیز قابل توجه است. 

بنابه گفته این مقام مسئول، ۵۰۰ هزار تن گیاهان دارویی سالیانه از مزارع کشورمان برداشت می‌شود و ۳۰ هزار هکتار زیر کشت گل محمدی بوده که ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار آن در فارس است و در میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی داریم که محصول بسیار ارزشمندی است.

او تاکید کرد: امروز گردش مالی دنیا ۱۵۰ میلیارد دلار در زمینه گیاهان دارویی است که سهم کشور ما در این گردش مالی کمتر از ۱ میلیارد دلار است که نشان می‌دهد باید به یک کشاورزی مدرن برسیم.

برومندی با بیان اینکه گیاهان دارویی پایه مواد غذایی، دارویی و بهداشتی قرار می‌گیرد، گفت: ۲ هزار و ۳۰۰ گونه گیاه دارویی در ایران وجود دارد که فرصتی بسیار مغتنم است و ۳۶۰ گونه گیاه دارویی منطقه میمند دارد که می‌تواند هر کدام پایه دارو باشد.

معاون امور باغی وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌های این وزارت خانه را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: در وزارت خانه جهاد کشاورزی به سمتی می‌رویم که از مدرن‌ترین روش‌ها در اسانس گیری استفاده کنیم و ابر پروژه‌ای تعریف کردیم که عصاره بل کیفیت لازم را برای عطر تولید کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • مراقبت کنید طرح هادی درزمین‌های مرغوب کشاورزی و روستایی اجرا نشود
  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید
  • واکنش باشگاه پرسپولیس به یک شایعه
  • اطلاعیه باشگاه پرسپولیس درباره یک شایعه
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید
  • کنایه مجری صداوسیما به شایعه ضد انقلاب در خصوص بیماری بازیگر زن معروف + تصویر
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است
  • فعالیت ۸ سایت تبدیل بقایای کشاورزی به خوراک دام در کشور
  • مورایس یک فصل دیگر قرارداد دارد/از شایعه تا واقعیت مذاکره با نویدکیا برای بازگشت به سپاهان