Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی، رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور، با بیان اینکه روز گذشته، نوزدهمین سالروز تاسیس شوراهای حل اختلاف به دست مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی رئیس اسبق قوه قضائیه بوده است، اظهار کرد: روش‌های بسیاری برای حل اختلاف بین مردم وجود دارد که مشهورترین آنها دادگاه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما ۱۷ راه آسان‌تر برای این کار موجود است که در کل دنیا هم اجرا می شود.

وی افزود: در دادگاه با رای قاضی، یک نفر محکوم و طرف مقابل پیروز می شود که این مسئله عموما، تداوم نزاع‌ها را به دنبال دارد. در صورتی که اگر به جای حکم کردن، سازش ایجاد کنیم، مشکلات مردم به صورت ریشه ای حل خواهد شد.

معاون رئیس دستگاه قضا، اظهار کرد: حسن دوم شوراهای حل اختلاف این است که مراحل و الزامات قانونی دادسرا در این شوراها لازم به اجرا نیست. یعنی تشریفات دادگاه، در این شوراها وجود ندارد و رای به آسانی صادر می شود. البته اصل عدالت، حق دفاع و دادخواهی درباره هر دو طرف رعایت می شود اما بازه زمانی برای صدور رای در شوراهای حل اختلاف کوتاه تر است، در نتیجه مردم زمان، انرژی و هزینه کمتری را برای حل مشکلات خود صرف می کنند.

این مقام قضایی با اشاره به اینکه شوراها می توانند به هر پرونده نزاعی ورود کنند، تصریح کرد: معمولا طرفین دعاوی بر سر کمتر از ۲۰ میلیون تومان لازم است که به شوراها مراجعه کنند. همچنین یکی از مهمترین کارهای شوراهای حل اختلاف، انجام امور حسبیه است که جزء وظایف دولت به شمار می آید.

وی در خصوص تاثیر شوراهای حل اختلاف بر کاهش تعداد پرونده های قضایی، بیان کرد: آمار پرونده‌های ورودی اولیه به دستگاه قضا، ۱۰ میلیون در سال است که از این تعداد، ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار، به عبارتی ۴۵ درصد پرونده‌‌ها به شوراها می آید. در نتیجه اگر شوراها نبودند، هم حجم کاری دستگاه قضا بیشتر می شد و هم مردم وقت، انرژی و هزینه بیشتری را برای رسیدگی به امور صرف می کردند.

 مردم قاضی خود را انتخاب کنند

رئیس مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف، با بیان اینکه از سال گذشته در صدد توسعه مراکز حل اختلاف با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی هستیم، ادامه داد: در این طرح، داور یا قاضی خصوصی توسط خود مردم انتخاب می شود. جذب داوران از شب گذشته آغاز شده است و داوطلبان برای ثبت نام باید به سایت جهاد‌ دانشگاهی مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه داوران به میانجی‌گری هم خواهند پرداخت، مطرح کرد: میانجی‌گری در امور کیفری رخ می دهد؛ یعنی در جرم‌هایی مانند ضرب و شتم، توهین و... میانجی‌گر راه حل مسئله را پیدا و بدون مراجعه به دادسرا، از شخص مرتکب جرم می‌خواهد که اشتباه خود را جبران کند. به یاد داشته باشیم که زندان در بیشتر اوقات، باعث تشدید جرائم می شود. البته زندان بان‌های ما برای امور تربیتی زندانی‌ها بسیار زحمت می کشند، اما وجود زندانیان در کنار یکدیگر، در برخی مواقع بدآموزی‌هایی هم دارد‌.

 مشارکت هنرمندان و ورزشکاران برای حل نزاع بین مردم

معاون رئیس عدلیه کشور با اشاره به راه اندازی ستاد ملی صبر، عنوان کرد: صبر اختصار سه واژه صلح، بخشایش و رضایت است‌. تمام مردم به خصوص ریش سفیدان و شیوخ عشایر، روحانیون، هنرمندان و ورزشکاران در این ستاد مشارکت دارند تا فرهنگ عفو و دست گیری ایرانیان را احیا و بین مردم اجرا کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قوه قضاییه شورای حل اختلاف شوراهای حل اختلاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۸۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزل و برکناری ۱۲ عضو دوره ششم شوراهای مازندران

به گزارش خبرنگار مهر، حمید سام دلیری شامگاه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران تعامل با مدیران استان را از جمله کارکردهای شوراهای اسلامی برشمرد و گفت: طبق اعلام شرکت گاز استان، روستاهای فاقد گاز در استان تا پایان سال جاری از نعمت گاز بهره مند می‌شوند.

وی با عنوان اینکه نگاه شوراها تعاملی و گفتمانی است، افزود: آموزش شوراها مساله مهمی به شمار می‌رود و با تعامل بین شوراها و امور عمرانی استان، آموزش شوراها در دو شهرستان استان کلید خورده است.

وی با بیان اینکه آموزش شوراها در سوادکوه و چالوس آغاز شده است، گفت: این طرح در شهرهای چالوس و آمل نیز اجرا می‌شود.

سام دلیری صدور کارت شورایی را از طرح‌ها برشمرد و گفت: برای افرادی که مدارک و مستندات را ارسال کردند تا دو هفته آینده این کارت صادر و ارسال می‌شود.

رئیس شورای اسلامی استان مازندران با اشاره به گردشگری منطقه غرب مازندران تصریح کرد: اگر گزارشی از تخلف شوراها در روستاها و شهرها اعلام شود، تخلفات در کمیته‌های حل اختلاف در شهرستان و استان بررسی و رسیدگی می‌شود و اگر تخلف محرز شد، نسبت به عزل عضو شورای متخلف روستایی اقدام می‌شود.

سام دلیری با بیان اینکه تصمیم گیری درباره تخلفات شوراهای شهر پس از استان در وزارت کشور انجام می‌شود، گفت: رسیدگی به تخلفات شوراهای شهر پس از رسیدگی در هیأت حل اختلاف استان از سوی وزارت کشور اعلام نظر می‌شود.

رئیس شورای استان مازندران در عین حال تاکید کرد که اگر هر یک از اعضای شوراهای اسلامی در مسؤولیت خود دچار تخلف شوند با آنان برخورد می‌شود.

وی با اظهار اینکه ۱۱ هزار و ۹۲۳ عضو اصلی و علی البدل شوراها در استان فعالیت می‌کنند، گفت: میزان تخلف شوراها کم و اندک است و در مجموع تعداد افراد و اعضای دوره ششم شورای اسلامی در دوره ششم در استان عزل یا برکنار شدند ۱۲ نفر هستند.

سام دلیری با تاکید براین که هر فردی که برای شوراها ثبت نام می‌کند باید دارای کارت آزمون و آموزش و آشنا به قوانین باشد، گفت: برخی از اعضای به دلیل اشراف نداشتن به قانون و آموزش به مسیرهایی می‌روند که اشتباه است و منجر به بروز تخلفاتی می‌شود.

رئیس شورای اسلامی استان مازندران آشنا نبودن به وظایف را از مشکلات شوراها برشمرد.

کد خبر 6090353

دیگر خبرها

  • شوراهای شهر تنها شورای شهرداری نباشند
  • سیاسی‌بازی در شوراها مانع خدمت‌رسانی می‌شود
  • بازداشت ۳۷ عضو شوراهای استان تهران در سال گذشته
  • بیمه و حقوق شوراهای اسلامی ازطرح‌های پیشنهادی به مجلس دوازدهم است
  • عزل و برکناری ۱۲ عضو دوره ششم شوراهای مازندران
  • ۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند
  • اختصاص شعب ویژه کارگران و کارفرمایان در گلستان
  • شوراهای اسلامی به‌منظور حکمرانی مردمی شکل گرفتند
  • ۱۴۶۰ نفر عضو شوراهای شهر و روستای استان بوشهر هستند
  • بهره‌برداری از طرح‌های مختلف همزمان با روز شوراها در بوشهر