Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-03@03:16:00 GMT

باقری: قرار نیست میز مذاکرات تا ابد برقرار باشد

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۴۹۵۰۰

باقری: قرار نیست میز مذاکرات تا ابد برقرار باشد

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: اولویت اساسی ایران این است که موضوع لغو تحریم‌های غیرقانونی باید محور اصلی گفت و گوها در دور جدید باشد. چون مسئله اصلی خروج آمریکا از توافق است.

 ژرژ مالبرونو خبرنگار ارشد لوفیگارو در مصاحبه‌ای اختصاصی نظر علی باقری کنی معاون سیاسی وزارت خارجه و مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان را که به چند کشور کشور اروپایی از جمله فرانسه سفر کرده است، جویا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

باقری در پاسخ به این سوال که اولویت‌های ایران در از سرگیری مذاکرات وین از ۸ آذر (۲۹ نوامبر) چیست، گفت: اولویت اساسی ایران این است که موضوع لغو تحریم‌های غیرقانونی باید محور اصلی گفت و گوها در دور جدید باشد. چون مسئله اصلی خروج آمریکا از توافق است، لذا تبعات و پیامدهای این خروج، تحریم‌های غیرقانونی بوده است.

 معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: دستیابی به توافقی که نتایج عملی برای مردم ایران داشته باشد، مسئله اصلی است و این برای ما اهمیت دارد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تاکید رییس جمهوری مبنی بر عدم طرح درخواست‌های غیر واقع بینانه از سوی طرفهای مذکره کننده اظهار داشت: هر چیزی که مغایر با توافق ۲۰۱۵ باشد باید کنار گذاشته شود.

 باقری با بیان اینکه موضوعات خارج از برجام اصلا قابل طرح نیستند، گفت: بحث مذاکرات موضوعی است که به توافق سال ۲۰۱۵ مربوط است و مثلا توان دفاعی ایران هیچ ارتباطی با آن ندارد. هر کس بخواهد دستیابی به توافق در چارچوب توافق ۲۰۱۵ را به تاخیر بیندازد، موضوعات دیگر را مطرح می‌کند.

باقری کنی همچنین درباره درخواست تضمین ایران از کاخ سفید گفت: آمریکایی‌ها، تعهدات شان را نقض کرده‌اند و اروپایی‌ها نیز ناتوان از احترام به تعهدات‌شان بوده‌اند. ما باید در شرایط پیش رو توافقی را انجام دهیم که این بار، پایدار باشد.

قرار نیست میز مذاکرات تا ابد برقرار باشد

معاون سیاسی وزارت خارجه در پاسخ به این پرسش خبرنگار فیگارو که هزینه  مالی عدم توافق برای ایران در سه سال پایانی دوره ریاست جمهوری بایدن قریب به ۱۰۰ میلیارد دلار ضرر ناشی از کاهش درآمد نفتی بوده و آیا ایران که با  تحریم‌ها و مسایل ناشی از همه گیری کرونا مواجه است می‌تواند از چنین رقمی چشم پوشی کند، گفت: طرف‌های توافق باید ضمانت‌هایی را بدهند که این توافق پایدار بماند چون می‌خواهیم توافقی داشته باشیم که جلوی ضررهای آتی را هم بگیرد.

 وی گفت: بهترین گزینه برای ما توافقی است که حقوق مردم و منافع ما را تامین کند. قرار نیست تا ابد میز مذاکرات در وین برقرار باشد بلکه قرار است مذاکرات در وین به توافق منجر شود.

باقری با بیان اینکه تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران منطبق با معاهده ان پی تی و توافقنامه پادمان است، گفت: همه این اقدامات زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می‌شود و ایران هیچ فعالیت هسته‌ای غیرقانونی ندارد.

مذاکره کننده ارشد کشورمان یادآورشد: هر زمان طرف مقابل اراده عملی برای لغو تحریم‌های غیر قانونی داشته باشد ایران نیز با راستی آزمایی مناسب در چارچوب توافق ۲۰۱۵ عمل خواهد کرد.بنابراین همه چیز به آمادگی طرف مقابل بستگی دارد.

معاون وزیر امور خارجه در این مصاحبه جلسه خود با  فیلیپ ارِرا، مدیر کل سیاسی و امنیتی وزارت خارجه فرانسه را بسیار خوب دانست و آن را صریح ، جدی، سازنده و رو به جلو توصیف کرد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران با اشاره به مواضع بسیار نزدیک چین و روسیه با ایران گفت: ارزیابی من بعد از دیدار امروزم این است که فرانسه به دنبال نقش آفرینی جدی‌تری در این مسیر است.

وی افزود: اگر فرانسه نقش مستقلانه خودش را بتواند ایفا کند می‌تواند نقش موثری داشته باشد./ایرنا

منبع: فردا

کلیدواژه: مذاکرات علی باقری خبرنگار فیگارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۹۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس: بلینکن وزیر خارجه اسرائیل است نه آمریکا

یکی از مقامات ارشد حماس، سخنان وزیر امور خارجه آمریکا که حماس را به تاخیر در توافق آتش بس غزه متهم کرده، «ناعادلانه» خواند.

به گزارش ایسنا، سامی ابوزهری، یکی از مقامات ارشد حماس گفت که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا حماس را «ناعادلانه» متهم به تاخیر در توافق آتش بس غزه می‌کند.

بلینکن بارها از حماس خواسته است که پیشنهاد تل‌آویو را برای آزادی اسیران و دستیابی به آتش بس بپذیرد و آن را «فوق العاده سخاوتمندانه» دانسته است.

ابوزهری به رویترز گفت: نظرات بلینکن با واقعیت در تضاد است. برای بلینکن که به عنوان وزیر خارجه اسرائیل و نه آمریکا شناخته می شود، عجیب نیست که چنین اظهاراتی را بیان کند.

وی افزود: حتی تیم مذاکره کننده اسرائیل هم پذیرفت که نتانیاهو مانع دستیابی به توافق بود.

ابوزهری گفت که این گروه همچنان در حال بررسی پیشنهاد اخیر آتش بس است. حماس به دنبال آتش بس دائمی و عقب نشینی اسرائیل از غزه است، در حالی که نتانیاهو می گوید اسرائیل باید برای امنیت خود، با یا بدون توافق با حماس، تشکیلات باقی مانده حماس را در رفح در جنوب غزه نابود کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گفت‌وگوی تلفنی هنیه و رئیس اطلاعات مصر درباره مذاکرات/هیئت حماس به‌زودی در قاهره
  • منتظر پاسخ هستیم و در عین حال دستمان روی ماشه است
  • حماس: بلینکن وزیر خارجه اسرائیل است نه آمریکا
  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است
  • مذاکرات دوجانبه صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان در آلماتی
  • واکنش تند حماس به ادعاهای جدید بلینکن درباره مذاکرات
  • صفحه نخست روزنامه های عبری زبان/ صهیونیست‌ها در انتظار نتیجه مذاکرات
  • حماس: هر توافقی مشروط به موافقت اسرائیل با خواسته‌های ماست
  • دیدار نمایندگان فتح و حماس در چین/ پیشرفت مذاکرات مثبت بود
  • جهاد اسلامی: پیشنهاد جدید صهیونیست‌ها منجر به توافق نمی‌شود