Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،  سومین گفت‌وگوی امنیتی منطقه‌ای در خصوص افغانستان امروز (چهارشنبه) ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ در دهلی نو در قالب گسترده برگزار شد. مشاوران امنیت ملی/دبیران شورای امنیت ملی جمهوری هند، جمهوری اسلامی ایران، جمهوری قزاقستان، جمهوری قرقیزستان، فدراسیون روسیه، جمهوری تاجیکستان، ترکمنستان و جمهوری ازبکستان در آن شرکت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

طبق اعلام پایگاه اینترنتی وزارت خارجه هند، شرکت‌کنندگان در مورد وضعیت در حال تحول در افغانستان به ویژه وضعیت امنیتی و پیامدهای منطقه‌ای و جهانی آن گفت‌وگو کردند. حاضران به وضعیت سیاسی کنونی افغانستان و تهدیدات ناشی از تروریسم، افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر و نیز نیاز به کمک‌های بشردوستانه توجه ویژه داشتند.

طبق بندهای این بیانیه شرکت‌کنندگان موراد زیر را مورد بحث و تاکید قرار دادند:

ضمن تاکید بر احترام به حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی افغانستان، حمایت قوی از یک افغانستان صلح‌آمیز، امن و باثبات را تکرار کردند. حاضران از درد و رنج مردم افغانستان ناشی از وضعیت امنیتی این کشور ابراز نگرانی عمیق و حملات تروریستی در قندوز، قندهار و کابل را محکوم کردند. تاکید کردند که خاک افغانستان نباید برای پناه دادن، آموزش، برنامه ریزی و یا تامین مالی هر گونه اقدامات تروریستی مورد استفاده قرار گیرد. با شدیدترین عبارات تمام فعالیت‌های تروریستی را محکوم کردند و بر تعهد قاطع خود برای مبارزه با تروریسم در تمام اشکال و مظاهر آن، از جمله تامین مالی آن، از بین بردن زیرساخت‌های تروریستی و مقابله با افراط گرایی تاکید کردند تا اطمینان حاصل شود که افغانستان هرگز به پناهگاه امن تروریسم جهانی تبدیل نخواهد شد. خواستار همکاری جمعی علیه تهدید رادیکالیسم، افراط گرایی، جدایی طلبی و قاچاق مواد مخدر در منطقه شدند. بر ضرورت تشکیل یک حکومت باز و فراگیر که نماینده خواست همه مردم افغانستان و دارای نمایندگی از همه اقشار جامعه، از جمله نیروهای عمده قومی-سیاسی در این کشور باشد، تاکید کردند و افزودند شمول همه اقشار جامعه در ساختار اداری و سیاسی برای موفقیت آمیز بودن روند آشتی ملی در کشور ضروری است. حاضران با یادآوری قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل متحد در مورد افغانستان خاطرنشان کردند که این نهاد نقش محوری در افغانستان دارد و حضور مستمر آن در این کشور باید حفظ شود. بر اهمیت تضمین عدم نقض حقوق اساسی زنان، کودکان و جوامع اقلیت تاکید کرد. نسبت به وخامت اوضاع اجتماعی-اقتصادی و بشردوستانه در افغانستان ابراز نگرانی کردند و ضرورت ارائه کمک‌های بشردوستانه فوری به مردم افغانستان را مورد تاکید قرار دادند. شرکت‌کنندگان بار دیگر تاکید کردند که کمک‌های بشردوستانه باید بدون مانع، مستقیم و مطمئن به افغانستان ارائه شود و این کمک‌ها در داخل این کشور به شیوه‌ای بدون تبعیض در تمام بخش‌های جامعه افغانستان توزیع شود. بر تعهد خود برای ارائه کمک به افغانستان برای جلوگیری از گسترش کرونا تاکید کرد. بر اهمیت گفت‌وگوهای خود تأکید و موافقت کردند که در آینده با یکدیگر تعامل داشته باشند. شرکت‌کنندگان از جمهوری هند بخاطر برگزاری سومین گفت‌وگوی امنیتی منطقه‌ای در مورد افغانستان در دهلی نو تشکر و توافق کردند که دور بعدی در سال ۲۰۲۲ برگزار شود.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: طالبان هند نشست دهلی نو ایران شرکت کنندگان تاکید کردند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۹۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افغانستان در راه رسیدن به خودکفایی

مسئولان وزارت صنعت و تجارت طالبان با انتشار اطلاعیه‌ای از برگزاری دومین جلسه هماهنگی بین‌ الوزارتی کمیته اقتصادی – تجاری، صنعتی – معدنی و نفتی، با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران خبر داده‌اند.

قدرت‌الله جمال، معاون وزارت صنعت و تجارت در این نشست گفت: اکنون افغانستان از یک کشور وارداتی به یک کشور صادراتی تبدیل شده است. مانند سایر کشورها صادرات دارد و در بسیاری از تولیدات به خودکفایی رسیده است. 

در ادامه این نشست جهت توسعه تجارت و آوردن سهولت‌های بیشتر در عرصه جلب و جذب سرمایه‌گذاری‌ها، روابط بانکی و رفع چالش‌ها در زمینه ترانزیت و صادرات و ایجاد منطقه آزاد صنعتی میان دوکشور تبادل‌نظر صورت گرفت و نمایندگان ادارات گزارش فعالیت‌های شان را نیز ارائه کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • افغانستان در راه رسیدن به خودکفایی
  • تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • اعلام آمادگی مجدد راه آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه
  • دستگاه قضایی آخرین ملجأ و پناهگاه مردم است
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • نشست خبری معاونت علمی ریاست جمهوری
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • کنعانی: ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • واکنش هند به انتقاد باکو از فروش تسلیحات به ارمنستان
  • راه‌آهن:کنسرسیوم توسعه ریلی از حسن‌نیت ما سوء استفاده کرد