Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، تیم ملی فوتبال ایران باید در چارچوب دور سوم و نهایی رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به مصاف لبنان برود تا کارش در دور رفت مسابقات تمام شود. لبنان قرار است بعد از چهار بازی سرانجام طعم میزبانی را بچشد. آنها تا به اینجا با پنج امتیاز اندوخته و پنج امتیاز فاصله با ایران در رده سوم گروه A قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش با جزییات بیشتر درباره این تیم صحبت خواهیم کرد.

هاشیک مثل یحیی و تا حدی دراگان

ایوان هاشیک، سرمربی ۵۸ ساله و اهل جمهوری چکِ تیم ملی فوتبال لبنان به سیستم ۲-۴-۴ خطی اعتقاد ویژه‌ای دارد. سیستمی که در فوتبال ایران هم کم طرفدار ندارد. یحیی گل‌محمدی و حتی دراگان اسکوچیچ از این شیوه بهره می‌برند و نمونه‌ای از علاقه‌مندان این شکل از بازی هستند. در این آرایش دو بازیکن به عنوان هافبک میانی انجام وظیفه می‌کنند و دو هافبک دیگر متمایل به سمت راست و چپ خواهند بود. در این نوع سیستم، بازیکنِ پست شماره ۱۰ که حکم بازیسازی صرف را دارد دیده نمی‌شود.

هاشیک در دو مسابقه از چهار دیدار قبلی از این آرایش بهره برده است. لبنان در دیدار با امارات و سوریه از این شیوه استفاده و چهار امتیاز دشت کرده است. هاشیک مقابل کره جنوبی سیستم ۲-۳-۵ را به کار برد و برابر عراق تیمش را با سیستم ۱-۳-۲-۴ روانه میدان کرد. به نظر می‌رسد لبنان به احتمال زیاد در جدال با ایران هم از آرایش محبوب آقای سرمربی استفاده کند و البته ممکن است همچون بازی با کره جنوبی شاهد ترکیبی با حضور پنج مدافع باشیم که دور از ذهن نیست. فراموش نکنیم کسب یک نتیجه مساوی مقابل ایران هم می‌تواند نتیجه‌ای مطلوب برای لبنان باشد.

لبنان توپ را دوست ندارد

لبنان به واسطه موجودی نفراتش علاقه دارد تا توپ را به تیم حریف بسپارد فضا را در اختیار بگیرد. آنها اتفاقا تیمی نیستند که علاقه‌ به ضد حمله زدن داشته باشند. این تیم در سه دیدار از چهار مسابقه قبلی موفق به گلزنی نشده است. البته که کلین‌شیت در دو مسابقه هم نشان‌دهنده عملکرد موفق این تیم در کارهای دفاعی بوده است. قرمزها در هر چهار مسابقه شوت کمتری نسبت به رقبا زده‌اند. در مجموع ۵۷ شوت به سمت دروازه‌شان آمده(متوسط ۱۴ شوت) و ۲۶ شوت نیز از جانب این تیم به سمت دروازه رقبا نشانه رفته است(متوسط ۶.۵ شوت). لبنانی‌ها مقابل امارات ۳۰درصد مالکیت داشتند. برابر کره جنوبی این درصد تملک به ۲۹ درصد کاهش پیدا کرد. در جدال با عراق و سوریه نیز ۴۱ و ۴۹ درصد مالکیت برای لبنانی‌ها به ثبت رسید.

این گلر را گرم نکنید

نباید از درخشش مصطفی مطر هم غافل بود. دروازه‌بان ۲۶ ساله و آینده‌داری که به خاطر ابتلا به کرونا، مهدی خلیل(گلر اسبق ذوب‌آهن) به ترکیب اصلی سدرها رسید و در سه مسابقه ابتدایی مقابل امارات، کره جنوبی و عراق درخشان‌ترین نمایش را داشت و ۱۳ سیو از خودش بر جای گذاشت. ۲ گل سوریه هم به نحوی زده شد که نمی‌توان هیچ تقصیری را متوجه مطر کرد.

جای خالی حسن معتوک

به جز مطر باید از ژوان عمری و روبرت الکساندر ملکی ملقب به میشل به عنوان دیگر مهره‌های ثابت تیم نام برد که در قلب خط دفاعی حضور همیشگی داشته اند. عباس عاصی نیز در سمت راست خط دفاعی همواره در میدان بوده است. در جلوی زمین اما تغییرات فراوان بوده و تنها حسن معتوک در تمام مسابقات حاضر بود که امکان بازی مقابل ایران را ندارد. محمد قدوح و سونی سعد در دیدار با سوریه گلزنان بازی بودند و حضورشان قطعی است. در میانه میدان هم شانس بازی کردن نفراتی چون فلیکس میشل ملکی و محمد حیدر تا حد زیادی قطعی و قابل پیش‌بینی است.

چشمک کناره‌ها به اسکوچیچ

گل کره به لبنان با ارسالی از سمت چپ گل اول سوریه به لبنان و ارسالی از سمت راست

حالا نگاهی به سه گلی که لبنان دریافت کرده و به ثمر رسانده می‌اندازیم. آنها یک گل در نیمه نخست(دقیقه ۲۰) و دو گل در نیمه دوم(۶۰ و ۶۴) دریافت کرده‌اند. تنها گل مقابل کره و گل اولی که از سوریه دریافت کردند ماحصل یورش‌هایی از دو سمت چپ و راست بود که به ارسال‌هایی با ارتفاع کوتاه به داخل محوطه جریمه منجر شد. بازیکنان کناری لبنان، به ویژه در کارهای تدافعی می‌توانند پاشنه آشیل این تیم باشد و البته کند بودن مدافعان مرکزی که روی توپ‌های ارسالیِ سریع نقص دارند. گل دیگر را هم به دلیل عدم پوشش درست در هنگام رسیدن توپ سوم دریافت کردند.

اجازه شوت‌زنی ندهید

اما گل‌های زده شده. لبنان هر سه گل خود را به سوریه زد. دو گل در اوقات تلف شده نیمه نخست و یک گل در دقیقه ۵۳؛ دو گل از شوت پشت محوطه جریمه حاصل شد که یکی با اشتباه مهلک گلر سوریه همراه بود و دیگری از فراری عالی به دست آمد؛ فراری از سمت چپ که با ارسالی زمینی به محوطه ۶ قدم انجامید. لبنان مقابل کره هم یک موقعیت بسیار عالی داشت که از یک فرارِ خوب سرچشمه گرفته بود.

نیازمندی‌های ما برای پیروزی مقابل لبنان

تیم ملی فوتبال ایران فردا با ۶ گل زده و یک گل خورده به مصاف لبنان می‌رود. تیم اسکوچیچ در این مسابقه باید هنر خود را در بازی با توپ نشان دهد. ما در این بازی بیشتر از چهار دیدار قبلی توپ را در اختیار داریم و شاید حضور بازیکنی چون سامان قدوس بتواند کمک‌کننده باشد. کانال‌های کناری باید  مورد هدف ملی‌پوشان قرار بگیرد. علی قلی‌زاده، علیرضا جهانبخش، مهدی ترابی و حتی مهدی قایدی در کناره‌ها می‌توانند مهره‌های تاثیرگذاری باشند که توانایی موفقیت در نبردهای یک برابر یک را دارند. مدافعان کناری نیز می‌توانند با انجام حرکات ترکیبی برتری عددی پیدا کنند. به نظر می‌رسد استفاده از وحید امیری در سمت چپ خط دفاعی کاربردی باشد و البته صادق محرمی هم باید میل بیشتری به هجوم از خودش نشان دهد. در خط حمله جای مهدی طارمی خالیست ولی سردار آزمون بارها نشان داده در قطع توپ و همچنین فشار گذاشتن روی مدافعان تبحر زیادی دارد.

دیدار لبنان و ایران روز پنجشنبه از ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه به وقت تهران آغاز می‌شود.

برچسب‌ها علیرضا جهانبخش تیم ملی ایران دراگان اسکوچیچ لبنان جمهوری چک‌ وحید امیری علی قلی زاده جام جهانی ۲۰۲۲ قطر مهدی قایدی یحیی گل محمدی مهدی ترابی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علیرضا جهانبخش تیم ملی ایران دراگان اسکوچیچ علیرضا جهانبخش تیم ملی ایران دراگان اسکوچیچ لبنان جمهوری چک وحید امیری علی قلی زاده جام جهانی ۲۰۲۲ قطر مهدی قایدی یحیی گل محمدی مهدی ترابی کره جنوبی تیم ملی سمت چپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۵۱۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کار سخت عقاب‌ها در فینال سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا

تیم بسکتبال شهرداری گرگان که موفق شده است با کسب ۸ برد متوالی و به عنوان تنها تیم بدون باخت، راهی فینال لیگ منطقه‌ای غرب آسیا شود، امشب (پنج‌شنبه - ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) نخستین بازی خود در فینال این رقابت‌ها را مقابل تیم الریاضی لبنان برگزار می‌کند.

شاگردان مصطفی هاشمی، اما در سری فینال این مسابقات که از فردا آغاز می‌شود، شرایط کاملا متفاوتی با مراحل گروهی و نیمه‌نهایی این مسابقات دارند. فینالی که آن را باید مقابل تیم الریاضی لبنان، قهرمان فصل گذشته این مسابقات برگزار کنند. 

 

ترکیب متفاوت شهرداری نسبت به فصل قبل

الریاضی لبنان به عنوان قهرمان فصل قبل این مسابقات، امسال نیز توانست به فینال برسد و حریف شهرداری گرگان شود. البته برخلاف فصل گذشته، شهرداری گرگان با ترکیب و نتایجی کاملا متفاوت، به عنوان نخستین تیم به فینال رسید تا حتی فیبا، نماینده ایران را اصلی‌ترین شانس برای کسب عنوان قهرمانی بداند.

نماینده ایران با کسب ۸ برد متوالی و بدون باخت، به عنوان تنها تیم بدون شکست این لیگ در فینال حضور دارد و نسبت به فصل قبل، ترکیب کاملا متفاوتی هم دارد؛ اتفاقی که در ترکیب الریاضی خیلی رخ نداده و آنها تن‌ها بازیکنان خارجی خود را تغییر داده‌اند.

برخلاف فصل قبل که ستارگانی، چون محمد جمشیدی، بهنام یخچالی، و پری پتی ترکیب گرگانی‌ها را تشکیل داده بودند، دراین فصل، اما اصلی‌ترین ستاره‌های تیم هاشمی نفراتی، چون سینا واحدی، ارسلان کاظمی، ویل چری و نرول پله بودند که البته در اتفاقی دور از انتظار، پله از جمع عقاب‌های ایرانی جدا شد.

 

تقویت الریاضی با سنتر تیم ملی استرالیا 

لبنانی‌های که حریف دیرینه ایران در بسکتبال آسیا به شمار می‌روند؛ «تان میکر» سنتر تیم ملی استرالیا را به خدمت گرفتند تا همانند فینال فصل قبل مقابل نماینده ایران به پیروزی رسیده و از عنوان قهرمانی خود در این رقابت‌ها دفاع کنند.

بازیکنی که حتی با وجود عدم درخشش خیلی زیاد در بازی سوم نیمه‌نهایی الریاضی مقابل ساجس لبنان، زمینه‌های برتری این تیم را فراهم کرد تا آنها با برتری ۲ بر یک در این سری، بار دیگر در فینال این مسابقات حاضر شوند؛ ستاره تاثیرگذاری که قطعا باید مورد توجه برنامه‌های تاکتیکی نماینده ایران در سری فینال باشد.

 

دست خالی شهرداری و عدم صدور کارت بازی حدادی

یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان شهرداری گرگان در فصل جاری لیگ برتر ایران و حتی سوپر لیگ غرب آسیا، «نورول پله» سنتر آمریکایی این تیم بود که البته با پیراهن تیم ملی لبنان در میادین ملی دست به توپ می‌شود. 

این ستاره شهرداری پس از آن که تیم ملی لبنان را در مسابقات پنجره نخست انتخابی کاپ آسیا ۲۰۲۵ عربستان همراهی کرد، تصمیم خود برای جدایی از جمع عقاب‌های ایرانی را اعلام کرد و به همکاری خود با این تیم پایان داد که دلیل این اتفاق هم تاخیر در پرداخت حق و حقوق او، از طرف باشگاه ایرانی اعلام شد.

به این ترتیب شهرداری گرگان تصمیم گرفت که برای پر کردن این نقطه ضعف خود با سنتر صربستانی توافق کند که این اتفاق نیز رخ نداد. در نهایت با توجه به عدم جذب بازیکن خارجی، باشگاه شهرداری گرگان با حامد حدادی برای بازی در فینال غرب آسیا به توافق رسید که در اتفاقی عجیب، کارت بازی او از طرف وابا، فدراسیون بسکتبال غرب آسیا صادر نشد.

در شرایط کنونی مصطفی هاشمی یکی از اصلی‌ترین ستاره‌های خود را در اختیار ندارد و از داشتن یک بازیکن سنتر تخصصی نیز محروم است. با این شرایط باید منتظر ماند و دید که آیا نماینده ایران می‌تواند برخلاف فصل قبل، حریف لبنانی خود را شکست داده و در پایان این سری عنوان قهرمانی را ازآن خود کند یا خیر.

برنامه بازی‌های شهرداری گرگان و الریاضی لبنان در فینال سوپر لیگ غرب آسیا در لیگ منطقه‌ای غرب آسیا:
بازی اول)
الریاضی لبنان - شهرداری گرگان: پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت، ساعت ۲۰:۳۰ در بیروت
بازی دوم)
شهرداری گرگان - الریاضی لبنان: چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت، ساعت ۲۱:۱۵ در تهران
بازی سوم)
الریاضی لبنان - شهرداری گرگان: چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت، ساعت ۲۱:۴۵۰ در بیروت

دیدار رده‌بندی این رقابت‌ها هم به صورت تک بازی، از ساعت ۲۱:۴۵ امشب (چهارشنبه - ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)، میان تیم‌های ساجس لبنان و الشرطه عراق به میزبانی سالن غزیر در لبنان برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی توپ و تور

دیگر خبرها

  • رجب زاده: بازیکن لالیگایی، نقطه ضعف تیم ما بود
  • حسینی هرگز اینطور نخندیده بود (عکس)
  • خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد
  • ۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
  • نامه سرگشاده محسن رضایی خطاب به محمد خاتمی/ بیانیه فلاحیان در مورد ارتکاب به قتل فرزندش
  • خداوند در حادثه صحرای طبس نصرت خود را آشکار کرد
  • کار سخت عقاب‌ها در فینال سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا
  • تمجید دل‌پیرو از بلینگام: جود استثنایی است
  • گل‌محمدی برای بازی مقابل استقلال روی نیمکت تراکتور می‌نشیند؟
  • الهلال از سبیل متنفر است - تا اطلاع ثانوی