Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مدیر عامل موسسه راهبردی علوم و معارف اسلام خاطرنشان کرد: لازم است نگاه امت‌سازانه‌ای به مقوله زیارت داشته باشیم. در این مسیر ضروری است مهندسی فرهنگی صورت گیرد و در این راستا باید پایگاه‌های فرهنگی حفاظت شود چراکه چنین حفاظتی اهمیتی راهبردی دارد.

حجت‌الاسلام سید محمد محسن دعایی امروز، ۱۹ آبان ‌ماه، در اولین نشست گفت‌وگومحور همایش ملی الهیات شهر با موضوع بررسی سه‌گانه زائر، مجاور و خادم و نسبت آن با مفهوم شهروندی در شهر مشهد که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: در دنیای امروز شهرهای زیادی به پایگاه‌های فرهنگی تبدیل شده‌ و هویت فرهنگی آن‌ها از این طریق حفاظت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس سیاست‌گذاران بایستی برای هویت فرهنگی مشهدالرضا الزاماتی در تراز این شهر مصوب کنند.

وی ادامه داد: ۶ ویژگی برای امام رضا(ع) در صلوات خاصه‌ای که ما همیشه آن را می‌خوانیم، ذکر شده که اولین ویژگی آن امام بودن است. امام رضا(ع) برای امام ۸۲ ویژگی، صفت، شان وجودی و برکت عنوان کرده‌است. امام برای تمام کسانی که روی زمین هستند و آن‌هایی که در خاک آرمیده‌اند، حجت الهی و همچنین صدیق و شهید است. در واقع وجود امام مملو از صدق و راستی است و بر تمام شبکه هستی اشراف وجودی دارد و همواره آن را اداره می‌کند.

مدیر عامل موسسه راهبردی علوم و معارف اسلام گفت: می‌دانیم که امام معصوم و خلیفه الهی حی، حاضر، شاهد، در دسترس و فعال به معنای تام کلمه و دارای بالاترین نقش تکوینی و تشریعی خدا در عالم است.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد ما در حوزه امام شناسی دچار ضعف هستیم، گفت: شخصیتی با چنین ویژگی‌ها، پارادایم‌ها و اعتقادات در این شهر آرمیده است اما نباید از یاد برد که او زنده است و مدفنش تبدیل به مهبط ملائکه در کل شبانه‌روز شده و محل تردد میلیون‌ها قلب مشتاق است.

دعایی با اشاره به ویژگی‌های شهر مشهد به عنوان پذیرای مدفن اما هشتم بیان کرد: این ویژگی‌ها به گونه‌ای است که ظرفیت بهره‌برداری از مواهب نفس قدسی امام در آن فراهم بوده تا حرمت و قداست آن مقام والا در آن حفظ شود. چنین دیدگاهی مبتنی بر مکتب امامت و ولایت با قرائت شیعی ناب است. آموزه زیارت را باید در این اتمسفر فکری تحلیل کرد و با چنین رویکردی مناسبات خود را در این شهر و در تمام لایه‌ها با این خورشید فروزان الهی و ولایی بازتعریف نمود.

زیارت سفری آفاقی است

مدیر عامل موسسه راهبردی علوم و معارف اسلام بیان کرد: زیارت به معنای تشرف به محضر امام(ع) و سفری معنوی به آفاق است که از طریق آن زائر قصد دارد در مسیر خودسازی گام برداشته، به نوعی خود را پرورش دهد و برای کسب آرامش از چنین فضایی بهره‌مند شود. زیارت یک سفر آفاقی است اما یک رویداد انفسی را به همراه دارد.

دعایی ادامه داد: باید توجه داشت فرهنگ زیارت در اسلام بسیار غنی، جامع و گسترده پردازش شده و صدها روایت نیز ابعاد مختلف این موضوع را برای ما بیان کرده است.

مدیر عامل موسسه راهبردی علوم و معارف اسلام با اشاره به اهمیت مفاهم زائر، مجاور و خادم در شهر مشهد خاطرنشان کرد: می‌توان از سه مفهوم زائر، مجاور و خادم اقیانوسی از سبک زندگی استخراج کرد. این اقیانوس هم می‌تواند سبک‌های مدیریتی عقلانی و معرفت دینی را برای ما به ارمغان آورد.  

وی اظهار کرد: در پرتو نکاتی که در زیرساخت این بحث عنوان شد می‌توان یک طراحی تمدنی، جهانی و کاملا مدرن و پیشرفته در پرتو حضور جسم و جان امام معصوم(ع) در این شهر داشت. برای مثال می‌توان شهری را در نظر داشت که مناسبات آن با خورشید امام معصوم(ع) تنظیم شده است.

مدیر عامل موسسه راهبردی علوم و معارف اسلام بیان کرد: مگر می‌شود ما برای پیشرفت وضعیت کشورهای عقب‌افتاده توانایی برنامه‌ریزی و اقدام داشته باشیم اما برای رسیدن به یک شهر با تمدن و ترازی اسلامی مایوسانه برخورد کنیم. من برای ساخت مشهد از نو ادعایی نداشته‌ام اما مگر پیامبر(ص) مدینه را مجددا ساخت؟ پس باید بدانیم که زیرساخت برنامه‌ریزی شهری را می‌توان بازتعریف کرد. آیا مشهد برنامه توسعه ۱۰ و ۲۰ ساله نمی‌خواهد؟ اگر برنامه‌ریزی‌های مدرن علمی به همراه تخصیص امکانات می‌توانست تکانی به شرایط کنونی دهد که در طی این ۴۰ سال باید این اتفاق رخ می‌داد. همه این‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که روز به روز از شرایط آرمانی و حتی عقلانی مدرن فاصله می‌گیریم.

شرایط مطلوب شهر امام ‌رضا(ع) را از فرهنگ آن امام استخراج کنیم

مدیر عامل موسسه راهبردی علوم و معارف اسلام عنوان کرد: لازم است شرایط مطلوب شهر امام رضا(ع) را از فرهنگ امام رضا(ع) استخراج کنیم و مدل مطلوب شهر تراز رضوی را با در نظر گرفتن آینده‌پژوهی مدرن طراحی کنیم؛ البته چنین اقدامی در سند زیارت صورت گرفته اما هیچکس به آن توجهی نمی‌کند. باید در چند برنامه عملیاتی قوی بر اساس مدل‌های پیشرفته شهری چه در فضا و کالبد و چه در خلقیات و روحیات شهر را به این سمت هدایت کرد. در مدیریت این برنامه‌ریزی‌ها باید لیست مساله‌ها و آسیب‌های شهر نوک پیکان برنامه‌ریزی و توجه قرار گیرد.

مدیر عامل موسسه راهبردی علوم و معارف اسلام اضافه کرد: کدام کارشناس مذهبی می‌تواند به اسلام، ایران و شهر امام رضا(ع) تک‌بعدی نگاه کند؟ مساله اصلی این است که آیا توانایی داریم صنعت، اقتصاد و رفاه شهر امام رضا(ع) را به گونه‌ای تنظیم کنیم که ساختارهای آن عبودیت تولید کند؟ باید توجه داشت دین یک بسته اجتماعی است که تمام اعضا و جوارح را پوشش می‌دهد. بنابراین سراسر وجود ما همواره باید دین باشد. آیا ما نمی‌توانیم صنعت، گردشگری و تفریحی خداافزا داشته باشیم؟ قطعا می‌توانیم داشته باشیم اما نخواسته‌ایم که چنین باشد.

وی عنوان کرد: اگر در مقابل امام رضا(ع) خضوع معرفتی داشته باشیم و بر سر سفره علم آن حضرت زانو بزنیم، امام رضا(ع) به ما می‌آموزد تفریح، کسب و کار و ازدواج‌مان باید چگونه باشد تا از خدا دور نشویم. ما معتقد به دین حداکثری هستیم. نباید از یاد برد که ادعای اسلام تمدن‌ساز و اسلامی که می‌تواند سازه‌های تمدنی بزرگ را پشتیبانی محتوایی کند، یک واقعیت است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مشهد زائر هویت فرهنگ مشهد الرضا مشهد مقدس زيارت دين دین و مذهب استانی اجتماعی داشته باشیم برنامه ریزی امام رضا ع شهر امام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۵۱۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهمیه ارز زائران حج تمتع ۱۴۰۳ اعلام شد

آفتاب‌‌نیوز :

از سوم اردیبهشت اعزام زائران عمره به عربستان آغاز شد و اعزام زائران تمتع نیز نیز از ۲۴ اردیبهشت آغاز می‌شود، به گفته مسئولان سازمان حج روند صدور روادید هم به خوبی پیش می‌رود، اما آنچه در مقدمات سفر به سرزمین وحی باید برنامه‌ریزی قرار گیرد، تامین و تخصیص ارز مورد نیاز زائران است که چگونه سهمیه‌بندی شده و با چه قیمتی و توسط کدام بانک‌های عامل توزیع خواهد شد؟ 

 ایمان شمسایی در نشست امروز دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت- شورای برنامه‌ریزی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که به ریاست حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد، اعلام کرده است «با موافقت بانک مرکزی هر یک از زئران حج ۱۴۰۳ می‌توانند مبلغ ۵۰۰ یورو به نرخی که این بانک اعلام خواهد کرد از شعب بانک عاملی که در سراسر کشور معرفی می‌شود دریافت کنند، این مبلغ در سهمیه سفر هوایی سالانه افرادی که به خارج از کشور مسافرت می‌کنند، محاسبه نخواهد شد.

سید عباس حسینی در این نشست گفت: سازمان حج و زیارت روند فرآیند امور اجرایی اخذ روادید زائران حج ۱۴۰۳ را مطلوب خواند و اعلام کرد که رقم طلب برای ۷۴ هزار زائرحج پیش رو تاکنون اخذ شده است. عملیات ثبت‌نام در استان‌ها را نزدیک به اتمام است و دریافت رقم طلب بیش از ۱۰ هزار نفر دیگر هم در حال انجام است و به‌دنبال آن اخذ روادید صورت خواهد گرفت.

نصرالله فرهمند مدیرعامل موسسه فرهنگی «عمره سعادت» که اجرای عملیات عمره را بر عهده دارد نیز درباره برنامه ریزی اعزام عمره‌گزاران ایرانی به سرزمین وحی قبل و بعد از عملیات حج تمتع گزارش داد و گفت: هماهنگی با هواپیمایی انجام شده است، انتظار می‌رود که پس از عملیات حج ۱۴۰۳ با توجه به زیرساخت‌های پیش بینی شده از ۲۰ ایستگاه پروازی زائران به دو فرودگاه مدینه و جده منتقل شوند.

طاهر درودی معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر هم درباره هماهنگی‌ها و اقدامات انجام شده برای ارائه خدمات پزشکی و درمانی به عمره گزاران و زائران حج پیش رو و انتقال دارو‌ها و تجهیزات مورد نیاز در حج ۱۴۰۳ گزارش داد

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • اگر مطهری و مبارزه او با تحجر ادامه داشت...
  • مطهری امام
  • زیارت اماکن مقدس عراق در هوای بارانی + فیلم
  • سهمیه ارز زائران حج تمتع ۱۴۰۳ اعلام شد
  • فصل جدید برنامه «جام جم» به زودی روی آنتن می‌رود
  • فصل جدید برنامه «جام‌جم» به زودی تولید می‌شود
  • نگاهی به آمار رویارویی ۲ تیم استقلال و تراکتور
  • چهره‌های ورزشی که در ایران مسلمان شدند
  • نگاهی به مسائل اجتماعی و فرهنگی در مجموعه «خط روی خط»
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد