Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@17:56:23 GMT

دختر یکساله هرمزگانی زندگی بخش چهار نفر شد

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۵۱۳۵۸

دختر یکساله هرمزگانی زندگی بخش چهار نفر شد

دکتر محمود حسین‌پور عصر چهارشنبه با اعلام این خبر به رسانه ها اظهار داشت: سما سروردی گلستانی کوچکترین عضو خانواده از اهالی خیراندیش شهر بندرپل و اهل تسنن بود که در تاریخ ۱۵ آبان به علت خفگی به بیمارستان کودکان منتقل می شود که با وجود تلاش کادر درمان برای نجات جان وی، به دلیل شدت آسیب وارده به سلول های مغزی، دچار مرگ مغزی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بعد از تایید مرگ مغزی توسط متخصصان مربوط ، هماهنگی جهت اخذ رضایت برای اهدای عضو از خانواده انجام و بعد از رضایت خانواده ،هماهنگی های لازم با رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه هرمزگان جهت اعزام جت اورژانس هوایی از تهران انجام شد.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: در جریان اهدای عضو این جان آفرین یکساله، برای اولین بار در کل کشور فرآیند انتقال جراح پیوند قلب و انتقال اعضا با بالگرد اورژانس ۱۱۵ صورت گرفت و جراح قلب از تهران با جت فالکون سازمان اورژانس کشور ، عازم بندرعباس شده و بعد از انجام عمل هاروست قلب، مجددا قلب اهدایی با بالگرد از بیمارستان شهید محمدی تا فرودگاه بندرعباس با بالگرد اورژانس ۱۱۵هرمزگان و از آنجا با جت مجددا به تهران انتقال داده شد.

حسین‌پور ادامه داد: بالگرد اورژانس تهران نیز قلب را از فرودگاه مهرآباد تا بیمارستان رجائی جهت پیوند منتقل کرد و  کلیه و کبد نیز با بالگرد دوم اورژانس ۱۱۵ هرمزگان به لارستان و از آنجا با بالگرد اورژانس هوایی شیراز به بیمارستان ابوعلی سینا منتقل شد.

رییس واحد اهدای عضو هرمزگان خاطرنشان کرد: قلب سما در بیمارستان رجائی تهران به یک پسر ۱۶ ماهه پیوند شد و یک کلیه، به یک پسر ۱۰ ساله از هرمزگان پیوند خواهد شد.

دکتر حسین‌پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تاکید بر فرهنگسازی هر چه بیشتر نسبت به ترویج اهدای عضو ،تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۱ اهدای عضو در هرمزگان صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰۰ بیمار دیالیزی در هرمزگان وجود دارد که نیازمند پیوند عضو هستند، گفت: براساس آمارهای موجود سالانه به طور میانگین ۴۵ نفر در استان به دلیل مرگ مغزی جان خود را از دست می دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه ۸ عضو و۵۳ نسج و بافت هر بیمار مرگ مغزی قابل اهداست، گفت: پیوند عضو از مرگ بیماران جلوگیری می‌کند و پیوند نسوج نیز از معلولیت بیماران پیشگیری می‌کند و از همین رو اهدای عضو کار بسیار ارزشمندی است و باید در این زمینه فرهنگسازی بیشتری صورت گیرد.

وی ادامه داد: اعضای بدن فردی که دچار مرگ مغزی شده را تنها تا زمانی که تپش قلب دارد، می توان اهدا کرد و به محض اینکه قلب تپش خود را از دست بدهد فرصت اهدای عضو نیز از دست می رود و از همین رو مقوله فرهنگسازی جهت جلب رضایت خانواده فرد بیمار و حفظ زمان طلایی به منظور پیوند عضو از اهمیت بالایی برخوردار است.

دکتر حسین‌پور تصریح کرد: در حال حاضر  روزانه به طور میانگین بین ۷ تا ۱۰ نفر از استان هرمزگان برای دریافت کارت اهدای عضو اقدام می کنند.

متخصصان علم پزشکی می گویند، مرگ مغزی درمان ندارد، اما می‌توان با اهدای اعضای بدن فردی که دچار مرگ مغزی شده به دیگر بیماران نیازمند عضو، زندگی دوباره بخشید.

پیوندهای متداول عبارتند از کلیه ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه، استخوان، مغز استخوان، پوست و قرنیه؛ همچنین برخی از ارگان ها و بافت ها را می توان زمانی که شخص اهدا کننده زنده است به شخص دیگری پیوند زد مانند یکی از کلیه ها و بخشی از کبد اما در بیشتر موارد اهدای عضو زمانی صورت می گیرد که فرد اهدا کننده در قید حیات نباشد.

نخستین پیوند انجام شده در ایران در ۱۳۱۴ خورشیدی و با پیوند قرنیه شروع شد و پس از آن پیوند کلیه در ۱۳۴۷ خورشیدی انجام گرفت، همچنین پیوند مغز استخوان در ۱۳۶۹ خورشیدی، پیوند قلب و کبد در ۱۳۷۲ خورشیدی، پیوند ریه در ۱۳۷۹ خورشیدی و در نهایت پیوند روده و پانکراس در ۱۳۸۵ خورشیدی صورت پذیرفت.

برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان هرمزگان اهدای عضو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هرمزگان اهدای عضو هرمزگان اهدای عضو بالگرد اورژانس اهدای عضو حسین پور مرگ مغزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۵۱۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید هیئت هرمزگانی از بندر کانتینربری شانگهای

صبح امروز اعضاء هیئت اقتصادی استان هرمزگان از بزرگترین بندر کانتینربری جهان بازدید کردند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، در حاشیه نشست با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شانگهای، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان اعلام کرد: آشنایی بیشتر با فرایندهای تخلیه و بارگیری و نگهداری از کالا در پرترددترین بندر کانتینربری جهان از دلایل مهم این بازدید بود.

عادل شهرزاد با اشاره به ابلاغ راهبردهای اقتصاد دریامحور توسط مقام معظم رهبری و تاکیداتی که ریاست محترم جمهور در خصوص اقتصاد دریا محور داشتند، افزود: با وجود زیرساختهایی که در استان هرمزگان در حوزه بندری ایجاد شده و ارتقاء ظرفیت کانتینربری از 6.1 میلیون TU به 7.1 میلیون TU و افزایش جابجایی کالای فله ای از حدود 150 میلیون تن به 180 میلیون تن و وجود زیرساخت‌های دیگری از جمله بهره برداری از فاز سوم بندر شهید رجایی و توسعه ای که در حوزه بندری داشتیم ما رو برآن داشت که از بندر شانگهای بازدید کنیم.

وی افزود: هم زیرساختهای خوبی در استان هرمزگان است و هم رویکرد صادرات محوری که بعنوان دستورکار در حوزه اقتصادی مورد توجه است، به نظر می رسد این بازدیدها می تواند ظرفیت استان را برای استفاده از زیرساختهای بندری دوچندان کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان ضمن اشاره به حوزه مدیریت فرآیندی، حقوق کشتیرانی و صنعت بیمه دریایی، بیان داشت: با توجه به زیرساختهای مهم در استان هرمزگان بعنوان یک استان مرزی، نیاز است دستورکار فعالتری هم در بحث مدیریت فرآیندی و اصلاح فرآیندها از زمان ورود کالا تا زمان ترخیص کالا از یک طرف و از طرف دیگر حقوق دریایی و حقوق کشتیرانی و صنعت بیمه دریایی داشته باشیم.

شهرزاد افزود: وجود زیرساختهای مهم بندری در استان هرمزگان، بعنوان یک الگوی مناسب از بنادر فعالی که در سایر جهان است استفاده و بهره خوبی برد که بندر شانگهای می تواند بعنوان یک الگو مورد استفاده قرار بگیرد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شانگهای چین نیز اظهار داشت: دو نمایشگاه مهم در شهر شانگهای برگزار شد که هیات تجاری-اقتصادی استان هرمزگان از این نمایشگاهها بازدید کردند و در کنار آن از یکسری از توانمندیهای شهر توسط این هیات بازدید شد و تبادل نظر خوبی در بخش اقتصادی انجام شد.

علی محمدی افزود: راهکارهای توسعه با شرق چین، بین هیات اعزامی استان هرمزگان و دوستان ما تبادل شد که امیدواریم در آینده نزدیک این تبادل نظرها بصورت رسمی بین دو طرف ادامه پیدا کند و از ظرفیتهای اقتصادی شانگهای و استانهای شرق چین و استان هرمزگان بیش از گذشته مورد بهره برداری قرار بگیرد.

انتهای پیام/864/.

دیگر خبرها

  • بانوی ۶۱ ساله اردبیلی نجات بخش جان همنوعانش شد
  • ثبت ششمین اهدای عضو در استان یزد
  • ساخت پد فرود بالگرد اورژانس پیش بیمارستانی نیشابور آغاز شد
  • اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان چهار نفر را نجات داد
  • فیلم| اعزام بالگرد برای یافتن دختر گمشده در کلاله‌
  • فیلم/ اعزام بالگرد برای یافتن دختر گمشده در کلاله‌
  • بازدید هیئت هرمزگانی از بندر کانتینربری شانگهای
  • اختصاص بیش از ۴۸ میلیارد تومان اعتبار برای تأمین لوازم ضروری زندگی نیازمندان هرمزگانی
  • انتقال هوایی نوجوان ۱۳ ساله مسجدسلیمانی برای اهدای اعضاء
  • تامین بیش از ۳ هزار دستگاه لوازم ضروری زندگی برای مددجویان هرمزگانی