Web Analytics Made Easy - Statcounter

نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در طرح تحقیق و تفحص از نحوه تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی، سرانجام نامعلوم ۱۸میلیارد دلار ارز یارانه‌ای مشخص خواهد شد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو  و  نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در توئیتی نوشت:

در موضوع ‎ ارز 4200 تومانی معروف به ‎ ارز جهانگیری، افراد بسیاری این ارز را دریافت  و حتی کالای اساسی وارد نکردند!
حدود 18 میلیارد ‎دلار از این ارز با رقم‌های مختلف،دریافت شده که در طرح ‎تحقیق و تفحص مجلس یازدهم، سرانجامِ نامعلومِ این رقم مشخص خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

**سرانجام نامعلوم 18میلیارد دلار ارز یارانه‌ای مشخص خواهد شد

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نایب‌رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به تصویب طرح تحقیق و تفحص از نحوه عملکرد دولت در اجرای قانون تأمین کالای اساسی مردم و تخصیص ارز 4200تومانی در مجلس، گفت: ارز دولتی پرونده طولانی دارد و از همان زمان که به ارز جهانگیری معروف شد، تعداد بسیاری این ارز را دریافت کردند و حتی کالای اساسی وارد نکردند، حدود 18 میلیارد دلار با قیمت‌های مختلف ارز یارانه‌ای دریافت کردند و در بازار آزاد فروختند و یا کالا وارد کرده با نرخ آزاد فروختند و یا کلاً کالایی وارد نکردند.

وی در همین راستا افزود: براین‌اساس این موضوع نیاز به یک تحقیق و تفحص جامع دارد تا مشخص شود چه‌کسانی این ارز را دریافت کرده‌اند و آیا طبق تعهد خود عمل کرده‌اند یا خیر.

نماینده مردم تبریز تصریح کرد: نهاد‌های نظارتی مانند دیوان محاسبات و یا سازمان بازرسی در بسیاری اوقات این مسایل را بررسی می‌کنند، اما اکنون مجلس به‌عنوان پشتیبان وارد این کار شده است تا گزارش‌های متقن و دقیقی را که به دستش می‌رسد تجمیع و به دستگاه قضایی ارسال کند.

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی تأکید کرد: در طرح تحقیق و تفحص از نحوه تخصیص ارز 4200تومانی، سرانجام نامعلوم 18 میلیارد دلار ارز یارانه‌ای مشخص خواهد شد.

نمایندگان در جلسه علنی روز (سه‌شنبه 11 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی با 174 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 223 نماینده حاضر در جلسه با درخواست تحقیق و تفحص از عملکرد دولت در مورد منابع و مصارف ارز 4200 تومانی موافقت کردند.

جبار کوچکی‌نژاد درخواست انجام این تحقیق و تفحص را مطرح کرد و گفت: بر اساس گزارش‌های دولت، در اجرای قانون تامین کالای اساسی مردم، تخصیص ارز 4200، ارز نیمایی و قوانین حقوق و دستمزد تخلفاتی وجود دارد که بر اساس ماده 212 آیین‌نامه داخلی مجلس تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه عملکرد دولت در اجرای قانون را داریم.

وی گفت: ارز 4200 تومانی بر مبنای قانون گذاشته نشد بلکه جهانگیری (معاون اول دولت روحانی) یک بار تصمیم گرفت وقتی ارز جهش پیدا کرد، ارز 4200 تومانی را بر مبنای واردات قرار دهد و آن زمان هرچه نمایندگان سوال کردند پاسخ قانع‌کننده‌ای دریافت نشد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در وهله اول ارز 4200 تومانی به همه کالاها حتی کالاهای غیرضروری تخصیص داده شد که ما گزارش های آن را از دیوان محاسبات و سازمان بازرسی دریافت کردیم. این اقدام باعث شد بخشی از منابع هدر رود که بعد از آن گفتند این ارز صرفا به 18 کالا اختصاص یابد که در سفره مردم تاثیر بگذارد اما بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس بازهم کالاهای ضروری با همان ارز اصلی تامین می‌شد. البته دلالانی که از منابع ارز 4200 تومانی سوءاستفاده می‌کردند، دستگیر شدند، در حالی که این ارز برای دهک‌های پایین بود.

کوچکی‌نژاد افزود: مردم همچنان کالاهای ضروری را به سختی تامین می‌کنند و به خاطر عدم تغذیه مناسب دچار مشکل هستند و برای تامین برنج، گوشت و مرغ و برخی کالاهای دیگر مشکل دارند. حتی ارز 4200 تومانی به دلیل واردات برخی از کالاهای غیرضروری به تولید داخلی نیز آسیب زده است.

وی با بیان اینکه 60 میلیارد دلار از سال 97 برای ارز 4200 تومانی اختصاص داده شد، یادآور شد: در سال 1400 گزارشی ارائه شد که 8 میلیارد دلار در بودجه برای این ارز اختصاص داده شد و دولت در 4 ماه اول آن را مصرف کرد اما چیزی در سفره مردم دیده نشد. همچنین از سوی دولت جدید درخواست داده شد که اگر می‌خواهیم نتیجه بگیریم، باید این میزان به 18 میلیارد دلار برسد.

انتهای‌پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تحقیق و تفحص از نحوه میلیارد دلار ارز ارز 4200 تومانی ارز یارانه ای مشخص خواهد شد کالای اساسی تخصیص ارز 18 میلیارد داده شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۵۲۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سپهر خلجی در گفت‌وگویی، درباره انتقادات نمایندگان مجلس به دولت درباره مسائل ارزی، گفت: من هم به خودمان به عنوان دولت و هم به فعالان حوزه سیاسی توصیه می‌کنم که مهم‌ترین مسئله ما حل مشکلات مردم است. اگر حرفی بزنیم که از درون آن اختلاف، التهاب، حاشیه و مانع برای خدمت به مردم ایجاد شود این حتماً امر برای هرکدام از طرفین ناپسند است.

بنابر روایت ایلنا، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با بیان این‌که مسئله امروز ما این است که درگیر یک جنگ بزرگ همه جانبه اقتصادی و فرهنگی با جبهه استکبار هستیم، تاکید کرد: همه باید این را درک کنند و هر حرفی که این جبهه را تضعیف کند، حتماً کار ناپسندی است. تمام تلاش دشمن ایجاد ضربه به اقتصاد برای فشار مردم است. حالا اگر حرفی بزنیم که به اهداف دشمن کمک کند حتماً این کار از هر جایی که باشد کار ناپسندی است. توصیه به خودم و همه هست ما نباید فرصتی را که می‌تواند در جهت خدمت به مردم صرف شود باید هم در این مسیر صرف شود، برای ایجاد مشکلات بگذاریم.

وی ادامه داد: مسائل ارزی در بانک مرکزی بسیار روشن است، بالاخره همه در سطوح مختلف دسترسی دارند. گزارش‌های بانک مرکزی وجود دارد و به صورت روزانه و مرتب در حال انتشار است. در واقع اقداماتی که برای تامین ارز بخش‌های مختلف صنعت، بهداشت و جهاد کشاورزی و برای بحث دارو انجام شده و در حال انتشار است، این‌ها چیزهای پنهانی نیست. این‌ها باید بالاخره به این آمارهای رسمی که منتشر می‌شود توجه کنند از آن طرف هم همه بدانند که ما درگیر یک جنگ اقتصادی با دشمن هستیم و باید همدیگر را کمک کنیم برای اینکه بتوانیم از این مرحله عبور کنیم.

خلجی در مورد علت انتقادات نمایندگان به دولت در روزهای پایانی عمر مجلس یازدهم، بیان کرد: حال ان‌شاالله که از روی دلسوزی است، ما برخی از مباحثی که مطرح می‌شود را از روی دغدغه می‌دانیم. منتها وقتی که همه ما دسترسی به مسئولین کشور در حوزه اقتصاد و بانک مرکزی داریم و گزارشات آنها هم به صورت مرتب منتشر می‌شود، بالاخره هنگامی که مشاهده می‌کنیم تورم ما بعد از سال‌ها که بالای ۴۰ درصد بوده است، امروز وارد کانال ۳۰ درصد می‌شود، این نشان می‌دهد یک جریانی، تیمی، مجموعه‌ای در حال برنامه‌ریزی هستند و تلاش می‌کنند و همه باید کمک کنیم موفق شوند و ان‌شاالله نقدها را دلسوزانه هم ما و بقیه طوری بیان کنیم که رضای خداوند درون آن باشد.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900726

دیگر خبرها

  • تکلیف شمسایی برای ادامه فعالیتش تیم ملی مشخص شد
  • تأکید نماینده مردم شهرستان بروجن بر تصویب و اجرایی شدن تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نیرو
  • دلیل حذف خبر ۲ میلیارد تومانی استقلال مشخص شد!
  • تکلیف پخش سریال جدید حسن فتحی مشخص شد
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • تکلیف دوئل حسن یزدانی و قاسمپور مشخص شد
  • تکلیف کلاسهای درس شلوغ مشخص شد ‌
  • تاریخ دقیق واریز مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص شد
  • فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان
  • بازار دلار سرد‌تر می‌شود؟