Web Analytics Made Easy - Statcounter

«جبار گوهری» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، شروع واکسیناسیون و عادی شدن شرایط را موجب رونق گردشگری و احیا شغل‌های از بین رفته دانست و افزود: در این زمان ۱۹ میلیارد تومان درخواست تسهیلات در حوزه گردشگری به ثبت رسید که ۹ میلیارد تومان آن پرداخت شد و مابقی در شعب بانک معطل مانده است.

وی با اشاره به اینکه کرونا بیشترین خسارت را به حوزه گردشگری وارد کرد و فعالیت‌ بخش‌های مختلف را به پنج درصد قبل از کرونا کاهش داد، گفت: بسیاری از هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی به طور کامل تعطیل شد و بسیاری از آنها هم نیروهای خود را تعدیل کردند و آسیب‌های جدی دیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه ثبت جهانی اورامانات را نقطه عطفی در رونق گردشگری استان دانست و اظهار داشت: همه بخش‌های استان باید درگیر این موضوع باشند تا بتوانیم علاوه بر حفاظت و صیانت از این میراث گرانبها، با برنامه‌ریزی دقیق و عملیاتی رونق گردشگری پایدار را در منطقه ایجاد کنیم.

گوهری از تعیین دبیرخانه متمرکز اورامانات و شورای سیاست‌گذاری برای این منظر خبر داد و گفت: برای ارتقا سطح معیشت مردم و تاثیرگذاری برندسازی این ثبت جهانی، یک مشاور اقتصادی در کنار دبیرخانه اضافه کردیم تا مسایل مربوطه مانند استعلامات دستگاه‌های اجرایی و مخاطرات زیست محیطی را به صورت علمی و تخصصی بررسی و تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم.

وی توسعه پایدار منطقه را در گرو خرید علم دانست و گفت: یک مشاور بین‌المللی هم به مجموعه اضافه می‌کنیم که وزارت‌خانه این مشاور را انتخاب می‌کند و اکنون نیز در شرف عقد قرارداد هستند.

گوهری ابراز امیدواری کرد با توجه به اینکه مردم مدت زیادی است خانه‌نشین بوده‌اند و از نظر روحی به مسافرت نیاز دارند و اینکه واکسیناسیون در ایران و جهان در حال تکمیل است، با حجم بالای گردشگران خارجی و داخلی مواجه شویم.

به گزارش ایرنا؛ منظر فرهنگی هورامان» در چهل‌ و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (سه‌شنبه پنجم مرداد ۱۴۰۰ برابر با ۲۷ جولای ۲۰۲۱) در شهر فوجوی چین، با تصویب اعضای کمیته، به‌ عنوان بیست و ششمین میراث ملموس کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

منطقه هورامان با دارا بودن معماری پلکانی، آب و هوای مطبوع، آداب و رسوم سنتی، پوشش خاص، صنایع دستی و غذاهای محلی خود منحصربفرد است. این منطقه استان‌های کردستان، کرمانشاه و بخشی از اقلیم کردستان عراق را در برمی‌گیرد که در کردستان، بخش‌هایی از شهرستان سنندج، کامیاران و سروآباد و در کرمانشاه، شهرستان جوانرود، پاوه، روانسر و ثلاث باباجانی را شامل می‌شود.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هورامان بیش از ۷۰۰ روستا را در این ۲ استان غربی ایران شامل می‌شود و شواهد باستان شناسی بدست آمده نشان می‌دهد که قدمت هورامان به دوران پارینه سنگی میانی و به حدود ۴۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۴ اثر تاریخی شناسایی شده و ۹۱۵ اثر تاریخی ثبت شده شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی بوده که ۹۱۵ اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل ۷۷۸ اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۵ مورد میراث طبیعی، ۹۳ مورد میراث معنوی و ۲۹ مورد میراث منقول است.

برچسب‌ها کرونا گردشگری شورای سیاستگذاری کرونا کرمانشاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا گردشگری شورای سیاستگذاری کرونا گردشگری شورای سیاستگذاری کرونا کرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۵۳۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ملی روستای «نوسنگی» در درفک رودبار

ولی جهانی در گفت و گو با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به بازدید و بررسی‌های به عمل آمده از روستای فصلی کوی افسانه‌ای درفک، تعداد زیادی از کلبه‌های قدیمی با یک تا یک و نیم متر و ساخته شده از سنگ و گل و چوب باقی مشاهده شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و و صنایع دستی استان گیلان با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری جنوب گیلان و منطقه درفک بیان کرد: با توجه به معماری بومی کلبه‌ها، اداره‌کل میراث‌فرهنگی گیلان در نظر دارد این روستای فصلی را به عنوان یک روستای نوسنگی، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رساند.

جهانی تصریح کرد: در این راستا پرونده ثبتی این مجموعه در دست اقدام است تا در صورت امکان در مدت دو ماه با نقشه‌برداری، پلات برداری و تهیه گزارش مستند، این روستا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت شده و به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری کشور معرفی شود.

به گفته وی روستای فصلی درفک در طی سنوات گذشته، موقعیت خود را حفظ کرده است، یکی از جاذبه‌های این روستا دو استخر قدیمی است که دامداران منطقه شهرستان رودبار از آب آنها در بهار و تابستان استفاده می‌کنند و همچنین یخچال درفک که در زمستان پر از برف و در تابستان دارای یخ است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان، رستم مالشوران را از جذابیت‌های روستای درفک رودبار برشمرد و بیان کرد: هر ساله اواخر دوره شهریور ماه و اوایل پاییز معمولاً به رسم یاد بود یا به رسم قدیمی دامداران منطقه درفک، در استخر قدیمی که پر آب است، به شستشوی دام‌های خود می‌پردازند که این رسم ریشه در فرهنگ و تاریخ ۳۵۰۰ ساله گیلانیان دارد.

کد خبر 6097423

دیگر خبرها

  • نشست سراسری مدیران، گروه‌ها و اعضای هیات علمی«گردشگری، میراث و شهرسازی»
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • یک کشف دیواره تاریخی در همدان حین عملیات پیاده‌راهسازی
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • ثبت ملی روستای «نوسنگی» در درفک رودبار
  • بیش از ۱۴۰ هزار هکتار از مزارع خوزستان خسارت دید
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه
  • خسارت بارش شدید به ۱۴۵ هزار هکتار از مزارع خوزستان
  • خسارت بارش‌های شدید به ۱۴۵ هزار هکتار از مزارع خوزستان