Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدعلی موسوی در گفت و گو با فارس در تشریح فلسفه تخصیص ارز یارانه ای اظهار داشت: ارز ۴۲۰۰ تومانی یا همان ارز یارانه‌ای قرار بود با هدف تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز اقشار آسیب پذیر و محروم توزیع و مورد استفاده قرار گیرد اما متأسفانه این هدف با کج سلیقگی در اجرای این طرح نه تنها محقق نشد بلکه منابع ارزی که قرار بود نیازهای طبقات نیازمند جامعه را تأمین کنند، در اختیار افرادی محدود و خاص قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در حالی که انتظار می رفت ارز یارانه‌ای برای تأمین اقلام ضروری چون نهاده های دامی و کالاهای اساسی هزینه شود، شاهد بودیم که این ارز به صورت رانتی و انحصاری در اختیار عده ای محدود و خاص قرار گرفت که کالاها را با قیمت نازل و یارانه ای وارد و هنگام افزایش قیمت ها در بازار اقدام به عرضه این کالاها می کردند که نه تنها باری از دوش اقتصاد کشور برنداشت بلکه زمینه ساز ایجاد فساد و شبکه های مافیایی شد.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی میزان ارز یارانه ای پیش بینی شده در لایحه بودجه امسال را هشت میلیارد دلار عنوان و خاطر نشان کرد: اگر این اعتبار قابل توجه به جای تخصیص انحصاری و رانتی به افراد خاص، برای ورود کالاهای اساسی استفاده شود، زمینه ساز تسهیل تولید و در نتیجه بر خورداری اقشار آسیب پذیر از منافع آن خواهد شد.

موسوی تأکید کرد: طرح حذف ارز یارانه‌ای که به ارز جهانگیری معروف شده نیز با همین هدف مطرح شده تا ضمن جلوگیری از تخصیص انحصاری و مافیایی آن، زمینه را برای برخورداری همه طبقات جامعه به ویژه اقشار آسیب پذیر از این منابع فراهم کند که در این خصوص قرار است مابه التفاوت قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی و دلار آزاد یا به صورت یارانه نقدی و یا به صورت خرید کالای ایرانی بین اقشار آسیب‌پذیر و محروم توزیع شود.

وی بر تخصیص مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰تومانی و آزاد به‌صورت کارت اعتباری یا خرید و یارانه مستقیم به مصرف‌کننده، درباره امتیازات این روش گفت: در این روش، راه قاچاق معکوس اقلامی که در کشور قیمت پایین‌تری دارند، بسته می‌شود. بهره‌مندی صرفاً شهروندان کشورمان از این منابع، پیشگیری از صادرات مصنوعی که عایدی مفید برای کشور ندارد و چندین مورد دیگر امتیازات این روش است، در نتیجه ارز ۴۲۰۰تومانی حذف نمی‌شود، بلکه موضوع بحث این است که ثمره آن به مصرف‌کننده تخصیص یابد.

نماینده مردم ملکان در مجلس با تاکید بر اینکه ارز چند نرخی منشا فساد و رانت است، گفت: ارز ارزان قیمت به  واردکنندگان که دسترسی به این منابع دارند می‌رسد و امکان برخورداری از این منابع را نداشتند، ضمن اینکه کالاهای وارداتی با این ارز نیز به قیمت واقعی به دست مصرف کننده نمی‌رسد. 

منبع: الف

کلیدواژه: اقشار آسیب پذیر ارز یارانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۵۳۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی در حوزه تامین برق تهران

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ از سرمایه‌گذاری دو هزار میلیارد تومانی این شرکت در بخش سرمایه‌ای با هدف افزایش پایداری شبکه توزیع برق و بهبود ارائه خدمات به شهروندان تهرانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، کامبیز ناظریان همزمان با برگزاری ششمین نشست بزرگ فصلی مدیران این شرکت اظهار کرد: تمام ظرفیت‌های ممکن به منظور بهبود روند خدمت‌رسانی در حوزه برق در پایتخت به کار گرفته شده است و از سرمایه‌گذاری دو هزار میلیارد تومانی در بخش سرمایه‌ای با هدف توسعه و بهبود هرچه بیشتر وضعیت شبکه توزیع برق پایتخت خبر داد.

وی افزود: با اجرای این طرح‌ها، شاخص‌های بهره‌برداری و ضرایب امنیت و پایداری شبکه برق شهر تهران به شکل قابل ملاحظه‌ای بهبود خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران خاطرنشان کرد: با تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان برق پایتخت و همکاری مردم تهران، طی دو سال گذشته، به‌رغم بعضی مشکلات ناشی از تغییرات اقلیمی و افزایش مصرف انرژی، شاهد هیچ‌گونه اختلالی در تأمین برق مورد نیاز هموطنان تهرانی نبوده‌ایم.

ناظریان تصریح کرد: در راستای اطمینان از پایداری شبکه در تابستان ۱۴۰۳ و حفظ آرامش و آسایش هموطنان تهرانی، همسو با برنامه‌های ابلاغی وزارت نیرو، این شرکت با همکاری کارشناسان و متخصصان، اقدام به تدوین ۱۵۰ برنامه تخصصی با تمرکز بر بخش‌های مختلف فنی، مهندسی و توزیع انرژی کرده و امید می‌رود با اجرای این طرح‌ها و تداوم همکاری تهرانی‌ها در تابستان پیش‌رو نیز شاهد هیچ‌گونه اختلالی در تأمین برق مصرفی مردم شریف پایتخت نباشیم.

منبع: فارس

کد خبر 748835

دیگر خبرها

  • ۳۱ درصد منابع پیش‌بینی‌شده هدفمندی یارانه‌ها محقق نشده است
  • پرداخت یارانه دارو ربطی به بیمه سلامت ندارد
  • تمدید طرح یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ؟!
  • بررسی یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ
  • سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی در حوزه تامین برق تهران
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • تخصیص ۱۰۳ میلیارد تومانی به محور گردشگری وفاق دیر