Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری جماران: سال گذشته جنگ شش هفته‌ای میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه خودمختار قره باغ به مدت 6 هفته از 27 سپتامبر تا 10 نوامبر 2020 / 6 مهر تا 20 آبان 1399 در منطقه «ناگورنو-قره باغ» در قفقاز جنوبی به وقوع پیوست که جغرافیای سیاسی این منطقه را بعد از 30 سال تغییر داد. منطقه قفقاز جنوبی شامل سه کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان است که در همسایگی با سه کشور فدراسیون روسیه، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما با گذشت یک سال از تحولات جنگ دوم قره باغ آرایش سیاسی میان کشورهای منطقه به شکل بنیادینی تغییر کرده است.

 

 

اولین پیامد بحران قره باغ تداخل و مغایرت حوزه نفوذ و منافع استراتژیک سه کشور ایران، روسیه و ترکیه با یکدیگر در این منطقه است. امضای موافقت نامه آتش بس در تاریخ 10 نوامبر 2020 میان آذربایجان و ارمنستان، زمینه بازگشت مناطق «آغدام»، «لاچین»، «کلبجر»، «فضولی»، «جبرائیل»، «زنگیلان»، «قبادلی» و همچنین شهر «شوشا» که از موقعیت راهبردی و استراتژیک بالایی برخوردار است را پس از سه دهه به حاکمیت جمهوری آذربایجان فراهم کرد.

 

کریدور نخجوان-باکو مهم ترین دست آورد جمهوری آذربایجان از جنگ دوم قره باغ

 

مهمترین دست آورد جمهوری آذربایجان از این جنگ کسب امتیاز حق دسترسی به نخجوان که قسمت جدا افتاده از خاک آذربایجان است را برای این کشور فراهم کرد. امتیازی که در قیاس با الحاق منطقه قره باغ برای باکو از اهمیت بالاتری برخوردار است و وابستگی جمهوری آذربایجان به ایران را برای امکان ارتباط با نخجوان کاهش داد.

 

 

مسئله حائز اهمیتی که در اینجا مطرح می شود این است که کریدور نخجوان-باکو ارتباط ترانزیتی ایران با ارمنستان را قطع کرده است و با توجه به نقشه ترسیمی از این کریدور، ایران باید از طریق مسیر مرزی با نخجوان به محور کریدور نخجوان-باکو وارد شود.

این موافقت نامه 10 ماده‌ای که به میزبانی روسیه به امضای رهبران سه کشور روسیه، آذربایجان و ارمنستان رسید، از لحاظ قانونی و حقوق بین‌الملل جایگزین موافقت نامه آتش بس «بیشکک» قرقیزستان در سال 1994 شد که در آن ارمنستان با برتری نسبت به آذربایجان توانسته بود امتیازات بسیاری را از آذربایجان به نفع خود کسب کند.

 

صلح موقت زمینه جنگ مجدد در آینده

از آن جایی که دو موافقت نامه «1994 بیشکک » و «2020 مسکو» در تضاد با یکدیگر و کاملا جهت عکس یکدیگر را دارند می‌توان نتیجه گرفت که در عمل و معنا یک موافقت نامه صلحی دائمی و یا معتبر نخواهند بود و صرفا در شرایط برتری یکی از طرفین بر دیگری تحمیل شده است و صلح موقت در نهایت نقض خواهد شد و به نظر می‌رسد که در آینده‌ای نه چندان دور نیز شاهد وقوع درگیری مجدد بر سر قره باغ باشیم.

از مهم ترین مفاد این موافقت نامه می‌توان به: «ایجاد مرکز نظارت بر آتش بس در قره باغ توسط روسیه»، «ایجاد کریدور لاچین برای تضمین امکان ارتباط زمینی ارامنه منطقه قره باغ کوهستانی به خاک ارمنستان»، «استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه برای تضمین امنیت کریدور لاچین به مدت 5 سال»، «تعریف کریدور ارتباطی نخجوان-باکو»، «تضمین امنیت این کریدور توسط نیروهای حافظ صلح روسیه» و «تاکید بر رفع انسداد تمامی محورهای مواصلاتی حمل و نقل منطقه» اشاره کرد.

 

گسترش نفوذ مجدد روسیه در منطقه قفقاز

نقش روسیه در میانجی گری و انعقاد آتش بس میان طرفین درگیر در بحران قره باغ موجب تقویت جایگاه این کشور در معادلات منطقه‌ای در قفقاز شد. روسیه در این مسأله عملا کوچکترین هزینه مالی و اقدام نظامی نکرد و تنها زمانی که برتری نیروهای آذربایجان بر ارتش ارمنستان مسجل شد در جهت مقابله با برتری کلی آذربایجان و همچنین جلوگیری از افزایش نفوذ ترکیه در منطقه، طرفین را ملزم به پایان درگیری و ایجاد آتش بس کرد.

به نظر می‌رسد که سیاست روس‌ها در قبال بحران قره باغ بسیار حساب شده صورت گرفت. از آنجایی که وقوع بحران قره باغ همزمان با رقابت‌های انتخاباتی در ایالات متحده آمریکا بود و تمرکز دولت مردان این کشور متوجه مسائل داخلی بود، روسیه ابتکار عمل را به دست گرفت و از فرصت ایجاد شده نهایت استفاده را کرد تا حضور خود را در منطقه قره باغ به صورت رسمی و قانونی زمینه سازی کند.

 

دالان ترک و رویای ترکیه برای دسترسی زمینی به حوزه دریای خزر

همچنین همکاری نظامی و اطلاعاتی ترکیه با جمهوری آذربایجان و پشتیبانی علنی و رسمی این کشور در جنگ سال گذشته موجب افزایش حوزه نفوذ ترکیه و نقش این کشور در منطقه قره باغ جنوبی شد. ترکیه در نظر دارد تا از طریق فرصت همسایگی با نخجوان و ایجاد کریدور «نخجوان-باکو» رویای قدیمی دسترسی زمینی به دریای خزر و منطقه قفقاز را تحقق بخشد. کریدوری که در ارمنستان به «دالان ترک» معروف شده است و اعتراض‌های بسیاری از مردم ارمنستان را برانگیخته است. اشتیاق ترکیه به این مسأله به حدی بود که تنها شرکت کننده خارجی در رژه پیروزی نیروهای آذربایجان بعد از اعلام آتش بس رجب طیب اردوغان بود.

 

 

ارتباط رژیم صهیونیستی با جمهوری آذربایجان/ تشدید احساس بیگانه ستیزی در میان مردم منطقه

یکی دیگر از مولفه‌های جنگ قره باغ کمک‌های مهم رژیم صهیونیستی به آذربایجان از طریق ترکیه بود که نفوذ این رژیم را در منطقه قره باغ بر جای گذاشت. نفوذ این رژیم در جمهوری آذربایجان بعد از جنگ دوم قره باغ به میزان چشمگیری افزایش یافت و در نقطه مقابل باعث شکل گیری احساسات ضد ترکی-صهیونیستی در میان مردم ارمنستان شد.

 

انزوای ژئوپلیتیکی و تضعیف موقعیت منطقه‌ای گرجستان در محاصره روسیه

 

این تغییر و تحولات برای گرجستان همسایه شمالیِ قفقازِ جنوبی اثرات زیان آوری بر جای گذاشته است. در وضعیت کنونی حاکم بر مناسبات منطقه قفقاز نوع رویکرد و ملاحظات جمهوری گرجستان نیز حائز اهمیت بالایی است. گرجستان پس از جنگ آگوست 2008 که توسط روسیه برنامه ریزی شده بود، شاهد حضور نیروهای روسیه در سرزمین‌های شمالی خود در مناطق «آبخازیای جنوبی» و «اوستیای جنوبی» است که ادعای پیوستن به فدراسیون روسیه را دارند.

لذا حضور نیروهای نظامی حافظ صلح روسیه که به مدت 5 سال در منطقه قفقاز جنوبی که در جنوب گرجستان واقع است عملا گرجستان را در دو محور شمال و جنوبِ قلمرو سرزمینی خود توسط روس‌ها محاصره کرده است.

 

در 30 سال گذشته گرجستان از انسداد مرزهای ارمنستان با جمهوری آذربایجان و ترکیه نهایت استفاده را کرد و توانست در مدار تعداد زیادی از کریدورهای انتقال انرژی به اروپا قرار گیرد که این مسأله در بلند مدت تامین کننده منافع راهبردی و افزایش جایگاه این کشور در مناسبات منطقه است.

از این رو گرجستان نگران است که کریدور ارتباطی نخجوان به عنوان محور مواصلاتی باکو-آنکارا در بلند مدت اهمیت گرجستان را برای اروپا کاهش دهد و خطوط جدید انتقال انرژی کوتاه و به صرفه بتواند جایگزین مسیرهای انتقال انرژی در گرجستان بشوند.

از این رو احساس مشابهی در ایران و جمهوری گرجستان وجود دارد که بعد از تحولات سال گذشته در منطقه قره باغ موجبات تضعیف شدن جایگاه ترانزیتی ایران و گرجستان را در منطقه قفقاز جنوبی زمینه سازی کرده است.

 

پیامدهای تغییر جغرافیای سیاسی منطقه برای ایران

 

اما نکته ای که شایان توجه جدی است، به نگاه و نگرش ایران درباره تغییر در جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک منطقه قره باغ بر می‌گردد؛ به گونه‌ای که با توجه به مسائل پیرامون بحران قره باغ و تحولات آن شاهد ترکیبی از تهدید و فرصت هستیم که در صورت عدم توجه به مسأله در زمانی که باید توجه صورت بگیرد امکان تبدیل فرصت به تهدید نیز کم نخواهد بود.

باید به این نکته توجه کرد که الگوی رابطه و مناسبات میان کشورها یک شبه شکل نمی‌گیرد و در گذر زمان و با طی شدن یک روند میان کشورها به یک ثبات و الگو در مناسبات همه جانبه میان دو یا چند همسایه با یکدیگر می‌رسد. بدون شک تغییر در جغرافیای سیاسی منطقه قفقاز و تغییر یافتن مرزهای ایران با همسایگان عامل تغییر در مناسبات و الگوی رفتاری میان این همسایگان با یکدیگر خواهد شد.

طول مرزهای ایران با جمهوری آذربایجان حدود 757 کیلومتر است که 179 کیلومتر از آن مرز خاکی و 578 کیلومتر از آن مرز آبی است؛ در مقابل ایران با ارمنستان تنها دارای 45 کیلومتر مرز از طریق رود ارس است که تنها محور ارتباطی ایران با کشور ارمنستان به واسطه همین 45 کیلومتر مرز مشترک است.

بدون شک تغییر و تحولات مرزی میان این دو کشور که در همسایگی ایران قرار دارند تاثیر مستقیمی بر خطوط مواصلاتی ایران با همسایگان شمال غربی خود خواهد گذاشت.

 

تغییر موازنه ژئوپلیتیکی در قفقاز و امنیتی شدن مرزهای شمال غرب ایران

 

مشکلاتی مانند: «امنیتی شدن مرزها در منطقه شمال غرب کشور»، «نزدیکی میدان نبرد به منطقه صفر مرزی قلمرو سرزمینی جمهوری اسلامی ایران»، «ضعیف شدن موقعیت و جایگاه ترانزیتی ایران»، «افزایش نفوذ ترکیه در تعاملات منطقه قفقاز و متعاقب آن حوزه خزر»، «ایجاد پایگاه های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در پی کمک‌های این رژیم به جمهوری آذربایجان در جنگ اخیر»، «حضور و انتقال نیروهای تروریستی و سلفی از سوریه به باکو توسط ترکیه برای کمک به جمهوری آذربایجان در جنگ با ارمنستان و قرارگیری آن‌ها در پشت مرزهای شمال غربی خاک جمهوری اسلامی ایران که موجب افزایش ملاحظات امنیتی در مرزهای شمال غربی ایران شده است»، از مسائلی است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران پیامدهای منفی و گرانی را در پی خواهد داشت.

 

جمهوری آذربایجان قربانی نیات رژیم صهیونیستی برای نزدیکی به مرزهای ایران

 

این احتمال دور از ذهن نیست که رژیم صهیونیستی تحت پوشش قرادادهای تجاری با جمهوری آذربایجان به ویژه در حوزه‌های مخابراتی و اطلاعاتی در فرایند همکاری جهت توسعه و بازسازی مناطق پس گرفته شده در جنگ سال گذشته حضور جدی داشته باشد که این امر می‌تواند در ابعاد جاسوسی، اطلاعاتی، امنیتی و شنود علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران هزینه هایی جدی را برجای بگذارد.

           

لذا ضرورت دارد در این راستا مسأله فعالیت‌ها و حضور رژیم صهیونیستی با قاطعیت جدی توسط جمهوری اسلامی ایران پیگیری شود و جدیت ایران در این مسأله و پیامدهای تداوم سیاست‌هایی که مقامات جمهوری آذربایجان اتخاذ کرده اند به آن‌ها اطلاع داده شود و این موضوع که مقامات جمهوری آذربایجان اجازه استقرار و فعالیت های اطلاعاتی جاسوسی به رژیم صهیونیستی نخواهند داد را نباید ساده انگارانه تلقی کرد.

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا دریای خزر رجب طیب اردوغان ایران و ارمنستان جنگ قره باغ جنگ دوم قره باغ قفقاز جنوبی افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا جمهوری آذربایجان جمهوری اسلامی ایران منطقه قره باغ جغرافیای سیاسی رژیم صهیونیستی بحران قره باغ مرزهای شمال منطقه قفقاز قفقاز جنوبی نخجوان باکو موافقت نامه سال گذشته سه کشور آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۵۳۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افق پیش رو در مناسبات با عربستان روشن است

  توجه ایران به توسعه پایدار اقتصادی
وی با اشاره به برگزاری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران «اکسپو ۲۰۲۴» باحضور بازرگانان از کشورهای مختلف در تهران گفت: این نشان می‌دهد که ایران در کنار عزم سیاسی برای گسترش ارتباطات به توسعه پایدار اقتصادی و تقویت مناسبات سازنده با کشورهای مختلف در این حوزه توجه جدی دارد.
   
دانشجو با خشونت ساکت نمی‌شود
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخشی دیگر از صحبت‌های خود درپاسخ به سوالی در مورد اعتراضات اخیر دانشجویی در آمریکا گفت: این اعتراضات نشان دهنده بیداری جامعه جهانی و افکار عمومی دنیا نسبت به مسأله فلسطین است. وی افزود: با اقدامات پلیسی وسیاست‌های خشن نمی‌توان صدای این معترضان را خاموش کرد.کنعانی ادامه داد: وزارت خارجه ایران برخورد خشن و پلیسی با فضای دانشگاه‌ها ومطالبات دانشجویی درآمریکارابه‌هیچ‌وجه نمی‌پذیردومعتقد است که با سیاست‌های خشن و پلیسی،نمی‌توان صدای‌دانشجویان ومطالبات برحق افکارعمومی جهان درمحکومیت جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی را خاموش کرد.
   
گسترش همکاری‌های اقتصادری ایران و عربستان
کنعانی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با بیان این‌که ایران و عربستان در کنار گسترش همکاری‌های سیاسی به گسترش همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور نیز توجه دارند، گفت: در حال حاضر دو هیات دولتی جمهوری اسلامی ایران در دو سطح و به دو منظور در ریاض به‌سر می‌برند. هیاتی به ریاست آقای خاندوزی، وزیر اقتصاد برای مشارکت در اجلاس بانک توسعه اسلامی به ریاض سفر کرده‌اند و در این هیات آقای فرزین، رئیس بانک مرکزی نیز حضور دارند.
   
گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها ادامه دارد
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در ارتباط با موضوع گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها و این‌که آیا در جریان سفر اخیر آقای احمدیان، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی به روسیه در این ارتباط رایزنی و گفت‌وگو شده است، بیان کرد: همان‌طور که هفته پیش مطرح کردم، گفت‌وگوها، تماس‌ها و تبادل پیام‌های دیپلماتیک در ارتباط با این موضوع به روش‌های مقتضی ادامه دارد. وی ادامه داد: نشست‌های بین‌المللی معمولا فرصتی است که ایران در چارچوب نشست‌های دوجانبه دیدگاه‌های خود را با طرف‌های مقابل و مرتبط در این حوزه بیان می‌کند و دیدگاه‌ها و پیشنهاداتی را که در این زمینه مطرح است، دریافت می‌کند.
   
مطالبات ما در توافق‌نامه امنیتی از دولت عراق واضح است
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با روند اجرای توافق‌نامه امنیتی ایران و عراق باتوجه به دیدار اخیر احمدیان، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشور با قاسم الاعرجی، دبیر شورای امنیت ملی عراق افزود: همان‌طور که پیش از این گفته‌ایم این توافق براساس یک مبنای مشترک جهت تامین امنیت درخصوص مرزهای دو کشور و همچنین تامین دیدگاه‌های ایران در مورد مصادر صدور ناامنی از این کشور و مرزها به جغرافیای داخل کشور است. مطالبات ما در این زمینه از دولت عراق کاملا واضح است.
   
روابط ایران و روسیه در مسیر پیشرفت است
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در مورد گسترش روابط ایران و روسیه با توجه به سفر اخیر دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه و همچنین سفر چند روز پیش علی باقری، معاون وزیر خارجه به مسکو و حمایت روسیه از عملیات وعده صادق که از سوی ایران علیه رژیم صهیونیستی صورت گرفت، گفت: روابط ایران و روسیه در مسیر درست خود در حال پیشرفت است. همکاری‌های دو جانبه بین دو کشور در حوزه‌های مختلف در جریان است و ما شاهد جهشی کاملا چشمگیر در حجم مناسبات و همکاری‌های دو کشور هستیم. ایران و روسیه دارای عزم و اراده مشترک برای افزایش همکاری‌ها و برداشتن گام‌های جدید در این ارتباط هستند.

در بحث مبارزه با تروریسم در کنار کشورهای دوست خود هستیم
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اقدام تروریستی اخیر در روسیه گفت: هرگونه اقدام به عملیات تروریستی علیه شهروندان، اماکن دولتی و ... در هر کشوری که صورت بگیرد از نظر ایران مردود و محکوم است.وی افزود: در بحث مبارزه با تروریست در کنار کشورهای دوست از جمله روسیه هستیم و موضوع تروریسم یک تهدید مشترک برای دولت و ملت‌های جهان است. کنعانی ادامه داد: متاسفانه برخی از کشورها در راستای منافع نامشروع سیاسی خود از تروریسم در طول سالیان گذشته به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف خود استفاده کردند.وی با تاکید بر این‌که تروریست یک تهدید مخوف و نگران‌کننده است و متاسفانه برخی از کشورها مایل هستند که از آن به عنوان یک ابزار استفاده کنند، گفت: در بحث مبارزه با تروریسم در کنار کشورهای دوست خود هستیم و اقدامات تروریستی را محکوم می‌کنیم.سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در این نشست توضیحاتی در ارتباط با سفر اخیر دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران به روسیه برای شرکت در نشست امنیتی سنت‌پترزبورگ ارائه داد و گفت: آقای احمدیان در این اجلاس پنج پیشنهاد مشخص ایران را در حوزه امنیت بین‌الملل ارائه کردند.

دیگر خبرها

  • ارامنه معترض به مرزبندی جدید ارمنستان و آذربایجان، بزرگراهی را مسدود کردند
  • علی‌اف: صلح در قفقاز جنوبی تنها از طریق عادی‌سازی روابط باکو-ایروان حاصل می‌شود
  • مذاکرات دوجانبه صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان در آلماتی
  • علی اف: تحدید مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز شده
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین
  • دیپلمات صهیونیست: دنیا تغییر کرده است/ باید مشخص کنیم در کدام سمت هستیم
  • افق پیش رو در مناسبات با عربستان روشن است
  • برنامه‌های آمریکا و اروپا برای نفوذ در قفقاز
  • بلینکن با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کرد
  • مهدی نصیری و توهم اتحاد