Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@16:13:40 GMT

دانش‌آموزان شیروانی محروم از آزمایشگاه

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۵۴۰۵۷

دانش‌آموزان شیروانی محروم از آزمایشگاه

 به گفته معلمان و کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت اهداف کلی پژوهش سراها شناسایی و شکوفایی استعدادها و ارتقای شایستگی های دانش آموزان است که نبود این مرکز در شهرستان شیروان به دغدغه بزرگی در این حوزه تبدیل شده است.

از سویی دیگر نبود فضایی مناسب برای آزمایشگاه مرکزی تمام امکانات و تجهیزات آزمایشگاه سابق هم بلااستفاده مانده و در انبار خاک می خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمایت از دانش آموزان، هنرجویان پژوهشگر برتر و کارآفرین، ایجاد زمینه و تقویت انگیزه حضور موثر دانش آموزان مستعد در عرصه های علمی، فرهنگی، هنری و فناوری در سطح ملی و بین المللی (جشنواره ها، المپیادها و غیره) نیاز به فعالیت دانش آموزان در آزمایشگاه است که نبود این مهم هم اینک برای قشر فرهنگی و دانش آموزان به یک نگرانی تبدیل شده است.

یکی از دبیران رشته شیمی در مدارس شیروان گفت: آزمایشگاه، بهترین محیط برای پرورش خلاقیت دانش آموزان است و در چنین مکانی قدرت اندیشه و مهارت ذهنی آنان تقویت می‌شود و می‌توانند برای دست یافتن به راه حل‌های مناسب و واقع بینانه به خلق ایده‌های نو بپردازند.

وی که خواست نامش فاش نشود اظهار داشت: نبود آزمایشگاه مانع تدریس دروس عملی در این شهرستان شده استٰ به اجبار هم اینک این دروس را همچون سایر درس های تئوری تدریس می کنیم این در حالی است که دانش آموزان سایر استان ها از چنین امکاناتی برخوردار هستند.

این فرهنگی افزود: نبود آزمایشگاه مرکزی در این شهرستان در حالی است که بیشتر مدارس نیز حتی کم ترین و کوچکترین امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی ندارند، دانش آموزان این شهرستان محروم از چنین امکاناتی هستند.

وی رسالت و وظیفه مهم پژوهش سرا را آموزش روش های درست مطالعه و پژوهش به دانش آموزان عنوان کرد و افزود: تمام دانش آموزان در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم از امکانات پژوهش سراها و تحقیقاتی می توانند استفاده کنند که با توجه به استفاده مهم و ضروری دانش آموزان هیچ مکان مشخصی در شهر برای این موضوع نیست.

وی از مسوولان مربوط خواستار توجه بیشتر در این حوزه شد و اظهار داشت: فعالیت در محیط آزمایشگاهی استعداد دانش آموزان را شکوفا و شناسایی خواهد کرد.

این فرهنگی با بیان اینکه دانش آموزان شیروانی بعضا در المپیاد ها و مسابقات ملی رتبه های خوبی کسب می کنند افزود: این دانش آموزان برای رقابت نیاز به فضا و امکانات آزمایشگاهی دارند اما متاسفانه از کم ترین فضا بی بهره هستند.

نبود آزمایشگاه مرکزی در شیروان

یکی از دبیران زیست شناسی شیروان نیز ضمن انتقاد از نبود آزمایشگاه مرکزی گفت: پژوهش سرای دانش آموزی شامل آزمایشگاه، کامپیوتر، کارگاه و غیره برای دروس شیمی، فیزیک، سلول های بنیادین و نانو است که متاسفانه این شهرستان از آن محروم است.

رضا مقدسی با اشاره به آزمایشگاه مرکزی سابق این شهرستان اظهار داشت: فضای آزمایشگاه مرکزی سابق این شهرستان که مجهز به تمام امکانات و تجهیزات بود به فضای اداری تبدیل شد، هم اینک امکانات و تجهیزات آن انبار شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به نیاز این شهرستان برای راه اندازی مجدد آن باید فکری اساسی کرد خاطرنشان کرد: با وجود  پیشنهادات داده شده برای احیاء و راه اندازی مجدد آن این مهم  تاکنون عملی نشده در صورتی که این پژوهش سرا نیاز اساسی است تا دانش آموزانی به سمت تجربه علوم گام بردارند و از لذت آموزش و شرکت در مسابقات که بر مبنا و اساس کارهای عملی است بهره ببرند.

مقدسی اضافه کرد: اکنون با توجه به تحصیل و استقبال بسیاری از دانش آموزان به ۲ رشته علوم تجربی و ریاضی فیزیک، فضای آزمایشگاهی استاندارد مورد نیاز است. 

این دبیر زیست شناسی گفت: آموزش روش های مبتنی بر پژوهشی، طراحی و انجام پروژه های تحقیقی، پژوهشی و فناوری دانش آموزی، آزمایش و تجربه ایده های پژوهشی دانش آموزی، برگزاری جشنواره ها، مسابقات علمی و پژوهشی و فناوری، حمایت مالی  معنوی از دانش آموزان برای حضور در جشنواره ها و برنامه های علمی و پژوهشی زمینه فعالیت پژوهش سراها است.

فضای آزمایشگاه مرکزی تبدیل به فضای اداری شد

مدیر آموزش و پرورش شیروان بر اهمیت آزمایشگاه مرکزی برای دانش آموزان تاکید کرد و گفت: فضای آزمایشگاه مرکزی سابق این شهرستان به علت کمبود فضای آموزشی در اختیار  اداره سوادآموزی قرار گرفت که در نهایت برای رفع کمبود فضای آموزشی این مجموعه به مدرسه ابتدایی تبدیل شد.

فرامرز شجاعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نگرانی بابت نبود آزمایشگاه مرکزی اظهار داشت: یکی از اولویت های جدی این اداره راه اندازی مجدد آزمایشگاه است.

وی اضافه کرد: بیشتر مدارس شهرستان فضایی به عنوان  سرای دانش آموزی دارند که در کنار آموزش از آزمایشگاه نیز برخوردار هستند اما برای ایجاد آزمایشگاه مرکزی و مرجع با گنجایش و ظرفیت بالا است پی گیر هستیم.

شجاعی با اشاره به تجهیزات و امکانات موجود آزمایشگاه سابق افزود: اینک برای تجهیز، به روزرسانی و فضای فیزیکی اعتبار لازم است که پی گیری های لازم در دست انجام است و به زودی صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه توسعه و تجهیز آزمایشگاه های مدارس یک امرضروری در آموزش است گفت: مدارس فضای مناسب آزمایشگاهی و استاندارد ندارند، نامناسب بودن فضا و امکانات آزمایشگاه ها یکی از موانع عملی به ویژه در درس های علوم، زیست شناسی، شیمیٰ  و فیزیک است.

شجاعی اظهار داشت: دانش آموزان دروس عملی را در کنار تئوری بهتر یاد می گیرند و می توانند استعدادهای خود را در این راستا فعال کنند.

وی افزود: چهار نفر از دانش آموزان این شهرستان در گروه تحصیلی علوم انسانی، سه نفر علوم تجربی و ۲ نفر زبان موفق به کسب رتبه های ۲ رقمی آزمون سراسری ۱۴۰۰ شده اند.

وی گفت: امسال سه هزار و ۴۶۰ داوطلب این شهرستان خراسان شمالی در کنکور امسال با یکدیگر رقابت کردند که بیشتر شرکت گننده ها در دو گروه علوم تجربی و ریاضی بوده است که این رشته ها نیز نیاز به‌ آزمایشگاه دارند که این مهم اهمیت وجود آزمایشگاه را بیشتر نشان می دهد. 

هم اینک ۳۰ هزار دانش آموز در ۴۲۱ آموزشگاه شهری و روستایی شیروان زیر نظر سه هزار فرهنگی تحصیل می کنند.

شهرستان شیروان با ۱۵۷ هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

برچسب‌ها مدارس شیروان دانش‌آموزان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدارس شیروان دانش آموزان مدارس شیروان دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۵۴۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۲ مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

به گزارش خبرنگار مهر، مجید فدوی عصر پنجشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طی یک سال گذشته ۴۲ مدرسه در مناطق شهری و روستایی شهرستان گناباد با اعتبارات نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس و مشارکت خیران بازسازی شدند اظهار کرد: در همین مدت علاوه بر ساماندهی ۶۵ ملک مازاد آموزش و پرورش، شش چمن مصنوعی هم نصب شد.

رئیس اداره آموزش و پرورش گناباد با بیان اینکه از آغاز سال تحصیلی تا کنون ۳۸ کلاس درس با صرف اعتبار ۱۲ میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریال در شهرستان گناباد هوشمندسازی شد، افزود: برای هوشمند سازی هر کلاس درس به طور متوسط ۳۲۰ میلیون ریال هزینه شده است.

وی کلاس‌های هوشمند را در ارتقا بهره وری آموزشی و مشارکت پذیری دانش آموزان مؤثر دانست و تصریح کرد: این کلاس‌ها فرصت‌های یادگیری بیشتری را برای دانش آموزان فراهم، فرآیند یادگیری را سرگرم کننده و به دانش آموزان کمک می‌کند فناوری‌های جدید را بهتر فرا بگیرند.

فدوی با اشاره به تحصیل ۱۷ هزار و ۶۱۴ دانش‌آموز در مدارس مناطق شهری و روستایی گناباد خاطرنشان کرد: از این تعداد ۹ هزار و ۵۶۵ نفر در دوره ابتدایی، چهار هزار و ۷۹۶ نفر در دوره اول متوسطه و ۲ هزار و ۲۸۸ نفر در دوره دوم متوسطه مشغول به تحصیل هستند.

کد خبر 6088736

دیگر خبرها

  • برپایی بازارچه کسب‌وکار به همت دانش‌آموزان بندرانزلی
  • فضای جامعه برای مجرمان خشن و حرفه ای ناامن شود
  • ورود هوش مصنوعی به تشخیص‌‌های آزمایشگاهی/ لزوم آشنایی دانش‌آموزان با علوم آزمایشگاهی
  • ۳هزار و ۴۵۵ دانش‌آموز و دانشجو تحت پوشش کمیته امداد سراوان هستند
  • آزمون دوباره از ۱۳۵ کنکوری جامانده «زیرکوه»!
  • سیل آرزوی ۱۲ ساله دانش‌آموزان زیرکوهی را با خود برد/ ارتش به داد کنکوری‌ها رسید +فیلم
  • لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان
  • افزایش سرانه ورزشی دانش آموزان گنبدکاووس با افتتاح یک زمین چمن مصنوعی
  • سیلی که آرزوهای دانش آموزان را با خود برد
  • ۴۲ مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد