Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، سعید معین صبح پنجشنبه در در سومین جلسه ستاد سن غلات استان، بر ضرورت پایش های مستمر توسط کارشناسان و مبارزه به موقع در زمان اعلامی از سوی شبکه‌های مراقبت تاکید کرد و افزود: به دلیل کاهش بارندگی و افزایش دما در سال زراعی پیش رو احتمال افزایش جمعیت سن و در نهایت سن زدگی در مزارع گندم کشور بالا خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: مبارزه با سن مادری در سال جاری خیلی مهم است، اگر سن مادر به مرحله تخم ریزی برسد، در در این مرحله مبارزه بیهوده خواهد بود، از این رو باید تلاش کرد تا با کاهش آفت سن مادری در هر هکتار به همان نسبت تعداد پوره نیز کاهش یابد.

معین با بیان اینکه بر اساس آمار پژوهشکده غله کشور تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ از ۲۰۴ هزار تن میزان خرید تضمینی گندم استان آذربایجان غربی در حدود ۷۹۷ تن سن زدگی بالای ۲ درصد بوده است و نسبت به سال خرید ۳۹ صدم در صد است که در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته و بی نظیر است، اما مبارزه اصولی تا کاهش آخرین آفات نیز باید تداوم داشته باشد.

مدیر کل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور عنوان کرد: افزایش دقت در اماکن زمستان گذران و نظارت بر روند وضعیت توزیع سموم مناسب جهت کنترل این آفت در کشور با مد نظر کارشناسان ضروری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه میزان سن زدگی گندم استان در مقایسه با سه سال گذشته از ۱۴ هزار و ۵۰۰ تن به زیر ۸۰۰ تن در سال زراعی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ رسیده است که نشان دهنده برنامه ریزی و عملکرد خوب همکاران و مشارکت گندم کاران بوده است.

اکبر کرامتی دیده بانی پاییزه و زمستانه در مزارع گندم را به صورت مستمر مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: برای این دیده بانی مستمر می‌توان از ظرفیت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان و بخش خصوصی و شرکت‌های مجاز سمپاشی و دفع آفات نباتی در استان با استفاده از اعطای تسهیلات کم بهره استفاده کرد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این نشست با بیان اینکه در سال زراعی گذشته میزان سمپاشی بر علیه آفت سن در بیش از ۱۵۰ هزار هکتار از مزارع غلات استان انجام شده است، گفت: بر اساس بازدید مستمر اماکن و با توجه به کاهش بارندگی‌ها و شرایط اقلیمی موجود فعلی پیش بینی می‌شود این میزان در سال پیش رو به بیش از ۱۸۰ هزار هکتار برسد.

وی با بیان اینکه سال گذشته در مجموع ۱۵۰ هزار و ۹۰۴ هکتار مبارزه باسن غلات انجام گرفت که مبارزه با سن مادری در سطح ۶۷ هزار و ۱۸۳ هکتار و مبارزه با پوره سن در سطح ۸۳ هزار ۷۲۱ هکتار بود.

وحدت گفت: علاوه بر آفت همگانی سن غلات در سال زراعی گذشته در سطح ۳ هزار و ۲۵۱ هکتار عملیات مبارزه با آفت ملخ انجام شده است و همچنین با پروب برداری از ۲۸ هزار هکتار و با تأمین ۱۸ هزار ۹۰۰ کیلو گرم طعمه مسموم در سطح ۹ هزار و ۸۴۷ هکتار با جوندگان مضر در استان مبارزه شده است که آفات ملخ و جوندگان از آفات عمومی محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: در همه مراحل عملیات، رعایت اصول مبارزه و اصول سمپاشی ضروری بوده و استفاده از سموم توصیه شده سازمان حفظ نباتات برابر دستور العمل های ارسالی الزامی می‌باشد تا علاوه بر کسب نتایج مطلوب مسائل بهداشتی و زیست محیطی نیز رعایت شود.

کد خبر 5349156

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی سعید معین آفات نباتی ویروس کرونا بوشهر گرگان واکسن کرونا آمار کرونا کرمانشاه اردبیل شیوع کرونا ایلام بارش باران واکسیناسیون کرونا سیستان و بلوچستان بارندگی لیگ برتر فوتبال ایران سال زراعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۵۴۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی

آهنگری گفت: گندم به عنوان یک محصول عمده از زراعت در شهرستان ارزوئیه است و در سال زراعی جاری بیش از ۱۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت این محصول رفته و پیش بینی می‌شود، بیش از ۸۰ هزار تن محصول از این اراضی برداشت شود.

وی افزود: بیش از ۷۰ درصد از کشت گندم در این شهرستان به گندم دوروم با کیفیت عالی برای کارخانجات ماکارونی کشور اختصاص دارد.

مدیر زراعت استان کرمان بیان داشت: برای افزایش عملکرد و نفوذ بذر رسمی به چرخه تولید در مزارع گندم در این شهرستان، ۱۸ هکتار مزارع بذری پرورشی، ۹۵ هکتار مزارع مادری و ۹۳۰ هکتار مزارع گواهی شده که ظرفیت تولید به ترتیب ۳۲ و ۳۸۰ و ۴ هزار ۷۰۰ تن را دارند، وجود دارد و محصول تولیدی به شهرستان‌های استان و حتی خارج از استان ارسال می‌شود.

 وی در ادامه گفت: شهرستان ارزوئیه با دارا بودن ۴۶ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی قابل کشت و قریب به ۵ هزار بهره بردار، اقلیم مناسب و خاک زراعی مطلوب، سالانه بیش از ۵۰۴ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و ۴۸۷ هزار تن محصولات زراعی، قطب مهم کشاورزی در شمال استان می‌باشد.

آهنگری گفت: بخش عمده تولیدات این شهرستان مربوط به محصولات زراعی است و در سال‌های اخیر در مجموع بیش از ۴۸۷ هزار تن انواع محصولات زراعی تولید شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • خرید بیش از ۱۲ هزار تن گندم در خرمشهر
  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • سمپاشی بیش از ۲۳۰ هزار هکتار مزارع کردستان علیه سن غلات
  • هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • هشدار سازمان حفظ نباتات کشور به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم