Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@02:19:18 GMT

پدیده منحوس کتاب‌سازی بخشی از جبر فرهنگی امروز است

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۵۵۵۸۶

پدیده منحوس کتاب‌سازی بخشی از جبر فرهنگی امروز است

ایسنا/اردبیل یک فعال حوزه نشر کتاب گفت: کاهش چشمگیر در تعداد و تیراژ کتاب و پدیده‌های منحوسی مثل کتاب‌سازی و رزومه‌پروری صرفاً بخشی از جبر تاریخی و فرهنگی امروزین ما است و اگر بوروکراسی اداری ناصواب و مشکلات کیفیت چاپ را به این ترکیب اضافه کنیم، باید نتیجه بگیریم که وضعیت انتشار کتاب بسیار مسئله‌مند و آشفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیررضا حسینی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: به‌شخصه اعتقاد دارم که وضعیت انتشار کتاب نه‌تنها در شهر اردبیل بلکه در جای‌جای ایران پهناور با خواست اکثریت و مطالبات فرهنگی، اقتصادی و علمی کاملاً مطابقت دارد.

وی اضافه کرد: بخش عمده‌ای از نابسامانی‌های وضعیت انتشار کتاب تابع شرایط کلی حاکم بر فرهنگ و جامعه است و نمی‌توان مقوله نشر را امری مجزا از پیکربندی اجتماعی و اقتصادی در نظر گرفت و بدیهی است که نارسایی‌های شدید در چرخه‌های مالی و بازده اقتصادی انتشار کتاب، عموم ناشران را به سمت سیاست‌گذاری‌های انقباضی و بازارمحور سوق می‌دهد.

به گفته مدیر اجرایی نشر روشنگاه، در سرتاسر ایران ناشرانی وجود دارند که در برابر جبر شرایط محیطی و اقتصادی مقاومت می‌کنند و ارزش کیفی آثار خود را مقوله‌ای از سنخ سازش‌گری و سهل‌انگاری نمی‌دانند بااین‌وجود استیلای کمیت و مشروعیت‌سازی‌های کاذب از طریق انتشار کتاب همچنان وجه غالب و ناپسند این عرصه فرهنگی فرهیخته است و باتوجه‌به منطق بازار، امید چندانی به اصلاح پاره‌ای از این مشکلات وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از اولویت‌ها و ترجیحات اهل کتاب تابع منطق بازار است، ادامه داد: واقعیت ملموس پیشروی ما این است که اقتصاد و فرهنگ ایرانی بسیار سنترالیستی (مرکزگرایانه) سازمان می‌یابد و پایتخت کشور از قدرت و نفوذ بالایی در عرصه اجتماعی ایران برخوردار است. بر همین اساس نویسندگان ترجیح می‌دهند که به کانون قدرت بازاری نزدیک‌تر باشند.

به گفته حسینی، این انتخاب به نویسندگان امکان می‌دهد که با مخاطبان بیشتر، شهرت بیشتر، درآمد بیشتر و ارتباطات بیشتری مواجه شوند و راه هموارتری را تجربه کنند حتی خود ما که در مجموعه نشر روشنگاه صرفاً آثار فیلسوفان و روانکاوان غربی را ترجمه و منتشر می‌کنیم، نهایتاً مجبور هستیم برای دست‌یافتن به کیفیت مطلوب چاپ و فروش گسترده کتاب‌ها از ظرفیت‌های موجود در تهران استفاده کنیم و این شرط بلامنازع و بدون چون و چرای بازار کتاب ایران است.

باید برای توجیه اقتصادی نشر شهرستان ها تمهیداتی اندیشیده شود

مدیر اجرایی نشر روشنگاه در به سؤالی مبنی بر اینکه در شرایط فعلی چالش‌ها و مشکلات ناشران اردبیلی را چه چیزهایی می‌دانید، بیان کرد: به‌طورکلی فرصت‌ها و حمایت‌های اندکی برای ناشران شهرستانی وجود دارد و درعین‌حال مشکلات بیشتری از ناشران تهرانی دارند.

وی افزود: بزرگ‌ترین مشکل ناشران شهرستان عدم دسترسی مستقیم به بازار فروش کتاب است و این باعث می‌شود که سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در این حوزه اتفاق نیفتد و مشکلات مالی همواره گریبان‌گیر ناشران شهرستانی باشد.

به گفته حسینی، مشکل دیگر ناشران مستقر در شهرستان‌ها طولانی بودن روند اداری اخذ مجوزها و انتشار کتاب است زیرا مدت زمان لازم برای اخذ مجوزها در شهرستان‌ها نسبت به تهران بیشتر است و این باعث عقب‌ماندگی ناشران شهرستان می‌شود.

این فعال حوزه نشر کتاب افزود: بهترین کاری که نهادهای دولتی می‌توانند در این زمینه انجام دهند ساماندهی بازار فروش کتاب و یکپارچه‌سازی کشوری این بازار است.

حسینی اضافه کرد: نهادهای دولتی می‌توانند تمهیداتی بیندیشند که توجیه اقتصادی نشر کتاب در شهرستان‌ها عقلانی‌تر باشد و سرمایه‌گذاری در این زمینه تسهیل شود.

به ادعای این فعال حوزه نشر، حذف واسطه‌ها و دلال‌های حوزه کتاب می‌تواند کمک بزرگی به ناشران شهرستانی باشد و بهره‌وری اقتصادی کار آنها را افزایش دهد و در زمینه کندی روند اخذ مجوزها نیز در سال‌های اخیر حرکت‌های بسیار خوبی انجام شده است و سیستم یکپارچه کشوری سهولت بیشتری به ارمغان آورده است اما بازهم پاره‌ای از مشکلات وجود دارد و امیدواریم که وزارت فرهنگ و ارشاد روند تسهیل اخذ مجوزها را گسترش دهد.

مدیر اجرایی نشر روشنگاه در جواب به پرسش چرا ناشران اردبیلی روی چاپ کتاب نویسندگان سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و صرفاً به اخذ مجوز انتشار کتاب برای نویسندگان اکتفا می‌کنند، تشریح کرد: علاوه بر دلایلی که از طرف منطق بازار تحمیل می‌شود، دراین‌خصوص عدم اعتماد مخاطبان به آثار ناشران شهرستانی نیز حائز اهمیت است زیرا عموم مخاطبان کتاب در ایران ایمان و اعتماد بیشتری نسبت به آثار منتشرشده در تهران دارند و تصور غالب این است که آثار ناشران شهرستان کیفیت و دقت پایین‌تری دارند. وی با بیان اینکه این پدیده فرهنگی در سایر حوزه‌ها نیز وجود دارد و عمدتاً محصول پیش‌داوری و کلیشه‌های اجتماعی است، ادامه داد: این نوع از قضاوت‌های الگوسازی‌شده نیز تأثیر زیادی بر کار ناشران شهرستانی می‌گذارد و بازده تلاش‌های آنها را کاهش می‌دهد.

حسینی تاکید کرد: تمام ناشران شهرستان‌ها چنین رویکردی ندارند و برخی از آنها برای انتشار کتاب به‌صورت حرفه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کنند و نشر روشنگاه در زمینه انتشار تخصصی آثار فاخر علوم‌انسانی فعالیت می‌کند و ما با سرمایه‌گذاری‌های معقول سعی می‌کنیم که کتاب‌های ارزشمند متفکران غربی در اختیار مخاطبان فارسی قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه نشر روشنگاه در واقع یک گروه مطالعاتی منسجم بوده و به‌صورت تخصصی روی خوانش‌های مختلف از آرا و اندیشه‌های ژاک لاکان، فیلسوف و روانکاو مشهور فرانسوی، کار می‌کند، گفت: عمده فعالیت ما روی ترجمه و انتشار آثار مرتبط با روانکاوی فرویدی - لاکانی متمرکز است و هدف ما انباشت دانش روانکاوی و گسترش دسترسی مخاطبان فارسی به منابع کلیدی و مهم این عرصه از علوم‌انسانی است.

حسینی اضافه کرد: ما در ایران اولین ناشر تخصصی‌ای هستیم که آثار ارزشمند این حوزه را به‌صورت گسترده به فارسی ترجمه و منتشر می‌کند و تاکنون بیشتر از ۲۵ عنوان کتاب در عرصه روانکاوی ترجمه کرده‌ایم که ۹ مورد از آنها منتشر شده است.

حسینی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم آثار باقیمانده را به‌مرورزمان در اختیار مخاطبان قرار دهیم، افزود: تاکنون کتاب‌های مطلق شکننده اسلاوی ژیژک، پنج درس دربارهٔ تئوری روانکاوی ژاک لاکان خوان داوید نازیو، لاکان، راهنمای مبتدیان لیونل بیلی، ژاک لاکان، درآمدی فمینیستی الیزابت گروس، ژاک لاکان جاناتان اسکات لی، ژاک لاکان، گذشته و حال الیزابت رودینسکو و آلن بدیو، لاکان، علی‌رغم همه چیز الیزابت رودینسکو، مقدمه‌ای بالینی در روانکاوی لاکانی بروس فینک و فهم روانکاوی، متیو شارپ و جوان فالکنر را منتشر کرده و به بازار کتاب عرضه کرده‌ایم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری کتاب نشر ناشران شهرستانی ناشران شهرستان سرمایه گذاری انتشار کتاب شهرستان ها اخذ مجوزها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۵۵۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان، سپهر زارعی با اعلام این مطلب افزود: این اشیا به‌صورت اتفاقی توسط یکی از دوستداران میراث‌فرهنگی در شهرستان حاجی‌آباد به‌دست‌آمده است.

وی اظهار کرد: این آثار شامل سکه، انگشتر و مهر است که قدمت آن‌ها به دوران ساسانی، صفوی و قاجاریه برمی‌گردد.

زارعی بیان کرد: اشیا پس از بررسی نهایی به مورد مردم‌شناسی خلیج‌فارس بندرعباس تحویل داده می‌شود.

وی ضمن قدردانی از دوستداران میراث‌فرهنگی در حفاظت و مراقبت از آثار تاریخی تأکید کرد: جامعه محلی شهرستان حاجی‌آباد نسبت به اهمیت حفظ هویت تاریخی خود و شناسه‌های فرهنگی و تاریخی آگاهی دارد و همین مسئله موجب شده درزمینهٔ حفظ آثار تاریخی حساسیت داشته باشند و منطقه هم تحت رصد یگان حفاظت میراث‌فرهنگی قرار دارد.

کد خبر 6092272

دیگر خبرها

  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران
  • «اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • خودکشی از رزیدنت‌ها به پزشکان رسیده؛ چرا دکتر سمیرا آل‌سعیدی خودکشی کرد؟/ «خودکشی پزشکان به‌مثابه یک انتحار اجتماعی است»
  • انتشار کتاب ماهی جان در قزوین
  • انتشار کتاب «ماهی جان» در قزوین
  • انتشارات شهید کاظمی با دست پر به نمایشگاه می‌­آید
  • بخشی از آب سد گلستان امروز رهاسازی می‌شود
  • انتشار فراخوان دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»