Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- امام جمعه بیرجند با اشاره به اینکه یک طلبه از روز اول که وارد حوزه علمیه می شود باید خودش را مسئول ببیند، گفت: در جامعه امروز، انسان از جهت دانش و تکنیک به حد کافی رشد کرده است اما آنچه که کمبود دارد اندیشه مطهری‌ها است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند ، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی ظهر امروز در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین ایزدی، مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان و هیأت همراه، اظهار داشت: در حوزه‌های علمیه بعد از انقلاب اسلامی از نظر کمیتی و کیفیتی قدم‌های موثری برداشته شده است اما در زمان استعمار انگلیس و رضا خان و بعد آن آمریکا و در زمان صدام ضربه‌های جبران ناپذیری را بر جامعه علمی جهان اسلام زدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، بیان کرد:  لذا کمبودهایی که ایجاد شده آثارش الان نیز ظاهر است، جبران آن با کار جهادی است، در گذشته‌ها کسانی که برای کسب علم به مدارس می آمدند، درصد کمتری که شرایط خاصی داشتند، رشد فوق العاده پیدا می کردند، اما بیش از 50 درصد به طور کلی ریزش می کردند، حدود 20 درصد هم به صورت معمولی در جامعه به عنوان روحانی می ماندند.

وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی شرایط خوبی ایجاد شده به طوری که به صورت تخصصی برنامه‌ها هدفمند شده است و یکی از کارهای خوب نیز این استعداد شناسی و نخبه شناسی‌هایی است که صورت می گیرد، در جامعه علمای دین همانند سایر جاها کیفیت نقش دارد، به تناسب هر جمعیت و کشوری کمیت باید باشد، اما نقش اصلی را کیفیت انجام می دهد، لذا نخبه شناسی به نوبه خود کار خوبی است.

عبادی اظهار کرد: باید توجه داشت که آنچه صورت می گیرد استعدادهای آشکار جمع آوری می شود، با معیارهای مختلف استعدادهای آشکار مشخص می شود، درس ویژه و همکاری ویژه با سرعت لازم جلو می رود که کار بسیار خوبی است اما در حاشیه تصور نشود آنهایی که دارای استعداد آشکار نیستند، مستعد نیستند، استعداد پنهان دارند، لذا می طلبد برای کشف استعداد های پنهان، باید تلاش کرد، او خیلی استعداد ها دارد اما باید کشف شود، حتی ممکن است کارهایی از دست او برآید که از دست نخبگان بر نمی آید.

وی ادامه داد: کلیه کسانی که خودشان و خانواده شان ارزشمند هستند و قدم به حوزه می گذارند ابتدا باید به همه آنها به عنوان شیخ انصاری و خواجه نصیرالدین توسی نگاه کرد چرا که بالقوه همان است، اما چگونه به فعلیت برسد باید کار شود، نباید جمع آوری استعدادهای آشکار یا بعضی امتیازات ویژه که لازم هم هست از ناحیه حوزه دچار دلسردی نشود یا خود همان نخبه و استعداد ویژه دچار حالتی نشود که شیوه برخوردش با بقیه دچار دلسردی شود که باقی افراد دچار خود کم بینی نشوند.

وی افزود: لذا هم به باقی افراد باید امید داد، هم به افراد نخبه تذکر داد اگر امتیازی در مقطعی آوردید تمام مسئله است، در حوزه یا غیر حوزه باید در گام دوم که باید علم و معنویت حرف اول را بزند، به گونه ای  باشد که طلبه در هر سطحی که هست احساس کند به وجودش نیاز است، در دولت‌های مختلفی که روی کار آمدند به جای سیاست اصلی جمهوری اسلامی به دنبال سلیقه‌های شخصی و حزبی بودند که آسیب زیادی دیدیم و این موضوع منحصر به حوزه نیست در دانشگاه هم اینگونه است به طوری که رهبر معظم انقلاب اسلامی چند بار تذکر داده اند که دولت باید به حوزه و دانشگاه نزدیک شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی، ابراز داشت:  انواع و اقسام مسائل از دو حالت خارج نیست، یا جنبه فیزیکی دارد یا جنبه معنوی، دولت برای حل مشکلات جامعه باید دانشگاه و حوزه را به کار بگیرد، خط و مشی رشد انسانی و الهی جامعه را حوزه باید تعیین کند این مهم زمانی اتفاق می افتد که دولت‌ها برود سمت حوزه، به عنوان مثال همه روستاهای ما روحانی داشته باشد که ندارد، مساجد ما نباید خالی از روحانی باشد که بسیاری ازمساجد خالی است.

دوره تربیت مربی بین‌المللی ویژه طلاب حوزه علمیه کشور در شیراز برگزار شدآیت‌الله اعرافی در گفت‌وگو با تسنیم: طلاب شیعه و سنی از خدمات یکسان مراکز خدمات حوزه علمیه برخوردار هستند

عبادی گفت: لذا توقع و انتظار داریم در این شرایط ویژه ای که پیش آمده هر چیز در جای خودش قرار بگیرد، یک طلبه از روز اول که وارد حوزه علمیه می شود باید خودش را مسئول ببیند، نباید فکر کند یک فرد بیکار است، این خیلی خطرناک است، منحصر به حوزه علمیه نیز نیست، در دانشگاه همین گونه است، انواع مشکلات در مدیریت‌های مختلف وجود دارد، دانشگاه نیز سرشار از متخصص است که فقط اگر افرادی استخدام شوند استفاده می شود، باید از تمام این ظرفیت استفاده کرد.

وی بیان داشت: باید از رده بالا، دولت به حوزه و دانشگاه نزدیک شود و حل مشکلات بشری را که از اینجا شروع می شود کاملا احساس کنند موثر هستند، اینجاست که خداروشکر می کنیم که با همه کمبودهایی که استکبار ایجاد کرد علمای ما را کشت و منزوی کرد، افکار را آلوده کرد، آسیب‌های عظیمی به ستون فقرات اسلام که حوزه‌های علمیه است زد اما امروز با کار کارشناسی با رشد و تربیت در جایگاه خوبی هستیم.

وی افزود: در جامعه امروز، انسان روی زمین از جهت دانش مربوطه و تکنیک به حد کافی رشد کرده است اما آنچه که کمبود دارد اندیشه مطهری‌ها است که تامین آن وظیفه حوزه علمیه است.

نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی در پایان، ابراز داشت: امیدواریم این ابتکارها توسعه پیدا کند و نسبت به برآوردن نیاز جامعه باشد و آن حرکت طولی که از زمان معصومین (علیه السلام) است که آن مرجع پروری است فراموش نشود چراکه آن هم یک مسئله ویژه است.

انتهای پیام/253/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حوزه علمیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۵۶۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهبر شیعیان کشور مالی با رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار کرد

به گزارش صدای ایران ازایرنا به نقل از روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در دیدار رهبر شیعیان کشور آفریقایی مالی، ضمن ابراز خرسندی از ترویج مکتب اسلام و اهل بیت در دیگر کشور‌ها ابراز داشت: حقیقتاً زمانی که عزیزانی مانند شما را می‌بینیم که به سبب ارتباطی که با حوزه علمیه قم داشته‌اند، امروز در کشور خود مورد اعتماد مردم‌اند و عَلَم اسلام و مکتب اهل بیت را در دست گرفته‌اند، برای ما مایه مباهات است.

امام جمعه قم با اشاره به نقش اخلاق در تبلیغ دین اظهار داشت: پیامبر با رفتار و اخلاق پیروز شد «وَلَو کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ ٱلقَلبِ لَٱنفَضُّواْ مِن حَولِکَ.» بنابراین شما نیز باید با اخلاق، تفکر اهل بیتی را در کشور خود گسترش دهید.

وی ادامه داد: امام رضا – علیه السلام – می‌فرماید «فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا.» یعنی اگر مردم زیبایی‌های کلام ما را بدانند، از ما پیروی خواهند کرد؛ بنابراین باید قبل از گفتار، با رفتار دین را به مردم معرفی کنیم «کُونُوا دُعَاهً لِلنَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ.»



نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: مردم رفتار ما را نگاه کرده و ارزیابی می‌کنند و در نتیجه همین رفتار است که اگر گفته‌های ما منطقی باشد به سمت دین گرایش پیدا می‌کنند.

وی تأکید کرد: آنگونه مکتب اهل بیت – علیهم السلام – را به مردم معرفی کنید که دل‌های آماده به شما گرایش پیدا کنند، زیرا شما نماینده مکتبی هستید که می‌تواند ایجاد جاذبه نماید.

استاد حوزه علمیه قم ابراز امیدواری کرد: امیدواریم حضورتان در ایران و خصوصاً شهر مقدس قم، عزم و اراده شما را برای تلاش بیشتر فراهم سازد که خداوند متعال می‌فرماید «وَ الَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا.»

وی با اشاره به تأثیر انقلاب اسلامی در جهان خاطر نشان کرد: کی باور می‌کردیم که عزیزان ما در کشور‌های آفریقایی – به برکت این انقلاب و نظام جمهوری اسلامی – مدافع انقلاب بشوند و حتی هدایت گری مردم را بر عهده بگیرند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نه تنها مدافع شیعه و مسلمانان، بلکه مدافع تمامی مظلومان جهان است. ما قدر تک تک شما را می‌‎دانیم و در مشکلات در کنار شما خواهیم بود، زیرا جمهوری اسلامی مسلمانان را عنصر پیکر واحد می‌داند.



در ابتدای این جلسه، رهبر شیعیان مالی ایران را پشتیبان انسانیت و کشوری عنوان کرد که اسلام را سر پا نگاه داشته است و گفت: همگان می‌دانند که ایران از مظلومان دفاع می‌کند.

"سید محمد شوالا حیدرا" همچنین گزارشی از وضعیت شیعیان کشور مالی و انعکاس خوب حمله ایران به رژیم صهیونیستی در کشور‌های آفریقایی ارائه شد.

دیگر خبرها

  • دیدار رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با رهبر شیعیان مالی
  • بیداری نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی به داخل دانشگاه‌های آمریکا رسید
  • طرح «نور» اقدام بزرگ و شجاعانه نیروی انتظامی است
  • خون کودکان فلسطینی به ثمر نشسته است
  • بیداری امروز دانشگاهیان در غرب، تحقق راهبرد الهی برای تغییر است
  • رهبر شیعیان کشور مالی با رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار کرد
  • نقش تاثیرگذار مادران برای جذب جوانان به مساجد
  • مراکز علمی طرح و برنامه علمی برای تحقق شعار سال را داشته باشند
  • اساتید حوزه علمیه خواهران در مسیر تربیت فرزندان جامعه می‌کوشند
  • تجلیل از اساتید خواهر و برادر حوزه علمیه استان قزوین