Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@14:09:49 GMT

اصول آبیاری، مدیریت کارا و پویا در بهره‌برداری از آب

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۵۶۰۸۱

اصول آبیاری، مدیریت کارا و پویا در بهره‌برداری از آب

خبرگزاری فارس لرستان، کمبود آب به عنوان یکی از مهمترین عوامل محدود کننده تولید انگور در جهان است، بیشتر تاکستان‌های انگور دنیا در مناطقی قرار دارند که به دلیل کمبود نزولات جوی و تبخیر فراوان، میزان آب موجود در خاک آنها کم است و این وضعیت با افزایش سطح تاج  و دمای گرم تر هوا در فصل رشد، تشدید می‌شود. 

بنابراین بزرگ ترین نگرانی در بیش از 60 درصد از باغات انگور در مناطق نیمه خشک در رابطه با شرایط زیست محیطی پایدار، مسئله آب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واکنش اولیه انگور به کمبود آب، کاهش باز شدن روزنه‌ها، وجود منافذ سطح زیرین برگ است تا بتواند بین جذب آب و شدت تعرق تعادل برقرار کند. 

بازیابی اضافه زمانی که شرایط اتمسفری در اواخر روز ملایم شده و در ساعات تاریکی انجام می‌گیرد، این چرخه هر روز ادامه پیدا می‌کند و تحت تأثیر شرایط جوی، رطوبت در دسترس خاک و تا اندازه‌ای توسط ریشه است. بدون آبیاری، دوره کمبود آب طولانی تر شده و با پیشرفت فصل شدیدتر می‌شود.

راهکارهای کوتاه مدت و بلندمدت کاهش اثرات تغییر اقلیم و تنش‌های گرمایی و خشکسالی برای صرفه جویی در مصرف آب و حداقل کردن فشارهای زیست محیطی برای تولید انگور است.

بهبود نظارت بر تولید محصول و آبیاری دقیق، انتخاب‌های مناسب و پیشرفت در بهنژادی (ترکیبات مناسب پایه و پیوندک برای بهبود مقاومت به تنش و کارایی مصرف آب بالاتر از راهکارهایی است که می‌توان مطرح کرد.

استفاده از مالچ، استفاده از کشت‌های حفاظت شده، اطمینان از عملکرد و نگهداری مناسب سیستم آبیاری و پیاده‌سازی و الگوبرداری از سیستم آبیاری متریک از دیگر مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

در پاسخ به تنش‌های خفیف تا ملایم بسته به درجه کمبود آب در خاک و شرایط اقلیمی اطراف آن متفاوت است. بعلاوه، در استراتژی آبیاری زمان بندی، مدت زمان و شکل، روش، حالت به عنوان خشکی موضعی ریشه (PRD) نقش ژنوتیپ  را که بر جذب و انتقال آب تأثیر می‌گذارد، هیدرولیک ریشه، ساقه و برگ، مورفولوژی برگ و ریشه، رفتار تبادل گازی برگ، همانند شیوه‌های زراعت تأثیرگذار است، کم آبیاری می‌تواند به صرفه‌جویی در مصرف آب کمک کند.

بنابراین، برنامه‌ریزی مناسب برای آبیاری و زمان بندی درست آن ضروری است و در نتیجه، بهینه سازی مصرف آب در باغ‌‌های انگور با افزایش کارایی مصرف آب (WUE) یک موضوع اصلی در تولید پایدار محصول انگور است. مدیریت آبیاری می‌تواند راهکاری عملی برای تأمین آب در چنین شرایطی باشد. 

کم آبیاری یک راهکار بهینه برای تولید محصولات کشاورزی تحت شرایط کمبود آب است که بازدهی کمتری دارند، همچنین این تکنیک راهکار بهینه برای تولید محصولات کشاورزی تحت شرایط کمبود آب است که با کاهش محصول در واحد سطح و در عوض افزایش محصول با گسترش سطح زیر کشت همراه است. 

اصول کم آبیاری یک راهکار اضطراری در شرایط کم آبی نیست، بلکه یک نوع مدیریت کارا و پویا در بهره برداری از آب به شمار می‌رود. 

در این نوع روش  منظور کم آبیاری تنظیم شده به استفاده از هر نوع استراتژی اشاره می‌کند که توسط گیاهان در بخشی از دوره رشد که با شدت‌های مختلف کمبود آب مواجه می‌شوند نه تنها باردهی آنها افزایش پیدا می‌کند، بلکه رشد رویشی آنها نیز متعادل شده و کارایی استفاده از آب در گیاه افزایش پیدا می‌کند.

با توجه به اهمیت بالای آب در باردهی انگور و همچنین لزوم جلوگیری از اتلاف هزینه‌ها، با اعمال صحیح آبیاری مطابق با نیاز واقعی گیاه، عملکرد انگور بهبود پیدا می‌کند. 

بنابراین، توسعه برنامه‌های مناسب آبیاری مانند،کم آبیاری تنظیم شده باعث ایجاد  تعادل بین کمیت و کیفیت میوه انگور می شود و با بهبود دادن کارایی مصرف آب، تولید محصول و کیفیت انگور را در مناطق نیمه خشک افزایش می‌دهد. 

نتایج پژوهشی بر روی تاکستان‌های انگور در شهرستان خرم‌آباد انجام شده حاکی از اثر مثبت کم آبیاری، بخصوص کم آبیاری 80 درصد، را برعملکرد، کارایی مصرف آب و برخی صفات کیفی انگور رقم‌های کشمشی و صحابی نشان داد. 

در این سطح آبیاری، عملکرد کل، طول و قطر حبه، آب و برخی صفات کیفی انگور رقم‌های کشمشی و صحابی نشان داد. در این سطح آبیاری، عملکرد کل، طول و قطر حبه، مواد جامد محلول، اسیدیته قابل تیتر، ظرفیت آنتی اکسیدانی و کارایی مصرف آب نسبت به شاهد (آبیاری کامل) اختلاف معنی داری نداشت، بنابراین می‌توان برای انگور رقم‌های کشمشی و صاحبی موجود در شهرستان خرم‌آباد تحت سیستم آبیاری قطره‌ی، کم آبیاری 80 درصد (ETC80)  را توصیه کرد.

مرجان آشوری، دکتری باغبانی گرایش فیزیولوژی میوه

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آبیاری کاهش اثرات تغییر اقلیم استفاده از مالچ کارایی مصرف آب تولید محصول کم آبیاری کمبود آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۵۶۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با این مواد غذایی درد را فراموش کنید

آفتاب‌‌نیوز :

اگر شما هم در میان بزرگسالانی هستید که دارای دردهای مزمن مانند روماتیسم مفصلی ،میگرن یا کمردرد هستند، ممکن است غذا خوردن برایتان بیشتر شبیه به یک کار طاقت فرسا باشد تا لذت‌بخش و همیشه نگران باشید که برخی غذاها به طور ناخودآگاه ناراحتی شما را تشدید کنند.

اطلاعات آنلاین در گزارشی نوشت: تحقیقات نشان می دهد که کاهش نشانگرهای التهابی می تواند شدت درد مزمن را کاهش دهد.

رژیم غذایی برای کاهش التهاب

برخی از رژیم‌های غذایی ممکن است به کاهش التهاب کمک کند.

آنتی اکسیدان ها را فراموش نکنید

این ترکیبات در میوه ها، سبزیجات، چای، ادویه جات و مکمل هایی مانند کورکومین یافت می شوند. آنها به خنثی کردن رادیکال های آزاد آسیب رسان به سلول کمک می کنند.

مصرف اسیدهای چرب امگا ۳

این مواد در ماهی های چرب، گردو و کتان یافت می‌شوند.

کاهش کربوهیدرات های تصفیه شده، قندها و چربی های اشباع شده

اینها می توانند قند خون را بالا برده و التهاب را افزایش دهند.

مصرف محدود گوشت فرآوری شده و گوشت قرمز

اینها حاوی چربی های اشباع التهابی هستند.

هیدراته بمانید

روزانه ۲ تا ۳ لیتر آب مصرف کنید.

الکل نخورید

الکل می تواند پاسخ های التهابی را تحریک و تشدید کند.

مصرف میوه و سبزیجات

انواع میوه و سبزیجات مصرف کنید.

همچنین کمبود برخی مواد مغذی می تواند درد شما را افزایش دهد.

کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی می تواند باعث شود که التهاب شما کنترل نشود.
- ویتامین D: این ویتامین برای سلامت استخوان و عضلات شما ضروری است. سطوح پایین ویتامین D با درد اسکلتی عضلانی مرتبط است.
- منیزیم: منیزیم برای ساخت بیش از ۳۰۰ نوع آنزیم مورد نیاز است. کمبود منیزیم با میگرن، اسپاسم عضلانی و فیبرومیالژیا مرتبط است.
- ویتامین های گروه B: اینها به سلامت و عملکرد اعصاب شما کمک می کنند. کمبود این ویتامین ها با درد عصبی و نوروپاتی مرتبط است.
- ویتامین C: این آنتی اکسیدان قوی با رادیکال های آزاد مبارزه می  کند.

دیگر خبرها

  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • گلایه‌های مربی سقزی از کمبود امکانات وزنه‌برداری
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • لایروبی ۱۴۰ کیلومتر از کانال شبکه آبیاری مغان
  • بهره برداری از ۸۵۰ طرح عمرانی تا پایان سال در اصفهان
  • برگ درخت انگور سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • لایروبی ۱۴۰ کیلومتر از کانال شبکه آبیاری و زهکشی مغان
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید