Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@09:54:45 GMT

توشه‌ای گرانبها

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۵۶۱۴۱

توشه‌ای گرانبها

تصویر و توصیفی که رهبر انقلاب درباره منطقه کاشان ارایه کرده‌اند و توصیه‌ها و رهنمودهای ایشان حول چند محور اساسی بود که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- در بُعد تاریخی، پیشینه تشیّع و حضور حضرت سلطان علی ابن امام محمد باقر(ع)، سفیر امام معصوم به منطقه در اوایل قرون اسلامی را مورد توجه قرار داده‌اند و بر معروف بودن مردم این سامان به محبت اهل بیت(ع) و شناخت حقیقت آنان اشاره کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲- معظمٌ له با تأکید بر برجستگی نام کاشان در میان جمع علما و دانشمندان و یادآوری افتخارات علمی، فرهنگی و هنری این شهر بر اصل هویت و ریشه دار بودن یک منطقه پافشاری نموده و از مفاخر هر منطقه به عنوان شناسنامه هر شهر یاد کرده اند.

۳- برشمردن نام بزرگانی همچون علی ابن قاسانی (در سلک روات)، قطب و سید ابوالرضا فضل‌الدین راوندی (در فقه و حدیث)، غیاث‌الدین جمشید کاشانی (در ریاضیات)، علامه فیض و ملامهدی و ملا احمد نراقی (در تفسیر و کلام و فقه) در کلام رهبر انقلاب نشانه عمق تأثیرگذاری این شخصیت‌ها در حیات دینی در طول قرون متمادی است. از سویی، نام بردن از ملا حبیب الله شریف کاشانی، سیدعلی یثربی، سیدابوالقاسم کاشانی از شخصیت‌های برجسته معاصر کاشان و یادآوری فهرست طولانی شاعران گذشته و عارفان و انواع و اقسام معرفت‌ها و دانش‌ها، گواه اهمیت نقش عالمان و مفاخر دینی در رسالت بزرگان دین تا به امروز را یادآور می‌شود.

۴- مخاطب قرار دادن جوانان و توجه دادن به افتخارهای گذشته و توصیه به لزوم متابعت و پیروی از سلسله پر افتخار دانش و معرفت پیشینیان، رهنمون دیگری است که می‌تواند انگیزه‌ها و اعتماد به نفس را در نیل به کمال مطلوب در هر جامعه‌ای دوچندان کند.

۵- پرداختن به ظرفیت‌های ممتاز دیگر کاشان چون مدنیت، گسترش صنایع و فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی از نکته‌های قابل توجه رهبر انقلاب به شهری سرشار از استعدادهای خدادادی در همه عرصه‌ها و حوزه‌ها است.

۶- تبیین جامع و گسترده چهره‌های تأثیرگذار علمی و انقلابی کاشان (فیض کاشانی و سیدابوالقاسم کاشانی) و اشاره به اینکه حق آنان ادا نشده و به نوعی حتی ظلم شده است؛ تلنگر و تذکر هوشمندانه و عالمانه‌ای است که باید در آن به دید توجه نگریست؛ به ویژه آنکه در فرازی طولانی علاوه بر پرداختن به ابعاد شخصیت دینی و چهره مبارزاتی و سیاسی آیت‌الله کاشانی، وقایع ملی شدن صنعت نفت و دوره مشروطیت و دسیسه‌های دشمنان را تحلیل کردند و لزوم آگاهی جوانان از وقایع تاریخی کشور را یادآور شدند.

۷- یکی از محورهای مهم بیانات رهبر انقلاب طرح قضایای سه گانه مشروطه، ملی شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامی بود که با نگاهی تحلیلی و تحقیقی به لزوم هوشیاری مردم به ویژه جوانان در بزنگاه‌های تاریخی اشاره دارد.

۸- تفسیر نظریه سیاسی اسلام و نظام جمهوری اسلامی (مردم‌سالاری دینی)، وظیفه مسوولان و مردم در قبال آبادسازی و توسعه همه جانبه کشور، کار، پیگیری و اتکا به نیروی جوان و جوانان به عنوان مولفه‌های گره‌گشای پیشرفت کشور، محورهای مهم در مباحث داخلی است.

۹- یادآوری خلاء معنویت و عدالت به عنوان مهمترین خلاء دنیا و نگاهی به جنگ‌افروزی‌های دشمنان در منطقه از اشاره‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در بُعد بین‌المللی است.

۱۰- بهره‌برداری از معارف دقیق و نورانی مندرج در مناجات‌های شعبانیه و ادعیه ماه‌های رجب، شعبان و رمضان و امیدواری به راه پر افتخار نسل جوان در مسیر پیش رو از توصیه های مؤکّد در فراز پایانی بیانات معظم‌له به شمار می‌رود.

این فرازهای متعدد، متنوع و متکثر از جنبه‌های گوناگون می‌تواند منشور راهبردی و نقشه راه مدیران و دست‌اندرکارانی باشد که نخست، برای هر جامعه و شهری صدق می‌کند و دوم، برای شهر مورد مخاطب ابعاد حیاتی‌تری دارد.

در این راستا می‌توان این بیانات را در زمره مطالبه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به شمار آورد و هم به عنوان چشم‌اندازی که راه روشن فردای شهر پراستعدادی همچون کاشان را به خوبی تبیین و ترسیم کرده است.

از اولویت‌های اساسی برآمده از این سخنرانی، موضوع احیای نام و بزرگداشت مفاخر، ایمان به استعداد سرشار جوانان، دشمن‌شناسی، عبرت از تاریخ سیاسی و اجتماعی و تأکید بر خودباوری و تحرک بخشی به چرخه کار به عنوان شاخص رونق حیات اقتصادی است.

ذکر این نکته لازم است که رهبر معظم انقلاب با حضور در حرم حضرت علی ابن امام محمدباقر(ع) و سایر امامزادگان و گلزار شهیدان کاشان نیز به طور عملی توسل به اهل بیت(ع) و تمسک به سلوک شهیدان و الگوهای آزادگی را راه سعادتمندی و عاقبت به خیری معرفی کرده‌اند.

اینک در بیستمین سال این سفر تاریخی که به نوعی پاسداشت مقام مفاخر دینی این شهر و بزرگداشت نقش آفرینی‌های مردم این سامان در طول تاریخ است، ضرورت دارد که نگاه ویژه‌تر و متعهدانه‌تری از سوی مسوولان شهری، استانی و کشوری نسبت به کاشان با هویت و با اصالت وجود داشته باشد و خدمت‌رسانی در تراز دارالمومنین صورت گیرد.

تمرکز بر کلید واژه‌ها و تحلیل‌های موشکافانه بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در سفر تاریخی به کاشان به روشنی گویای شأنیت و جایگاه برجسته این خطه در جغرافیای سیاسی، اجتماعی و تاریخی ایران است و آینده این سپهر پرفضیلت و معنویت در انتظار ارتقای کیفیت برنامه ریزی، اجرایی، ساختاری و مدیریتی است تا سخنان و اشاره‌های معظم‌له در باب کاشان و افتخاراتش، همچنان سرفصل کتاب خدمتگزاری تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران صیانت از ارزش‌ها و مواریث علمی و استعدادهای خدادادی منطقه کاشان و آران و بیدگل قرار گیرد.

برچسب‌ها مقام معظم رهبری سفر استانی کاشان آران وبیدگل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مقام معظم رهبری سفر استانی کاشان مقام معظم رهبری سفر استانی کاشان آران وبیدگل رهبر انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۵۶۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه قرآنی و تفسیری رهبر معظم انقلاب با سخن و کلام ایشان عجین است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری ظهر چهارشنبه در کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه ای و اجلاسیه اساتید معارف اسلامی سراسر کشور گفت: خداوند قرآن کریم را به گستره فراگیر همه زمان‌ها تا روز قیامت نازل کرده و امام هادی علیه السلام نیز در این خصوص فرمودند تازگی و طراوت قرآن کریم به دلیل آن است که خداوند این کتاب را تنها برای زمان و مردم خاصی نازل نکرده است.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: باید از تمام افرادی که در برپایی کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه ای تلاش کردند قدردانی کرد و امام راحل و مقام معظم رهبری همواره بر این موضوع تاکید داشتند که باید در قرآن تامل و تدبیر کرد که در این صورت کلام وحی در انسان نفوذ کرده و اثر بخش خواهد بود.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در موضوعات مختلف رویکرد قرآنی دارند که البته این امر در قبل و بعد از انقلاب اسلامی متفاوت بوده و تفسیر آیات بر اساس شرایط هر دوره بوده است.

وی تاکید کرد: شیوه تفسیری آیت الله خامنه ای اجتهادی و قرآن به قرآن و مبتنی بر روایات و خرد و عقل است که برخی پژوهشگران نکات ظریفی در خصوص روش تفسیری رهبر معظم انقلاب بیان کرده اند.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: تدبیر و تامل در کلام وحی پیش از تلاوت آن دارای اهمیت است که در این راستا توجه به محکمات در کنار مشابهات باید مورد توجه کرد.

آیت الله حسینی بوشهری عنوان کرد: تفسیر قرآن کریم باید به نحوی باشد تا همگان آن را فهم و درک کنند و باید موضوعات مختلف اجتماعی مورد توجه باشد و صرفاً به احکام پرداخته نشود و رویکرد هدایتی و تربیتی در این عرصه مورد توجه باشد.

امام جمعه قم با بیان اینکه قرآن نسخه شفابخشی برای بشریت است افزود: تامل در قرآن کریم موجب خواهد شد زنگار از دل انسان برداشته شود و بستر لازم برای هدایت انسان فراهم گردد که در این صورت آدمی مشمول رحمت الهی نیز خواهد شد.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: نگاه قرآنی و تفسیری رهبر معظم انقلاب با سخن و کلام ایشان عجین است و در هر بیان ایشان از معارف قرآنی نشانه‌های دیده می‌شود.

کد خبر 6094253

دیگر خبرها

  • امام جمعه قم: در اسرائیل تظاهرکنندگان تصویر رهبر انقلاب را حمل کردند و شعار دادند ما را از دست نتانیاهو نجات دهید
  • برخورد وحشیانه آمریکا با دانشجویان حامی غزه چهره واقعی آنها را نشان داد
  • برنامه‌های بزرگداشت سالروز سفر مقام‌ معظم رهبری به کردستان
  • شاهکار رهبر انقلاب در تفسیر قرآن
  • رهبر معظم انقلاب: جوانان باید منطق شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر رژیم صهیونیستی» را بدانند
  • چهره فقاهت و قرآنی رهبر انقلاب به جهان معرفی می‌شود
  • دیدار ۴۰ معلم از خراسان جنوبی با رهبر معظم انقلاب اسلامی
  • اینفوگرافیک/محور بیانات رهبر انقلاب در دیدار معلمان
  • اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب تبیین و نشر داده شود
  • نگاه قرآنی و تفسیری رهبر معظم انقلاب با سخن و کلام ایشان عجین است