Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@16:15:25 GMT

فیلمساز کرمانی و امید کسب جایزه اسکار

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۶۱۳۷۶

فیلمساز کرمانی و امید کسب جایزه اسکار

به گزارش ایرنا امیر پذیرفته کارگردان، بازیگر و فیلمساز متولد ۱۳۷۱ و اهل شهرستان رفسنجان صاحب افتخاری بزرگ شد و آن راهیابی فیلم کوتاه داستانی کپسول برای جایزه اسکار است؛ این اتفاق برای نخستین بار است که فیلم کوتاهی از ایران برای داوری جایزه اسکار انتخاب می شود.

بخش هایی از فیلم کپسول در روستاهای داوران و دره جوز از توابع رفسنجان تصویربرداری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارگردان جوان رفسنجانی پیش از این نیز با ساخت مستند «دلندروا» با موضوع شرح زندگینامه مادر یکی از شهدای غدیر(شهادت شماری از نیروهای سپاه در سانحه هواپیما در سال ۱۳۸۱ در کرمان) ، منتخب شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، چهاردهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت و جشنواره منطقه‌ای انجمن سینمای جوانان (سروناز) شده بود.

پذیرفته فیلمساز رفسنجانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره کسب این موفقیت و رویای دریافت اسکار گفت؛ وی اظهار داشت: فیلمنامه فیلم کپسول را قبل از شیوع کرونا نوشتم، اما تولید فیلم به واسطه این بیماری به تاخیر افتاد تا اینکه سال گذشته کار را در روستاهای اطراف شهر رفسنجان شروع کردیم و فیلمبرداری هشت روز به طول انجامید.  

وی افزود: جرقه موضوع فیلم مشاهده اتفاقاتی است که در کودکی و گذشته رخ داده و کپسول یکی از همین اتفاقات را روایت می کند؛ داستان کودکی است که تلاش دارد به همراه بقیه دوستان خود فوتبال بازی کند، اما در این راه به موانعی بر می خورد.

پذیرفته با بیان اینکه تهیه کنندگی فیلم کپسول را خودم بر عهده داشتم اظهار داشت: فیلم با حمایت انجمن سینمای جوانان ایران دفتر رفسنجان و با مشارکت باشگاه فرهنگی ورزشی صنعت مس رفسنجان تولید شده است.

وی تاکید کرد: انتظار راهیابی فیلمم به رقابت جایزه اسکار را داشتم و به طور کلی هر کس در مسابقه ای شرکت می کند، برای اول شدن می رود و حتی برای بردن جایزه اسکار فیلم کوتاه هم امید زیادی دارم تا مردم شهر و کشورم را خوشحال کنم.

کارگردان فیلم کپسول علاقه مندی  خود را به دنیای هنر از زمان کودکی می داند و تاکید می کند: در دوران دبستان حضور فعالی در جشنواره های تئاتر داشتم که این علاقه تا دوران دبیرستان و دانشگاه همینطور ادامه پیدا کرد و تحصیلات دانشگاهی هم در زمینه بازیگری تئاتر و مقطع لیسانس است.

وی گفت: پس از ساخت فیلم کارگردانی و بازیگری تئاتر را انجام می دادم، بازیگری و کارگردانی خیلی به همدیگر نزدیک هستند و دوست دارم در هر ۲ بخش فعالیت کنم.

پذیرفته درباره مراحل راهیابی فیلم کوتاهش به جایزه اسکار نیز گفت: پس از اینکه فیلم در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران نمایش داده شد که موفق شد جایزه بزرگ بخش مسابقه سینمای بین‌الملل را بگیرد و به اسکار ۲۰۲۲ معرفی شود.

وی افزود: پس از شنیدن خبر انتخاب فیلمم خوشحال شدم که زحمات یکساله تولید فیلم کپسول به بار نشست و افتخاری برای رفسنجان، استان کرمان و کشورم بود و در صورتی که مشکلی پیش نیاید و فیلمم در مرحله نهایی حضور پیدا کند، در مراسم اسکار حضور پیدا می کنم.  

کارگردان جوان رفسنجانی بیان کرد: فیلم کپسول علاوه بر موفق شدن در جشنواره فیلم بین المللی کوتاه تهران، از سوی چند جشنواره دیگر هم پذیرفته شده است که بزودی رسانه ای می شود و پخش بین‌المللی این فیلم کوتاه را مدیا کیاست برعهده دارد.

مهمترین مانع پیش روی فیلمسازان

وی تصریح کرد: استعدادهای زیادی در استان کرمان بویژه در شهرستان رفسنجان مشغول فعالیت در زمینه فیلمسازی هستند که موفقیت ها و جوایز زیادی هم در عرصه های داخلی و بین المللی پیدا کرده اند اما مهمترین مانع سر راه فعالیت این هنرمندان مشکلات مالی و نبود بودجه ای خاص برای فیلمسازی است.

پذیرفته ادامه داد: خود من هم در جریان ساخت فیلم کپسول اصلی ترین دغدغه ام مساله تهیه بودجه فیلم بود و شاید اگر حامی مالی نبود در اتمام فیلم با مشکل روبه رو می شدم؛ در یک کلام هنرمندان به سختی در حال کار هستند.

پذیرفته ادامه داد: دیگر چالش مهم بر سر راه فیلمسازی در استان کرمان نبود تجهیزات فنی مناسب و حرفه ای است و همین مساله کار را سخت می کند، خود من هم برای ساخت فیلم کپسول از گروه حرفه ای خارج از استان استفاده کردم تا به استاندارد های مورد نظرم برسم.

وی با بیان اینکه ساخت فیلم کوتاه مقدمه و پیش نیاز فیلم بلند و نیمه بلند است افزود: معمولا فیلم کوتاه برای مخاطبان کمتر شناخته شده، اما در سال های اخیر حرکت های خوبی برای نمایش و معرفی فیلم های کوتاه در کشور انجام شده است و شاهد اکران خصوصی فیلم های کوتاه هستیم.

کارگردان فیلم کوتاه کپسول تصریح کرد: اکران فیلم های کوتاه در گروه هنر و تجربه و نمایش در پلتفرم های فضای مجازی فرصت بسیار خوبی برای علاقه مندان و مردم با هدف آشنایی با فیلم کوتاه پدید آورده است تا این حوزه مهم از هنر هفتم بیش از پیش شناخته و رونق گیرد.

وی تاکید می کند: هر فیلمسازی چه کوتاه و چه بلند دوست دارد فیلمش بدرخشد و مورد توجه مخاطبان قرار گیرد و اینجا باید از تک تک عوامل سپاس و قدردانی خود را اعلام کنم که باعث موفقیت فیلم کپسول شدند.

پذیرفته درباره داستان فیلم و شکل گیری ایده مخالفت یک پدر با استعداد فرزندش در زمینه فوتبال گفت: این مشکلات در شهرستان ها وجود دارد و آنها را دیده ام؛ فیلمنامه های من براساس تجربه هایم بوده است که شخصا مشاهده کرده ام؛ من پدرانی را دیده ام که می گفتند چرا درس می خوانید، به سراغ مکانیکی و یادگرفتن کار بروید.

وی با بیان اینکه کپسول داستان زندگی شخصی خودش نیست افزود: آنچه در فیلم هایم ساخته ام از دل آدم هایی بیرون می آید که با آنان زندگی کرده ام.

بابک نوری، ندا حسینی، میلاد ترقی خواه، سید محمدرضا حسینی، عباس باقری، سعید جندقی، علی آخوندی و آسمان بابک خدادادی در فیلم کپسول ایفای نقش می‌کنند.

عوامل اصلی فیلم کوتاه کپسول عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: داود محمدی، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: علی غیاثی، دستیار کارگردان: مهیار صیفوری، منشی صحنه: سمانه اسکندری، تدوین: شیدا گرجی، مدیر صدابرداری: سلمان، طراحی و ترکیب صدا: حسین قورچیان، طراح صحنه و لباس: الهام خدابنده لو، اصلاح رنگ و نور: پویان آقابابایی، طراح گریم: هانی گلشاهی، موسیقی: حامد اشرفی، مدیر تولید: احمدرضا فداکار، جانشین تولید: سعید طباطبایی، عکاس: سیمین محیط، طراح پوستر: آیه فیلی، ساخت تیزر: امید میرزایی، مترجم: حسن شرف الدین، مدیر رسانه ای و روابط عمومی: بهناز شریفی.

نخستین مراسم اسکار در روز پنجشنبه، ۱۶ مه ۱۹۲۹ در هتل روزولت در هالیوود کالیفرنیا برگزار شد و مراسم اسکار ۲۰۲۲ قرار است در تاریخ ۲۷ مارس ۲۰۲۲ برابر با  هفت فروردین ۱۴۰۱ در سالن تئاتر دالبی شهر لس آنجلس برگزار شود.

 اصغر فرهادی کارگردان مشهور کشورمان ۲ بار با فیلم های جدایی نادر از سیمین و فروشنده جایزه اسکار را برای سینمای ایران به ارمغان آورده است.

برچسب‌ها کرمان رفسنجان آکادمی اسکار فیلم کوتاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرمان رفسنجان آکادمی اسکار کرمان رفسنجان آکادمی اسکار فیلم کوتاه جایزه اسکار بین المللی فیلم کپسول فیلم کوتاه ساخت فیلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۶۱۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امداد رسانی و نجات جوان کرمانی پس از سقوط در ارتفاعات

  به گزارش خبرگزاری صداوسیمای کرمان ، معاون سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان از نجات یک جوان ٣٣ ساله که پس از سقوط در لبه یک پرتگاه در ارتفاعات کوه‌های صاحب‌الزمان(عج) کرمان دچارحادثه شده بود خبرداد.

جمشید حسین‌خانی گفت: پس از اعلام سقوط فردی از ارتفاعات کوه‌های صاحب‌الزمان (عج) به ستاد فرماندهی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی آتش نشانی کرمان، بلافاصله گروه امداد کوهستان سازمان آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام شد.

وی افزود: در ادامه، با همکاری نیروهای جمعیت هلال‌احمر شهرستان کرمان و عوامل اورژانس حاضر در محل حادثه، عملیات انتقال و نجات مصدوم به‌صورت تخصصی آغاز شد.

حسینخانی، تصریح کرد: تیم تخصصی امداد و نجات سازمان آتش‌نشانی از ارتفاع، در کمترین زمان به محل سقوط فرد حادثه‌دیده که در لبه یک پرتگاه به ارتفاع ٣٠ متر بود رسیدند و پس از تثبیت، فرد حادثه‌دیده را به صورت تخصصی به پایین کوه و محل استقرار آمبولانس منتقل کرده و به عوامل اورژانس تحویل دادند.

وی، با بیان اینکه شهروندان هنگام رفتن به کوه تجهیزات و کفش مناسب به‌همراه داشته باشند افزود: باید با برنامه قبلی و با رعایت نکات ایمنی در کوه، به پیمایش و حرکت اقدام کنند و با برنامه‌ریزی دقیق در زمان‌بندی، از هرگونه اقدامی که احتمال بروز حادثه و ریسک دارد پرهیز شود.

دیگر خبرها

  • بازیگر ارباب حلقه‌ها درگذشت
  • برنارد هیل کاپیتان «تایتانیک» از دنیا رفت
  • «له له» جایزه جشنواره هیوستون را گرفت
  • اسکار آلمان برندگانش را شناخت/ «مردن» لولای ۲۰۲۴ را برد
  • یک جایزه دیگر برای مل بروکس/ پیبادی تجلیل می‌کند
  • مستند کوتاه ایرانی «با قید محرمانگی» در اوبرهاوزن آلمان
  • امداد رسانی و نجات جوان کرمانی پس از سقوط در ارتفاعات
  • فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره شورت شورتز ژاپن/ رونمایی از پوستر فیلم
  • حضور فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
  • برندگان اسکار ایتالیا معرفی شدند/ «من کاپیتان» درخشید