Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-06@19:08:35 GMT

باقری نقطه شروع دور بعدی مذاکرات وین را اعلام کرد

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۶۱۴۶۷

باقری نقطه شروع دور بعدی مذاکرات وین را اعلام کرد

باقری‌کنی در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا در لندن این مطلب را در پاسخ به پرسشی درباره اصرار طرف‌های غربی برای ادامه مذاکرات وین از نقطه‌ای که در دور ششم به پایان رسید مطرح کرد و بیان داشت: به نظر من مساله روشن است. ریشه مساله‌ای که ما درباره‌اش صحبت می کنیم نقض توافق توسط آمریکایی‌ها، نقض قطعنامه توسط آمریکایی ها، بازگرداندن تحریم‌ها توسط آمریکایی‌ها و اعمال تحریم‌های جدید توسط آمریکایی‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران در توافق بوده و هست، پایبند به توافق بوده و در حال حاضر هم پایبند است. از این جهت مساله ای که باید در مرحله اول به آن رسیدگی شود موضوع لغو تحریم‌های غیر قانونی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که «آمریکا به عنوان طرف نقض کننده برجام برای بازگشت به این توافق و رفع تحریم‌ها اعلام آمادگی کرده و ایران هم تاکید دارد که در صورت رفع موثر و قابل راستی آزمایی تحریم‌ها به اجرای کامل تعهداتش باز می‌گردد. مشکل کار کجاست؟»، بیان داشت که این پرسش را باید طرف آمریکایی پاسخ دهد.

وی خاطر نشان کرد: مساله اصلی لغو تحریم‌های غیر قانونی است و بازگشت آمریکا به برجام مساله بعدی است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه اظهارکرد: اصل موضوع، لغو تحریم‌های غیر قانونی است که توسط آمریکایی‌ها اعمال شده و باید در دستور کار (مذاکرات) باشد.

دیدار با مقام‌های انگلیس دیدگاه دوکشور را یک گام به جلو سوق داد

علی باقری پنجشنبه شب همچنین درخصوص دیدار با مقام های وزارت خارجه انگلیس گفت:‌ من امروز با چند تن از مقام های وزارت خارجه انگلیس در حوزه منطقه، روابط دو جانبه و امور سیاسی دیدار داشتم. تقریبا حدود پنج ساعت گفت‌ وگوی پیوسته‌ای انجام شد. دامنه این مباحث از روابط دو جانبه شروع شد و به بحث‌های منطقه‌ای و همین طور موضوعات مربوط به مذاکراتی که پیش رو داریم کشیده شد.

وی افزود: در همه این بحث ها دو طرف نگاه خودشان را مطرح کردند و ارزیابی من از این جلسات مثبت است، مذاکرات جدی انجام شد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه عنوان کرد: با توجه به اینکه ما مدتی است گفت وگویی را با این جامعیت بین مقام‌های وزارت خارجه دو کشور نداشتیم، فکر می کنم مذاکرات امروز در واقع گام رو به جلویی بود برای نزدیک تر شدن دیدگاه‌های مقام های سیاسی ایران و انگلیس.

درباره نحوه دریافت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی انگلیس به جمع بندی نرسیده‌ایم

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در مذاکرات با طرف انگلیسی پیرامون بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی این کشور به ایران گفت‌ وگو و پیشرفتی صورت گرفت، گفت: بله، در واقع مدتی است که این مساله برای تادیه بدهی دولت انگلیس به جمهوری اسلامی ایران بحث‌هایی بین دو طرف جریان دارد. در تهران هم چندین جلسه که من در آن حضور داشتم این مساله مطرح بود و امروز هم این بحث مطرح شد.

معاون وزیر خارجه بیان داشت: اصل موضوع بدهی، اصل پرداخت بدهی و اصل مبلغ بدهی مورد توافق دو طرف است فقط نکته‌ای که باعث شده این بدهی تادیه نشود، روش پرداخت است که در این مورد طرفین در حال رایزنی هستند.

وی با بیان اینکه طرف انگلیسی گزینه‌ها و شیوه‌هایی را درخصوص نحوه پرداخت این بدهی مطرح کرده است، افزود:‌ هنوز در این رابطه به جمع بندی نهایی نرسیدیم و قرار است بحث را به تهران که برگشتم، ادامه بدهیم و امیدوارم در آینده نزدیک به جمع بندی نهایی برسیم.

تا رسیدن به سطح عادی روابط با انگلیس فاصله داریم

باقری در پاسخ به این پرسش که برخی اقدام‌های دولت انگلیس از جمله توصیه مسافرتی وزارت امور خارجه این کشور که به شهروندان توصیه کرده تنها در شرایط اضطراری به ایران سفر کنند مغایر روح عادی سازی روابط تجاری دو کشور است و آیا در این رابطه با طرف‌های انگلیسی بحث شد بیان داشت که در جلسات امروز «در مورد طیفی از موضوعات بحث شد، ولی به نظر من تا این سطح که ما بتوانیم روابط را به سطح عادی و معمولی برسانیم فاصله داریم.»

تاکنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان اعضای برجام برای رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت جو بایدن اعلام کرده که هیچگونه ضمانتی درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام نمی‌دهد.

او هفته پیش در بیانیه مشترک با رهبران انگلیس، آلمان و فرانسه بدون اشاره به خروج یکجانبه کاخ سفید از این توافق ادعا کرد مادامی که ایران به تعهداتش ذیل برجام پایبند باشد، واشنگتن هم متعهد می‌ماند.

ایران و گروه ۱+۵ شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) به توافقی جامع دست یافتند که براساس آن ایران برخی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کرد و در مقابل تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران تعلیق شد و چند ماه بعد شورای امنیت با تصویب قطعنامه اجماعی ۲۲۳۱ (۲۰۱۵ ) برجام را تایید کرد.

پس از پایان ریاست جمهوری باراک اوباما، دونالد ترامپ رئیس جمهوری تندروی آمریکا در  ۸ مه ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت۱۳۹۷) فرمانی را امضا کرد که براساس آن آمریکا از توافق بین المللی و چندجانبه برجام بطور یکجانبه خارج و تحریم‌های هسته‌ای ایران که بر اساس برجام تعلیق شده بود، طی یک دوره زمانی بازگشت.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران هفته پیش اعلام کرد که در تماس تلفنی با انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در برگزاری مذاکرات وین در هشتم آذر به توافق رسیده‌اند. وی در گفت‌ وگو با ایرنا هدف از این مذاکرات را لغو تحریم‌های غیرقانونی توصیف و تصریح کرد که این یک خواست «منطقی» است./ ایرنا

منبع: فردا

کلیدواژه: معاون وزیر خارجه مذاکرات وین بدهی انگلیس به ایران جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکایی ها وزیر امور خارجه لغو تحریم هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۶۱۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از پیشرفت در مذاکراه تا ضرب‌الاجل اسرائیل/ گفتگو در مرز خوش‌‎بینی و بدبینی جریان دارد

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، شنبه می‌تواند روز سرونوشت‌‎سازی در مسیر حصول توافق آتش‌بس در غزه باشد. همزمان با حضور رئیس سیا در قاهره، هیئتی از حماس هم به این شهر رفته و زمزمه‏‌هایی از پیشرفت در مذاکرات به گوش می‏‌رسد. با این حال، آنگونه که از گزارش‌ها برمی‌آید، «یحیی السنوار» از رهبران جنبش حماس در غزه، اصلاحیه‌ای بر پیشنهاد‌های میانجی‎گران وارد کرده و قرار است این اصلاحیه در نشست امروز قاهره به بحث گذاشته شود.

السنوار هشدار داده که پیشنهاد آتش‏‌بس را در صورتی‌که شامل «مسیری معتبر برای پایان دادن به جنگ در غزه نباشد، نخواهد پذیرفت».

در حال حاضر، دوقطبی بدبینی و خوش‌بینی درباره حصول توافق همچنان بر فضای مذاکرات حاکم است. بدبینی بابت اینکه حماس خواهان پایان جنگ است و رژیم صهیونیستی این موضوع را نمی‌‎پذیرد؛ خوش‌بینی بابت اینکه طرفین به‌رغم همه انکارها، همچنان حاضر به ادامه چانه‌‏زنی برای برون‌رفت از بن‌بست موجود هستند.


تازه‌‎ترین اخبار درباره آتش‌‎بس را در اینجا بخوانید:


*عضو ارشد حماس: توپ در زمین آمریکا است

«محمود مرداوی» از رهبران جنبش حماس در اظهاراتی گفت که رژیم صهیونیستی به دلایل سیاسی داخلی هنوز نتوانسته است تصمیم لازم برای رسیدن به توافق آتش‌بس را اتخاذ کند.

مرداوی افزود: موضع (رژیم) اسرائیل در صورت جدی بودن در مسیری که به توافق منتهی می‌شود، روز شنبه آزمایش خواهد شد.

این عضو ارشد حماس همچنین درباره نقش آمریکا برای فشار آوردن به رژیم صهیونیستی برای پذیرش آتش بس نیز گفت: نیاز است که آمریکا بنیامین نتانیاهو را تحت فشار قرار دهد تا تصمیمی سیاسی بگیرد که منجر به توافق شود؛ چراکه توپ در زمین آمریکا است و تقاضا ساده است؛ اعمال فشار بیشتر.

مرداوی افزود: بدون فشار آمریکا بر رژیم صهیونیستی این دور از مذاکرات نیز بدون نتیجه خواهد بود و در همه موارد دلیل شکست، لجاجت نتانیاهو بوده است.

*ادعای مقام آمریکایی درباره پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس

یک مقام آمریکایی در گفتگو با «رویترز» مدعی شد که در روند مذاکرات درباره برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی اسرای اسرائیلی که در پایتخت مصر در حال برگزاری است، پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، مدعی شد که اگرچه پیشرفت‌هایی در این مذاکرات به دست آمده، اما دولت آمریکا هنوز منتظر رسیدن اخبار بیشتر در این خصوص است.

*اسرائیل یک هفته به حماس فرصت داد؟!

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی درباره روند مذاکرات آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و حماس، مدعی شد: (رژیم) اسرائیل یک هفته به حماس فرصت داد تا بین گزینه‌های توافق بر سر آتش‌بس یا آغاز حمله زمینی به رفح، یکی را انتخاب کند.

در ادامه گزارش این رسانه آمریکایی، آمده است: تازه‌ترین پیشنهاد (رژیم) اسرائیل شامل برقراری یک دوره آتش‌بس ۴۰ روزه در ازای آزادی تا حداکثر ۳۳ اسیر اسرائیلی است.

براساس گزارش وال استریت ژورنال، رهبری سیاسی حماس در خارج از نوار غزه تازه‌ترین پیشنهاد رژیم صهیونیستی را دریافت کرده و انتظار می‌رود این پیشنهاد در سفر اخیر هیئت فلسطینی به قاهره، به بحث گذاشته شود.

این گزارش در حالی منتشر شده است که عزت الرشق یکی از اعضای ارشد جنبش حماس پیش‌تر در اظهاراتی تأکید کرد که حماس تاکنون هیچ پاسخی به جوابیه رژیم صهیونیستی درباره مذاکره برای تبادل اسرا نداده و همچنان در حال بررسی این جوابیه است.

*سفر هیئت حماس به قاهره

حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیئتی از این جنبش امروز شنبه برای ادامه مذاکرات آتش‌بس در غزه وارد قاهره می‌شود.

حماس افزوده است: ما بر روحیه مثبتی که هنگام بررسی طرح پیشنهادی اخیر برای آتش‌بس در غزه نشان دادیم، تاکید می‌کنیم.

این جنبش فلسطینی در ادامه این بیانیه تاکید کرد که ما و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطین بر رسیدن به توافقی که به توقف جنگ، خروج نیرو‌های اشغالگر از غزه و بازگشت آوارگان به خانه‌های خود منتهی شود، مصمم هستیم.

در همین رابطه یک مقام فلسطینی به المیادین گفت که «خلیل الحیه» ریاست هیئت حماس در سفر به قاهره را برعهده دارد.


*موافقت اولیه حماس با طرح پیشنهادی مصر

یک منبع مسئول در جنبش حماس در گفتگو با تارنمای العربی الجدید اعلام کرد که قاهره توانسته به یک نسخه قابل قبول و رضایت‌بخشی در مورد طرح آتش‌بس در غزه دست یابد و آن را به حماس و رژیم صهیونیستی ارائه داده است.

منبع مذکور اشاره کرد که حماس موافقت اولیه خود را با این طرح اعلام کرده و خواستار ضمانت‌های واضح آمریکا در مورد آن شده است.


*سفر مدیر سیا به مصر با دستورکار آتش‌بس در غزه

مقام‌های امنیتی مصر خبر دادند که «ویلیام برنز» مدیر سیا به منظور برگزاری نشست‌هایی درباره آتش‌بس و تبادل اسرا میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی وارد قاهره شده است.

مصر به همراه قطر رهبری تلاش‌ها برای میانجیگری بین حماس و رژیم صهیونیستی به منظور حصول آتش‌بس و تبادل اسرا را برعهده گرفته‌اند.

انتهای پیام/

مریم خرمائی

دیگر خبرها

  • حماس با پیشنهاد آتش بس موافقت کرد/ توپ در زمین اسرائیل!/ آمریکا: در حال بررسی پاسخ حماس هستیم
  • نامه تاج به وزیر: لیگ بعدی را شروع نمی‌کنیم!
  • سرکوب در دانشگاه، مذاکره در قاهره
  • نخستین واکنش یحیی السنوار به پیشنهاد مطرح شده در قاهره برای توافق
  • حماس: پیشنهاد جدید در مذاکرات قاهره بهتر از قبل است/ نتانیاهو مانع توافق می‌شود
  • حماس: پیشنهاد توافق کنونی بهتر از پیشنهادهای قبلی است
  • طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات
  • بلینکن: توافق آتش‌بس باید برای حماس یک «تصمیم آسان» باشد
  • از پیشرفت در مذاکراه تا ضرب‌الاجل اسرائیل/ گفتگو در مرز خوش‌‎بینی و بدبینی جریان دارد
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق