Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیلوفر معترف متخصص ناباروری زنان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا افزود: سبک زندگی به راحتی و بدون صرف هزینه سنگین قابل اصلاح است و با تصحیح آن می توان علاوه بر داشتن بدنی سالم، قدرت باروری بهتری هم داشت.

وی به هموطنانی که قصد فرزندآوری دارند توصیه کرد که زمان ازدواج را به سنین بالاتر موکول نکنند، وزن خود را در محدوده مناسب نگه دارند و از رفتارهای پر خطر جنسی و مصرف الکل و سیگار اجتناب کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فلوشیپ ناباروری تاکید کرد: این افراد همچنین باید خواب و استراحت کافی داشته باشند و استرس و تنش های جسمی و روحی را از خود دور کنند.

وی ادامه داد: فعالیت مستمر ورزشی و تغذیه مناسب شامل استفاده از میوه و سبزیجات تازه و ماهی و کاهش مصرف چربی های اشباع شده، گوشت قرمز، چای و قهوه را در برنامه خود قرار دهند.

معترف در پاسخ به این سوال که آیا سبک زندگی چه مقدار بر ناباروری موثر است، گفت: سبک زندگی فاکتوری مهم و موثر بر سلامت عمومی و به تبع آن بر سلامت باروری است.

وی در پاسخ به سوال دیگری که آیا روی آوردن به زندگی صنعتی سبب ناباروری بیشتر در زنان و مردان می شود، گفت: تعداد زوجین نابارور به خصوص در جوامع صنعتی در سال های اخیر افزایش پیدا کرده است.  

این متخصص ناباروری زنان افزود: قطعا سبک زندگی مدرن امروزی و تغییرات محیطی بر این افزایش شیوع ناباروری تاثیر گذار بوده است. با صنعتی شدن جوامع بسیاری از ابعاد سبک زندگی به سمت ناسالم تر شدن تغییر پیدا کرده است.  

فلوشیپ ناباروری افزود: در این جوامع معمولا به دلیل مشغله شغلی و تحصیلی سن ازدواج بالاتر رفته، تغذیه افراد ناسالم تر شده، کم تحرکی و شیوع چاقی افزایش یافته و افراد بیشتر در معرض آلودگی هوا و استرس های شغلی و محیطی قرار دارند که همگی آثار مخربی بر قدرت باروری و سلامت افراد دارند.

وی با بیان اینکه نوع زندگی روستایی و آداب و رسوم در بین آنان چه تاثیری بر قدرت باروری این افراد دارد، گفت: در سبک زندگی روستایی افراد معمولا در سنین پایین تر ازدواج می کنند، استرس و تنش کمتر و فعالیت بدنی مستمر روزانه بیشتر و تغذیه سالم تری دارند و کمتر از غذاهای فرآوری شده و بیشتر از مواد ارگانیک و تازه استفاده می کنند که همگی آثار مثبتی بر سلامت و قدرت باروری آنان دارند.

معترف ادامه داد: تنها نکته منفی در روستاها، استفاده از علف کش ها و سموم دفع آفات توسط کشاورزان است که می تواند آثار مخربی بر سلامت و قدرت باروری داشته باشد.  

وی افزود: با رعایت موازین ایمنی و پوشاندن صورت و بدن و وجود تهویه مناسب در زمان استفاده از این مواد، می توان از فرد حفاظت کرد.

برچسب‌ها پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ابن‌ سینا ناباروری جهاد دانشگاهی سبک زندگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ابن سینا ناباروری جهاد دانشگاهی پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ابن سینا ناباروری جهاد دانشگاهی سبک زندگی قدرت باروری سبک زندگی بر سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۶۲۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از چه سنی به بعد جزو افراد پیر محسوب می‌شویم؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، طبق پژوهشی که نتیجه آن در مجله انجمن سالمندی آمریکا منتشر شد، افراد در اواسط دهه ۶۰ سالگی معتقدند که پیری از ۷۵ سالگی شروع می‌شود، در حالی که افراد مسن‌تر فکر می‌کنند سن پیری دیرتر از این شروع می‌شوند.

بیشتر بخوانید: غذاهای مفیدی که بدن را در برابر بیماری‌ها قوی می‌کنند

این تحقیق که در مجله روانشناسی و سالمندی انجمن روانشناسی آمریکا منتشر شد، داده‌های ۱۴ هزار شرکت‌کننده در یک نظرسنجی سالمندی در آلمان را بررسی کرد که درباره پیری به‌عنوان مرحله‌ای از زندگی مطالعه می‌کرد. تاریخ تولد شرکت‌کنندگان بین سال‌های ۱۹۱۱ و ۱۹۷۴ بود و از سن ۴۰ تا ۸۵ سالگی به این مطالعه وارد شده بودند.

شرکت‌کنندگان طی ۲۵ سال، هشت بار درک خود را از سالمندی گزارش کردند. آن‌ها هر چهار تا پنج سالی که می‌گذشت، آغاز سن پیری را یک‌ سال دیرتر از بار قبل اعلام کردند. شرکت‌کنندگانی هم که زودتر یعنی بین سال‌های ۱۹۱۱ تا ۱۹۳۵ به دنیا آمده بودند، در مقایسه با افرادی که بعد از ۱۹۳۵ متولد شده‌ بودند، فکر می‌کردند که پیری زودتر آغاز می‌شود.

«مارکوس وتشتاین»، نویسنده ارشد این مطالعه و روانشناس دانشگاه هومبولت برلین، گفت: درک و تصور ما از پیری در گذر زمان به‌وضوح تغییر می‌کند. افرادی که امروز در سنین میانسالی‌ هستند یا افراد مسن‌تر باور دارند که سن پیری آنها دیرتر از همسالانشان در ۲۰ سال پیش است.

به گفته وتشتاین، این تغییر تا حدودی به بالا رفتن سطح امید به زندگی در افراد برمی‌گردد. امید به زندگی در آلمان حدود ۸۱ سال است که از ۷۱ سال در ۱۹۷۴ بیشتر شده است. همچنین بسیاری از مردم برای مدت طولانی‌تر یک زندگی همراه با سلامتی دارند.

وتشتاین می‌گوید: افرادی که احساس جوانی می‌کنند، معتقدند پیری دیرتر شروع می‌شود.

شرکت‌کنندگانی که تنهاتر بودند، بیماری‌های مزمن داشتند یا از سلامتی کامل برخوردار نبودند، بیشتر بر این تصور بودند که پیری زودتر آغاز می‌شود. زنان هم فکر می‌کردند که سن پیری در مردان حدود ۲.۴ سال دیرتر آغاز می‌شود.

با این حال برخی کارشناسان می گویند این نتایج ممکن است قابل تعمیم به کشورهای دیگر نباشد زیرا دیدگاه‌های فرهنگی درباره پیری و روند تحولات جوامع در طول زمان متفاوت است. به عنوان مثال امید به زندگی در ایالات متحده در طول همه‌گیری کووید از ۷۹ سال در ۲۰۱۹ به ۷۶ سال در ۲۰۲۱ رسید در حالی که امید به زندگی در آلمان از سال ۲۰۱۴ نسبتا پایدار بوده است.

تحقیقات قبلی نیز نشان داده بود باورهای منفی درباره افزایش سن با افزایش سطح استرس مرتبط است که به نوبه خود می‌تواند خطر حمله قلبی و سکته را افزایش دهد. برعکس افرادی که به پیری نگرشی مثبت دارند، احتمالا کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل‌ هستند و در مقایسه با افرادی که نگرش منفی درباره افزایش سن دارند، طولانی‌تر عمر می‌کنند.

همچنین افرادی که خود را جوان‌تر از سن شناسنامه‌ای‌شان می‌دانند، زوال حافظه آهسته‌تر، عملکرد شناختی بهتر و کاهش علائم افسردگی را گزارش کردند. در مقابل افرادی که خود را مسن‌تر از سن حقیقی‌شان می‌بینند بیشتر در معرض خطر مرگ‌ومیر قرار دارند.

منبع :ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1228565 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • نرخ ناباروری زنان جوان آمریکایی در حال افزایش است
  • از چه سنی به بعد جزو افراد پیر محسوب می‌شویم؟
  • از روان تا درمان
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟
  • فریز تخمک، راهی برای حفظ قدرت باروری دختران
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی
  • پیرترین پدر و مادرها کدام استان زندگی می‌کنند؟
  • ارائه بیش از ۱۰۰ خدمت رایگان برای بارداری سالم