Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فرانسه نوشت: شاهدان و سازمان‌های امدادی می‌گویند ایران هر هفته ده‌ها هزار مهاجر افغانستانی را به کشورشان باز می‌گرداند.

به گزارش عصرایران،  خبرگزاری فرانسه در مطلبی به وضعیت مهاجران و پناهجویان افغانستانی در مرز ایران پرداخت. شمار زیادی از شهروندان افغانستانی بدون ویزا و مدارک قانونی تلاش می کنند به صورت غیرقانونی و از مسیرهایی به جز گذرگاه های مرزی، وارد خاک ایران می شوند که نیروهای مرزبانی مانع از ورود آنها می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش آمده است: میلیون‌ها افغانستانی در دهه‌های اخیر از درگیری، جنگ، خشونت و اقتصاد متلاشی شده کشورشان فرار کرده و وارد خاک ایران همسایه غربی خود شده‌اند.

شرایط درگیری و فقر در افعانستان پس از تسلط طالبان در اواخر مرداد بدتر شد و خشکسالی شدید سال گذشته نیز نیمی از جمعیت افغانستان را با کمبود شدید مواد غذایی مواجه کرده است.

در این میان بسیاری ادعا می‌کنند ایران علی رغم این شرایط وخیم همچنان به عقب راندن افغانستانی ها از مناطق مرزی خود ادامه می‌دهد.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، افغانستانی های عقب رانده شده از مرزهای ایران در اردوگاه‌های بازداشتی شلوغ و کثیف نگهداری می‌شوند. برخی افغانستانی ها نیز پیشتر گفته‌اند قبل از انتقال به گذرگاه مرزی و در این اردوگاه‌های بازداشتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

"عبد الصمد" 19 ساله که قبل از اخراج از ایران در بخش ساخت و ساز  در این کشور کار می‌کرد، می‌گوید: "آنها ما را انسان نمی‌دانستند".

"صمد" در مرزهای ایران و افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفت در یک اردوگاهِ محل نگهداری مهاجران افغانستانی از سوی مسئولان اردوگاه مورد ضرب و شتم قرار گرفته زیرا پولی برای پرداخت هزینه دیپورت (اخراج) خود از ایران نداشته است.

ایران هر روزه هزاران مهاجر افغان را به رغم خطر قحطی به افغانستان تحت حاکمیت طالبان باز می‌گرداند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

او گفت: "دست‌های ما بستند، چشمان ما را با پارچه بستند و به ما توهین کردند".

سازمان بین المللی مهاجرت می‌گوید از ابتدای سال جاری حدود یک میلیون افغانستانی از ایران به افغانستان بازگردانده شده‌اند. تنها 28 هزار افغانستانی در هفته آخر اکتبر از ایران به افغانستان فرستاده شده اند.

"آنتونیو ویتورینو" مدیر کل جدید سازمان بین‌المللی مهاجرت در بیانیه‌ای گفت که افزایش بازگشت افغان‌ها به افغانستان چالش‌های پیش روی افغانستان را تشدید کرده است.

او افزود: "اکثریت افغان های اخراج شده از ایران، شکست خورده به افغانستان بازگشتند و نیاز به پشتیبانی سلامت، غذا و استراحت دارند.

تسلط طالبان بر افغانستان بحران را در این کشور تشدید کرده و باعث اختلال جریان کمک‌های بین الملل در بحبوحه خشکسالی این کشور شده است/ عکس: خبرگزاری فرانسه

 جدیدترین آمار دوره ای "سازمان بین المللی مهاجرت" بین روزهای 29 مهر تا 5 آبان (21 تا 27 اکتبر) حکایت از بازگشت 28115 افغان از ایران دارد. در سال جاری میلادی تا کنون نیز بیش از یک میلیون و 31 هزار افغان از ایران به افغانستان بازگشته اند.

آژانس مهاجرات سازمان ملل که به مهاجران نیازمند در مرزها کمک می‌کند، در ماه گذشته به خبرگزاری فرانسه گفت که حداقل 3200 کودک بدون سرپرست را در میان مهاجران گذر کرده از مرزهای ایران شناسایی و شمارش کرده است.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان (UNHCR) از تمام کشورها خواسته تا با توجه به "وضعیت بسیار ناآرام" افغانستان بازگشت اجباری افغان‌ها را متوقف کنند/ خبرگزاری فرانسه

ایران همواره اعلام کرده که از پناهجویان افغان استقبال می‌کند و کمک‌های لازم را به آنها ارائه می‌دهد.

ایران در هفته‌های اخیر محموله‌های کمکی را به کشور همسایه خود ارسال کرده است.

"مجید تخت روانچی" نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در اوایل آبان به رسانه‌های ایران گفت: "ما تقریبا بدون دریافت منابع جدید از جوامع بین الملل، میزان برادران افغان خود هستیم".

وی افزود: در حالیکه تحت تحریم‌های شدید و غیرقانونی آمریکا هستیم، علاوه بر غذا، سرپناه، دارو، آموزش؛ واکسن کووید 19 را نیز در اختیار پناهندگان قرار داده‌ایم".

به گزارش روزنامه دولتی تهران تایمز، " احمد وحیدی" وزیر کشور ایران در ماه گذشته از افغان‌ها خواست تا به ایران نیایند زیرا "ظرفیت‌های این کشور محدوداست".

او افزود با کسانی که به مرزها آمده اند با مهربانی رفتار شده است.

فراخوان حمایت از کشورهای همسایه

ایران و افغانستان 900 کیلومتر مرز مشترک دارند.

ایران میزبان یکی از بزرگترین جمعیت پناهجویان در جهان است که بیشتر آنها افغان‌هایی هستند که در 40 سال اخیر از افغانستان به ایران آمده‌اند.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان (UNHCR) می‌گوید ایران در سال 2020 به بیش از 3.4 میلیون افغان از جمله 2 میلیون مهاجر غیرقانونی و 800 هزار پناهنده افغان پناه داده است.

در اوایل هر بعدازظهر، اتوبوس‌های مملو از خانواده‌های خسته به منطقه "اسلام قلعه" افغانستان در گذرگاه مرزی با ایران می‌رسند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

سازمان ملل متحد در ماه گذشته اعلام کرد که افغانستان در آستانه یکی از بدترین بحران‌های بشری در جهان قرار دارد و بیش از نیمی از مردم این کشور با کمبود شدید مواد غذایی مواجه هستند.

ایران نیز در نتیجه تحریم‌های آمریکا به  خاطر برنامه هسته‌ای و شیوع ویرانگر کرونا با با مشکلات اقتصادی مواجه ست.

"یان ایگلاند" مدیرکل شورای پناهجویان نروژی که در هفته جاری در سفری در ایران به سر می‌برد، گفت: "نمی‌توان انتظار داشت که ایران با حمایت اندک جامعه بین الملل میزبان این همه افغان باشد".

همسایگان افغانستان از جامعه بین الملل خواسته‌اند تا برای حمایت مالی از منطقه بیشتر تلاش کنند. آنها بر این باورند چنین کمک‌های از کل جهان در برابر جریان مهاجرت حفاظت می‌کند.

ازدحام زیاد و بدون غذا

در اوایل هر بعدازظهر اتوبوس‌هایی پر از خانواده‌های خسته به منطقه مرزی "اسلام قلعه"  افغانستان در گذرگاه اصلی با ایران می‌رسند.

خبرگزاری فرانسه در شهرهای نزدیک به هرات با حدود 20 افغان بازگشته از مرز صحبت کرده است. آنها می‌گویند کسانی که پولی برای خرید "بلیت خانه" و اسکان ندارند در اردوگاه‌های بازداشتی نگه داری می‌شوند.

همسایگان افغانستان از جامعه بین الملل خواسته‌اند تا برای حمایت مالی از منطقه تلاش بیشتری کنند. آنها بر این باورند چنین کمک‌های از کل جهان در برابر جریان مهاجرت حفاظت می‌کند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

همه کسانی که حاضر به صحبت با خبرگزاری فرانسه شده‌اند حکایت‌ و تجربه‌هایی از بدرفتاری با خود داشته اند.

یکی از این مهاجران به نام مجید گفت که تلفن‌های همراه از دست بازداشت شدگان گرفته شده تا آنها نتوانند شرایط را ثبت کنند.

او گفت: این کمپ بیش از حد شلوغ است. مردم بسیار کثیف هستند و کسانی که پولی برای خرید غذا ندارند، فقط تکه‌های نان می‌گیرند".

در اولین روزهای سرد سال، افغان‌هایی که سمت وطن خود رانده شده‌اند با آینده‌ای مبهم رو به رو هستند.

عبدالصمد پس از اخراج از ایران در افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفت: "ما اینجا سرگردان خواهیم ماند. ما نمی‌دانیم چگونه پول پیدا کنیم تا به خانه‌های خود برگردیم".

 

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: خبرگزاری فرانسه سازمان ملل بین الملل افغان ها شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۶۳۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری قزوین پاسخگوی مکاتبات شورا درباره جذب نیروی غیرقانونی باشد

عضو شورای اسلامی شهر قزوین بر لزوم پاسخگویی مدیریت شهری نسبت به مکاتباتش مبنی بر جذب نیروی غیرقانونی تأکید کرد و گفت: شهرداری قزوین همچنین درباره استفاده از نیروهای بازنشسته پاسخگو باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، قاسم الله‌یاری امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در جلسه علنی شورای شهر در طرح دیدگاه خود پیرامون لایحه دریافت تسهیلات از بانک شهر برای تکمیل پروژه‌های عمرانی اظهار کرد: دریافت تسهیلات اتفاق خوبی است که می‌تواند منجر به تکمیل و بهره‌برداری بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام شود.

وی افزود ضرورت دارد تا به مانند دیگر کلان‌شهرها بتوانیم از ظرفیت بانک شهر برای اخذ تسهیلات بیشتر استفاده کنیم و نباید این تسهیلات صرف پرداخت حقوق و هزینه‌های جاری شود؛ در ضمن مدیریت شهری قزوین باید پرداخت مطالبات و اجرایی شدن مصوبات کمیسیون فرهنگی در حوزه مساعدت‌ها را تسریع کند.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین همچنین بر لزوم پاسخگویی مدیریت‌شهری قزوین نسبت به مکاتبات مبنی بر جذب نیروی غیرقانونی تأکید کرد و گفت: شهرداری قزوین درباره استفاده از نیروهای بازنشسته در شهرداری و موارد دیگر که به شهرداری اعلام شده پاسخگو باشد.

الله‌یاری همچنین به موضوع ساخت مستند ایران‌گرد توسط جواد قارایی اشاره کرد و افزود: با نظر و موافقت شورای اسلامی شهر قزوین در سال گذشته ساخت مستند از جاذبه‌های گردشگری فرهنگی و تاریخی قزوین توسط جواد قارایی تهیه‌کننده مستند ایران‌گرد به تصویب رسید، اما متأسفانه تاکنون قرارداد کار منعقد نشده است.

وی در تذکری خواستار تسریع در روند انعقاد قرارداد ساخت مستند ایران‌گرد توسط مدیریت شهری قزوین شد و ادامه داد: با توجه به اینکه ممکن است فصل کاری برای تصویر برداری را از دست بدهیم، به همین خاطر ضرورت دارد تا در اسرع وقت قرارداد این مستند منعقد شود و کار عوامل اجرایی مستند کلید بخورد.

کد خبر 747664

دیگر خبرها

  • پایان نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • کاهش حضور آمریکا در آفریقا / حاکمان جدید ساحل آفریقا در پی کاهش روابط سیاسی و نظامی با فرانسه و آمریکا هستند/ نیجر حضور نیروهای آمریکایی را غیرقانونی اعلام کرد +فیلم    
  • نجات ده‌ها پناهجو در سواحل مراکش
  • آزادی ۶۳ پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان
  • کشف پیکر صدها فلسطینی در گورهای دسته‌جمعی، فرانسه را نگران کرد!
  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • ایجاد مسیر ریلی جدید؛ محور دیدار مقامات افغانستان و قزاقستان
  • شهرداری قزوین پاسخگوی مکاتبات شورا درباره جذب نیروی غیرقانونی باشد
  • فیلمی عجیب از جمعیت عظیم افغان‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران؛ این فیلم واقعی ست؟!
  • ویدئو‌های یک افغان از جمعیت عظیم افغانستانی‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران