Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، محمد رضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال با حضور در برنامه تلویزیونی دست خط درباره این که پس از سال‌ها یک شخص ورزشی سکان هدایت وزارت ورزش را به دست گرفته، اظهار داشت: پس از رای اعتماد مجلس به وزیران، آن‌ها درگیر انتخاب همکاران خود در وزارتخانه هایشان هستند، اما فدراسیون‌ها طبق روال معمول به کار خودشان ادامه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوستانی که با ساختار ورزشی آشنایی دارند، می‌دانند که بخش عمده‌ای از کار ورزش قهرمانی را فدراسیون‌ها انجام می‌دهند. وزرات ورزش باید به بحث زیرساخت‌ها و ورزش همگانی اهتمام ویژه داشته باشد تا ۳، ۴ هزار پروسه نیمه تمام را تکمیل کند. وزارت ورزش نقش نظارتی کلان دارد و حمایت کننده است.

داورزنی در ادامه گفت: اگر بخواهیم به کمک وزارت ورزش بسنده کنیم، شاید بتوانیم بیست درصد از برنامه‌هایی که داریم را عملی کنیم. نتایج تیم‌های ملی ما در عرصه قهرمانی تا حدودی به حمایت‌های کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان برمی گردد، اما وجه درآمدی این تیم‌ها به خاطر تولید خوب فدراسیون‌ها است.

او در پاسخ به این سوال که فعالیت سازمان تربیت بدنی مفید‌تر بود یا وزارت ورزش و جوانان گفت: دوستان ما در آن مقطع اشتباه بزرگی مرتکب شدند و سازمان ملی جوانان را به سازمان تربیت بدنی ملحق و آن را به وزارتخانه تبدیل کردند. این کار اشتباه بود، زیرا به طور اساسی در دنیا ساختار فدراسیون‌ها دولتی نیست. این که فدراسیون‌های ورزشی را زیر مجموعه یک نهاد دولتی کنیم و به آن‌ها نگاه دولتی داشته باشیم، با اصول کمیته بین المللی المپیک و فدراسیون‌های جهانی در تعارض است. فدراسیون‌ها باید به صورت دموکرات و بدون دخالت دولت کارشان را انجام دهند و برخی مسائل برای ورزش کشور چالش ایجاد کرده است. نکته این است که دولت به طور کامل باید نظارت کند و فدراسیون‌ها باید در مسیر سیاست‌های کلان و راهکار‌هایی که برای کشور تعریف می‌شود حرکت کنند.

او ادامه داد: فدراسیون‌ها با مجوز دولت تاسیس می‌شوند. هر فدراسیون داخلی زیر مجموعه فدراسیون جهانی آن رشته می‌شود و باید با کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان همسو باشد. اگر نام نهاد‌های ورزشی فدراسیون یا هیئت است، به دلیل ماهیت غیر دولتی آن‌ها است. این مسائل باعث شد تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی سازمان تربیت بدنی را به وزارتخانه تبدیل کنند تا به مجلس پاسخگو باشد. من از خیلی از دوستان سوال کردم که آیا تبدیل شدن سازمان تربیت بدنی به وزارت ورزش حساسیت‌ها را کاهش داد و فدراسیون‌ها تحت نظارت بهتری قرار گرفتند. یک نمونه نشان دهید که در ۱۰ سال گذشته از این اتفاق در مجلس استفاده مفید شده باشد. وزیر ورزش باید پاسخگوی مسئولیتی باشد که اختیار آن را داشته باشد.

وزارت ورزش درگیر ۲ موضوعی شد که ارتباطی با این نهاد نداشت

رئیس فدراسیون والیبال افزود: ۲ اتفاق در سال‌های گذشته رخ داد که یکی تلاش وزارت ورزش برای واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی بود. این کار بسیار درستی بود که باید اتفاق می‌افتاد. دیگری اصرار برخی‌ها به الحاق مسائل مربوط به جوانان به وزارتخانه بود، در حالی که این یک مسئله فرا دستگاهی است و به یک وزارتخانه و نهاد محدود نمی‌شود، زیرا وقتی بحث جوانان به میان می‌آید، منظور اشتغال، آموزش، ازدواج و تمامی مسائل مربوط به جوانان است. در این سال‌ها با این ۲ مشکل عمده در وزارت ورزش مواجه بودیم که اصلا نباید به وزارت ورزش مرتبط می‌شد. دولت نباید تیم داری کند. این که دولت همزمان متولی تیم قرمز و آبی باشد با اصول باشگاه داری در دنیا مغایرت دارد.

باشگاه داری حرفه‌ای با ساز و کار دولتی متفاوت است 

داورزنی در ادامه گفت: فرآیند خصوصی سازی می‌تواند به گونه‌ای باشد که تمام طرفداران ۲ باشگاه در آن نقش داشته باشند. چرا دولت باید تیم داری کند؟ ما می‌گوییم هر کدام از این باشگاه‌ها بالای ۳۰ میلیون هوادار دارند، اما از آن طرف متولی ۲ باشگاه دولت است و هر سال چندین میلیارد مالیات برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود و برای دولت این محدودیت ایجاد می‌شود که حق پرداخت یک ریال کمک به باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس را ندارد. از طرف دیگر گفته می‌شود این باشگاه‌ها را دولت باید اداره کند. باشگاه داری حرفه‌ای با ساز و کاری که در دولت وجود دارد، از زمین تا آسمان متفاوت است. طبق اصل قانون اساسی ورزش برای عموم رایگان است، اما قانونی در مجلس تصویب می‌شود که براساس آن اماکن ورزشی باید به مزایده گذاشته شوند. این یعنی اشخاص حقیقی و حقوقی باید در مزایده شرکت کنند تا یکی برنده شود و بتواند امکان ورزشی را اداره کند. این شخص پول اداره اماکن را از چه کسی باید بگیرد؟ خانواده‌ای که چند فرزند دارد و می‌خواهد از امکانات استخر و زمین‌های ورزشی استفاده کند، چطور می‌تواند هزینه آن را بپردازد؟

تدوین برخی از قوانین، دست و پای ورزش قهرمانی کشور را بسته است

او گفت: یک بار گفته می‌شود فدراسیون‌ها زیر مجموعه دولت هستند، اما در عین حال گفته می‌شود که خودشان باید درآمدزایی کنند و برای آن‌ها مالیات در نظر گرفته می‌شود. با تدوین برخی از قوانین، دست و پای ورزش قهرمانی کشور را بسته ایم. مثلا از شنای کشور انتظار داریم با توجه به تعداد استخر‌هایی که در کشور موجود است، استعداد‌های این رشته را شناسایی کند، اما مگر چند استخر در اختیار هیئت‌های استان‌ها گذاشته شده است؟ شاید ۵ درصد استخر‌ها در اختیار هیئت‌های شنای استان‌ها باشد، اما ۹۵ درصد در اختیار هیئت‌ها نیست.

باید کاری کنیم که ورزش برای عموم ارزان و رایگان شود 

او در پاسخ به این سوال که برای برطرف کردن این مشکلات چه راهکاری وجود دارد گفت‌: باید قوانین را اصلاح کنیم. باید بستری فراهم کنیم که ورزش برای مردم ارزان شود. در شهر تهران سالن‌های ورزشی و چمن‌های مصنوعی زیادی وجود دارد. می‌توانیم جاده‌های تندرستی و امکاناتی در پارک‌های سراسر کشور، به ویژه شهرستان‌های کوچک ایجاد کنیم که مردم برای ورزش کردن پولی پرداخت نکنند، اما ما مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان‌ها را به دادگاه می‌کشانیم که چرا سالن ورزشی را به مزایده نگذاشته و آن‌ها را به هیئت‌های ورزشی استان داده است.

چرا فدراسیون‌ها برای استفاده از اماکن ورزشی باید به شرکت توسعه و تجهیز اجاره بدهند؟ 

رئیس فدراسیون والیبال گفت: در دوران هاشمی طبا، شرکتی را به نام شرکت توسعه و تجهیز تاسیس کردیم و قرار بود این شرکت کمک کند تا سالن‌ها و  امکانات ورزشی در اختیار هیئت‌ها و فدراسیون‌های ورزشی قرار بگیرد. به تدریج شرکت توسعه و تجهیز به نهادی تبدیل شد که حدود هزار نفر در آن مشغول به کار شدند و امکانات ورزشی کشور به نام این شرکت شد. گفته شد این شرکت باید به سمت واگذاری اماکن برود و از این راه درآمدزایی کند. نتیجه چنین اتفاقی این شد که فدراسیون‌ها می‌خواهند مسابقات قهرمانی جهان برگزار کنند؛ بنابراین چرا باید به شرکت توسعه و تجهیز اجاره بدهند؟

بسیاری از امور کشور جزیره‌ای اداره می‌شود 

او افزود: برای اعزام تیم ملی بزرگسالان والیبال به ایتالیا، ۶ میلیارد تومان ارز خریدیم. ۶ میلیارد تومان تمام پولی است که وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به ما می‌دهند. ۶ میلیارد تومانی که سالانه به ما می‌دهند، هزینه یک اعزام ما است. درباره این مشکلات بحث‌های مفصلی در وزارت ورزش داشتیم، اما متاسفانه هنوز به راه حل منطقی نرسیدیم، زیرا بسیاری از امور کشور جزیره‌ای اداره می‌شود. یک طرف ورزش بحث‌های خودش را دنبال می‌کند و در آن سو اداره مالیات بدون انعطاف کار خودش را می‌کند. ما حتی ۲ بار با وزیر اقتصاد جلسه داشتیم و تصمیماتی گرفتیم، اما سپس دستگاه‌های نظارتی گفتند وزیر اقتصاد حق تصمیم گیری در فلان زمینه را ندارد. 

تناقض‌ها به ورزش ضربه می‌زند 

داورزنی گفت: با مسئولان سازمان بازرسی جلساتی داشتم و به آن‌ها حق می‌دهم، زیرا می‌گویند فلان چیز قانون است و ما باید طبق آن پیش برویم. یعنی باید بر اجرای قانون نظارت کنند و اگر خلافی رخ داد، برخورد کنند. ما می‌گوییم که ۱۴ هزار هیئت در استان‌ها داریم، هزار و ۴۰۰ هیئت در مراکز استان‌ها داریم که نمی‌توانند دولتی باشند. با این حال به خاطر قوانین کار کردن در هیئت‌های استانی، فعالیت در دستگاه‌های اجرایی محسوب می‌شود و به خاطر همین کسی که ۳۰ سال در ورزش فعالیت کرده و بازنشسته شده، دیگر نمی‌تواند در هیئت شهرستان خودش کار کند. اگر در هر یک از ۱۴ هزار هیئت استانی و هزار و ۴۰۰ هیت در مراکز استان‌ها تنها ۳ نفر کار کنند، مجموع این افراد ۴۰، ۵۰ هزار نفر می‌شود که نه ردیف و پست سازمانی دارند و نه حقوق بگیر دولت هستند؛ بنابراین چرا باید به این حوزه‌ها نگاه دولتی شود و افراد به بهانه بازنشستگی نتوانند در هیئت‌ها کار کنند؟ 

نمی‌شود با ساختار دولتی فدراسیون‌ها را اداره کرد 

او افزود: ما باید نظارت دولت را داشته باشیم، اما فدراسیون‌ها براساس ساختار حرفه‌ای و جهانی خودشان کار کنند. ۲۲۲ کشور عضو فدراسیون جهانی والیبال هستند، اما ساختار ورزشی هیچ یک از این کشور‌ها مانند ایران نیست. من به عنوان رئیس فدراسیون والیبال اعلام می‌کنم که نیاز به پول دولت ندارم. دولت اگر قصد کمک دارد، به هیئت‌های استانی کمک کند. برخی‌ها می‌گویند دولت پول می‌دهد و باید نظارت کند، من می‌گویم دولت پول ندهد و نظارت کند، اما نمی‌شود با ساختار دولتی فدراسیون‌ها را اداره کرد. 

چرا باید بابت درآمد ارزی مالیات بدهیم؟ 

رئیس فدراسیون والیبال عنوان کرد‌: فدراسیون والیبال سالانه بابت میزبانی‌ها و مسائل دیگر حدود ۵۰۰ هزار دلار درآمد ارزی به دست می‌آورد. ما باید ۲۵ درصد مالیات این درآمد را پرداخت کنیم. کجای دنیا این اتفاق می‌افتد؟ دولت باید بر فعالیت‌های تمامی فدراسیون‌ها نظارت کند، اما نباید دخالت کند.

بیشتر بخوانید

فرهادی‌زاد: بانوان ورزشکار با سختی‌های بیشتری رو به رو می‌شوند/ حفاظت از ورزشکاران در دستور کار IOC است

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فدراسیون والیبال وزارت ورزش و جوانان رئیس فدراسیون والیبال شرکت توسعه و تجهیز سازمان تربیت بدنی اختیار هیئت ها ورزش و جوانان فدراسیون ها وزارت ورزش استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۶۵۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قول پاداش ویژه برای ملی‌پوشان هاکی زن

به گزارش ورزش‌سه ، سیدمحمد شروین اسبقیان معاون  توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان با حضور در هشتمین و آخرین اردوی تیم ملی هاکی سالنی بانوان کشور به میزبانی سالن فتح دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات، از روند تمرینات تیم بازدید بعمل آورد. در این دیدار که با حضور بهرام قدیمی ریاست فدراسیون هاکی همراه بود، اسبقیان با اشاره به روند پیشرفت رشته هاکی در کشور گفت: حضور دکتر قدیمی برای جامعه ورزش کشور بطور اعم و در فدراسیون هاکی بطور اخص باعث افتخار و مباهات است و از زمان حضور ایشان شاهد اتفاقات بسیار خوبی در فدراسیون هاکی بوده‌ایم.

معاون وزیر ورزش افزود: نگاه وزیر محترم ورزش یک نگاه یکسان به تمامی رشته های ورزشی است و به امید خدا در صورت کسب سکو توسط تیم ملی هاکی بانوان که برای نخستین بار خواهد بود ، پاداش درنظر گرفته خواهد شد.

وی در ادامه تمرینات تیم ملی را بسیار جدی و با کیفیت ارزیابی نمود و برای تیم ملی هاکی بانوان آرزوی موفقیت در مسابقات آسیایی پیش رو کرد.  بهرام قدیمی رییس فدراسیون هاکی نیز ضمن تشکر از حضور معاون وزیر ورزش در این اردو گفت: حضور جناب اسبقیان معاون محترم وزیر ورزش و جوانان را در این اردو باید گرامی بداریم . ایشان از جنس ورزش هستند و سابقه قهرمانی رشته دومیدانی را دارند و پیشینه درخشان در ورزش کشور دارند. 
 
قدیمی افزود: ما امیدواریم تیم ملی هاکی سالنی بانوان با بهره گیری از سرمربی چینی- آمریکایی خانم جون کنت ول و تلاش بی وقفه بازیکنان و کادر فنی تیم بتواند برای نخستین بار در مسابقات آسیایی تایلند روی سکو برود.  گفتنی است رقابت های هاکی سالنی قهرمانی آسیا انتخابی جام جهانی بانوان از ۲۴ لغایت ۲۷ اردیبهشت در تایلند برگزار خواهد شد و تیم ملی بانوان کشورمان ۲۰ اردیبهشت راهی این رقابت ها میشوند.

دیگر خبرها

  • اسبقیان: حضور قدیمی در فدراسیون هاکی باعث افتخار است
  • قول پاداش ویژه برای ملی‌پوشان هاکی زن
  • ۷۹ درصد افراد جامعه ما کم تحرک هستند
  • برگزاری گردهمایی روسای هیئت‌های ورزش‌های همگانی سراسر کشور در مشهد
  • معلمان ورزش در خط مقدم پرورش قهرمانان ورزشی هستند
  • سرانه فضای‌ورزشی مهاباد ۳۵ سانتی‌مترمربع است
  • مجمع عمومی سالانه «فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی» برگزار شد
  • استقرار نمایندگی اداره ورزش و جوانان در شهر صدرا
  • اسبقیان: وضعیت سرپرستی در فدراسیون‌ها را جمع می‌کنیم
  • انحلال دو فدراسیون ورزشی/ بازگشت بادبانی به فدراسیون قایقرانی