Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@14:49:57 GMT

حدود ۶۸ درصد روستا بازارهای کشور در خراسان رضوی است

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۶۶۸۶۴

حدود ۶۸ درصد روستا بازارهای کشور در خراسان رضوی است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: از ۸۰ روستا بازاری که تاکنون در سطح کشور راه‌اندازی شده ۵۵ روستا بازار یعنی حدود ۶۸ درصد مربوط به استان خراسان رضوی بوده و در این خصوص مقام اول در کشور به استان ما اختصاص یافته است.

ایرج ناصری مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت روستا بازارها در خراسان رضوی اظهار کرد: از دی‌ماه سال گذشته نسبت به انجام سه فرآیند راه‌اندازی استارتاپ روستا بازار کارآفرینان، جمع‌آوری، بسته‌بندی و بازاررسانی در باراندازها و همچنین افتتاح روستا بازارهای جدید اقداماتی انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه تاکنون ۵۵ روستا بازار در سطح استان خراسان رضوی افتتاح شده است، افزود: تلاش می‌شود تا پایان امسال در سطح خراسان رضوی ۱۰۰ روستا بازار را راه‌اندازی کنیم.

مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی عنوان کرد: از ۸۰ روستا بازاری که در سطح کشور تاکنون راه‌اندازی شده ۵۵ روستا بازار مربوط به خراسان رضوی بوده و در این خصوص مقام اول در کشور به استان ما اختصاص یافته است.

وی درباره حمایت‌هایی که از روستا بازارها می‌شود، گفت: ارتباطاتی را از طریق مدیریت روستا بازار با شهرستان‌ها و سطح کشور برقرار کرده‌ایم. در همین رابطه با استان سیستان و بلوچستان برای آوردن خرما و سایر محصولات این استان قراردادی منعقد شده است. همچنین با سمنان، مازندران، گلستان در حال انعقاد قرارداد هستیم.

ناصری مقدم با بیان اینکه به زودی با سایر استان‌های کشور هم قرارداد منعقد خواهیم کرد تا به طور مستقیم از مزرعه با پایین‌ترین قیمت برای روستا بازارها جنس تأمین شود، مطرح کرد: اگرچه سال گذشته از طریق روستا بازارها خرما در سطح خراسان رضوی به قیمت ۱۸ هزار و ۴۰۰ تومان توزیع شد اما در بازار ۳۵ هزار تومان بود.

وی قیمت اجناس در روستا بازارها را ۱۰ تا ۲۵ درصد زیر قیمت بازار اعلام و اظهار کرد: با توجه به اینکه در برخی شهرستان‌ها مکانی برای راه‌اندازی روستا بازار نداریم می‌طلبد شهرداری‌ها همکاری لازم را داشته باشند.

مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی روستا بازارها را حرکت نوینی دانست و تصریح کرد: فروشگاه‌های قدیمی در حال تبدیل شدن به فروشگاه‌های نوین با محوریت شعار از مزرعه به سفره هستند.

وی عنوان کرد: در کنار تولیدات مزرعه مانند شیر، تخم‌مرغ، پنیر، ماست، گوشت و... با کارخانجات‌ وارد مذاکره شده‌ایم به طوری که اکنون در روستا بازارهای مشهد از کارخانه‌ها با قیمت تولید کارخانه جنس عرضه می‌شود.

ناصری مقدم گفت: تفکر دیگری که در روستا بازارها وجود دارد این است که باید کالاهای تولیدی زنان روستایی هم برای فروش در تمامی ۵۵ روستا بازار سطح استان خراسان رضوی عرضه شود.

وی در ادامه به وضعیت تعاونی‌های روستایی در سطح استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۶۹۹ تشکل شامل تعاونی‌های روستایی، تعاونی‌های تولید، تعاونی‌های تخصصی کشاورزی و اتحادیه‌های مربوطه داریم که بیش از ۱۵۰ هزار نفر عضو این تشکل‌ها هستند و بیش از ۸۰۰۰ نفر ارکان اصلی هیات مدیره و مدیرعامل تشکل‌ها هستند.

مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی بیان کرد: این تعاونی‌ها از هدایت، حمایت و نظارت سازمان تعاون روستایی برخوردار هستند، ضمن اینکه از آنجایی که حسابرسی می‌شوند سعی می‌شود در مسائل حقوقی به آن‌ها کمک کنیم.  اگر اعتبارات خاص توسعه‌ای موجود باشد به صورت بانکی در اختیارشان قرار می‌دهیم.

وی همچنین در خصوص وضعیت خریدهای تضمینی و حمایتی محصولات اظهار کرد:سازمان تعاون روستایی به طور مستقل به این حوزه ورود پیدا نکرده بلکه خریدهای توافقی  از طریق تشکل‌ها انجام می‌شود. در خریدهای حمایتی و یا تضمینی مقام بالادست ما وزارت جهاد کشاورزی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی روستابازار محصولات كشاورزي مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی روستا بازارها راه اندازی تعاونی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۶۶۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 

ایسنا/خراسان رضوی مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه درصد کشت بهاره نسبت به کل سطح زیر کشت ۴۱ درصد است، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها امسال میزان تولید محصولات بهاره خراسان رضوی سه میلیون و ۷۰۰ هزار تن است.

حمید حاجی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به تفکیک، سطح زیر کشت محصولات کشاورزی بهاره در خراسان رضوی شامل ۲۰ هزار هکتار چغندر قند، ۲۲ هزار هکتار ذرت علوفه‌ای، ۲۱ هزار هکتار پنبه، سبزی و صیفی و محصولات جالیزی ۵۰ هزار هکتار و یونجه ۳۰ هزار هکتار است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به تأثیر خشکسالی بر وضعیت زراعت استان عنوان کرد: میانگین بارندگی از ابتدای سال زراعی تاکنون ۱۱۷ میلی‌متر بوده که نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد افزایش داشته است اما نسبت به میانگین طولانی‌مدت شاهد کاهش ۳۰ درصدی بارش‌ها هستیم، لذا این کاهش بارندگی ۲۵ درصد خسارت کاهش محصول در شرایط نرمال را به همراه دارد.

حاجی‌نژاد مهمترین مشکلات بخش زراعت را خاموشی چاه‌های کشاورزی، تداوم خشکسالی و اعلام دیرهنگام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: باید با توجه به وضعیت منابع آبی استان و خاموشی چاه موتورهای کشاورزی به سمت روش‌های نوین آبیاری و افزایش بهره‌وری حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی کشاورزان باید از سطح موجود تولید را افزایش دهند و الگوی کشت خود را محصولات کم‌آب‌طلب با درآمد اقتصادی بالا قرار دهند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • رد درخواست ۹۶ درصد متقاضیان نهضت ملی در شهرهای تهران
  • ماندگاری نیروی کار خراسان رضوی به کمتر از ۶ ماه رسید
  • جشنواره ملی روستایی ـ عشایری در ۸ روستا برگزار می‌شود
  • ۶۵ درصد از راه‌های روستایی طارم آسفالت شده است
  • پیگیری بیمه شورای روستایی در کشور
  • ۱۵ درصد گوشت قرمز خراسان رضوی توسط عشایر تولید می‌شود
  • آب‌رسانی به ۴۱ روستا توسط بسیج‌ سازندگی خراسان‌ شمالی
  • کاهش۱۰ درصدی کشت گل محمدی در خراسان رضوی به دلیل خشکسالی
  • خشکسالی، کشت گل محمدی در خراسان رضوی را ۱۰ درصد کاهش داد