Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدفرید سپری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: انجمن کشاورزی حفاظتی برای اولین بار در کشور و با محوریت کشاورزان پیشرو در کردستان تشکیل می‌شود. 

سپری با بیان اینکه 70 درصد برنامه ابلاغی کشاورزی حفاظتی در استان به اجرا درآمده است، افزود: در سال زراعی جاری و در راستای کشاورزی حفاظتی 62 هزار هکتار برنامه ابلاغی برای کم‌خاک‌ورزی داشته‌ایم که تاکنون 61 هزار هکتار عملیاتی شده و کشت‌های بی‌خاک‌ورزی هم 28 هزار هکتار برنامه ابلاغی بوده که یک هزار و 847 هکتار انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه کشاورزی حفاظتی مرحله گذار از کشاورزی مرسوم به پایدار است تصریح کرد: باید با اعتقاد راسخ و بهره‌گیری از دانش و تجربیات کسب شده در جهت توسعه کشاورزی حفاظتی تلاش کنیم و زارعان استان به خوبی از مزایای این روش از زراعت مطلع شوند.

سپری اذعان کرد: باید کشاورزی حفاظتی با تمام اصول سه‌گانه آن با در نظر گرفتن ملاحظات اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و .. در استان به اجرا درآید و در نهایت منجر به پایداری تولید شود. 

کشاورزی حفاظتی نسخه نجات‌بخش کشاورزی در شرایط  خشکسالی است

وی با بیان اینکه 88 درصد اراضی زراعی استان دیم است و تنها راه تامین رطوبت خاک بارندگی‌های سالانه است، تصریح کرد: کشاورزی حفاظتی نسخه نجات‌بخش کشاورزی در تمام شرایط آب و هوایی به خصوص خشکسالی‌ها است.

سپری با بیان این که حفظ رطوبت خاک از مهمترین شرایط لازم برای رشد و نمو گیاه است، اذعان کرد: در کشاورزی حفاظتی با حفظ بقایای گیاهی و عدم زیرورو کردن خاک رطوبت خاک به خوبی حفظ می‌شود.

وی کشاورزی حفاظتی را ناجی بخش زراعت استان در شرایط خشکسالی دانست و یادآور شد: در شرایط خشکسالی بی‌سابقه سال زراعی گذشته در کردستان، کشاورزانی که از روش کشاورزی حفاظتی در اراضی خود استفاده کردند کاهشی در تولید محصول نداشتند و حتی در بعضی از اراضی دیم بیشتر از 2 تن گندم تولید کردند.

سپری خاطرنشان کرد: سه اصل و ستون کشاورزی حفاظتی یعنی پوشش دائمی سطح خاک با بقایای گیاهی، حداقل بهم خوردن خاک و تنوع تناوب زراعی باید تا حد امکان در کشت‌های زراعی رعایت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه 244 دستگاه کشت مستقیم غلات در استان وجود دارد، تاکید کرد: از اعتبارات خط مکانیزاسیون و نیز طرح جهش تولید برای خرید ادوات کشاورزی حفاظتی تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان پرداخت می‌شود.

 گاوآهن، شمشیری بر تن زمین‌های زراعی 

سپری با بیان این که گاوآهن شمشیری بر تن زمین‌های زراعی است گفت: بر هم زدن خاک و  زیرورو کردن آن باعث از بین رفتن رطوبت خاک و از بین رفتن مواد آلی آن می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزی حفاظتی در جهت حفظ محیط زیست و پایداری تولید و همچنین حفظ منابع آب و خاک برای آیندگان بسیار تاثیرگذار است.

وی با بیان این که کشورهای توسعه‌یافته مثل استرالیا نزدیک به 50 سال است در حوزه کشاورزی حفاظتی فعالیت می‌کنند، یاداوری کرد: استان کردستان پتانسیل‌های لازم برای توسعه این روش از کشاورزی را دارد که باید انجمن کشاورزی حفاظتی در این راستا با جدیت فعالیت کند.

وی با تاکید بر این که باید کشاورزی حفاظتی به یک گفتمان همگانی تبدیل شود، خاطرنشان کرد: برای عملی‌شدن این مهم باید مراکز علمی و دانشگاه‌ها در کنار تشکل‌ها با همراهی و همکاری مجموعه جهاد کشاورزی در این راستا گام بردارند.

سپری عنوان کرد: اعضای انجمن کشاورزی حفاظتی از کشاورزان پیشرو و افرادی تشکیل خواهد شد که به این باور و یقین رسیده باشند که کشاورزی حفاظتی نسخه نجات‌بخش دیم‌زارهای استان است و در تمام شرایط آب و هوایی، پایداری تولید و کسب درآمد را برای کشاورز حفظ خواهد کرد.

وی افزود: در سایه پروژه امنیت غذایی ما در استان توانسته‌ایم ارقام مختلف غلاتی مثل گندم، جو، نخود و ... در استان تولید و معرفی کنیم که در اجرای کشاورزی حفاظتی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۰

 

منبع: فارس

کلیدواژه: کشاورزی استان کردستان کردستان خشکسالی فرید سپری رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان کشاورزی حفاظتی کشاورزی حفاظتی رطوبت خاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۶۶۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتصاب رییس جدید هیات کوراش مشهد

ایسنا/خراسان رضوی با تصمیم محمد ریاست انجمن کوراش خراسان رضوی، احمد شفیق به عنوان رییس جدید کوراش مشهد منصوب شد.

کوراش خراسان رضوی با توجه به پتانسیل این رشته در استان، همواره جزو مدعیان قهرمانی در کشور است و شاکله تیم ملی را خراسانی‌ها تشکیل می‌دهند. این رشته ورزشی که مدتی است صاحب انجمن شده، در خراسان رضوی با ریاست محمد زندروحانی، از پیشکسوتان رشته جودو و کوراش برنامه‌های خود را پیش می‌برد.

با تصمیم محمد زندروحانی، رییس انجمن کوراش استان، احمد شفیق، را به عنوان رئیس هیات کوراش مشهد منصوب کرد.

وی در خصوص این انتصاب گفت: حضور مدیر دلسوز و ورزش دوست در عرصه تولید کشور ضمن ایجاد انگیزه بیشتر برای علاقمندان این رشته ورزشی نوید روزهای بهتر را می‌دهد و امید است بیش از پیش شاهد رشد و شکوفایی رشته کوراش در این شهر و به تبع آن در سطح کشور با حضور خادمان حمایتگر ورزشی باشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لزوم بهره‌گیری از فناوری‌ و دستاورد‌های دانش‌بنیان در حفاظت محیط زیست
  • انتصاب رییس جدید هیات کوراش مشهد
  • امضاء تفاهم‌نامه همکاری بین کردستان با اتاق‌های مشترک ایران و چهار کشور خارجی
  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • برداشت کلزا از مناطق گرمسیری برای اولین بار
  • اولین جلسه هیات اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس دوازدهم برگزار شد + اسامی اعضا
  • اولین جلسه هیات اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی برگزار شد + اسامی اعضا
  • تشکیل اولین قرارگاه جوانی جمعیت در شهرستان اردکان
  • بهره برداری از اولین خانه خلاق و نوآور مهارت کشور در کردستان
  • استفاده از فاضلاب برای کشاورزی جرم است