Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@16:47:41 GMT

بلاتکلیفی پسماند ده ها مرکز درمانی پایتخت

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۶۷۴۹۶

بلاتکلیفی پسماند ده ها مرکز درمانی پایتخت

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی بابایی عضو شورای ششم شهر تهران در جلسات اخیر شورای شهر درباره عدم بی خطر سازی زباله‌های بیمارستانی در ۳۰ بیمارستان تهران هشدار داد و گفت: متأسفانه در این بیمارستان‌ها به صورت کامل و درست پسماندها بی خطرسازی نمی‌شود.

وی از سازمان محیط زیست درخواست کرد که برای این بیمارستان‌ها اخطاریه قانونی صادر کند و با در نظر گرفتن مهلتی برای تکمیل فرایند بی خطرسازی در صورت عدم فراهم آوری شرایط لازم جمع‌آوری پسماندهای شأن متوقف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما فاطمه اکبرپور رئیس اداره محیط زیست انسانی استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه اکثر مراکز درمانی بزرگ در تهران دستگاه‌های بی خطرساز زباله دارند، گفت: اینکه ۳۰ بیمارستان به صورت همزمان دستگاه‌های بی خطرساز زباله شأن دچار نقص شده و از کار افتاده باشد ممکن نیست. ولی بیمارستان‌هایی هستند که با توجه به شیوع کرونا و افزایش تولید پسماندها، ظرفیت دستگاه‌ها تناسب لازم را ندارند یا از نظر اپراتوری و انجام کامل فرآیند سترون سازی یا گندزدایی پسماندهای عفونی و تیز و برنده، مشکلاتی دارند که اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران نظارت و پایش بیمارستان‌ها رو با جدیت انجام و اخطاریه‌های لازم رو هم در حوزه عدم مدیریت پسماندها و هم عدم تصفیه فاضلاب صادر می‌کند که ترجیحاً از ذکر نام بیمارستان‌های مورد نظر خودداری می‌کنم.

وی ادامه داد: ممکن است منظور این عضو شورای شهر از ۳۰ مراکز درمانی، مراکز جراحی‌های محدود، کلینیک‌ها و مراکز کوچک مقیاس باشد نه بیمارستان‌های بزرگ تهران.

پسماندهای مراکز خرد درمانی شهر تهران، به لحاظ عملیاتی بلاتکلیف است

اکبرپور با اشاره به اینکه در استان تهران با هماهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان ناظر اجرای ضوابط پزشکی، چند سایت برای بی خطر سازی پسماندهای عفونی و تیز و برنده مراکز کوچک درمانی در شهرستان‌های اسلامشهر، ملارد و ورامین، احداث شده‌اند و کار کم خطرسازی پسماندهای این مراکز رو انجام می‌دهند. گفت: ولی در شهر تهران با توجه به تراکم جمعیت و تعدد و تکثر این مراکز درمانی و مشکلات مرتبط با استقرار سایت متمرکز آن هم در داخل شهر، تاکنون چنین مرکزی در شهر تهران، ایجاد نشده است و پسماندهای مراکز خرد درمانی شهر تهران، از دید عملیاتی بلاتکلیف است که در برخی از موارد بیشتر از بیمارستان‌ها پسماند تولید می‌کنند.

خرید دستگاه‌های بی خطرساز صرفه اقتصادی

وی در ادامه گفت: عموماً برای این مراکز خرید دستگاه‌های بی خطرساز صرفه اقتصادی ندارد و از سوی دیگر فضای مناسب را در اختیار ندارند که راسا نسبت به استقرار این دستگاه‌ها اقدام کنند.

اکبرپور ابراز امیدواری کرد: با اهتمام دانشگاه‌های علوم پزشکی، نظام پزشکی و اداره کل حفاظت محیط زیست استان و همکاری شهرداری تهران، نحوه مدیریت اصولی پسماندهای پزشکی مراکز خرد درمانی شهر تهران. تعیین تکلیف شود.

رئیس اداره محیط زیست انسانی استان تهران با اشاره به اینکه هدف از این بی خطر سازی کاهش مخاطرات حمل و نقل این نوع زباله‌ها است، گفت: نظارت بر رعایت ضوابط زیست محیطی مراکز جراحی محدود به دلیل تکثر بالا در تهران سخت است، و عمده این مراکز در مناطق ۶ و ۷ تهران واقع شده‌اند.

وی تاکید کرد: بر اساس قانون، مدیریت پسماندهای ویژه با تولیدکننده آن است، و این مراکز مکلف‌اند که از ظرفیت‌های بی خطرسازی بیمارستان‌های اطراف خود استفاده کنند، و در غیر این صورت باید از ظرفیت سایت‌های متمرکز استفاده کنند که تاکنون در تهران چنین سایتی راه اندازی نشده است.

اکبرپور با تاکید بر اینکه تعداد واحدهای متخلف درمانی در تهران بیش از ۳۰ مرکز است، افزود: ناظر مستقیم بر این واحدهای درمانی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند و این اداره کل ناظر بر اجرای قانون و عملکرد دانشگاه‌های علوم پزشکی در این زمینه است.

کد خبر 5349723 سمیرا خباز

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان محیط زیست مدیریت پسماند بیمارستان شهرداری تهران شورای شهر تهران وزارت آموزش و پرورش علیرضا زاکانی شهردار تهران مسعود فیاضی پیش بینی وضعیت هوا کیفیت هوای تهران مهدی چمران قوه قضاییه گردشگری سلامت حکم انتصاب علیرضا زاکانی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران حقوق بشر دانشگاه های علوم پزشکی دستگاه های بی خطرساز بیمارستان ها دستگاه ها شهر تهران محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۶۷۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب یک رستوران متخلف در آستانه اشرفیه

 پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (گیل وب‌دا) اعلام کرد: یک واحد صنفی متخلف (رستوران) به دلیل داشتن نواقص متعدد بهداشتی و رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی توسط کارشناسان بهداشت محیط و اداره اماکن پلمب شد.

پلمب یک مرکز درمانی غیرمجاز در چوکام 

دکتر احمد لسانی، مدیر شبکه بهداشت و درمان خمام هم از پلمب یک مرکز درمانی غیرمجاز در بخش چوکام این شهرستان خبر داد.

او با اشاره به فعالیت این مرکز ارائه خدمات عمومی پزشکی گفت: در این راستا شبکه بهداشت خمام با همراهی پلیس نظارت بر اماکن عمومی، این واحد متخلف را با اخذ دستور قضایی پلمب کرد.

به گفته مدیر شبکه بهداشت و درمان خمام، برای مدیریت این مرکز درمانی غیرمجاز تشکیل پرونده و به دانشگاه علوم پزشکی گیلان ارجاع شد.

دکتر لسانی از شهروندان خواست در صورت مشاهده مراکزی که به صورت غیرمجاز اقدام به ارائه خدمات پزشکی می‌کنند، موضوع را به شبکه بهداشت و درمان اطلاع رسانی کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • افتتاح بیمارستان درمان تالاسمی در ننگرهار
  • هشدار به پیمانکاران پسماند پایتخت درمورد بکارگیری کارگران زیر ۱۸ سال
  • پیگیری ایجاد بیمارستان ویژه چشم در اهواز
  • پلمب یک رستوران متخلف در آستانه اشرفیه
  • یک مرکز غیرمجاز درمانی و سقط جنین در یزد پلمب شد
  • درمان رایگان هدیه به کودکان
  • پلمب یک مرکز غیرمجاز درمانی و سقط‌ جنین در یزد
  • پلمب یک مرکز غیرمجاز درمانی و سقط جنین در یزد
  • راه اندازی مرکز متمرکز جراحی شکاف کام و لب در بیمارستان الزهرا (س) زاهدان
  • مردی با جیب پر از چک‌پول توسط برادرش به قتل رسید